Hvad døde de af??
Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 16-02-02 20:40

Hej NG.

Jeg har fundet følgende i Stenløse kirkebog fra 1785:
"De begge døde saavel som deres Datter af den her omkring og her i Byen
stærkt grasserende Febris maligna, efter en blomst saa kaldet forraadnelses
Febris, Han døde paa 6te Dag, Hun paa 13de, og Datteren før(st på) 9de Dag."

Er der nogen der har et bud dødsårsagen?

Med venlig hilsen
Poul Erik Nikolajsen

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 16-02-02 21:15

Hmmm... Jeg tænker straks på det engelste ord 'malign' som betyder
ondsindet. Er det ganske simpelt 'den onsindede feber'? Men ellers afslørede
Google at siden http://home.swipnet.se/~w-49602/slakt_hbe_sjukdomar.html
indeholder følgende forklaring (vi er på en svensk side):

Med "röta" avsågs sjukliga förändringar, som sammanhänger med
inflammatoriskt sönderfall, varbildning, kallbrand och förruttnelse i
kroppens vävnader och vättskor. Rötfeber kallas också febris maligna,
synochus putris och typhus. Vanlig i dödsböcker under och kring perioden
1821 - 1830

Heraf kan altså udledes at de døde af tyfus...

De bedste hilsner
- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Hans Hjeds

Dato : 17-02-02 14:42

Forraadnelsesfeber brugtes tidligere som en fællesbetegnelse for en række
tarminfektioner, der i dag kan adskilles som Tyfus, Paratyfus etc.
Så det er nok sandsynligt at døden skyldtes Tyfus.
mvh
Hans Hjeds

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 19-02-02 09:37