Hvilket tape back-up
Fra : Niels Prins

Dato : 14-02-02 20:55

Jeg står overfor at skulle anskaffe et tapedrev til back-up. Hvad skal
jeg vælge? Jeg har set et HP Shurestore DLT drev til omkring 15.000,-.
Er det et stabilt drev? Hvilken drev/båndtype er at foretrække? DAT,
DLT eller...

Alle erfaringer modtages med stor interesse.

Niels

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-02-02 03:02

Niels Prins wrote:

> [...]
> DLT eller...
>
> Alle erfaringer modtages med stor interesse.

Jeg har skrottet tapebackup til fordel for Firewirediske og programmet
Syncronize Pro.
1 disk til data + 1 disk til back up
2 100 GB Firewirediske fås for under 10.000,- Syncronize Pro $ 99.95
Når dagens arbejde er ovre - afmonterer jeg back up disken og sætter den
i boksen - næste dag kobler jeg bare på igen - ingen genstart eller andet
»fidiwow«.
Når diskene er fyldt op gemmes Back Up disken for tid og evighed. Fjerner
gamle - overflødige filer o.sv. på disk 1 og starter forfra med en ny
back up disk.
Det er lang hurtigere at hente »gamle« data fra Firewiredisken end Tape.

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Niels Prins

Dato : 15-02-02 05:17

In article <3C6C6C2A.F55478CA@adslhome.dk>, Villy Erichsen
<brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> back up disk.
> Det er lang hurtigere at hente »gamle« data fra Firewiredisken end Tape.

Fordelen ved en tape løsning er at det er muligt at have flerer kopier
så man kan finde et backup fra for 1 uge siden eller 2 mdr siden. Den
type sikkerhed vil blive dyrt med harddiske.

Jeg har også indtryk af at bånd er et bedre backup medie end harddiske.
Hvorfor er jeg ikke klar over, men det er et rygte jeg har hørt
somewhere.

Jeg skal foretage regelmæssig backup af 100 Gb data, og jeg regner med
at mængden af data fordobles i løbet af det næste år, så harddisk
løsningen er ikke økonomisk - er DVD en mulighed? nogle erfaringer?

Niels

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-02-02 10:24

Niels Prins <niels@nprins.dk> wrote:

> Fordelen ved en tape løsning er at det er muligt at have flerer kopier
> så man kan finde et backup fra for 1 uge siden eller 2 mdr siden. Den
> type sikkerhed vil blive dyrt med harddiske.

Jeg har hørt at alle typer båndmaskine løsniger er noget skidt da de er
ekstremt følsomme overfor støv og snavs.

> Jeg har også indtryk af at bånd er et bedre backup medie end harddiske.
> Hvorfor er jeg ikke klar over, men det er et rygte jeg har hørt
> somewhere.

Jeg vil da sige det modsatte. Al for form back-up på medier, som skal i
berøring med et læsehoved fx. bånd er noget skidt. Båndene er dyre og
bliver hurtigt slidt. Tænk på din video eller de gamle kassettebånd.

> Jeg skal foretage regelmæssig backup af 100 Gb data, og jeg regner med
> at mængden af data fordobles i løbet af det næste år, så harddisk
> løsningen er ikke økonomisk - er DVD en mulighed? nogle erfaringer?

100 Gb data hvergang - det lyder af meget. Er det ikke kun første gang
du laver din back up af alt. Næste gang laver du jo kun af ændringerne.
Sådan virker Retrospect da.

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 10:42

In article <1f7n61z.4q66wm1mfw9p4N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg har hørt at alle typer båndmaskine løsniger er noget skidt da de er
> ekstremt følsomme overfor støv og snavs.

Så har du hørt på de forkerte.

> Jeg vil da sige det modsatte. Al for form back-up på medier, som skal i
> berøring med et læsehoved fx. bånd er noget skidt. Båndene er dyre og
> bliver hurtigt slidt. Tænk på din video eller de gamle kassettebånd.

Sært at alle former for seriøs backup foregår på bånd, synes du ikke?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-02-02 11:01

> Så har du hørt på de forkerte.

OK.

> Sært at alle former for seriøs backup foregår på bånd, synes du ikke?

Jo jeg er bestemt ikke ekspert på det område, men hvorfor er en digital
løsning ikke bedre ?

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 11:43

In article <1f7n7w1.xpuelr1cdqhkpN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jo jeg er bestemt ikke ekspert på det område, men hvorfor er en digital
> løsning ikke bedre ?

Bånd af den kvalitet, der bliver brugt til back-up, er faktisk ret
robuste. Harddiske kan man godt glemme som en seriøs løsning, da fejl
optræder for ofte, og man derved kan miste hele back-up'en. Desuden
foretager man en incremental back-up, så man fx tager en fuld back-up om
mandagen, og kun ændringerne i løbet af ugen. Den fulde back-up bliver
så gemt i x antal år, så man kan finde selv meget gamle dokumenter,
eller revisioner af samme. Dette vil kræve særdeles mange harddiske,
hvis man skulle vælge den løsning.

Hvis man vil lave en simpel back-up løsning på en enkelt maskine, så bør
man sætte et antal diske op i RAID, med noget overvågning på diskenes
helbred. Dette giver naturligvis ikke mulighed for at hente gamle
dokumenter frem på samme måde som båndløsningen.

Optiske medier har for lille kapacitet til større back-up'er, samt er
ret følsomme overfor skader.

Fra : Jakob H K

Dato : 15-02-02 18:22

Jeg har lige et vildt spørgsmål. Er det på nogen måde muligt bruge en DV
video til at gemme data på dv bånd med ?

Hygge

Jakob H K

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 15-02-02 23:46

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Hvis man vil lave en simpel back-up løsning på en enkelt maskine, så
> bør man sætte et antal diske op i RAID, med noget overvågning på
> diskenes helbred.

Alternativt:

"Only whimps use tape backup: _real_ men just save their
important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

-j

--
Uwaga! Skoddede min sidste smøg d. 26.07.01.
Det var en transylvansk "Snagov".

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 00:25

In article <m3pu36gy87.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> "Only whimps use tape backup: _real_ men just save their
> important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

LOL

Rigtige mænd tager ikke backup!

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 02:51

In article <m3pu36gy87.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> "Only whimps use tape backup: _real_ men just save their
> important stuff unencrypted and let NSA mirror it."

Er det ikke et helvede at få sine data tilbage derfra? Etchelon what?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 16-02-02 03:06

Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> writes:

> Er det ikke et helvede at få sine data tilbage derfra?

Ikke spor:

wget -r ftp.mirror.echelon.gov/~janus/backup/leika.netc.dk/

Efterretning er smart.

-j

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-02-02 03:17

In article <m3d6z6gozc.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> wget -r ftp.mirror.echelon.gov/~janus/backup/leika.netc.dk/

Så skal man jo til at sortere bagefter, den nøjes jo ikke med de data
man har mistet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 03:28

In article <m3d6z6gozc.fsf@mymlan.netcetera.dk>,
Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Ikke spor:
>
> wget -r ftp.mirror.echelon.gov/~janus/backup/leika.netc.dk/

[localhost] morten% wget -r
ftp.mirror.echelon.gov/~janus/backup/leika.netc.dk/
--03:25:31--
http://ftp.mirror.echelon.gov/%7Ejanus/backup/leika.netc.dk/
=>
`ftp.mirror.echelon.gov/%7Ejanus/backup/leika.netc.dk/index.html'
Connecting to ftp.mirror.echelon.gov:80...
ftp.mirror.echelon.gov: Host not found.

FINISHED --03:25:31--
Downloaded: 0 bytes in 0 files

Var det sådan at Frank Jensen konstaterede at Echelon netværket ikke
eksisterede?

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 11:53

> Jo jeg er bestemt ikke ekspert på det område, men hvorfor er en digital
> løsning ikke bedre ?

bånd er også digitalt - jeg tror du forveksler digital/analog med
optisk/magnetisk

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 15-02-02 13:09

> bånd er også digitalt - jeg tror du forveksler digital/analog med
> optisk/magnetisk

Jamen det gør jeg også. 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 10:43

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg vil da sige det modsatte. Al for form back-up på medier, som skal i
> berøring med et læsehoved fx. bånd er noget skidt. Båndene er dyre og
> bliver hurtigt slidt. Tænk på din video eller de gamle kassettebånd.

Kunsten er at bruge det enkelte baand sjaeldent. Herved har man en
lang historik. Det kraever naturligvis mange baand.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 10:31

Niels Prins <niels@nprins.dk> writes:

> Jeg har også indtryk af at bånd er et bedre backup medie end harddiske.
> Hvorfor er jeg ikke klar over, men det er et rygte jeg har hørt
> somewhere.

Pris pr byte.

> Jeg skal foretage regelmæssig backup af 100 Gb data, og jeg regner med
> at mængden af data fordobles i løbet af det næste år, så harddisk
> løsningen er ikke økonomisk - er DVD en mulighed? nogle erfaringer?

8 Gb pr DVD.

Du skal op i en stor DLT loesning foer det giver mening. Hvordan er
dine 100 Gb data fordelt?

Der er flere parametre, men bare det at faa dataene flyttet er en flaskehals.

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 10:46

In article <kk8z9v6qhb.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Pris pr byte.

Samt "Hvor mange har haft et harddisk-crash?"

Fra : Villy Erichsen

Dato : 15-02-02 17:05

Martin Edlich wrote:

> Samt "Hvor mange har haft et harddisk-crash?"

Aldrig her - men mange bånd der ikke gider lege med mere.
En Firewire disk fylder ikke meget mere end et DLT bånd. Og så kan man koble fra
og til uden genstart.
Overførslen mellem 2 externe FW diske er lynhurtig og hente »manglende filer« er
langt langt hurtigere end bånd.
Jeg har kørt med systemet næsten et år (1. april er skæringsdatoen). Det er det
nemmeste og hurtigste jeg har oplevet - aldrig problemer med noget der ikke
virker.

OK!
Der skal en anderledes tankegang til (Think Different).

Venlig hilsen
Villy Erichsen

Cand. magelig

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-02-02 21:41

In article <3C6D31AF.64087557@adslhome.dk>,
Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> Aldrig her - men mange bånd der ikke gider lege med mere.

Skægt. Årsagen til at man tager back-up er ellers harddiskes
upålidelighed (og fejl 40).

> OK!
> Der skal en anderledes tankegang til (Think Different).

Det er ikke alt der er anderledes der er godt.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-02-02 13:34

> [...]

> DLT eller...
>
> Alle erfaringer modtages med stor interesse.

Jeg har beskæftiget mig en del med back-up og har skrevet lidt om det på
mine hjemmesider.

Kort fortalt:

Tilgængelighed:
Bånd:
Pros: Du tager båndet med dig uden at skulle foretage afmonteringer og
de er forholdsvis nemme at opbevare.
Lang historik - (Som nævnt andetsteds), du kan vandre temmeligt langt
tilbage og finde filer.
Kons: Filerne er ikke almént tilgænglige og kræver f.eks. retrospect for
at kunne udtrækkes.
Båndstationer er langsomme. Alene ved overførsler foregår det med 30 -
50 mb/minut. Det betyder ikke noget for en back-up er kører om natten,
men det betyder noget når filerne skal genskabes.

Harddiske:
Kons: Kan give problemer ved afmontering i tændt tilstand afhængig af
typen.
Pros: Filerne er meget nemme at komme til da de ligger i (eller _kan_
ligge i) almindeligt finder-tilgængeligt format.

Pris:
Bånd:
Selve båndet er billigt og derfor er læsningen mængdemæsigt meget
skalérbar.
Båndene rummer fra 30 til 50 gb afhængig af løsning, men det er kun de
seneste ændrede filer der behøves at back-es up, hvilket afkorter
back-up tiden og sikrer at du kun skal involvere et bånd ad gangen (med
mindre du laver over 20-30 GB filer pr. dag.
En båndstation med rimeligt antal bånd kan erhverves for under 10.000 kr
(On-Stream ASR løsning - en DLT er vist lidt dyrere).

Harddiske: Som nævnt andet steds kan to 120 gb harddiske fåes til
sammenlagt under 10.000 kr.
Denne løsning kan imidlertid ikke udvides, men blot erstattes af endnu
større diske.

Sikkerhedsmæssigt er der næppe den store forskel, begge dele kan blive
defekte, men du vil typisk køre med to serier bånd eller to harddiske,
hvilket må siges at minimere risikoen.

Hvis jeg skal anbefale dig, vil jeg sige:
Er du alene og skal kun back'e een station op og har god datadiciplin,
så brug harddiske. Du kan anvende retrospect eller mindre stumper
software (shareware eller freeware) efter behov eller du kan gøre det
manuelt.
Administrerer du et helt netværk og skal back'e mange stationer op, så
kør med båndback-up og retrospect.

Stig

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 14:02

stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) writes:

> Båndstationer er langsomme. Alene ved overførsler foregår det med 30 -
> 50 mb/minut. Det betyder ikke noget for en back-up er kører om natten,
> men det betyder noget når filerne skal genskabes.

For en langsom baandstation. For 6 aar siden var jeg administrator
paa en DLT der kunne overfoere 1.25 Mb/s. Jeg tror det er blevet
bedre siden.

Man vil normalt opdele i flere klumper set fra baandstationens side,
da den kan spole meget hurtigt frem til naeste klump. Dette kraever
et decideret backupsystem til at holde styr paa d'et. Jeg har puslet
med Amanda - det kan bruges, men kraever det store koerekort.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 19-02-02 09:53

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> For en langsom baandstation. For 6 aar siden var jeg administrator
> paa en DLT der kunne overfoere 1.25 Mb/s. Jeg tror det er blevet
> bedre siden.

Tjek op på faktisk overførselshastighed i Retrospect-log'en!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-02-02 10:55

stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) writes:

> Tjek op på faktisk overførselshastighed i Retrospect-log'en!

Jeg ejer ikke programmet. Herudover bakker jeg baglaens til en
ftp-folder paa en anden maskine.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-02-02 09:48

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg ejer ikke programmet. Herudover bakker jeg baglaens til en
> ftp-folder paa en anden maskine.

Det jeg mener, er at een ting er teoretiske overførselshastigheder som
de angives af producenten, noget ganske andet hastighederne ude i
virkeligedens verden.

Jeg vil gerne se sammenigninger men de må nødvendigvis gøres ud fra
nogenlunde ens forudsætninger. Jeg vil mene at bånd-hastigheder generelt
må være meget lave.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-02-02 12:53

stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) writes:

> Det jeg mener, er at een ting er teoretiske overførselshastigheder som
> de angives af producenten, noget ganske andet hastighederne ude i
> virkeligedens verden.

Den angivne hastighed paa 1.25 Mb/s var maalt over en timelang periode
af undertegnede.

Et 10 Mbit netvaerk kunne ikke fodre den hurtigt nok.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-02-02 18:09

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Den angivne hastighed paa 1.25 Mb/s var maalt over en timelang periode
> af undertegnede.
>
> Et 10 Mbit netvaerk kunne ikke fodre den hurtigt nok.

Jeg vil gerne se sammenligninger men de må nødvendigvis gøres ud fra
nogenlunde ens forudsætninger.

Jeg vil fortsat mene - ud fra rent logisk tænkning - at bånd-hastigheder
generelt må være meget lave.

For at sige det rent ud, tror jeg at du har fejlfortolket dine
iagtagelser.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 20:33

> [...]

> generelt må være meget lave.
>
> For at sige det rent ud, tror jeg at du har fejlfortolket dine

Du er ikke ked af det, men det er da ikke værre end at jeg kan
underbygge med nogen facts.

Jeg gik ind på
http://directory.google.com/Top/Computers/Hardware/Storage/Tape_Drives/
hvor der er en fin samling fabrikanter. Her står Quantum øverst, og
deres båndstationoversigt er på

http://www.quantum.com/Products/Tape+and+Drives/Default.htm

Deres nuværende topprodukt, en SDLT-220, har bl.a. følgende
bemærkninger:

* Native capacity of 110 GB at 11 MB/s transfer rate
* 2:1 Compression allows 220 GB at 22 MB/s
* Technology designed to reach 2 TB capacity at 160 MB/s

Tror du også Quantum har fejlfortolket deres iagttagelser?

Den kombination jeg arbejdede med var en DLT-4000 båndstation på en
SGI Onyx maskine i 1996. Du kan selv slå specifikationerne efter.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-02-02 22:47

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

Som jeg startede med at sige, er det forhandlernes tekniske og såkaldt
native data.

Giv mig en log fra det vireklige liv!

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-02-02 23:04

> [...]

> Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Som jeg startede med at sige, er det forhandlernes tekniske og såkaldt

http://www.ecrix.com/vxadata/vxa_performance.cfm

Jeg tror ikke at en konkurrent vil overdrive data for de konkurrende
produkter.

http://www.tivoli.com/news/press/analyst/tsm.pdf

IBM/Tivoli er ikke et useriøst foretagende.

http://www.zdnet.co.uk/itweek/reviews/1999/48/enterprise/
http://www.google.com/search?q=cache:hPO2zU_XJpgC:www.zdnet.co.uk/itweek/reviews/1999/48/enterprise/+DLT+real+world+performance+&hl=en

Uafhængig tredjepart.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-03-02 16:35

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> [...]
> produkter.
>
> http://www.tivoli.com/news/press/analyst/tsm.pdf
>
> IBM/Tivoli er ikke et useriøst foretagende.

Den sidste ser umiddelbart mest interessant ud, men den fortæller jo
også, at de påståede hastigheder på 6 mb/s i virkelighedens verden er
pænt under halvdelen.

Iøvrigt står der også at udviklingen indenfor båndmaskiner har været
meget sløv sammenlignet med harddiske, hvilket får een til at spekulere
på om det ikke var et bedre alternativ.

Stig

____________________________________________________ www.simplesoft.dk -
www.macperiferi.dk

Fra : Niels Prins

Dato : 02-03-02 21:48

In article <m3y9hduuuh.fsf@gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen
<tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> http://www.ecrix.com/vxadata/vxa_performance.cfm

> [...]

Tak for disse interessante links og øvrige tilbagemeldinger. Jeg tror
jeg anskaffer en Ecrix VXA1. Apple sælger den fra deres amerikanske
webStore så man må forvente en god kompatibilitet med MacOS. Ulempen er
selvfølgelig at det er en nyere teknologi, og der kun er en
båndproducent, med den fare at hvis de går konkurs står jeg med en
maskine uden mulighed for at købe nye bånd.
VXA1 har fået forrygende anmeldelser også i sammenligning med HP
ShureStore og andre DLT maskiner så mon ikke de overlever i nogle år.

Niels

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-02 22:24

> [...]

> båndproducent, med den fare at hvis de går konkurs står jeg med en
> maskine uden mulighed for at købe nye bånd.

Uanset hvilket valg du goer mht sikkerhedskopiering, saa vil jeg
foreslaa dig at du koeber det samme som din nabo. Saa kan I benytte
hinanden hvis det ene drev skulle staa af (det sker jo).

"Naboer" kan sagtens bo langt fra hinanden. Det drejer sig bare om
ikke at have en flaskehals i eet styk hardware.

Af samme grund er CD-ROM'er velegnet til sikkerhedskopiering af smaa
maengder data. Der er et hav af muligheder for at faa den laest ind
igen. Det kraever naturligvis at mediet i sig selv er i orden + jeg
har været ude for billige CD-medier som ikke kunne læses et par år
efter brændingen.

Fra : Niels Prins

Dato : 02-03-02 23:38

In article <kkg03izmsq.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjørn Ravn Andersen
<ravn@mac.com> wrote:

> [...]
>
> "Naboer" kan sagtens bo langt fra hinanden. Det drejer sig bare om
> ikke at have en flaskehals i eet styk hardware.

Ganske enig men nu drejer det sig om indkøb til det firma hvor jeg er
ansat, og jeg skal bruge et produkt hvor jeg relativt let kan
atomatiserer et backup af 100 til 150 Gb data. Det naturlige valg er
en tape løsning og da der åbenbart er en del problemer med at div. DLT
drev ikke er kompatible med hinanden, selv inden for samme produkt
(båndet skal ofte være formateret på den tapestation der skal afvikle
båndet), er der ikke nogle 'naboer' jeg kan trække på. Jeg kan så evt.
prøve at overtale andre til at købe tilsvarende drev, og dermed få
nogle nye 'naboer'.
I virkeligheden burde jeg vel købe 2 drev nu jeg er igang, men det er
der ikke økonomi til.

> [...]
> igen. Det kraever naturligvis at mediet i sig selv er i orden + jeg
> har været ude for billige CD-medier som ikke kunne læses et par år

CD-rom er en god og sikker backup mulighed men der er ikke nok plads på
dem. Jeg har fået at vide at Statens Arkiver kun bruger cd'er til
back-up, netop fordi de kan være sikre på at det er muligt at købe
cd'er i mange år fremover, dvs de er ikke afhængige af et produkt og en
producent. Af samme grund bliver alle deres dokumenter gemt i ren text
og TIFF. Begge formater er åbne og der er ikke nogle producenter der
pludselig ændrer på standarderne.

Niels

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-03-02 00:07

Niels Prins <niels@nprins.dk> writes:

> I virkeligheden burde jeg vel købe 2 drev nu jeg er igang, men det er
> der ikke økonomi til.

Hvis du ikke kender andre med et drev hvor du kan laese dine baand
paa, vil jeg fraraade dig den loesning.

> CD-rom er en god og sikker backup mulighed men der er ikke nok plads på
> dem.

Velkendt problem. Det er jo tilladt at kombinere. En daglig
braedning af data kan loebe op i det lange loeb.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 23:23

stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) writes:

> Som jeg startede med at sige, er det forhandlernes tekniske og såkaldt
> native data.
>
> Giv mig en log fra det vireklige liv!

Som _jeg_ startede med at sige, saa har jeg personlig erfaring med et
DLT-drev der kunne acceptere 1.25 Mb/s over en timelang periode.

Det har jeg maalt, ved at tage en meget stor fil og sende den til
baandstationen og bede computeren rapportere hvor lang tid det tog.

Vil du stadig mene at jeg har fejlfortolket min iagttagelse?

Forstod jeg ioevrigt det korrekt at du afskriver salgsmateriale med
lovet hastighed paa 11 Mb/s som vaerende nativt og derfor at min
udtalelse om at der findes baandstationer som kan skrive 1.25 Mb/s som
ukorrekt?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 01-03-02 16:35

> [...]

> lovet hastighed paa 11 Mb/s som vaerende nativt og derfor at min
> udtalelse om at der findes baandstationer som kan skrive 1.25 Mb/s som

Nej. Jeg er først og fremmest interesseret i at udvide min horisont.

www.simplesoft.dk - www.macperiferi.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-02 16:52

> Nej. Jeg er først og fremmest interesseret i at udvide min horisont.

Godt. Findes der saa baandstationer der kan skrive med 1.25 Mb/s
eller ej?

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 02-03-02 15:18

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Godt. Findes der saa baandstationer der kan skrive med 1.25 Mb/s
> eller ej?

Jeg er tilhænger af ordentlig information og ikke tilfældige mere eller
mindre lødige køkkenbords-iagtagelser og producenternes vildt overdrevne
velsignelser af deres produkter.

Du har ikke bidraget til udvidelse af min horisont i denne forbindelse
og vil åbenbart heller ikke gøre det!

Hermed slut fra min side.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-02 17:38

> [...]

> velsignelser af deres produkter.
>
> Du har ikke bidraget til udvidelse af min horisont i denne forbindelse

Jeg er bange for at det kraever stoerre evner end jeg kan levere, at
udvide din horisont med indlaeg alene, men jeg vil da hjertens gerne
bidrage med hvad jeg kan.

Hvis du siger til naar du har anskaffet dig en maskine som er moderne
og kraftig nok til at kunne fodre en moderne baandstation, skal jeg se
om jeg kan arrangere noget med en DDS3'er som overfoerer omkring 1.2
Mb/s [det praecise tal har jeg ikke maalt personligt]. Det kraever
svjv et Ultra Wide SCSI-interface, som vi kun har til Sun-maskiner.

Du maa selv fragte dig og din maskine til og fra det nordlige Aarhus.

Jeg forbeholder mig ret til at teste hvorvidt din maskine vitterligt
er hurtig nok.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-02-02 18:09

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Den angivne hastighed paa 1.25 Mb/s var maalt over en timelang periode
> af undertegnede.
>
> Et 10 Mbit netvaerk kunne ikke fodre den hurtigt nok.

Jeg vil nu stadigvæk gerne se, hvad Retrospect log'en siger om den ting.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-02 21:54

> [...]

> DLT eller...
>
> Alle erfaringer modtages med stor interesse.

Adam C. Engst har engang skrevet en artikelserie om back-up på TidBITS
<http://www.tidbits.com>. Han gik meget ind for tape-back-up.
Blandt de mange indlæg her, er der ikke nogen der har nævnt
muligheden for at brænde cd'er som back-up. Det havde jeg da selv
overvejet at gøre, når jeg får en Mac med brænder. Er det en dårlig idé?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-02-02 22:03

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> Blandt de mange indlæg her, er der ikke nogen der har nævnt
> muligheden for at brænde cd'er som back-up. Det havde jeg da selv
> overvejet at gøre, når jeg får en Mac med brænder. Er det en dårlig idé?

Nej. Den er fin.

Det duer bare kun til datamængder mindre end 600 Mb.

(Indsert new CD and press return to continue)...

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-02 22:54

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Nej. Den er fin.
>
> Det duer bare kun til datamængder mindre end 600 Mb.
>
> (Indsert new CD and press return to continue)...

Kan man ikke med Retrospect fordele det over flere cd'er? Ikke fordi 600
MB ikke er nok - endnu. Kan man i øvrigt brænde på den samme cd flere
gange, eller skal man tage en ny i brug hver gang? Jeg er godt klar
over, at man ikke kan slette en cd, med mindre den er RW. Men hvis man
kun har brændt en lille mængde data på en cd, ville det jo være smart,
hvis man senere kunne fylde mere på. De koster jo trods alt lidt.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 23:28

In article <1f7o4i3.cdxw4gpz5pfkN%muenster@esenet.dk>,
muenster@esenet.dk (Henrik Münster) wrote:

> Kan man ikke med Retrospect fordele det over flere cd'er?

Jo, med Retrospect Express - desværre er det Toshiba drev Apple bruger i
iBook'en ikke understøttet af den nuværende version af Retrospect
Express.

> Ikke fordi 600 MB ikke er nok - endnu.

700MB

> [...]
>lille mængde data på en cd, ville det jo være smart, hvis man senere
>kunne fylde mere på. De koster jo trods alt lidt.

Det kan man godt, hvis man brænder multi session eller bruger Packagde
Writeing (UDF og DirecCD er desværre noget hø til mac), men desværre
understøtter Apples AutheringSupport ikke multisessions (endnu), så det
kræver Toast eller Toast Titanium.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-02-02 22:47

In article <1f7o1ia.1x023a81m1xwhwN%muenster@esenet.dk>,
> [...]

> muligheden for at brænde cd'er som back-up. Det havde jeg da selv
> overvejet at gøre, når jeg får en Mac med brænder. Er det en dårlig idé?

nej ikke som privat person. Det nemt, medierne er billige og hvis man
som privat person allerede har en brænder er investeringen i et DAT
eller DLT drev svært at retfærdiggøre

Du kan både lave husmands backup med synkroniserings software og Finder
drag-and-drop eller rigtig inkremental (tjek det lige michael!) backup
med Retrospect Express.

Med to stk CD-RW medier som du veksler mellem til backup en eller to
gange ugentlig og almindelige CD-R medier til arkivering er du dækket
godt ind.

- men optiske medier _er_ skrøbelige og ingen ved hvor længe de holder
- I sommer havde min far og jeg flyttet et par gamle Miles Davis LP'er
til CD, efter to dage skallede folie laget af den ene Kodak CD jeg fik
ud af projektet, så den ikke længere kunne afspilles.

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-02-02 00:33

> Du kan både lave husmands backup med synkroniserings software og Finder
> drag-and-drop eller rigtig inkremental (tjek det lige michael!) backup
> med Retrospect Express.

Først: jeg købte en Retrospect (whatever version) for et par år siden.
Fandt aldrig ud af at bruge den fornuftigt. Jeg havde forstået, at
programmet ville læse et givet setup (defineret i RE) og sammenligne med
data, der allerede var lagt på CD-ROM - for derefter at lægge alle nye
tilføjelser eller ændringer på skiven. Men (svjh) kunne jeg netop slet
ikke få programmet til at anerkende de brændte data i det bestemte
setup. Jeg har droppet det igen. Det virkede alt for omstændeligt.
Ærgerlige ca. 800 kroner at smide ud

Bruger dog stadigvæk CD-ROM til backup, men nu går det mere på en
disciplinering af mig selv (!), d.v.s. at jeg organiserer filer der
aktuelt skrive eller ændres i bestemte mapper. Så brænder jeg en
ugentlig eller 14-dages backup af dem. Det er lidt besværligt og det
bliver sikkert et værre gedemarked, den dag jeg skal finde en bestemt
fil frem (hvis jeg ikke har en klar erindring om nogenlunde dato !)

> [...]
> til CD, efter to dage skallede folie laget af den ene Kodak CD jeg fik
> ud af projektet, så den ikke længere kunne afspilles.

Ja, det tør siges. Jeg tror faktisk også, at Henrik har set mig
præsentere en CD-ROM (uden data , der var begyndt at ruste under
folien. Dét er ikke noget behageligt syn.

Derfor tjekker jeg jævnligt min beholdning - bare visuelt - for at se
efter begyndende tegn på forfald. Har hele tiden to CD'er af de
vigtigste data.

PS: hvor gamle er de Miles Davis lp'er? I sammenspil med hvem? Kan du
bare lette sløret med et par titler - ikke fordi vi skal dyrke det for
meget i denne gruppe (OT). Der da vist ikke nogen dansk NG, der drejer
sig om jazz, vel? Så kunne vi jo mødes der.
Men han _er_ altså god!

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-02-02 01:16

In article <1f7o577.1vtyshq1qhns9mN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
> ikke få programmet til at anerkende de brændte data i det bestemte
> setup. Jeg har droppet det igen. Det virkede alt for omstændeligt.

øh, det var nu min stavning af "inkremental" du lige skulle tjekke...
men lad gå, jeg kan godt forstå at du ærger dig over investeringen.
> [...]
> meget i denne gruppe (OT). Der da vist ikke nogen dansk NG, der drejer
> sig om jazz, vel? Så kunne vi jo mødes der.

> Men han _er_ altså god!

Ja) det var henholdsvis Cookin' og Relaxin' - i de oprindelige
udgaver fra før de blev udgivet som ét dobbelt album.

Min favorit _er_ nu engang "Skeches From Spain", men den har jeg selv
købt, enddda adskillige gange idet det er en fremragende gave hvis man
inviteres til fødselsdag hos en man ikke kender særligt godt. Musikken
er så suveren at selv jazz hadere finder den vidunderlig - desuden er de
de færreste på min alde den allerede har den.

Det er i øvrigt ikke ulovligt at kopiere LP til CD såfremt man ikke
sælger Cd'erne

<icq:131382336> Lejlighed søges i KBH

Fra : Niels Prins

Dato : 17-02-02 23:52

Tak for de forskellige bud. Jeg tror jeg går efter et Ecrix VXA-1 drev.
Efter at have læst div. anmeldelser om drevet, bl.a. på TidBits (tak
for linket hr. Münster) ser det ud som et godt og sikkert bånddrev. Jeg
går også ud fra at når Apple sælger det i deres WebStore må det have en
vis kvalitet og god kompatibilitet med Mac OS (naivt?...måske).
Problemet er selvføgelig at der ikke er nogen garanti for at jeg kan
købe bånd til drevet om 5 år, men hvis produktet holder bliver det vel
på markedet (naiv igen?...måske)

Og ja - Miles Davis's musik er fantastisk.