Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digital kamera (nej ikke igen!!)
Fra : fido

Dato : 16-02-02 09:06

Hej

Jeg har fulgt med i gruppen over længere tid, fordi jeg skal til at købe
digitalt kamera. Jeg har nu tjekket markedet, og ved hjælp af diverse indlæg
fået klarhed over forskellige aspekter som man skal være opmærksom med.
Mange tak for det, jeg har dog 2 spørgsmål som jo nok er dumme - men håber
at få svar uden at blive voldsvinet til.

1) Det digitale kamera der umiddelbart passer bedst til mine behov (incl
pris) er Nikon Coolpix 775, specielt fordi den har optisk zoom, jeg har
naturligvis tjekket diverse incl. steves digicam, her får den en god
kritik - men det gør de fleste kameraer. Coolpix 775, har jeg ikke set nogle
indlæg om, er det fordi der er ingen der køber det eller er det meget nyt.
Det jeg søger er, om der er nogen der evt. har dette kamera - gode eller
dårlige erfaringer.

2) Jeg har virkelig fulgt med men jeg kan ikke finde et svar på, hvad
forskellen er på, når man gemmer billeder kan man vælge mellem opløsning
(den er jeg med på) men så kan man vælge mellem typisk 3 forskellige måder
at gemme i hver opløsning (fine, normal osv.) hvad er forskellen. Man køber
vel ikke et digitalt kamera og gemmer i en dårligere kvalitet end kameraet
kan præstere?? - er det muligt at vælge opløsning til hvert billede eller
vælger man den, og den kører så kortet ud?? (er klar over at det er lidt
modtridende spørgsmål)

Mvh

Søren

Fra : Henrik Groth-Anderse~

Dato : 16-02-02 09:55

Hej Søren,

1. Jeg kan desværre ikke svare på dit spørgsmål omkring Nikon Coolpix 775,
men er selv meget glad for mit Canon Powershot G1 (som nu er kommer i en
G2-model), fordi indstillingerne på kameraet minder utrolig meget om et
"almindeligt" kamera, check det hvis du ikke allerede har gjort det.

2. Billedopløsning er kun for billeder gemt som JPG-format, hvor det
simpelthen er et mål for hvormeget billedet bliver komprimeret i forhold til
den fulde opløsning. Flere kameraer kan istedet gemme i et RAW-format, hvor
du ikke mister noget i komprimering, men de fylder selvfølgelig også det
mere. Hvis du vil bruge RAW-formatet så anbefales det at anskaffe et større
hukommelseskort til kameraet (f.eks. et 1 GB IBM Microdrive).

Mvh Henrik

Fra : Pia

Dato : 16-02-02 10:06

Man køber
> vel ikke et digitalt kamera og gemmer i en dårligere kvalitet end kameraet
> kan præstere??

så er der plads til flere på kortet.

- er det muligt at vælge opløsning til hvert billede

Ja

:Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 16-02-02 10:16

Pia wrote:

> - er det muligt at vælge opløsning til hvert billede

Det skal dog gøres inden optagelsen.

Fra : U. Pedersen

Dato : 16-02-02 16:17

On Sat, 16 Feb 2002 10:16:21 +0100, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

>Det skal dog gøres inden optagelsen.

? ja, men du har stadig mulighed for at lave en kopi på kortet i en
lavere opløsning, og så smide den gode opløsning ud

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Karsten Olesen

Dato : 16-02-02 10:23

> [...]

> vælger man den, og den kører så kortet ud?? (er klar over at det er lidt
************************

Jo bedre kvalitet, jo færre billeder i hukommelsen.
Jo bedre kvalitet, jo længere tid mellem hvert skud.
Jo bedre kvalitet, ikke nødvendigvis ret meget
bedre kvalitet på hverken printer eller skærm,
hvis du ikke printer i kæmpestore billeder...

Men køb det kamera med flest pixels når
du alligevel skal handle.

MVH

Fra : Futte

Dato : 16-02-02 12:08

"fido" <1@2.dk> wrote in message news:a4l3tg$2grs$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Det jeg søger er, om der er nogen der evt. har dette kamera - gode eller

Hej Søren.
Jeg har Coolpix 880 og billedkvaliteten er nu god på Nikon. Jeg tror ikke at
forskellen på modellerne er andet end antallet af manuelle indstillinger,
så billedet skulle blive det samme med 775'eren. Du skal dog være opmærksom
på batteri og lader som lige koster ca. 900 ekstra. Oven i det kommer så
flere CF kort (ca. 400 for et 64 mb kort) og en kortlæser til PC'en (3-500
alt efter label). Coolpix'en er nu et dejligt kamera, ligger godt i hånden,
laver gode billeder men læg lige alt det ekstra til inden du bestemmer dig.
Et almindeligt engangs batteri koster mellem 100 og 150 kroner hvis du bare
lige går hen lokalt og køber det . Det holder ikke ret længe og man bliver
ret stresset mht hvor lang tid man bruger på hvert billede. Jeg har set et
sted på nettet hvor prisen er 55 kroner , www.photoshop.dk , men har
aldrig handlet med dem. Alt i alt er jeg, efter de ekstra investeringer,
glad for min Nikon og de billeder jeg får ud af det.

Hilsen Jørgen

Fra : U. Pedersen

Dato : 16-02-02 16:21

On Sat, 16 Feb 2002 12:08:29 +0100, "Futte"
<Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wroti:

> [...]
>aldrig handlet med dem. Alt i alt er jeg, efter de ekstra investeringer,
>glad for min Nikon og de billeder jeg får ud af det.

ja det løber op, først ekstra baterier med lader 900,- så en kortlæser
ca. 500,- nu er vi oppe på over 1400,- og vi har endnu ikke et kamera
?
hvorfor så ikke give de ekstra 1400,- og få et kamera hvor batteriet
holder i mindst 4 timer, og kortlæseren er indbygget i kameraet ?

Som fx. Sony

Fra : fido

Dato : 16-02-02 17:53

Hej,

med coolpix 775 følger der genopladelige batterier med, har dog læst mig
frem til at det er rimelig irriterende at batteriet skal ud for genladning,
dermed taber kameraet nogle indstillinger

taget fra nikons side:
Medfølgende tilbehør: Håndledsrem, videokabel, 8MB CompactFlashT kort, USB
kabel, genopladeligt Li-ion batteri EN-EL1, batterioplader, Nikon View 4
software (COOLPIX) CD-ROM

[snip]
[snip]

Fra : Niels Svendsen

Dato : 16-02-02 14:56

se http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/nikon775.html
der er 775, så kan du jo se på det.

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Niels Svendsen

Dato : 16-02-02 15:06

Undskyld, fik ikke det hele med.
Jeg tror man kan få et bedre kamera til de omkring 4 store 775 koster.
Det ser ud til at der er en smule afsmitning i farveovergange (se legeplads,
gult stativ).
Det ser heller ikke ud til, at det tegner helt så skarpt som andre kameraer
i prisklassen (se bygningen, skilte-skrift).

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : fido

Dato : 17-02-02 13:15

Hej

1000 tak for de mange indlæg, det er sgu fedt at der er nogen der gider
bruge tid på at hjælpe andre

Jeg har nu købt et nikon coolpix 775 via nettet og e-bay, der var nogle
firmaer der havde auktioner der - hmmm er der nogen der har erfaringer med
det? Jeg kom af med 352$ (ca. 3000kr) for kamera (nyt), usb-kabel, lithium
ion en-el 1 genopladelig batteri, batterilader, cdrom, fuld garanti,
64mb+8mb, taske - incl. forsendelse. Tror ikke det er helt af vejen. Skal
jeg betale told? - hvor meget er det egentlig 10%? Er der nogen der kender
et sted hvor de sælger adapter til el-stikket fra Amerikansk til Dansk (fra
stik B til stik C eller K)? Det er nemt at få den anden vej
Glæder mig til at få det, der går angiveligt 10 dage til det ankommer her

[snip]

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-02-02 16:06

fido <1@2.dk> wrote:

> Skal
> jeg betale told? - hvor meget er det egentlig 10%?

Momsen på 25% kommer du vel ikke udenom.

Når du har modtaget kameraet, vil jeg gerne høre lidt mere om dine
erfaringer med ebay (både økonomiske og andet) idet jeg selv står for at
skulle købe et dig. kamera.

Martin

Fra : Mogens

Dato : 17-02-02 17:42

On Sun, 17 Feb 2002 16:05:30 +0100, mb@talent.dk (Martin Bredthauer)
wrote:

>Momsen på 25% kommer du vel ikke udenom.

Så er det en skidt handel, for kameraet kan købes i Tyskland til 2.880
DKK, hertil kommer så taske og batteri
(http://www.fotoversand-brinker.de)

Mogens

Fra : fido

Dato : 20-02-02 15:33

Hej Martin

Jeg har nu modtaget kamera og det hele, det er gået utrolig smertefrit,
handlede af et firma www.cameta.com i ebay - de har mange nye kameraer, det
er lige kommet via pakke-trans (husk moms og told af beløbet - den med
gaveindpakningen duer ikke altid)

Hvis du har flere spørgsmål så kom endelig

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-02-02 17:02

"fido" skrev i en meddelelse:

> Skal jeg betale told?

Jeg ved ikke om du skal betale told også - men hvis du handler udenfor EU,
så skal der tillægges dansk moms 25%

Jan

Fra : Pia

Dato : 17-02-02 21:12

jeg vil tro der skal betales told og derefter moms af pris+told. Det har jeg
i hvert fald været ude for ved køb af bøger hos amazon.com når jeg benyttede
den langsomme leverance med postvæsen.

:Pia

Fra : A.T.Højttalerværkste~

Dato : 18-02-02 00:56

> [...]
>
> [snip]
> Pas på inden du tilslutter opladeren til 230v. ! I
USA har de kun 110/115v. Alan.

Fra : Futte

Dato : 18-02-02 11:44

Er der nogen der kender
> (fra
her

På min EH-21 lader/strømforsyning sidder 240V tilslutningen med et såkaldt
apparatstik. Det ses tit på cd afspillere og transistorradioer og den slags
udstyr fra Philips. Så prøv omdu kan finde sådan et kabel. Er du i tvivl om
hvordan det ser ud kan jeg da lige ta' et billede og sende dig.

> USA har de kun 110/115v. Alan.

Min EH-21 lader/strømforsyning kan tilsluttes : INPUT100-240V 50/60 Hz , så
der skulle ikke være noget problem.

Hilsen Jørgen
Nikon coolpix 880, 2000 billeder siden maj 2001.

Fra : fido

Dato : 20-02-02 18:30

hej

det ville være lækkert, hvis du gad at sende sådan et billede

Fra : Futte

Dato : 20-02-02 19:50

"fido" <1@2.dk> wrote in message news:a50mfk$8o9$1@news.cybercity.dk...
> hej
>
> det ville være lækkert, hvis du gad at sende sådan et billede

Billede i dk.binaer

/ Jørgen