Blindhed
Fra : calista

Dato : 16-02-02 10:54

Ak og ve
Min 11 år gamle neutraliserede hankat er ved at blive blind
Han går ind i lukkede døre, og står der fex legetøj hvor der ikke plejer
at stå noget, vader han lige ind i det. Hans pupiler er konstant
udvidede og han undgår direkte sollys, noget han ellers plejer at elske
at ligge i. Er der nogle der har gode råd, ideer?
Overvejer seriøst at få ham aflivet, da jeg ikke mener det er noget
katteliv ikke at kunne se. Synes i det er for drastisk en beslutning?
Det gør så ondt i mig, at se ham på den måde

KH
Calista

http://www.kandu.dk/

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 16-02-02 11:35

Hej Calista

I første omgang vil jeg råde dig til at lade en dyrlæge kigge på din kat. Og
så derefter overveje hvad der skal ske.

Hilsen
Joan

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-02-02 14:16

Hej Calista

Jeg har kendt en blind kat, der levede i mange år, og havde det godt, men
det kræver, at ALT altid er som det plejer. Du kan heller ikke "feje" den
ned af et bord, den skal løftes ned.

Men lad dyrlægen se på den, meget gerne en øjendyrlæge. På Sjælland er der
Boserup i Buddinge, Aalund i Karlslunde og (måske endnu) Knudsen i Skelby.
Raiku Sarvaa på Frederiksberg er også god, men har ikke den specielle
øjenuddannelse.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Denise

Dato : 16-02-02 15:08

Hej Calista
Hvor er det trist at høre med din mis. Er du sikker på, at det er blindhed,
er det kommet pludseligt eller over længere tid?.
Det jeg kender til blindhed har altid været gråt/hvidt i øjnene på
pupilerne,
og det er kommet stille og roligt, men jeg mener ikke at pupilerne er
udvidede, men jeg ved heller ikke meget om det.
Hvad jeg også har hørt er, at indekatte klarer sig fortrinligt selvom de er
blinde, man skal
bare lade være med at flytte rundt på tingene. Du bør du nok snarest høre
hvad en dyrlæge siger, og hvis du bor her på Sjælland kan jeg varmt anbefale
øjenlæge Mogens Ålund i Karlslunde, et dygtigt og varmt menneske.
Hilsen Denise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 16-02-02 21:20

"calista" <calista.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> katteliv ikke at kunne se. Synes i det er for drastisk en beslutning?
> Det gør så ondt i mig, at se ham på den måde

Øv hvor er det træls. Men selvom det tyder på det (når den går ind i
tingene) er du så sikker på at den er blind? Grunden til at jeg spørger er
at vores ene kat (16 år, kastreret han) også han konstant udvidede pupiller,
men der er ikke noget der tyder på at han ikke kan se. Ved sidste
dyrlægebesøg udbrød dyrlægen "Sig mig, kan den kat overhovedet se?" - noget
der dengang rystede mig, fordi jeg ikke havde tænkt nærmere over hans "store
øjne" men hun kunne jo hurtigt konstatere at det kunne han. Men næsten
uanset lysmængden er hans pupiller så store at man næsten ikke kan se det
blå i hans øjne (han er siameser)

Derudover vil jeg sige at min søster havde en kat der blev blind på sine
gamle dage, men som klarede sig fint (indendøre naturligvis), den blev først
aflivet da det senere viste sig at den også var blevet døv, men der var den
også 18 år.

Jeg kan godt forstå det piner dig, og jeg synes det er flot at du ikke bare
overvejer hvad der er rarest men også hvad der er bedst for katten. Virker
den meget generet af det vil jeg mene det er synd at lade den leve videre
men 11 år er jo ikke så meget, så hvis ikke det er meget synd ville jeg se
tiden lidt an.

Mange venlige hilsner
Lisbeth
--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************