ny i Java
Fra : Rasmus B. Nielsen

Dato : 14-02-02 15:12

hej

Jeg er lige begyndt på at lære Java. Og der er visse ting, som jeg har
problemer med.

1.
Et godt program til at skrive Java "programmer" ?. Jeg bruger Notepad nu.
Der skal jeg desværre ud i prompten, for at compile, og test mit program .-(

2.
Hvordan læser man fra keyboardet. I C er det char a=getch();
hvad gør man i Java (jeg har funden ud af at det ligge i classen
System.in."????")

3.
Og til sidste er det et sted på nettet, som giver en hurtig oversigt over
alle classerne ?

mvh. Rasmus

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 14-02-02 15:38

Rasmus B. Nielsen wrote:

> 1.
> Et godt program til at skrive Java "programmer" ?. Jeg bruger Notepad
> nu. Der skal jeg desværre ud i prompten, for at compile, og test mit
> program .-(

Jeg bruger selv emacs, som jeg synes er det bedste stykke værktøj til
at skrive, stort set alt hvad jeg skriver, i.
Den kan findes på: http://www.gnu.org/software/emacs/

> 2.
> Hvordan læser man fra keyboardet. I C er det char a=getch();
> hvad gør man i Java (jeg har funden ud af at det ligge i classen
> System.in."????")

Det er lidt avanceret for en begynder, men kig på følgende klasse/pakke
som kommer med en lærerbog jeg bruger. Pakken hedder Keyboard og kan
læse alt fra Keyboardet og source-coden kommer også med, så du kan se
hvordan de gør det.
Det er ikke specielt svært, når man kender Java, men for en begynder
kan det være lidt svært.
Linket er: http://duke.csc.villanova.edu/jss/keyboard.html

> 3.
> Og til sidste er det et sted på nettet, som giver en hurtig oversigt
> over alle classerne ?

Det kommer lidt an på hvilken JDK/SDK du bruger.
Men hvis du fx bruger JDK 1.3.1, som nok er den du bruger, så findes en
API gennemgang, på følgende adresse:
http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/index.html

Den nyeste version af SDK'en hedder 1.4, men den er lige kommet inden
for det sidste døgn. Så hvis du vil være "on the bleeding edge" så er
det den du skal hente fra: http://java.sun.com

Håber du kan bruge det til noget.
Mvh.
Martin Ehmsen

Fra : Ostekongen

Dato : 14-02-02 20:30

Hej. Hvis du køre windows, kan jeg anbefale JCreator, der fås i en
freeware-udgave. Jeg synes det er et utrolig let program at arbejde
med....

-Ostekongen

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 14-02-02 20:43

www.netbeans.org er din ven! Meget brugervenlig.

> [...]
>
> 3.
> Og til sidste er det et sted på nettet, som giver en hurtig oversigt over

Proev API specifikationerne paa java.sun.com....

/Daniel

--
Daniel | "Face it. You *need* some cola. It runs through your
Nielsen | blood and *sings* to you. Obtain. Open. Drink. Frolic."
| - Can of Cola (userfriendly 30.11.99)
Phone: +45 61 30 33 09

Fra : Rune Klausen

Dato : 15-02-02 00:46

"Rasmus B. Nielsen" <rasmus_n@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Der skal jeg desværre ud i prompten, for at compile, og test mit program

www.sun.com

jeg bruger sun's egen Forte for Java, den er ok, den sluger alligevel noget
ram, og kører dårligt på "offentlige" computere...

> 2.
> Hvordan læser man fra keyboardet. I C er det char a=getch();
> hvad gør man i Java (jeg har funden ud af at det ligge i classen
> System.in."????")

Det troede jeg også til at starte med, men sådan er det ikke helt :/

Her kommer lige de første linier fra et af mine små programmer:

import cs1.Keyboard;

public class tal
{

public static void main(String args[])
{
int input;
input = Keyboard.readInt();

resten er så hvad du selv har lyst til :)

-Rune

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 15-02-02 07:25

Rune Klausen wrote:

> Det troede jeg også til at starte med, men sådan er det ikke helt :/

Jo det er!

> Her kommer lige de første linier fra et af mine små programmer:
>
> import cs1.Keyboard;

Dette er ikke en standard klasse i Java, men en som du sandsynligvis
har fået foræret da du lærte Java. Den omdiregere nemlig stdin i
klassen System.in
Se evt. mit indlæg.
Hvis du prøver at finde pakken cs1 og åbner den jar, så kan du se
hvordan den er kodet.

Martin Ehmsen

Fra : Rune Klausen

Dato : 15-02-02 12:31

Rune
"Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk> wrote in message

> Jo det er!

Kan man så godt læse keyboardet ved System.in.xx ?

> [...]
> klassen System.in
> Se evt. mit indlæg.
> Hvis du prøver at finde pakken cs1 og åbner den jar, så kan du se

Har den, men hvordan kigger man i den, synes ikke lige forte kan finde udaf
det...

-Rune

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 15-02-02 12:34

Rune Klausen wrote:
> Rune
> "Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk> wrote in message

> Kan man så godt læse keyboardet ved System.in.xx ?

Ja. System.in er en reference til den Stream instans der repræsenterer
keyboard input. Derfor kan du læse fra den med read(), readln() osv.

> Har den, men hvordan kigger man i den, synes ikke lige forte kan finde udaf
> det...

Hvis jar filen er mounted som et Filesystem kan du folde ud indtil du
kan se klassen. Men det er jo ikke sikkert at kildekoden er med i jar filen.

-dennis

Fra : Filip Nicolaisen

Dato : 28-02-02 08:42

On 14/02/02 15:12, in article 3c6bc5f7$0$257$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk,
> [...]

> Der skal jeg desværre ud i prompten, for at compile, og test mit program .-(

Notepad er o.k., men jeg vil anbefale at du skaffer UltraEdit. I dette
program, kan du foretage nogle indstillinger, så du blot skal trykke på
nogle genvejstaster for at compilere eller afvikle dit program.

> 2.
> Hvordan læser man fra keyboardet. I C er det char a=getch();
> hvad gør man i Java (jeg har funden ud af at det ligge i classen
> System.in."????")

- NOP

> 3.
> Og til sidste er det et sted på nettet, som giver en hurtig oversigt over
> alle classerne ?

I skrivende stund er der lidt over 1900 klasser, så du skal nok ikke
forvente at du kan finde en hurtig oversigt over dem alle. Men hvis du
downloader API'en til Java, og bruger nogle aftener på at kigge lidt nærmere
på den, er jeg sikker på at du hurtigt få dannet dit eget overblik.

Venlig Hilsen
Filip Nicolaisen

Fra : Rasmus Bang Grouleff

Dato : 28-02-02 12:18

Filip Nicolaisen wrote:

> [...]

Man læser inputs fra keyboardet på følgende kryptiske måde:
Man importerer java.io.* i toppen af sin kode, for derefter at placere flg.
kode et relevant sted:

BufferedReader in = new BufferedReader(new InputStreamReader(System.in));

Når du så skal have fat i en streng skriver du:

String foo = in.readLine();

Hvis du derimod vil have en enkelt karakter skal du skrive

int bar = in.read();

Jeg er så ikke sikker på, om read() returnerer unicode-værdien svarende til
det læste tegn, men det ligger i intervallet [0,65535], dog hvis enden af
bufferen er nået returneres -1.

> [...]
nærmere
> på den, er jeg sikker på at du hurtigt få dannet dit eget overblik.

Hvis du ikke har forbindelse eller lyst til at downloade API'en, så ligger
den tilgængelig på flg. adresse:
http://www.daimi.au.dk/dIntProg/java/docs/api/index.html

Venlig hilsen
Rasmus B. Grouleff

Fra : Max Rotvel

Dato : 03-03-02 00:44

Filip Nicolaisen <filipn@ruc.dk> wrote:

> Notepad er o.k., men jeg vil anbefale at du skaffer UltraEdit. I dette
> program, kan du foretage nogle indstillinger, så du blot skal trykke på
> nogle genvejstaster for at compilere eller afvikle dit program.

Eller TextPad. Har source highlighting, og hvis man har en
'standard' JDK installering med java/javac i sin path, opretter
den selv menupunkter til kompilering og afvikling.

www.textpad.com.

Venlig hilsen
--
Max

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 09-03-02 11:21

In article <MPG.16eb8210d777dbd19896aa@news.inet.tele.dk>,
Max Rotvel claimed the following:

> Eller TextPad. Har source highlighting, og hvis man har en
> 'standard' JDK installering med java/javac i sin path, opretter
> den selv menupunkter til kompilering og afvikling.

I den nyeste version skal man dog "Configure"->"Preferences"->"Tools"->"Add"->
"Java Commands", tror jeg nok, jeg skulle i hvert fald i min textpad.

Men så kan man også med det samme bruge CTRL-1 for at kompilere, CTRL-2 for at
køre et program og CTRL-3 for at eksekvere en applet.

Jeg er lige begyndt på at rode lidt med java, og jeg må sige at jeg synes
tilgangen bliver væsentlig nemmere med TextPad, end med Forte. Man kan ikke
helt sammenligne de to ting, da Forte jo er et udviklingsmiljø, men jeg synes
alligevel TextPad er mere behagelig, når det man primært laver er at hakke
source fra bøger ind.

--
Anders Vind Ebbesen
Farum Nærradio Hits: 1. Peter Belli: Ingen regning 2. Trax: Du er fuld af løgn