stofa og ip telefoni
Fra : Shaft

Dato : 16-02-02 19:44

jeg ved ik om det er rigtig ng men hvis ik så være sød og skriv hvor jeg så
skal spørger ik???

nå men kan man bruge ip telefoni med stofanet???
hvis hvilke programmer skal man så bruge og hvordan virker det???

Fra : Martin

Dato : 16-02-02 20:24

"Shaft" <danny@post4700.dk> wrote in message
> [...]

> nå men kan man bruge ip telefoni med stofanet???
> hvis hvilke programmer skal man så bruge og hvordan virker det???

Kører Stofanet-kunder ikke med Motorola SurfBoard kabelmodems ??
Så vidt jeg ved understøtter disse modems ikke VoIP, der skal man op
i nyere modems evt. Cisco CVA-122 kabelmodem/router f.eks.

Telia Stofa's "nye" headend's burde understøtte IP-tlf., de skulle køre
med Cisco uBR 71xx og > ... så tror kun de mangler de rigtige modems der kan
klare
det + alt det andet ;)

Martin

Fra : Jonas

Dato : 16-02-02 23:30

"Martin" <damberg@removeohkk.dk> skrev i en meddelelse

> Kører Stofanet-kunder ikke med Motorola SurfBoard kabelmodems ??

Ikke alle. Jeg har et Com21

Jonas.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 17-02-02 12:00

[posted and mailed]

> nå men kan man bruge ip telefoni med stofanet???
> hvis hvilke programmer skal man så bruge og hvordan virker det???

Stofanet understøtter endnu ikke rigtig IP-telefoni, men de har lovet
det i rigtig lang tid - og også overskredet den tidsfrist de selv satte
(4. kvartal 2001). Deres begrundelse for at de endnu ikke understøtter
det er at der ikke findes udstyr der understøtter det endnu???
Det tvivler jeg stærkt på idet jeg kender et par stykker hos Cisco
Systems udviklingsafdeling i Californien - de har flere ansatte i det
område end Stofanet nogensinde har haft kunder og de kører alt via IP-
telefoni. Det gjorde de allerede sidste år da jeg var derovre og besøge
udviklingsafdelingen - så StofaNet har endnu en gang valgt en
undskyldning der ikke holder vand - men det er jeg efterhånden vant
til :-/.

Men hvis du spørger i Stofas interne nyhedsgruppe telia.internet.stofa
(findes kun på Stofas egen nyhedsserver - news.stofanet.dk) så kan det
være at du kan få nogle bedre begrundelser. Der er et par StofaNet
teknikere der læser og svarer i gruppen. Deres svar er som regel lidt
mere saglige end det marketingsbull**** man får at vide af kundeservice
eller andre officielle StofaNet udtalelser. Det er ikke sikkert at de
lige præcis kender noget til dit spørgsmål, men prøv at spørge dem ad -
det kan jo ikke skade.

mvh
Flemming

Fra : Jens

Dato : 17-02-02 12:10

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.blob.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (4. kvartal 2001). Deres begrundelse for at de endnu ikke understøtter
> det er at der ikke findes udstyr der understøtter det endnu???

Udstyret findes, og er i brug. De kører f.eks. IP-telefoni hos
http://www.dsa-net.dk/
Såvidt jeg er orienteret er Stofa's problem ikke at levere telefoni via
kabel-modem'et, men at koble IP-telefonien til det almindelige telefonnet.

> [...]
> udviklingsafdelingen - så StofaNet har endnu en gang valgt en
> undskyldning der ikke holder vand - men det er jeg efterhånden vant

Det er som sagt ikke noget problem at køre IP-telefoni når man har det
rigtig udstyr.

Jens

Fra : Dan

Dato : 17-02-02 13:13

selvfølgelig er IP teæefoni tilgængeligt på markedet, men hvordan er
kvaliteten i forhold til Alm. fastnet??

Jeg har IP-telefoni i mit område. Det vil sige jeg kan ringe internt i
nettet når det altså virker.

Kvaliteten er ikke i nærheden af alm. telefoni endnu
Jeg kan ikke få mit telefonnummer med over
jeg kan ikke få en eneste særtjeneste.
prisen for eksten telefoni ligger lige op af de billigste selskaber.

Så hvorfor skulle STOFA eller TDC eller nogen andre være interesseret i at
komme på markedet med et produkt der er dyrere at vedligeholde, har mindre
oppe tid, og ikke er væsentlig billigere end alm. fastnet.

NEJ VEL.

forretning er vel forretning