Hjælp!!
Fra : Michael Christensen

Dato : 16-02-02 21:40

kender i til det!
Vil gerne igang med slægtsforskning, men når man forhører sig hos sin
familie, både til den ene og anden side, ja så kender de dårligt nok deres
bedsteforældre.
Det er der jeg stå nu!!
Jeg ved at min fafar hed Jens Nøhr Christensen, han blev født i skibsted
sogn, Hellum hd, d. 15 april 1914.
jeg ved at hans far hed Hans Gotfred Christensen, men så er festen også
forbi.

Er der en der kan hjælpe mig lidt vidre, eller skal jeg presse de sidste
safter ud af en tør familie???

Ham den ny!!

Fra : Bille1948

Dato : 16-02-02 22:11

"Michael Christensen" skrev d. 16-02-02 21:40 dette indlæg :
> [...]
også
> forbi.
>
> Er der en der kan hjælpe mig lidt vidre, eller skal jeg presse de

Hej Michael,

For at finde din farfars fødsel, skal du til Landsarkivet i Viborg og
have fat i kirkebogen (C 171) for det pågældende år for fødte mandkøn.

Der kan du med stor sandsynlighed også finde navnet på din farmor (hvis
du ikke kender det i forvejen). Hvis du er heldig, står der også hvornår
- og hvor - de blev gift.

Så skal du finde denne vielse, for at finde de(t) sogn(e), hvori de er
født, og så skal du kigge der, for at finde deres forældre, og den vej
kan du arbejde dig tilbage i slægten.

Men fortsæt med at presse så meget som muligt ud af familien, der
sikkert "får munden på gled", når du præsenterer dem for de oplysninger
du finder ved ovennævnte.

Og så et godt råd. Husk at notere ALLE dine kilder minituiøst ned. Du
kan godt regne med, at du skal tilbage til dem på et eller andet
tidspunkt, og så er det ulige nemmere, når HELE kilden er skrevet ned.

God fornøjelse,

Ole P. Bielefeldt

FTM: http://www.sitecenter.dk/bkb_trading/

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 16-02-02 22:17

Du skal nok en tur til landsarkivet i Viborg (LAV). Her kan du få hentet
kirkebogen for Skibsted frem fra kælderen og du kan slå din farfars fødsel
op. I 1914 vil der også stå moderens navn, forældrenes alder og opholdssted,
samt evt. anden information. Heraf kan du muligvis udlede/gætte hvor
forældrene er gift og så finde kirkebogen for det sogn. Finder du dem, står
der sikkert hvor de er født samt deres forældres navne (nyere kirkebøger kan
være vældigt informative). Resten af systemet kan du sikkert selv regne
ud... Du kan evt. supplere med folketællingerne fra de pågældende sogne.
På LAV har de dem frem til 1890. I folketællingerne fra 1845 og frem står
der fødested så de er dejlige at arbejde med...

Held og lykke
- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-02-02 23:12

"Michael Christensen" <michael.kyed@christensen.mail.dk> skrev Sat, 16
Feb 2002 21:39:54 +0100

>Jeg ved at min fafar hed Jens Nøhr Christensen, han blev født i skibsted
>sogn, Hellum hd, d. 15 april 1914.
>jeg ved at hans far hed Hans Gotfred Christensen, men så er festen også
>forbi.

Udover de gode råd du allerede har fået, så vil jeg da lige pege på
folketællingerne 1901, 1906 og 1911, samt evt. 1916 og 1921.

Hvis Hans Gotfred Christensen bor på stedet i den periode, så kan du
finde mange gode oplysninger om hele hans familie i disse tællinger. Bla
fødelsdato og sted, ægtefælle, børn, osv. Disse tællinger kan alle ses
på Rigsarkivet.

Men prøv først at forhøre dig på det lokalarkiv der dækker området. De
har måske også kopier af nogen af tællingerne, og / eller andre
oplysninger der kan hjælpe dig videre. Ring eller skriv evt. til
lokalarkivet, hvis du ikke har mulighed for selv at besøge stedet.

Lokalhistorisk Arkiv for Skørping Kommmune
Kulturstationen, Sverriggaardvej 4, 9520 Skørping
Tlf.: 96 82 02 19, Åben: to. 19-21 samt 1/10-31/3 ti. 14-16
Leder: Johan Rafaelsen, tlf. 98 39 16 71

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Fleron

Dato : 16-02-02 23:25

"Michael Christensen" <michael.kyed@christensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:3c6ec1e2$0$62871$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> eller skal jeg presse de sidste safter ud af en tør familie???
>
> Ham den ny!!

Afgjort, det er faktisk 1. bud.
Der findes ingen tørre familier, men der kan være en del som har svært ved
at huske mindeværdige begivenheder. Der har tidligere været en tråd om
netop det at få familien i gang med mindes, og der var mange gode forslag.
Med venlig hilsen Bent Fleron