Tælle første ord i en sætning og ordet ska~
Fra : Pernille

Dato : 17-02-02 14:46

Jeg er én af de mange nye java-studerende på første semester og har
brug for en håndsrækning til en opgave - se venligst min pseudokode.
Samtidig er det mit første indlæg nogensinde til en gruppe - så bær
over med mig, hvis jeg ikke opfylder kravene for at deltage i gruppen.

Mit program fjerner det første ord i input sætningen og flytter det
IKKE bagerst i den opringelige sætning - det er slet ikke
tilstrækkeligt!

Jeg har kigget mange af indlæggene igennem, men har ikke fundet lige
netop det jeg søger, derfor hvilke SIMPLE metoder:
1. kan tælle et ord i en sætning, her det første og holde ordet
2. kan flytte ordet

Tak og hilsen Pernille

/* pseudokode:
jeg skal have talt hvor mange bogstaver der er i input sætningen
derefter skal det første ord tælles - dvs. til første
blanke tegn - og flytte ordet samlet bagerst som
det sidste ord i sætningen.
*/

System.out.println("Skriv en sætning UDEN nogen tegnsætning");
//brugeren skriver input sætning

String textLine = SavitchIn.readLine();
//variabel som holder hele input
sætningen
System.out.println(textLine);    //check - slettes senere

int index = textLine.indexOf(textLine);
/*checker om der er intastet en
sætning
             hvor index holder 0'de position i input
sætningen*/
System.out.println(index);   //check - slettes senere

String firstWord = textLine.substring(0,index);

System.out.println(firstWord);   //check - slettes senere

String theRest = textLine.substring(index + 1);

System.out.println(theRest);

String newLine = theRest + " " + firstWord;

System.out.println(newLine);

   }
}

Fra : Morten Jensen

Dato : 17-02-02 15:16

Pernille wrote:
> Mit program fjerner det første ord i input sætningen og flytter det
> IKKE bagerst i den opringelige sætning - det er slet ikke
> tilstrækkeligt!

[snip]

> int index = textLine.indexOf(textLine);

Denne linie giver ikke nogen mening. Antag at textLine indeholder
strengen "abc". Du spørger så om på hvilken indexplacering i strengen
"abc" findes første forekomst af stregen "abc". Resultatat vil
naturligvis altid blive 0.

Resten af programmet ser ok ud.

--
Morten Jensen

Fra : stig tanggaard

Dato : 17-02-02 16:52

Pernille wrote:

> [...]
>
> String theRest = textLine.substring(index + 1);
>
> System.out.println(theRest);
>
> String newLine = theRest + " " + firstWord;

Hej...

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du forsøger i din kode, men
længden af sætningen kan du få ved
textLine.length()

og at flytte forreste ord bagerst kan gøres i stil med dette (hvis space
er seperator):

String newline = textLine.substring(textLine.indexOf(" "),
textLine.length()) + textLine.substring(0, textLine.indexOf(" "));

Det skulle vist virke.

Stig.

Fra : Pernille

Dato : 17-02-02 22:37

stig tanggaard <stt@eucsj.dk> wrote in message news:<3C6FD1A1.6090401@eucsj.dk>...

> [...]
>
> String newline = textLine.substring(textLine.indexOf(" "),
> textLine.length()) + textLine.substring(0, textLine.indexOf(" "));

Hej til hjælperne

Nu kører mit program efter hensigten og tak for assistancen.

Hilsen Pernille

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 17-02-02 18:51

"Pernille" <pernillehavshoei@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> String theRest = textLine.substring(index + 1);
>
> System.out.println(theRest);
>
> String newLine = theRest + " " + firstWord;

Prøv at kigge på "string tokenizer", der netop er metoder til at opdele
strings efter forskellige kriterier. Der findes nogle som den standart
anvender, f.eks. blank tegn, men man kon også selv definere skilletegn. Se i
dine bøger, eller på www.java.sun.com.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

Fra : Max Rotvel

Dato : 17-02-02 20:03

Søren Hjelholt <hjelholt@mail.dk> wrote:

> [...]
[...]
> [...]
> anvender, f.eks. blank tegn, men man kon også selv definere skilletegn. Se i

Pernille kan godt risikere at få 'klø' af sin lærer hvis hun
bruger StringTokenizer(). Jeg formoder at hun er datamatiker in
spe og på 1 semester går det ud på at lære OO begreber og
generel programmerings teknik (Søge algoritmer, streng
håndtering, sortering osv).
Det handler ikke om at lære at udnytte finesserne i Java,
tværtimod. Java er 'bare' det værktøj der bliver brugt til at
lære OO.
Det er såmænd ikke for at hakke på dig, jeg har bare lagt mærke
til, at der ind imellem i gruppen bliver skudt lidt over målet,
når der svares på '1 semesters' spørgsmål. På den anden side er
det måske også for meget at forlange, at svarene også skal være
pædagogiske - det er jo ikke et klasseværelse det her.

Venlig hilsen
--
Max (3 semester datamatiker

Fra : Pernille

Dato : 17-02-02 23:04

Max Rotvel <rotvel@mail.dk> wrote in message news:<MPG.16da1ccbef4583659896a1@news.inet.tele.dk>...

> [...]
> det måske også for meget at forlange, at svarene også skal være
> pædagogiske - det er jo ikke et klasseværelse det her.

Tak for verbale klø og forståelse. Selvfølgelig har jeg først
konfereret med mine bøger, sun's java tutorial, og hvad jeg ellers
kunne søge mig frem til, inden jeg henvendt mig til gruppen.

Det er svært at finde SIMPLE metoder (som jeg understregede i mit
indlæg), og de lidt mere udvidede, forstår jeg forhåbentlig, når jeg
får mere java-viden med i min baggage.

Og så er det godt at vide at der er mennesker på nettet som eventuelt
kan hjælpe. For nu kører mit program kun med blot 7 linier, og ikke
den lange "smører" jeg indledte med.

Tak og hilsen Pernille

Fra : Max Rotvel

Dato : 17-02-02 23:38

> Tak for verbale klø og forståelse. Selvfølgelig har jeg først
> konfereret med mine bøger, sun's java tutorial, og hvad jeg ellers
> kunne søge mig frem til, inden jeg henvendt mig til gruppen.

Det var nu ikke møntet på dig. Der er (næsten) ingen spørgsmål
der er for dumme, men ind imellem er svarenene måske lidt for
kloge

Venlig hilsen
--
Max

Fra : Kresten P. Vester

Dato : 20-02-02 21:25

> [...]
> spe og på 1 semester går det ud på at lære OO begreber og
> generel programmerings teknik (Søge algoritmer, streng

Det er nok forskelligt fra skole til skole...
Hos os var StringTokenizer et værktøj vi skulle lærer at bruge da vi fik en
lignende opgave.
Uden at vide det kunne jeg da forestille mig at der også er en Tokenizer i
den andre OO sprog...

--
/KPV 4.semester.
- .NET framework er jo bare en billig kopi af java

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 20-02-02 21:44

On 20/02/02 21.24, Kresten P. Vester wrote:

> [...]
> lignende opgave.
> Uden at vide det kunne jeg da forestille mig at der også er en Tokenizer i

Det har du nok ret ... :)
Mange sprog har de funktioner i stdlibs. Det kalder dem maaske for
Tokenizer, maaske ikke. Men de stiller equivalente metoder til
raadighed...

c++ 's streams
BETA's text
etc.

> --
> /KPV 4.semester.
> - .NET framework er jo bare en billig kopi af java

Hm...

--
Daniel | "Face it. You *need* some cola. It runs through your
Nielsen | blood and *sings* to you. Obtain. Open. Drink. Frolic."
| - Can of Cola (userfriendly 30.11.99)
(6. semester Dat/Mat v. AU - nu vi er ved det)

Fra : Max Rotvel

Dato : 20-02-02 21:53

Kresten P. Vester <ob4ever@softhome.net> wrote:

> Det er nok forskelligt fra skole til skole...
> Hos os var StringTokenizer et værktøj vi skulle lærer at bruge da vi fik en
> lignende opgave.

Og jeg kan huske, at da vi lærte om streng behandling på 1 sem
var der lige 3 sider i kapitlet vi skulle springe over. Rigtigt
gættet: det var der StringTokenizer blev omtalt

Men rigtigt, det er selvfølgelig forskelligt fra skole til
skole.

Venlig hilsen
--
Max

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 21-02-02 17:22

> [...]
> det måske også for meget at forlange, at svarene også skal være
> pædagogiske - det er jo ikke et klasseværelse det her.

Nu kunne jeg jo ikke lige se hvilket studie Pernille hun gik på, hun nævner
kun at hun er førsteårs studerende, og desuden kender jeg ikke lige
Datamatikerstudiets regler mv. Men selvfølgelig er det ikke tokenizenren der
skal bruges hvis det handler om at skabe en dybere forståelse for
håndteringen af strenge i al almindelighed.
Og da jeg havde det emne på første semester på HA (dat.) på
handelshøjskolen, lærte vi netop at bruge tokenizeren i stedet for selv at
skulle programmere det hele, når nu der findes værktøjer til det. Også
selvom Java også her er et værktøj til at lære programmeringspricipper mere
end et bestemt sprog.

Desuden er det vel sådan på usenet at man får svar på sine spørgsmål, så må
man selv vurdere om det er noget man kan / må anvende.

Fra : Max Rotvel

Dato : 21-02-02 17:53

> [...]
> selvom Java også her er et værktøj til at lære programmeringspricipper mere

Jeps, jeg tænkte vist ikke længere end min egen lille næsetip,
selvfølgelig er det ikke ens for alle studier. Men igen, det
var ikke ment som noget surt opstød.

Venlig hilsen
--
Max