*NIX installation
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 00:35

Hejsa,

Jeg vil bare lige sige tak til for de _rigtigt mange_ indlæg om *NIX,
som har været en stor hjælp. Jeg er lige nu ved at installere FreeBSD
over ftp, så det vil nok tage det meste af natten på min 512 Kbit ADSL
linie.

Jeg vil efter installationen prøve at få Webmin op og køre, men det kan
være at jeg melder tilbage inden, hvis jeg støder ind i problemer eller
bliver i tvivl om, hvad der skal installeres.

Der er lige én ting jeg gerne vil have afklaret:

Jeg har sat min /var partition til halvdelen af min harddisk, da jeg
regner med at have mange MB's til mail og news. Er det helt forkert? Det
drejer som om 1 GB ud af 2 GB. / har fået 100 MB og swap 96 MB, da
maskinen har 32 MB RAM. /usr har fået de sidste 7-800 MB.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 14:35

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> [...]
> Det drejer som om 1 GB ud af 2 GB. / har fået 100 MB og swap 96 MB,
> da maskinen har 32 MB RAM. /usr har fået de sidste 7-800 MB.

Kort svar: Jeg synes at 50 pct. til /var lyder af meget. Velvidende at
det er god skik at arbejde med flere partitioner på en server ville
jeg selv være fristet til at nøjes med /boot /swap og /. nu hvor du
kun har 2 gb at arbejde med. Hvor meget har du tildelt /home?

Uddybet: Det er altid den forkerte partition der fyldes hurtigst
ud. Og når først du har partitioneret er det ikke lige til at ændre
det indbyrdes størrelsesforhold (med mindre du bruger LVM med flydende
partitioner, men det er en anden historie).

/var rummer ganske rigtigt indgående mail samt logfiler - men der skal
altså skrives rigtig meget mail og skrives rigtig meget i dine logs
for at fylde 1 GB: Jeg har en mailkonto alene til mailinglister, og
her ligger omkring 12.000 mails (ren tekst) og fylder små 40 mb. For
de systemet jeg arbejer med gælder desuden, at det kun er indgående
mail der ligger og fylder op i /var/spool/mail/brugernavn. Når man
sorterer og arkiverer mail i mbox-format på serveren sker det typisk i
/home.

Og til sidst bringer vi lige et aldeles uvidenskabeligt eksempel:
Følgende er hentet fra min "familie-server" som kører nogle
webhoteller og nogle shell-konti med folk der sviner løs med deres
mails (jeg har selv 40mb++ (ca. 12.000 mails) liggende i
/var(spool/mail/janus). Maskinen har kørt i et par år og der har
aldrig været ryddet op i logs:

[janus@mymlan janus]$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda1 695M 362M 298M 55% /
/dev/hda5 9.6G 5.7G 3.4G 62% /home
/dev/hda6 6.3G 2.7G 3.2G 46% /usr
/dev/hda7 1.9G 229M 1.6G 13% /var

Det er lykkedes os at fylde 229 mb.

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 14:40

In article <m3u1sgxmda.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> [...]
> at det er god skik at arbejde med flere partitioner på en server
> ville jeg selv være fristet til at nøjes med /boot /swap og /. nu

Enig - Er der behov for at udvide kapaciteten, kan man flytte
biblioteker til nye partitioner med sybolske links.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 17-02-02 14:52

In article <spam-96CB73.14402817022002@localhost>,

> Enig - Er der behov for at udvide kapaciteten, kan man flytte
> biblioteker til nye partitioner med sybolske links.

Hvorfor bare ikke mounte de nye partitioner under de rette mount points?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 15:18

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Enig - Er der behov for at udvide kapaciteten, kan man flytte
> biblioteker til nye partitioner med sybolske links.

I det konkrete tilfælde med en 2 gb disk ville indkøb af en ny disk
typisk betyde 40 - 60 GB hurtig plads - og da ville man højst
sandsynligt lade den nye disk overtage 100 pct.

-j

--
"Only whimps use tape backup: real men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 15:13

In article <spam-96CB73.14402817022002@localhost>,

> sybolske

symbolske

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-02 20:41

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> Enig - Er der behov for at udvide kapaciteten, kan man flytte
> biblioteker til nye partitioner med sybolske links.

Skalerer daarligt.

Herudover vil visse programmer ikke foelge symbolske links. Apache og diverse ftp daemoner fx.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 17-02-02 15:35

> [...]

> jeg selv være fristet til at nøjes med /boot /swap og /. nu hvor du
> kun har 2 gb at arbejde med. Hvor meget har du tildelt /home?

Home har ikke fået et separat partition, den ligger under /usr/home. Der
er heller ingen /boot. Det skrev de ikke noget om i vejledningen. Der er
kun de partitioner, som jeg skrev.

Dvs. at med din forklaring burde jeg kunne klare mig med / og /swap? Er
det ikke "farligt", hvis jeg skal til pille ved systemet, f.eks. compile
en ny kerne?

> [...]
> mail der ligger og fylder op i /var/spool/mail/brugernavn. Når man
> sorterer og arkiverer mail i mbox-format på serveren sker det typisk i

Nu vil maskinen kun agere server og mail vil rimeligt hurtigt blive
fjernet igen, når jeg henter det over på Cuben. Kan man forresten bruge
en eller anden form for webmail med qmail?

> [...]
> aldrig været ryddet op i logs:
>
> [janus@mymlan janus]$ df -h
> Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on

Hmm... Den har dog væsentligt mere diskplads!

Hvis jeg skal lave om på det, så skal jeg downloade det hele igen, så
jeg tror lige jeg leger lidt med det, som det er, men jeg gemmer lige
din mail til fremtiden.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 18:09

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Home har ikke fået et separat partition, den ligger under
> /usr/home.

hmmm.... det er vist tydeligt at jeg ikke har installere FreeBSD.

> Dvs. at med din forklaring burde jeg kunne klare mig med / og /swap?
> Er det ikke "farligt", hvis jeg skal til pille ved systemet,
> f.eks. compile en ny kerne?

Partitioner er smarte i tilfælde af at en disk ter sig tosset og skal
fejltjekkes. Der burde ikke være problemer med at lege med kerner. På
BSD har jeg også indtryk af at de udkommer med længere intervaller end
på Linux, der stort set har en "kernel of the day".

> Nu vil maskinen kun agere server og mail vil rimeligt hurtigt blive
> fjernet igen, når jeg henter det over på Cuben. Kan man forresten
> bruge en eller anden form for webmail med qmail?

Ja, selv bruger vi "Imp":

http://horde.org/imp/

Jeg bruger det ikke selv, men jeg har indtryk af at det kan, hvad
folke forventer at et webinterface.

> Hmm... Den har dog væsentligt mere diskplads!

Ja, disken er 10 gange så stor - men pointen er er at 50 pct. til /var
er meget, og at du er bedre tjent med plads på /home - og at du bør
overvejer at lade være med at partitonere disken i mere end root og
swap.

> Hvis jeg skal lave om på det, så skal jeg downloade det hele igen,
> så jeg tror lige jeg leger lidt med det, som det er, men jeg gemmer
> lige din mail til fremtiden.

Tjek. Lyder som en god plan at arbejde med det du har.

-j
[som altså ikke har særlig megen erfaring med *BSD]

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 18:31

In article <m3zo28ghmq.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Ja, selv bruger vi "Imp":
>
> http://horde.org/imp/
>
> Jeg bruger det ikke selv, men jeg har indtryk af at det kan, hvad
> folke forventer at et webinterface.

Ofte har har man ikke det store behov for webmail hvis man bruger imap i
stedet for pop. Jeg ved dog ikke om den mailserver du har besluttet dig
for kan håndtere imap.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-02-02 18:39

In article <spam-AA10FC.18303817022002@localhost>,

> den mailserver du har besluttet dig for kan håndtere imap.

du = Rene, sorry

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-02-02 18:54

> [...]

> Ofte har har man ikke det store behov for webmail hvis man bruger imap i
> stedet for pop. Jeg ved dog ikke om den mailserver du har besluttet dig

Jeg bruger selv IMP og det er kanon godt. Alle mine mailprogrammer er
sat til at benytte IMAP, så uanset hvilken maskine jeg sidder ved,
bliver der ikke lavet rod i mine mailboxes, uanset om jeg læser mail
fra en internet cafe i Malaysia eller den bærbare på arbejdet.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-02 20:42

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> bliver der ikke lavet rod i mine mailboxes, uanset om jeg læser mail
> fra en internet cafe i Malaysia eller den bærbare på arbejdet.

Hvorfor tage til Malaysia for at goere ngoet man kan goere herhjemem...

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 22:01

> [...]

> ved, bliver der ikke lavet rod i mine mailboxes, uanset om jeg læser
> mail fra en internet cafe i Malaysia eller den bærbare på arbejdet.

Et absolut værdigt alternativ at at bruge 20 minutter på at lære
mailprogrammet Pine eller Mutt at kende. Pine er CLI og super
effektivt og hurtigt. Pine ser sådan her ud.

http://www.washington.edu/pine/graphics/screens/composer.gif

Det er ikke sport svært eller farligt. Når man har lært fem
genvejstaster er man kørende, og kender man i forvejen til teteditoren
Pico er man allerede et skridt foran.

Det eneste det kræver et en terminal, og hvis den ikke findes på den
maskine man finder I Malaysia henter man bare Putty (Windows) eller
MacSSH (Mac).

Jeg overvejer selv at skifte til Mutt, men er altid parat til et give
nye brugere et 15 minutters kursus i Pine.

-j

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-02-02 22:16

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Et absolut værdigt alternativ at at bruge 20 minutter på at lære
> mailprogrammet Pine eller Mutt at kende. Pine er CLI og super
> effektivt og hurtigt. Pine ser sådan her ud.

Moo, rigtige mænd bruger emacs/gnus.

Jeg bruger i øvrigt som regel evolution under Linux. Jeg synes det er
rart at kunne skifte frit frem og tilbage, i stedet for at være låst
til et bestemt program. At jeg så desuden har en klient/server
løsning med IMAP passer mig fint

> Det eneste det kræver et en terminal, og hvis den ikke findes på den
> maskine man finder I Malaysia henter man bare Putty (Windows) eller
> MacSSH (Mac).

Nej, det gør man ofte ikke. Mange steder er maskinerne låst, eller
der er direkte forbud mod at installere programmer. Fordelen ved
f.eks. IMP og mail.yahoo.com (eller, Gud forbyde det HoTMaiL) er at de
virker gennem webproxy'er. Mange steder har slet ikke direkte adgang
til internttet, alting er gemt væk bag en proxy. Mit lokale bibliotek
har kun webadgang, og så kan pine/mutt være nok så fine programmer.

> Jeg overvejer selv at skifte til Mutt, men er altid parat til et give
> nye brugere et 15 minutters kursus i Pine.

"Friheden til at vælge..."

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 22:32

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> Moo, rigtige mænd bruger emacs/gnus.

Muligvis, men jeg lærte pico og pine før jeg lærte emacs og
gnus. Siden har jeg taget gnus til mig til news - men har aldrig taget
mig sammen til at bruge gnus (eller rmail) til mail. Du? Er nok utryg
ved at forlade pine. Sidst jeg startede mutt blot for at snuse blev
jeg småpanisk..

> [...]
> adgang til internttet, alting er gemt væk bag en proxy. Mit lokale
> bibliotek har kun webadgang, og så kan pine/mutt være nok så fine

Måske jeg har været for lidt i Malaysia - men jeg har endnu ikke
oplevet ikke at kunne hente og bruge Putt (som er bare een exe.fil). I
en snæver vendig har jeg også imap kørende til Imp - men vil ike bryde
mig om at betjene min nuværende mailboks via web.

-j

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-02-02 22:51

> [...]

> Måske jeg har været for lidt i Malaysia - men jeg har endnu ikke
> oplevet ikke at kunne hente og bruge Putt (som er bare een exe.fil).

Jeg kender indtil flere arbejdspladser her i Danmark hvor der er
forbud mod at downloade og afvikle programmer (fjollet klausul, men
sådan er det altså). De samme stedet har ofte en firewall der som
standard ikke tillader ssh, og ønsket om at at kunne læse privat email
derhjemme er sjældent nok til at overbevise sikkerhedsgruppen til at
bore hul i firewall'en.

Givet valget mellem emacs/gnus/rmail/pine/mutt over telnet eller IMP
over https/SSL vil jeg hellere udholde et webinterface

> I en snæver vendig har jeg også imap kørende til Imp - men vil ike
> bryde mig om at betjene min nuværende mailboks via web.

Jeg har skrevet et script der filtrere min indkomne mail, så min
indboks er nogenlunde overskuelig, men problematikken er ikke ukendt.
Grunden til at jeg ofte skifter mellem mailprogrammer er iøvrigt mange
af de elendige attachments som folk sender.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 17-02-02 22:24

> [...]

> Ofte har har man ikke det store behov for webmail hvis man bruger
> imap i stedet for pop. Jeg ved dog ikke om den mailserver du har

Både qmail, postfix og sendmail kan køre med imap.

-j

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-02-02 22:22

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> writes:

> Både qmail, postfix og sendmail kan køre med imap.

Umm, qmail, postfix, sendmail og min egen favorit, exim er alle
MTA'er, og har som sådant ikke noget med IMAP eller POP at gøre.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-02-02 01:45

> [...]

> Ofte har har man ikke det store behov for webmail hvis man bruger imap i
> stedet for pop. Jeg ved dog ikke om den mailserver du har besluttet dig

Jeg synes ikke imap virker så fandens smart. Når ens mac.com konto er
sat til imap er det herre sløvt, så jeg bruger den som en pop3 konto.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 01:53

In article <rfn-B3F258.01444718022002@dtext.news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Jeg synes ikke imap virker så fandens smart. Når ens mac.com konto er
> sat til imap er det herre sløvt,

det kommer vel an på serveren - og klienten

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-02-02 02:01

In article <spam-21DE10.01523818022002@localhost>,

> det kommer vel an på serveren - og klienten

Selvfølgelig, men min linie burde jo være hurtig nok og Apple har vel
også deres systemer i orden?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-02-02 01:56

> [...]

> Jeg synes ikke imap virker så fandens smart. Når ens mac.com konto er
> sat til imap er det herre sløvt, så jeg bruger den som en pop3 konto.

Det er med stor sandsynlighed ikke IMAPs skyld. Bare fordi du ikke
har en værdig internetforbindelse[1]. IMAP er en interaktiv protokol,
POP3 henter blot al din post, og så må du ellers selv om resten.

1: Ok, mac.com er måske ikke lige den server med den bedste
forbindelse.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-02-02 02:01

In article <m3heofzjzh.fsf@gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> [...]
> POP3 henter blot al din post, og så må du ellers selv om resten.
>
> 1: Ok, mac.com er måske ikke lige den server med den bedste

Hvis en ADSL på 512 Kbit ikke er hurtig nok, så er teknologien ikke så
smart. Men du mener at det kører hurtigt nok via et LAN?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-02-02 08:23

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Hvis en ADSL på 512 Kbit ikke er hurtig nok, så er teknologien ikke så
> smart. Men du mener at det kører hurtigt nok via et LAN?

Jeg har en 256k linie, og det virker bare. Jeg er ikke sikker på, at
din eller min egen forbindsele til mac.com er noget at råbe hurra for.
Men det er altså ikke IMAPs skyld. Se også Thorbjørns svar.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-02-02 07:49

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Jeg synes ikke imap virker så fandens smart. Når ens mac.com konto er
> sat til imap er det herre sløvt, så jeg bruger den som en pop3 konto.

Pop3 lader ikke forbindelsen staa aaben. Det goer IMAP.

Af kedelige tekniske grunde jeg ikke kan huske, er IMAP smart hvis man
alligevel er online hele tiden, tillader foldere paa serveren og andet
sjovt.

Hvis man kun laeser post paa sin egen maskine er det bedoevende.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-02-02 22:28

In article <kkwuxbmghz.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Hvis man kun laeser post paa sin egen maskine er det bedoevende.

Nu ville jeg gerne have en webmail kørende også, da jeg løbende tjekker
min mail fra mit arbejdet, men en IMAP server er måske lige så god...
Den vil måske få problemer med vores firewall og så er den svær at komme
til fra udlandet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 23:08

> [...]

> min mail fra mit arbejdet, men en IMAP server er måske lige så god...
> Den vil måske få problemer med vores firewall og så er den svær at komme

Maaske.

Jeg har igennem mange aar brugt en telnet ind til en terminalprompt
hvor jeg har brugt Pine (fruen mener det er et passende navn, da hun
foretraekker mus) til at laese min post direkte paa serveren.

Det skyldes jo ogsaa at jeg begyndte med det her i 1990, og der var
webbet ikke opfundet og det ypperste paa PC var Windows 3.1 med OS/2
som det store uopnaaelige luksusoperativsystem.

Jeg har skiftet email program en gang (for at faa
MIME-understoettelse) og fra telnet til ssh da telnetadgang blev
fjernet og udbyder da jeg blev faerdig, men ellers er det same
procedure as every year.

Proev at bruge Pico i en Terminal.app til at redigere en fil. Hvis ud
kan lide det, saa var en saadan loesning maaske interessant? Det
kraever at du kan ssh'e ind gennem din firewall.

Herudover har det ogsaa den bivirkning at trafikken fra den maskine du
laeser ved og din server er krypteret.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-02-02 23:37

In article <kk7kp986rn.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> webbet ikke opfundet og det ypperste paa PC var Windows 3.1 med OS/2
> som det store uopnaaelige luksusoperativsystem.

Selvom jeg ikke selv havde PC'er dengang, så kan jeg sagtens huske de
gamle Windows... Jeg kan godt forstå at OS/2 virkede som et drømmesystem
i forhold!

Faktisk var jeg også ret imponeret af OS/2 i sin tid, især da Warp
udgaverne kom frem. Det kørte pænt meget bedre en Windows.

> [...]
> kan lide det, saa var en saadan loesning maaske interessant? Det
> kraever at du kan ssh'e ind gennem din firewall.

Pico er ikke lige min kop te, men det er da bedre en vi, som er komplet
uforståeligt for hvide mennesker. Hvorfor i alverden skal disse
programer være så forfærdeligt ulogisk opbygget?

> Herudover har det ogsaa den bivirkning at trafikken fra den maskine du
> laeser ved og din server er krypteret.

Det er selvfølgelig smart nok, men nu modtager jeg ikke så mange
statshemmeligheder i min mail, så jeg har ikke noget at skjule.

Hmm.. jeg overvejer stadig, mens jeg prøver at få FreeBSD'en til at
agere router/firewall...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-02-02 23:59

In article <rfn-83561D.23364519022002@dtext.news.tele.dk>,
> [...]

> uforståeligt for hvide mennesker. Hvorfor i alverden skal disse
> programer være så forfærdeligt ulogisk opbygget?

pico, texteditoren i pine og filbrowseren pilot er faktisk alle
temnmelig logiske og man kan se tastatur komandoerne i bunden af
terminalen. Meget nemmere bliver det ikke, jeg vil endda påstå at pico
er lettere at gå til end en gammel kending som Text&Lyd.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Besides, if you can't get a decent kernal panic or two in a month,
what's the point of living?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-02-02 00:07

In article <spam-D4BEF4.23591619022002@localhost>,

> [...]
> terminalen. Meget nemmere bliver det ikke, jeg vil endda påstå at pico
> er lettere at gå til end en gammel kending som Text&Lyd.

Nu rodede jeg lidt i mit inlæg, for det var mest vi jeg gik efter. Det
er altså et underligt program...

Det er rigtigt at Pico er noget mere overskueligt og opfører sig
nogenlunde som et "rigtigt" program.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-02 00:56

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Selvom jeg ikke selv havde PC'er dengang, så kan jeg sagtens huske de
> gamle Windows... Jeg kan godt forstå at OS/2 virkede som et drømmesystem
> i forhold!

Jeg naaede aldrig selv at bruge Win31 ret meget, da jeg holdt mig i
DOS og Linux. OS/2 Warp brugte jeg faktisk i et par aar og var godt
tilfreds. Der var lidt samme stil som med OS X, nemlig at der var en
paen del porteret Unixsoftware. Det var bare slet ikke saa nemt da
det mindede om Windows.

> Faktisk var jeg også ret imponeret af OS/2 i sin tid, især da Warp
> udgaverne kom frem. Det kørte pænt meget bedre en Windows.

NT 4.0 slog det med laengder. Da IBM fyrede udviklerne lagde de det i
graven, resten var bare doedsrallen.

Men det er ligemeget - det var ok, men det maatte ikke blive til mere
end det.

> Pico er ikke lige min kop te, men det er da bedre en vi, som er komplet
> uforståeligt for hvide mennesker. Hvorfor i alverden skal disse
> programer være så forfærdeligt ulogisk opbygget?

Pico er nu ikke slem. Man kan det man skal kunne og ikke en disse mere.

Vi var revolutionerende dengang den blev skrevet. Inden da, brugte
man linieeditorer. Vi's berettigelse er at den findes paa _alle_
UNixvarianter og er en ret kraftfuld editor naar man bliver venner med
den. Sjvh blev vi skrevet omkring 1975, hvor serielle terminaler
foerst begyndte at blive rigtigt udbredt.

Men til gengaeld er der et hav af editorer til Unix saa man kan vaelge
efter smag og behag. Ulempen er at alt det grafiske kan man ikke
bruge direkte via en ssh.

> Det er selvfølgelig smart nok, men nu modtager jeg ikke så mange
> statshemmeligheder i min mail, så jeg har ikke noget at skjule.

Naeh, men passwords og den slags ting bliver ogsaa beskyttet. Det er
en smagssag, men man skal da have taget stilling.

Min loesning passer mig godt. En ssh klient kan man altid finde (selv
en javaapplet hvis alt andet fejler), og saa er jeg glad. Om den
passer dig kan du maaske foerst vurdere efter at have proevet?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-02-02 01:11

In article <kky9hp6n70.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Pico er nu ikke slem. Man kan det man skal kunne og ikke en disse mere.

Jeg var også lidt hurtig min post, da Pico faktisk er til at finde ud af.

> [...]
> den. Sjvh blev vi skrevet omkring 1975, hvor serielle terminaler
> foerst begyndte at blive rigtigt udbredt.

Det er da godt, hvis der er nogen der kan lide vi, men "vi" er heldigvis
mange der er kommet videre siden 1975!

> [...]

> en javaapplet hvis alt andet fejler), og saa er jeg glad. Om den
> passer dig kan du maaske foerst vurdere efter at have proevet?

Der er vist mange ting, som jeg skal have afprøvet. Jeg har ikke haft
tid til at rode med det i nogle dage, men det første problem er, at
maskinen ikke vil route mit Internet, så det er 1. prioritet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-02-02 01:35

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Det er da godt, hvis der er nogen der kan lide vi, men "vi" er heldigvis
> mange der er kommet videre siden 1975!

Uha. Det toer du ikke sige i dk.edb.system.unix gruppen. Det er et
MEGET religiost spoergsmaal om hvilken editor man foretraekker, og
traditionelt har Emacs brugerne vaeret i skyttegravskrig med
Vi-brugerne.

Hvis du vil vide hvordan det var inden vi kom til, saa er her en let
humoristisk fremstilling:

http://www.gnu.org/fun/jokes/ed.msg.html

Bortset fra det er der MEGET bedre vi-kloner end den nvi der foelger
med OS X. Men grundfornemmelsen er cirka den samme.

> Der er vist mange ting, som jeg skal have afprøvet. Jeg har ikke haft
> tid til at rode med det i nogle dage, men det første problem er, at
> maskinen ikke vil route mit Internet, så det er 1. prioritet.

Saa kan det godt vare svaert at laese post udefra.

Anskaf brevduer.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 20-02-02 07:19

In article <kkk7t96ldh.fsf@mimer.null.dk>,
> [...]

> MEGET religiost spoergsmaal om hvilken editor man foretraekker, og
> traditionelt har Emacs brugerne vaeret i skyttegravskrig med

Jeg ved det og ville heller ikke drømme om at poste den besked i
Unix-gruppen!

> Hvis du vil vide hvordan det var inden vi kom til, saa er her en let
> humoristisk fremstilling:
>
> http://www.gnu.org/fun/jokes/ed.msg.html

Tonen her på dk.edb.mac kan til tider være meget inforstået, men den
"joke" er godt nok slem...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-02-02 11:28

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Jeg synes ikke imap virker så fandens smart. Når ens mac.com konto
> er sat til imap er det herre sløvt, så jeg bruger den som en pop3
> konto.

Jeg vil tippe på, at du har en bedre forbindelse fra Cuben til
BSD-maskinen, end du har til Apples mailserver.

-j

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-02-02 22:28

In article <m33czz6q4p.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Jeg vil tippe på, at du har en bedre forbindelse fra Cuben til
> BSD-maskinen, end du har til Apples mailserver.

Hvis det ikke er tilfældet, så har jeg et seriøst problem herhjemme
eller også har TDC opgradret min ADSL væsentligt!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-02-02 01:44

> [...]

> BSD har jeg også indtryk af at de udkommer med længere intervaller end
> på Linux, der stort set har en "kernel of the day".

Det vil heller ikke være noget jeg kommer til at gøre i den nærmeste
fremtid. Nu skal jeg lige have det til at køre og så må den slags komme
bagefter. Mit behov er heller ikke så stort, så den nuværende kernel er
sikkert fin.

> Ja, selv bruger vi "Imp":
>
> http://horde.org/imp/
>
> Jeg bruger det ikke selv, men jeg har indtryk af at det kan, hvad
> folke forventer at et webinterface.

Linket er arkiveret.

> Tjek. Lyder som en god plan at arbejde med det du har.

Ja, ik'?

> [som altså ikke har særlig megen erfaring med *BSD]

Men du kan sikkert sagtens hjælpe alligevel!

--
Mvh.
René Frej Nielsen