Login i MacOS X - hvem er jeg hvornår :-) ~
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-02-02 00:11

Er er ikke en mulighed for at se i f.eks kontrollinjen i MacOS X
foroven, hvordan man er logget ind? Jeg kan jo godt se det (fornemme
det) på nogle af de åbne ting, men helt sikker er jeg ikke. Det er altså
til at blive skizofren af .... når jeg f.eks. som den ene indloggede ID
har lavet en Postit (som en midlertidig huskeseddel, det er vel dét, de
er til, ik?), men når jeg er så er 'den anden', kan jeg ikke se den
postit!
Kan godt se fordelen i, at man kan logge ind som 'bruger' uden mange
rettigheder til ændringer, det giver en vis sikkerhed (-sfølelse). Men
det pxxxxirriterende, at man så skal logge ud og logge ind igen for at
se f.eks. den nævnte postit.
Det samme gælder jo iøvrigt adgangen til filer (f.eks. dokumenter). Jeg
troede i min naivitet, at de bare skulle lægges i shared, så fik jeg
adgang til dem som person 1 (admin) og person 2 (bruger). Navnet Shared
lyder jo så fortryllende indlysende. Men sådan ser det ikke ud til at
virke.

Q: Findes omtalte mulighed med en synlighed af ens indlognings ID? Hvor,
hvordan og alt det der (i så fald)?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Jesper

Dato : 15-02-02 06:33

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Q: Findes omtalte mulighed med en synlighed af ens indlognings ID? Hvor,
> hvordan og alt det der (i så fald)?

Bare åbn Terminalen, der står det i promten:

Welcome to Darwin!
[localhost] jesperoe%

Det står der hos mig og jesperoe er her brugeren.
--
Jesper.
"Africa, the continent where life is spun from a thinner thread

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-02-02 22:56

Jesper <ich.bin@ein.berliner> wrote:

> Bare åbn Terminalen, der står det i promten:
>
> Welcome to Darwin!
> [localhost] jesperoe%
>
> Det står der hos mig og jesperoe er her brugeren.

Jo tak, men er det der med terminalen ikke noget *nix agtigt noget? Så
avanceret er jeg ikke (endnu). Jeg skal lige lære X'eren at kende først.

Darwin er da vist også noget jeg skal downloade først ikke?

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 23:23

In article <1f7o1az.1nynkr21x1wdhlN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Darwin er da vist også noget jeg skal downloade først ikke?

Nej, Darwin er selve styresystemet

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Jesper

Dato : 15-02-02 23:49

> [...]

> avanceret er jeg ikke (endnu). Jeg skal lige lære X'eren at kende først.
>
> Darwin er da vist også noget jeg skal downloade først ikke?

Det er noget *nix agtigt noget, heldigvis skal du ikke skrive en linie,
det er det terminalprompten siger når den bliver åbnet.

Ellers kan du også nøjes med at åbne din hjemmemappe og læse hvad den
hedder, samme navn som aktive bruger.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-02-02 22:58

Jesper <ich.bin@ein.berliner> wrote:

> Ellers kan du også nøjes med at åbne din hjemmemappe og læse hvad den
> hedder, samme navn som aktive bruger.

Tak. Den hedder jo netop det login-navn ! (som X'eren døbte mig ved
første rendez-vous)

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 17-02-02 09:06

> [...]

> virke.
>
> Q: Findes omtalte mulighed med en synlighed af ens indlognings ID? Hvor,

Åbn et nyt finder vindue og du får navnet på din hjemmemappe. (I fald at
finder er sat til at vise din hjemmemappe og ikke computer)

Har du flere brugere af maskinen som du selv benytter? Som ejer af
maskinen bør du kun have en id med admin rettigheder! (Den som du
oprettede ved første start af Mac OS X)
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-02-02 22:58

> Åbn et nyt finder vindue og du får navnet på din hjemmemappe. (I fald at
> finder er sat til at vise din hjemmemappe og ikke computer)

Tak, det prøver jeg.

> Har du flere brugere af maskinen som du selv benytter? Som ejer af
> maskinen bør du kun have en id med admin rettigheder! (Den som du
> oprettede ved første start af Mac OS X)

Nej, der kun (skizofrene) mig.

1) under michotto med admin rettigheder
2) under michbruger (tror jeg nok det er), uden adminrettigheder.

Havde tanken, at jeg bar ekunne banke løs og arbejde som bruger (2) og
kun gå ind som admin (1), når der var behov for at ændre noget ved
opsætningen.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 00:16

In article <1f7rtxi.11xv4ujej6jzvN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> 1) under michotto med admin rettigheder
> 2) under michbruger (tror jeg nok det er), uden adminrettigheder.

jeg rolig

> Havde tanken, at jeg bar ekunne banke løs og arbejde som bruger (2) og
> kun gå ind som admin (1), når der var behov for at ændre noget ved
> opsætningen.

Det er der ingen grund til - med administrator rettigheder kan du ikke
lave store ulykker uden at bruge "sudo" i terminalen, små ulykker kan
kun laves når et program beder dig om password.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-02-02 01:09

> Det er der ingen grund til - med administrator rettigheder kan du ikke
> lave store ulykker uden at bruge "sudo" i terminalen, små ulykker kan
> kun laves når et program beder dig om password.

Tak, Morten, så er jeg også rolig. Sutsko og andet mere avanceret skal
jeg nok holde mig fra (indtil videre).

Skulle jeg ikke bare tage at fjerne den den MichBruger, så?

Han blev jo kun oprettet, fordi jeg havde indtryk af at kunne være mere
rolig (= ikke lave selv bitte små ulykker). Så slipper jeg jo også for
alt det der loggen rundt (som jeg tidliger har beskrevet som noget
upraktisk noget)

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-02-02 01:27

In article <1f7rys0.23645013qqaazN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Skulle jeg ikke bare tage at fjerne den den MichBruger, så?

Jo

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 19-02-02 10:55

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det er der ingen grund til - med administrator rettigheder kan du ikke
> lave store ulykker uden at bruge "sudo" i terminalen, små ulykker kan
> kun laves når et program beder dig om password.

Nja, administratoren har også skriverettigheder til /Library, og selvom
det ikke er /System/Library, vil jeg da vældig gerne vide, hvad
tilfældige programmer lægger der.

Jeg kører selv som en ikke-administrator bruger til dagligt, og kun når
jeg skal opgradere programmer i /Applications logger jeg ind som
administrator, og det sker temmeligt sjældent (her kunne MacOS X dog
godt lære lidt af XP, hvor man kan logge ind som en anden bruger uden at
logge den gamle ud. Ellers kunne det være lækkert at kunne starte
programmer som en anden bruger. Man kan som root, men det har jeg ikke
lyst til).

Jeg bruger Graphite i min administrator konto og Blue i min personlige
konto, så det er ikke et problem at se, hvem jeg er logget ind som.

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@it.edu

Fra : Martin Bech

Dato : 17-02-02 11:39

In article <1f7md90.mjbqag18297icN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Q: Findes omtalte mulighed med en synlighed af ens indlognings ID? Hvor,
> hvordan og alt det der (i så fald)?

Prøw at skrive whoami i en terminal.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 17-02-02 22:58

Martin Bech <??@??.dk> wrote:

> Prøw at skrive whoami i en terminal.

Kære Martin. Hvis du læser i nogle af de andre tråde, vil du nok have
opdaget, at jeg ikke er kommet så vidt, at ved, hvad en terminal er og
hvor man får adgang til den. Jeg har forstået, at det er et *nix begreb.
Det venter jeg lige med til jeg bliver mere fortrolig. Skal vist lige
have læst en ca. 1.500 sider først?
Men tak for rådet

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-02-02 23:53

mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) writes:

> [...]
> hvor man får adgang til den. Jeg har forstået, at det er et *nix begreb.
> Det venter jeg lige med til jeg bliver mere fortrolig. Skal vist lige

Finder -> Applikationer -> Utilities -> Terminal

Vupti, kommandoprompt. Skriv heri "whoami" og tast return.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 18-02-02 01:09

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Finder -> Applikationer -> Utilities -> Terminal
>
> Vupti, kommandoprompt. Skriv heri "whoami" og tast return.

Tak for en klar og kort besked. Det skal testes :)

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen