OS 8.6 DK til 9.1 IE
Fra : Rasmus Storm

Dato : 25-01-01 08:40

Hvad sker der hvis man installere OS 9 IE og derefter opdateringen til
9.1 på en Mac med OS 8.6 DK? Får man vrøl pga. sprogversionerne eller er
det kun ved de små opdateringer??

Rasmus

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 25-01-01 09:54

rasmus@mac.com (Rasmus Storm) writes:

> Hvad sker der hvis man installere OS 9 IE og derefter opdateringen til
> 9.1 på en Mac med OS 8.6 DK? Får man vrøl pga. sprogversionerne eller er
> det kun ved de små opdateringer??

Du kan ikke opdatere mellem forskellige sprog, men du kan sagtens lave
en "Clean Install".

Thomas
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Rasmus Storm

Dato : 25-01-01 10:52

> Du kan ikke opdatere mellem forskellige sprog, men du kan sagtens lave
> en "Clean Install".
>
> Thomas

Hvilket stort set svare til en formatering??

Rasmus

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 25-01-01 11:00

> Hvilket stort set svare til en formatering??

Nej nej, det svarer til at slette systemmappen fra en harddisk. Jeg
plejer at tage en backup af min systemmappe, og så hive alt det gamle
skrammel (udvidelser, indstillinger etc) over i den nye efterhånden
som jeg får brug for det.

Thomas

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-01-01 11:10

Rasmus Storm <rasmus@mac.com> wrote:

> Hvilket stort set svare til en formatering??
>
> Rasmus

Nej, en "clean" vil sige at den tidligere systemmappe ikke slettes, men
omdøbes til "gammel systemmappe" el. lignende, og at det nye system
lægges i en hel ny, "ren" mappe.

Det skulle give bedre stabilitet, men betyder at alle dine gamle
programindstillinger skal flyttes manuelt over hvis ikke du vil lave nye
i alle programmer eller bare køre med default. Der kan også være andre
ting fra den gamle systemmappe det kan være fordelagtigt at flytte over.
Der kan være udvidelser der knytter sig til/er lagt i af bestemte
programmer. Det kan være din "Clarismappe" fra Claris/Apple Works og
meget andet. Så det er noget med at tage den gamle og den nye
systemmappe, og line "undermapperne" op over for hinanden og overveje
hvad der skal "med over".

I øvrigt en aktivitet der giver et godt indblik i hvordan det hele kører
på mac'en!

I dit tilfælde skal du helt bestem installere din OS 9.0 IE "clean" for
ikke at få den "oven på" den danske 8.6.

v.h.

Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-01 14:42

Hej Rasmus

Ikke med mindre, du har problemer med din HD. Diskfirstaid vil automatisk
sammen med Drive Setup opdatere / optimere din HD før installation. - Så med
mindre du ønsker at omformattere, behøver du ikke gøre det.

mvh .Erik Richard

Rasmus Storm wrote:

> Hvilket stort set svare til en formatering??

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-01-01 14:19

Hej Rasmus

Hvis du tænker på at installere oveni, - så lad for himlens skyld være!, -
det kommer der kun problemer ud af. Du vil højst sandsynlig ikke kunne
starte din maskine op....

Men hvis du tænker på at installere OS 9 med ny systemmappe, og derefter
opgradere til 9.1, - ja, så kan det sagtens lade sig gøre. Du skal så i 9IE
installeren vælge options -> Install new systemfolder / Clean install.
Installationsprg. vil nu installere alt i nye mapper med engelske
betegnelser, og din danske 8.6 vil være urørt. Det betyder også, at du
sagtens kan flytte forskellige 3.parts ting over, osm du måske vil have
svært ved at finde / have disketter til osv..

Jeg er ikke sikker på, hvordan den nye Startup Disk manager vil reagere på
en OS 8.6DK, men den vil ikke switche med en OS 8.1DK. - Det har jeg
prøvet. I princippet skulle det kunne lade sig gøre, men når man forsøger
at switche tilbage igen, spørger den om en bestemt 'sharedlib' som
tilsyneladende ikke findes i 8.1, så derfor kan man kun switche _til_ 8.1
og ikke tilbaghe igen efter en genstart.

mvh. Erik Richard