Proteinpulver
Fra : Trine og Thomas

Dato : 17-02-02 18:41

Er der nogen som kender til virkningerne af proteinpulver i forbindelse med
kostomlægning / slankekur? Vi følger Spis dig Slank bogen, og har nu lært at
proteiner er meget vigtige for kroppen og for at kunne slanke sig. Derfor
har vi købt noget proteinpulver i Matas, som er 88% soyapulver. Men på
pakken står at man max skal tage 15 g dagligt fordelt over dagens måltider,
men så kan man ligeså godt spise 3 skiver fedtfattigt kødpålæg og det smager
da noget bedre Sker der noget, hvis de 15 g overskrides?

Smil fra Trine

Fra : Kirsten Pia Pedersen

Dato : 17-02-02 19:43

Hej,
Jeg er selv begyndt at bruge protein pulver i forbindelse med en
slankekur.
Det hedder Promax Protein plus 85, og der anbefaler de, at man blander 50 g
pulver med 2½ dl skummetmælk een gang om dagen. Deri er der 50,5 g protein,
så jeg forstår ikke helt det med de 15 g? Er det meget koncentreret?
Jeg er med i en slankegruppe, og vi har en tilknyttet diætist. Hun har
fortalt mig, at man helst skal have 80 g protein eller derover på en dag.
Det protein man får i overskud bliver ganske simpelthen lagret i kroppen
eller udskilt.
Håber det kan hjælpe!
Med venlig hilsen Kirsten

Trine og Thomas <Trine@Schyth.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c6fedcf$0$89106$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Ikaro

Dato : 18-02-02 06:11

> at
Derfor
> måltider,
> smager

Well .. protein er musklernes "bygge sten" og den ned brydes ved _hård_
fysik træning .
Det er klart at , mere man træner ,mere protein man har brug for , ikke kun
for at kunne bygge
de ekstra muskle masse , men også for at restituere kropen efter træning.

Men det er meget man kan sige om det.
Det har mest betydning for top atleter , bodybuilder etc. end en ganske
almindelig menneske
som vil gerne tabe et par kilo / lige meget om det er 2- 10 .
bare man sørger for at have en fornuftig kost ,så skulle den protein
tillskud ikke være nødvendig.

Jeg kan ikke lige huske de rigtig tal .. men det er noget om hvormeget
kroppen kan udnytte
den ernæring man spiser... det er jo ikke sådan at de 50 gr protein du
spiser kører lige direkte
inde i musklerne ... prøve nu at imaginer hvordan du vil se efter et par
uger :)
Det er rigelig protein i mælk , æg ,kød og andre i mindre mængder.

Meget af det man læser i foskelig steder er bare engang marketsførigs halløj
sådan at man bruger noget penge på de produkter de announcere .

Smile smile .
Ikaro

Fra : Soren Olesen

Dato : 18-02-02 14:42

Men protein pulver er et godt kostTILSKUD ved vægt tab da det ikke
indeholder fedt..

Fra : Thomas

Dato : 18-02-02 19:32

Det anbefales at indtage 0,8 - 1 gram protein per kg kropsvægt. Jeg har kun
erfaret, at for meget protein gør en fed.

Fra : Ole Skjærbæk Hendrik~

Dato : 19-02-02 22:27

Kosttilskud baseret på bl.a. proteiner kan sagtens bruges med gode
resultater også af folk der ikke er top atleter. Det kan jeg skrive under
på!
Jeg har på lidt over en måned smidt ca. 7 kg og har fået min vægt ned i det
normale område.

Det vigtige er at holde indtagelsen af kulhydrater på et lavt niveau.
Tidligere var man overbevist om, at kulhydrater var gode, når man skulle
tabe sig i vægt. Derfor eksisterer der mange "pasta-kure" osv., som
indeholder et stort indhold af kulhydrater. I de senere år har undersøgelser
vist, at de kulhydratholdige sukkerpræparater i stedet stimulerer kroppens
produktion af insulin, som er det hormon, der gør det lettere for kroppen at
oplagre fedt. Og man har fundet ud af, at indtagelse af en minimal mængde
kulhydrater og en stor mængde proteiner har en meget bedre virkning på
kroppens fedtforbrænding.

Ved at begrænse indtagelsen af kulhydrater, og derved den mængde sukker, man
tilfører kroppens celler, er kroppen mindre tilbøjelig til at oplagre fedt,
og samtidig tvunget til at finde sit brændstof et andet sted. Her er det
proteinerne kommer ind i billedet, da de er det næste kroppen vil benytte
som brændstof, når der ikke er kulhydrater/sukker til rådighed. Da kroppen
ikke har så nemt ved at bruge protein som brændstofkilde, er den nødt til at
arbejde hårdere for at udnytte disse proteiner som brændstof.

Og annoncen 'drink yourself slim' som jeg har linket til herunder snakker
også for sig selv.
http://www.femail.co.uk/pages/standard/article.html?in_article_id=50411&in_p
age_id=169
Som sagt, så har jeg prøvet det og det virker effektivt.

En af grundene til at jeg startede på et kosttilskudsprodukt, er forbi jeg
ikke er god til selv at sammensætte den rigtige kost der skal til for at
opnå det samme resultat. Og for at tabe sig skal man helst tilrettelægge en
kostplan med 5-6 mindre måltider om dagen og det har jeg heller ikke ønsket.
Med det kosttilskud jeg har prøvet, skal man blod udskifte 2 måltider om
dagen med en protein drink og så spise et helt normalt måltid. Sideløbende
indtages tabletter med vitaminer, mineraler, fibre og urter, som enten vil
smage bitre opløst i væske eller som kroppen ikke kan oplagre. Og det er
ikke noget med at gå sulten rundt hele dagen. Dette her er ikke et
slankemiddel men kosttilskud.

Mvh
---
Ole

Fra : Webwoman

Dato : 20-02-02 08:05

"Ole Skjærbæk Hendriksen" <osh73@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oplagre fedt. Og man har fundet ud af, at indtagelse af en minimal mængde
> kulhydrater og en stor mængde proteiner har en meget bedre virkning på

Hvilke undersøgelser? Hvem har lavet dem og hvor kan jeg læse om dem?

Mvh. Lisbeth

Fra : Ole Hendriksen

Dato : 20-02-02 18:54

> at
>
> Hvilke undersøgelser? Hvem har lavet dem og hvor kan jeg læse om dem?

Jeg har ikke kunnet finde frem til artiklerne som flere refererer til, men
det er undersøgelser foretaget af Forskningsinstitut for Human Ernæring.
Et par sider der refererer til Forskningsinstitut for Human Ernæring findes
heruder:

http://www.workout.dk/Ernaering_art_Mere.htm

http://www.iform.dk/bohp/jsp/Crosslink.jsp?d=144

Men som den første artikkel gør opmærksom på, må man ikke helt fjerne
kulhydraterne. Men man kan med fordel indtage produkter med en mindre
energitæthed. Hvad der står bag begrebet energitæthed, er jeg dog ikke helt
klar over. Nederst på siden er en liste over produkter med høj / lav
energitæthed.

Men man kan også godt tabe sig ved at skære ned på fedtet og øge mængden af
kulhydrater som det fremgår af en artikkel fra Forskningsinstitut for Human
Ernæring:

http://www.adm.kvl.dk/news/press/index00/pr031100.html

Men resultatet er ikke overvældende, hvis man gerne vil lidt hurtigere ned i
vægt eller ønsker at gå meget ned i vægt. Her er det man kan få et mere
effektivt resultat med flere proteiner i stedet for kulhydrater.

Mvh
---
Ole

Fra : Thomas

Dato : 21-02-02 00:21

Så kører diskussionen igen hvorvidt overflod af protein kontra overflod af
pasta kontra hinanden er bedst.

Mine egne erfaringer med stivelsesrig kost, altså pasta, ris og gryn
m.m.fører til vægttab. Jeg har fortalt min historie herinde før, men jeg har
smidt over 30kg ved at lægge min kost om og ændre motionsvaner. Desuden
synes jeg også sulten stilles bedre med bjerge af pasta og grøntsager og et
stykke magert kød.
Min plan er regnet ud efter ca 0,8 - 1,2 gram protein pr kg kropsvægt. Dette
er nok for mig til at bevare og øge min muskelmasse.
Har jeg derimod brugt protein-pulver som supplement til min styrketræning,
har jeg taget på.

Det er muligt at en proteinkur kan give vægttab kortvarigt, men fortsætter
man (i dette tilfælde, jeg), tager man det på igen.

Jeg mener at skal man have gavn at protein-tilskud, skal det erstatte noget
af det andet du spiser, som f.x kød osv.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, belaster man visse organer, bl.a nyrene
ved et for højt protein indtag.

se evt motion-online's guide om protein

http://www.motion-online.dk/proteinguide.htm

# besvarelse i et indlæg på netdoktor omhandlende en proteinkur # :

insulin er tæt koblet til fedme, men om det er fedmen der gør at man har
meget insulin i kroppen eller om der er forhøjet insulin, der gør at man
bliver fed er et ubesvaret spørgsmål, det første er dog nok mest tænkeligt.
Og så en lille ting der er værd at huske på og det er, at insulin er et
hormon, der er meget vigtigt når kroppen indbygger protein i musklerne i
kroppen.
Hvis dit formål er at tabe i vægt og samtidig opbygge muskelmasse, vil jeg
forslå det simple regime, at man spiser mindre, fortsat spiser varieret men
med hovedvægten på kulhydrat i stedet for fedt og så samtidigt starter et
motionsprogram. Dette vil opbygge muskelmasse, nedsætte fedtdepoterne og
samtidigt sørge for, at du får tilført de forskellige stoffer du har behov
for.

Jan Erik Henriksen, læge, PhD.

# referat slut #

Folk er enten for eller imod den ene eller den anden form for kur, men det
der på lang sigt virker er - mere motion, spis oftere og mindre ! Hvordan
folk så selv sammensætter kosten, er jo heldigvis valgfrit ;0)

Thomas

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 21-02-02 12:38

"Thomas" <eriksen_tour@hotmail.com> wrote in message

> Jeg mener at skal man have gavn at protein-tilskud, skal det
erstatte noget
> af det andet du spiser, som f.x kød osv.

Det er vel logik, at hvis man indtager mere energi, så bliver
vægttabet mindre eller evt. til en vægtøgning.

> Så vidt jeg kan læse mig frem til, belaster man visse organer, bl.a
nyrene
> ved et for højt protein indtag.

Det er der ikke noget belæg for hos raske mennesker.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk