Image/Worldonline/Tiscali
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-02-02 13:08

Er de ikke 100% nede nu?

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-02 13:22

Jesper Nielsen skrev:

>Er de ikke 100% nede nu?

Jeg kan i hvert fald ikke hente post derfra.

--
Bertel

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-02-02 13:29

"Jesper Nielsen" <jesniel@mail.dk> wrote in message
> Er de ikke 100% nede nu?

Mit ADSL havde ihvertfald et lille blackout fra 1245-1315 cirkus hvor jeg
bare fik Request timeout for alle pengene og TTL Expired in transit..
Jeg var for doven til at flytte kablet over i min isdn router så om de var
helt nede at bide i støvet skal været usagt ;)

/Dennis

Fra : Morten Birkelund

Dato : 17-02-02 14:04

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message

> Jeg var for doven til at flytte kablet over i min isdn router så om de var
> helt nede at bide i støvet skal været usagt ;)

Deres linjegrafer siger et eller andet om at de vidst har haft en linje
eller 3 nede i en kort periode.
http://phoenix.image.dk/mrtg-data/

Men nu er de da oppe at køre igen, jeg har anyway en helt ok ping tid til
dem fra en TDC forbindelse.

3 16 16 15 195.249.15.71 ge0-0-0.1000M.boanxt2.ip.tele.dk
4 15 16 0 62.242.145.202
cpe.atm4-1-0-100.0x3ef291ca.boanxt2.customer.tele.dk
5 0 16 16 212.54.64.181 www.worldonline.dk

--
Morten

Fra : Morten Birkelund

Dato : 17-02-02 14:05

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> wrote in message

> Deres linjegrafer siger et eller andet om at de vidst har haft en linje
> eller 3 nede i en kort periode.
> http://phoenix.image.dk/mrtg-data/

Bemærk venligst at dette kan også 100% være den maskine om overvåger linjen
som har lavet en fejl, hvilket er det mest sandsynlige problem.

--
Morten

Fra : Jens

Dato : 17-02-02 14:07

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Deres linjegrafer siger et eller andet om at de vidst har haft en linje
> eller 3 nede i en kort periode.
> http://phoenix.image.dk/mrtg-data/

Ja, CR0.PBV (Core router Peter Bangs Vej) har kun været oppe i ca. 32 min.
nu.

Jens

Fra : Morten Birkelund

Dato : 17-02-02 14:30

"Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message

> Ja, CR0.PBV (Core router Peter Bangs Vej) har kun været oppe i ca. 32 min.
> nu.

Jeg har lige kigget på resten nu, 3 linjer der har været oppe i 52 minutter
og den 4 er stadig nede.

Linier til UUnet = Nede
Linier til TeleDanmark = had been up for 0:51:57
Linier til DIX - Danish Internet eXchange = had been up for 0:51:51.
Linier til nacamar Data Communications GmBH = had been up for 0:51:49.

Gad vide hvem der har lavet den fejl 40 i serverrummet.

Og deres side med almene drifts problemer siger ikke noget. ?

--
Morten

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-02-02 14:40

> [...]
> http://phoenix.image.dk/mrtg-data/
>
> Men nu er de da oppe at køre igen, jeg har anyway en helt ok ping tid til

Ifølge deres internet grupper (og sjovt nok IKKE nogen annoncering as usual)
var der en større strømsvigt på PBV og derfor var der meget der var nede at
bide i støvet..
Man kan undre sig over at de ikke har garderet sig med UPS/Generator på det.
I det mindste så deres omstilling så man kan ringe til dem(!)

/Dennis

Fra : Morten Birkelund

Dato : 17-02-02 14:43

> [...]
det.
> I det mindste så deres omstilling så man kan ringe til dem(!)

Selv om at de køre med UPS, så sidder det også en sikring i en UPS som kan
gå, eller en UPS kan lave en fejl.
Det lyder mest som om at det er en fejl 40, hvis deres 4 primære routere er
gået på samme tid.

Men det er jo kun drifts folkene hos Tiscali som ved det, og systemet er jo
oppe igen. Det beviser jo bare at de laver deres arbejde ordenligt.

--
Morten

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-02-02 14:50

> [...]
> gå, eller en UPS kan lave en fejl.
> Det lyder mest som om at det er en fejl 40, hvis deres 4 primære routere

......Ikke mindst deres omstilling
Men der må jo nok snart komme en annoncering om hvad der helt specifikt
skete :)

/Dennis

Fra : Jan Novak [Tournesol~

Dato : 17-02-02 20:55

> [...]
jo
> oppe igen. Det beviser jo bare at de laver deres arbejde ordenligt.

ja, som de selv skriver:

----snip snip----
Dato Løst Beskrivelse
17/02/2002 (12:27) (20:00)
Vi har i dag haft en større strømafbrydelse i København.
Det bevirkede at alt udstyr overgik til drift på batteribackup,
og sidenhen dieselgenerator. Vores core-router sad på
en batteribackup, som fejlede totalt i forbindelse med
strømafbrydelsen. Dette betød at store dele af nettet var
nede.Desværre var strømafbrydelsen ikke kun lokal, og
andre knudepunkter kan også have været berørt.
Vi beklager den gene som dette har medført, og vil naturligvis
forsøge at gøre vores backupsystemer endnu bedre i fremtiden.
----snip snip----

De bør nok overveje at smide deres CORE på en diesel generator, og ikke på
UPS som den er nu (hvis jeg læser det korrekt).
det er jo trods alt et single point of failure, så hvor for ikke i det
mindste beskytte det mod strømafbrydelse.

/jan novak

Fra : Morten Birkelund

Dato : 17-02-02 21:14

"Jan Novak [Tournesol^7thcube]" <tournesol@moravia.dk> wrote in message

> [...]
> det er jo trods alt et single point of failure, så hvor for ikke i det
> mindste beskytte det mod strømafbrydelse.

Hvis de kun har 4 routere på en stor ups så kan den jo holde mange mange
timer. Så kan man jo altid lige flytte stikket over på en gruppe der er på
diesel backup hvis upsen er ved at løbe tør.

--
Morten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-02-02 21:19

"Jan Novak [Tournesol^7thcube]" <tournesol@moravia.dk> skrev i en
meddelelse news:3c700a76$0$22276$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
ikke på
> UPS som den er nu (hvis jeg læser det korrekt).

Der skal jo være en UPS der kan levere strøm mens dieselgeneratoren
starter op, og alt kan jo fejle.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-02-02 22:06

> Der skal jo være en UPS der kan levere strøm mens dieselgeneratoren
> starter op, og alt kan jo fejle.

Nogle har et setup som følgende:

Alt udstyret er 48 volt med redundant PSU og forsyningsnet, som forsynes via
transformere/ensrettere, som er parallelt kørende med en batterier-park.
Derudover er der diesel-generatorer, som tager over når bynettet svigter.

Dieselgeneratorerne er opvarmet til 60 grader hele året , og der køres
drift-test hver 2.uge.

Med dette setup er man ret sikker på at man altid har power.

--
Mvh HAA.

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 17-02-02 22:10

On Sun, 17 Feb 2002 22:05:40 +0100, "Henrik Aarfeldt"
<rivmin@rivmin.dk> wrote:

> [...]
>drift-test hver 2.uge.
>
>Med dette setup er man ret sikker på at man altid har power.

den ukendte faktor "lastbiler" må ikke glemmes

Fra : Morten Birkelund

Dato : 17-02-02 22:26

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> [...]
> drift-test hver 2.uge.
>
> Med dette setup er man ret sikker på at man altid har power.

Tjaa, lige indtil at i skal have en større diesel generator og lastbilen der
kommer med den nye kommer til at kværne bynettet ind.

Spørg selv TDC, dette kan faktisk lade sig gøre.

Der findes ingen måde hvorpå at du kan have en oppetid på 100% på elektriske
systemer, hvad gør i fx den dag at kølesystemet ryger sig en tur, så er der
massere af strøm og massere af varme, så står valget mellem at slukke eller
brænde udstyret af pga termiske problemer.

Med mindre at alt er 100% redundant, og selv med dette er der stadig den
menneskelige faktor.

Hardware kan jo også brænde af selv om at det har 2 psu'er og en drifts
temperatur på 18 c.

Så har man jo også altid chancen for lynnedslag, de er heller ikke sjove, da
det er meget besværligt at regne på hvor at et lyn vil skade ting.

--
Morten

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 17-02-02 22:40

> [...]
der
> kommer med den nye kommer til at kværne bynettet ind.

Ikke noget problem, da dieselgeneratorerne står 2 forskellige steder.

> Der findes ingen måde hvorpå at du kan have en oppetid på 100% på
elektriske
> systemer,

Har jeg heller ikke påstået...men man kan gøre det så drift-sikkert som
muligt, ved at designe et godt setup, og så vedligeholde det.

>hvad gør i fx den dag at kølesystemet ryger sig en tur,

Ingen problem, det er redundant, og dimensioneret så eet anlæg kan klare
opgaven alene.

> Med mindre at alt er 100% redundant, og selv med dette er der stadig den
> menneskelige faktor.
>
> Hardware kan jo også brænde af selv om at det har 2 psu'er og en drifts
> temperatur på 18 c.

Men så er der jo redundant hardware/setup....

> Så har man jo også altid chancen for lynnedslag, de er heller ikke sjove,
da
> det er meget besværligt at regne på hvor at et lyn vil skade ting.

Ja, men nu er det herakiske niveau ret lavt her i DK.
Men som du nævner...så kan man aldrig være 100% sikker...men man kan gøre
sit bedste til at minimere risikoen.

--
Mvh HAA.

Fra : Morten Birkelund

Dato : 17-02-02 23:23

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> Ja, men nu er det herakiske niveau ret lavt her i DK.
> Men som du nævner...så kan man aldrig være 100% sikker...men man kan gøre
> sit bedste til at minimere risikoen.

Det er jeg 100% enig i, man kan dog lave co-location, med centra forskellige
steder i danmark, og så et center i udlandet, så vil jeg sige at man er tæt
på at ligge med en oppe tid på omkring de 100%, dog vil 100% aldrig kunne
opnås.

Men så længe at man kun er 1 sted så er chancen for at noget går galt
betydelig større end hvis der er 1-2 backup lokationer. Ens Internet
forbindelse er jo ikke meget værd hvis centralen som man køre via er nede,
eller de 2 redundante kabler er grevet over fordi at de 1 uheldigt sted lå,
så tæt at en gravko kunne tage begge i samme omgang.

Der er desværre ufattelig mange ting som kan ødelægge oppetider. Og vi er
ikke engang kommet til dårlig programmering/kode endnu. :)

--
Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-02-02 07:42

Morten Birkelund skrev:

>Tjaa, lige indtil at i skal have en større diesel generator og lastbilen der
>kommer med den nye kommer til at kværne bynettet ind.

>Spørg selv TDC, dette kan faktisk lade sig gøre.

"Kunne" er mere korrekt. Der blev lavet et andet setup bagefter.

--
Bertel