/ Forside / Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Udbyder (ISP'er)
#NavnPoint
BjarneD 1540
EXTERMINA.. 750
stl_s 710
strarup 685
tedd 680
natmaden 660
emesen 581
dk 520
Kortoverv.. 510
10  arne.jako.. 510
Image/Worldonline/Tiscali
Fra : Jesper Nielsen


Dato : 17-02-02 13:08

Er de ikke 100% nede nu?

Jesper



 
 
Bertel Lund Hansen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-02-02 13:22

Jesper Nielsen skrev:

>Er de ikke 100% nede nu?

Jeg kan i hvert fald ikke hente post derfra.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Dennis Pedersen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 17-02-02 13:29


"Jesper Nielsen" <jesniel@mail.dk> wrote in message
news:3c6f9de2$0$62879$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er de ikke 100% nede nu?

Mit ADSL havde ihvertfald et lille blackout fra 1245-1315 cirkus hvor jeg
bare fik Request timeout for alle pengene og TTL Expired in transit..
Jeg var for doven til at flytte kablet over i min isdn router så om de var
helt nede at bide i støvet skal været usagt ;)

/Dennis



Morten Birkelund (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Birkelund


Dato : 17-02-02 14:04

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
news:7jNb8.13763$5L3.594722@news010.worldonline.dk...

> Jeg var for doven til at flytte kablet over i min isdn router så om de var
> helt nede at bide i støvet skal været usagt ;)

Deres linjegrafer siger et eller andet om at de vidst har haft en linje
eller 3 nede i en kort periode.
http://phoenix.image.dk/mrtg-data/

Men nu er de da oppe at køre igen, jeg har anyway en helt ok ping tid til
dem fra en TDC forbindelse.

3 16 16 15 195.249.15.71 ge0-0-0.1000M.boanxt2.ip.tele.dk
4 15 16 0 62.242.145.202
cpe.atm4-1-0-100.0x3ef291ca.boanxt2.customer.tele.dk
5 0 16 16 212.54.64.181 www.worldonline.dk


--
Morten



Morten Birkelund (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Birkelund


Dato : 17-02-02 14:05

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> wrote in message
news:a4o9np$sk6$1@sunsite.dk...

> Deres linjegrafer siger et eller andet om at de vidst har haft en linje
> eller 3 nede i en kort periode.
> http://phoenix.image.dk/mrtg-data/

Bemærk venligst at dette kan også 100% være den maskine om overvåger linjen
som har lavet en fejl, hvilket er det mest sandsynlige problem.

--
Morten



Jens (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 17-02-02 14:07

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> skrev i en meddelelse
news:a4o9np$sk6$1@sunsite.dk...
>
> Deres linjegrafer siger et eller andet om at de vidst har haft en linje
> eller 3 nede i en kort periode.
> http://phoenix.image.dk/mrtg-data/

Ja, CR0.PBV (Core router Peter Bangs Vej) har kun været oppe i ca. 32 min.
nu.

Jens



Morten Birkelund (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Birkelund


Dato : 17-02-02 14:30

"Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message
news:kWNb8.13795$5L3.598144@news010.worldonline.dk...

> Ja, CR0.PBV (Core router Peter Bangs Vej) har kun været oppe i ca. 32 min.
> nu.

Jeg har lige kigget på resten nu, 3 linjer der har været oppe i 52 minutter
og den 4 er stadig nede.

Linier til UUnet = Nede
Linier til TeleDanmark = had been up for 0:51:57
Linier til DIX - Danish Internet eXchange = had been up for 0:51:51.
Linier til nacamar Data Communications GmBH = had been up for 0:51:49.

Gad vide hvem der har lavet den fejl 40 i serverrummet.

Og deres side med almene drifts problemer siger ikke noget. ?

--
Morten



Dennis Pedersen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 17-02-02 14:40


"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> wrote in message
news:a4o9np$sk6$1@sunsite.dk...
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> news:7jNb8.13763$5L3.594722@news010.worldonline.dk...
>
> > Jeg var for doven til at flytte kablet over i min isdn router så om de
var
> > helt nede at bide i støvet skal været usagt ;)
>
> Deres linjegrafer siger et eller andet om at de vidst har haft en linje
> eller 3 nede i en kort periode.
> http://phoenix.image.dk/mrtg-data/
>
> Men nu er de da oppe at køre igen, jeg har anyway en helt ok ping tid til
> dem fra en TDC forbindelse.


Ifølge deres internet grupper (og sjovt nok IKKE nogen annoncering as usual)
var der en større strømsvigt på PBV og derfor var der meget der var nede at
bide i støvet..
Man kan undre sig over at de ikke har garderet sig med UPS/Generator på det.
I det mindste så deres omstilling så man kan ringe til dem(!)

/Dennis



Morten Birkelund (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Birkelund


Dato : 17-02-02 14:43

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
news:SlOb8.13809$5L3.601987@news010.worldonline.dk...

> Ifølge deres internet grupper (og sjovt nok IKKE nogen annoncering as
usual)
> var der en større strømsvigt på PBV og derfor var der meget der var nede
at
> bide i støvet..
> Man kan undre sig over at de ikke har garderet sig med UPS/Generator på
det.
> I det mindste så deres omstilling så man kan ringe til dem(!)

Selv om at de køre med UPS, så sidder det også en sikring i en UPS som kan
gå, eller en UPS kan lave en fejl.
Det lyder mest som om at det er en fejl 40, hvis deres 4 primære routere er
gået på samme tid.

Men det er jo kun drifts folkene hos Tiscali som ved det, og systemet er jo
oppe igen. Det beviser jo bare at de laver deres arbejde ordenligt.

--
Morten



Dennis Pedersen (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 17-02-02 14:50


"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> wrote in message
news:a4oc1f$6kd$1@sunsite.dk...
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> news:SlOb8.13809$5L3.601987@news010.worldonline.dk...
>
> > Ifølge deres internet grupper (og sjovt nok IKKE nogen annoncering as
> usual)
> > var der en større strømsvigt på PBV og derfor var der meget der var nede
> at
> > bide i støvet..
> > Man kan undre sig over at de ikke har garderet sig med UPS/Generator på
> det.
> > I det mindste så deres omstilling så man kan ringe til dem(!)
>
> Selv om at de køre med UPS, så sidder det også en sikring i en UPS som kan
> gå, eller en UPS kan lave en fejl.
> Det lyder mest som om at det er en fejl 40, hvis deres 4 primære routere
er
> gået på samme tid.

......Ikke mindst deres omstilling
Men der må jo nok snart komme en annoncering om hvad der helt specifikt
skete :)

/Dennis



Jan Novak [Tournesol~ (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Jan Novak [Tournesol~


Dato : 17-02-02 20:55

"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> wrote in message
news:a4oc1f$6kd$1@sunsite.dk...
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> news:SlOb8.13809$5L3.601987@news010.worldonline.dk...
> Selv om at de køre med UPS, så sidder det også en sikring i en UPS som kan
> gå, eller en UPS kan lave en fejl.
> Det lyder mest som om at det er en fejl 40, hvis deres 4 primære routere
er
> gået på samme tid.
>
> Men det er jo kun drifts folkene hos Tiscali som ved det, og systemet er
jo
> oppe igen. Det beviser jo bare at de laver deres arbejde ordenligt.

ja, som de selv skriver:

----snip snip----
Dato Løst Beskrivelse
17/02/2002 (12:27) (20:00)
Vi har i dag haft en større strømafbrydelse i København.
Det bevirkede at alt udstyr overgik til drift på batteribackup,
og sidenhen dieselgenerator. Vores core-router sad på
en batteribackup, som fejlede totalt i forbindelse med
strømafbrydelsen. Dette betød at store dele af nettet var
nede.Desværre var strømafbrydelsen ikke kun lokal, og
andre knudepunkter kan også have været berørt.
Vi beklager den gene som dette har medført, og vil naturligvis
forsøge at gøre vores backupsystemer endnu bedre i fremtiden.
----snip snip----

De bør nok overveje at smide deres CORE på en diesel generator, og ikke på
UPS som den er nu (hvis jeg læser det korrekt).
det er jo trods alt et single point of failure, så hvor for ikke i det
mindste beskytte det mod strømafbrydelse.


/jan novak




Morten Birkelund (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Birkelund


Dato : 17-02-02 21:14

"Jan Novak [Tournesol^7thcube]" <tournesol@moravia.dk> wrote in message
news:3c700a76$0$22276

> De bør nok overveje at smide deres CORE på en diesel generator, og ikke på
> UPS som den er nu (hvis jeg læser det korrekt).
> det er jo trods alt et single point of failure, så hvor for ikke i det
> mindste beskytte det mod strømafbrydelse.

Hvis de kun har 4 routere på en stor ups så kan den jo holde mange mange
timer. Så kan man jo altid lige flytte stikket over på en gruppe der er på
diesel backup hvis upsen er ved at løbe tør.

--
Morten



Martin Højriis Krist~ (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 17-02-02 21:19

"Jan Novak [Tournesol^7thcube]" <tournesol@moravia.dk> skrev i en
meddelelse news:3c700a76$0$22276$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Vores core-router sad på
> en batteribackup, som fejlede totalt i forbindelse med
> strømafbrydelsen.
> De bør nok overveje at smide deres CORE på en diesel generator, og
ikke på
> UPS som den er nu (hvis jeg læser det korrekt).

Der skal jo være en UPS der kan levere strøm mens dieselgeneratoren
starter op, og alt kan jo fejle.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Henrik Aarfeldt (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 17-02-02 22:06


"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
news:3c700fe5$0$17234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Der skal jo være en UPS der kan levere strøm mens dieselgeneratoren
> starter op, og alt kan jo fejle.

Nogle har et setup som følgende:

Alt udstyret er 48 volt med redundant PSU og forsyningsnet, som forsynes via
transformere/ensrettere, som er parallelt kørende med en batterier-park.
Derudover er der diesel-generatorer, som tager over når bynettet svigter.

Dieselgeneratorerne er opvarmet til 60 grader hele året , og der køres
drift-test hver 2.uge.

Med dette setup er man ret sikker på at man altid har power.

--
Mvh HAA.




Thomas Jensen - pil.~ (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen - pil.~


Dato : 17-02-02 22:10

On Sun, 17 Feb 2002 22:05:40 +0100, "Henrik Aarfeldt"
<rivmin@rivmin.dk> wrote:

>
>"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
>news:3c700fe5$0$17234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>>
>> Der skal jo være en UPS der kan levere strøm mens dieselgeneratoren
>> starter op, og alt kan jo fejle.
>
>Nogle har et setup som følgende:
>
>Alt udstyret er 48 volt med redundant PSU og forsyningsnet, som forsynes via
>transformere/ensrettere, som er parallelt kørende med en batterier-park.
>Derudover er der diesel-generatorer, som tager over når bynettet svigter.
>
>Dieselgeneratorerne er opvarmet til 60 grader hele året , og der køres
>drift-test hver 2.uge.
>
>Med dette setup er man ret sikker på at man altid har power.

den ukendte faktor "lastbiler" må ikke glemmes


Morten Birkelund (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Birkelund


Dato : 17-02-02 22:26

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message
news:3c701abd$0$17212$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Alt udstyret er 48 volt med redundant PSU og forsyningsnet, som forsynes
via
> transformere/ensrettere, som er parallelt kørende med en batterier-park.
> Derudover er der diesel-generatorer, som tager over når bynettet svigter.
>
> Dieselgeneratorerne er opvarmet til 60 grader hele året , og der køres
> drift-test hver 2.uge.
>
> Med dette setup er man ret sikker på at man altid har power.

Tjaa, lige indtil at i skal have en større diesel generator og lastbilen der
kommer med den nye kommer til at kværne bynettet ind.

Spørg selv TDC, dette kan faktisk lade sig gøre.

Der findes ingen måde hvorpå at du kan have en oppetid på 100% på elektriske
systemer, hvad gør i fx den dag at kølesystemet ryger sig en tur, så er der
massere af strøm og massere af varme, så står valget mellem at slukke eller
brænde udstyret af pga termiske problemer.

Med mindre at alt er 100% redundant, og selv med dette er der stadig den
menneskelige faktor.

Hardware kan jo også brænde af selv om at det har 2 psu'er og en drifts
temperatur på 18 c.

Så har man jo også altid chancen for lynnedslag, de er heller ikke sjove, da
det er meget besværligt at regne på hvor at et lyn vil skade ting.

--
Morten



Henrik Aarfeldt (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 17-02-02 22:40


"Morten Birkelund" <mortendb@spamcop.net> skrev i en meddelelse
news:a4p74i$6fu$1@sunsite.dk...
> "Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message
> news:3c701abd$0$17212$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Alt udstyret er 48 volt med redundant PSU og forsyningsnet, som forsynes
> via
> > transformere/ensrettere, som er parallelt kørende med en batterier-park.
> > Derudover er der diesel-generatorer, som tager over når bynettet
svigter.
> >
> > Dieselgeneratorerne er opvarmet til 60 grader hele året , og der køres
> > drift-test hver 2.uge.
> >
> > Med dette setup er man ret sikker på at man altid har power.
>
> Tjaa, lige indtil at i skal have en større diesel generator og lastbilen
der
> kommer med den nye kommer til at kværne bynettet ind.

Ikke noget problem, da dieselgeneratorerne står 2 forskellige steder.

> Der findes ingen måde hvorpå at du kan have en oppetid på 100% på
elektriske
> systemer,

Har jeg heller ikke påstået...men man kan gøre det så drift-sikkert som
muligt, ved at designe et godt setup, og så vedligeholde det.

>hvad gør i fx den dag at kølesystemet ryger sig en tur,

Ingen problem, det er redundant, og dimensioneret så eet anlæg kan klare
opgaven alene.

> Med mindre at alt er 100% redundant, og selv med dette er der stadig den
> menneskelige faktor.
>
> Hardware kan jo også brænde af selv om at det har 2 psu'er og en drifts
> temperatur på 18 c.

Men så er der jo redundant hardware/setup....

> Så har man jo også altid chancen for lynnedslag, de er heller ikke sjove,
da
> det er meget besværligt at regne på hvor at et lyn vil skade ting.

Ja, men nu er det herakiske niveau ret lavt her i DK.
Men som du nævner...så kan man aldrig være 100% sikker...men man kan gøre
sit bedste til at minimere risikoen.

--
Mvh HAA.



Morten Birkelund (17-02-2002)
Kommentar
Fra : Morten Birkelund


Dato : 17-02-02 23:23

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message
news:3c7022b5$0$17217$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, men nu er det herakiske niveau ret lavt her i DK.
> Men som du nævner...så kan man aldrig være 100% sikker...men man kan gøre
> sit bedste til at minimere risikoen.

Det er jeg 100% enig i, man kan dog lave co-location, med centra forskellige
steder i danmark, og så et center i udlandet, så vil jeg sige at man er tæt
på at ligge med en oppe tid på omkring de 100%, dog vil 100% aldrig kunne
opnås.

Men så længe at man kun er 1 sted så er chancen for at noget går galt
betydelig større end hvis der er 1-2 backup lokationer. Ens Internet
forbindelse er jo ikke meget værd hvis centralen som man køre via er nede,
eller de 2 redundante kabler er grevet over fordi at de 1 uheldigt sted lå,
så tæt at en gravko kunne tage begge i samme omgang.

Der er desværre ufattelig mange ting som kan ødelægge oppetider. Og vi er
ikke engang kommet til dårlig programmering/kode endnu. :)

--
Morten



Bertel Lund Hansen (18-02-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-02-02 07:42

Morten Birkelund skrev:

>Tjaa, lige indtil at i skal have en større diesel generator og lastbilen der
>kommer med den nye kommer til at kværne bynettet ind.

>Spørg selv TDC, dette kan faktisk lade sig gøre.

"Kunne" er mere korrekt. Der blev lavet et andet setup bagefter.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste