OnCable WebSpeed - flere computer, flere s~
Fra : Kasper Hyllested

Dato : 14-02-02 12:48

www.OnCable.dk er ikke verdens mest informative side, når man ikke lige
har et standard-hus med et stik og en computer

Min case ser således ud:

Et hus på tre etager. Der er etableret kabel-tv-stik på alle tre etager,
og alle udtagene bruges, dvs. 5 tv, og to radioer. Hovedindtaget er
naturligvis i stuen, men computerne findes i kælderen (1 stk.) og på 1.
sal (2 stk.). Alle computere kører Windows 98 SE, og de er ikke forbundet
i netværk.

Umiddelbart ser regnestykket i mit hoved således ud (jvf.
http://www.oncable.dk/?UniversID=76):

Standard-installation:               gratis pt.
WebSpeed kabelmodem SB4101            695,00 kr.
Tillæg ved mere end ét tv/radio stik    395,00 kr.
I alt                       1.090,00 kr.

Spørgsmålene er nu:

Er dette nok til at løse problemet?

Kan jeg med denne løsning bruge kabelmodemmet koblet til samtlige 5
antennestik i huset?

Derudover skal der naturligvis etableres netværk mellem computerne. Er det
muligt at gøre det, så alle computerne kan benytte sig at kabelmodemmet
samtidig (router) eller skal en maskine være tændt og agere router?

Med venlig hilsen

Kasper Hyllested
hyllested@net.dialog.dk

P.S.
Beklager, at jeg skriver til to grupper, men umiddelbart er det svært at
finde ud af, hvor WS diskuteres/bør diskuteres.

Fra : Bjarne_H

Dato : 14-02-02 14:28

"Kasper Hyllested" skrev d. 14-02-02 12:48 dette indlæg :
> [...]
> WebSpeed kabelmodem SB4101            695,00 kr.
> Tillæg ved mere end ét tv/radio stik    395,00 kr.
> I alt                       1.090,00 kr.

Jeg vil ikke kommentere dit regnestykke, da der er flere måder at
installere på.

> Kan jeg med denne løsning bruge kabelmodemmet koblet til samtlige 5
> antennestik i huset?

Ja - nej! Kabelmodemmet kobles kun til et stik.

> [...]
kabelmodemmet
> samtidig (router) eller skal en maskine være tændt og agere router?

Med den løsning jeg vil skitsere, kan kabelmodemmet, router og den PC du
ønsker at bruge nøjes med at være tændt.

> [...]
at
> finde ud af, hvor WS diskuteres/bør diskuteres.

Jeg er oncable.dk kunde, og har tumlet en del med
opkoblingsproblematikken.

Efterfølgende vil jeg skitsere en løsning jeg ved, der virker!

Du har efter min mening yderligere behov for at anskaffe dig en "Router"
jeg er netop blevet anbefalet en af Oncable der hedder "Syssel 944".
Hvor den skaffes fra og pris kender jeg p.t. ikke til.

Installation:
1. Kabelmodem tilsluttes det kabelstik, som du ønsker at benytte.
2. Router tilsluttes kabelmodem (hvis der ikke er flere udtag på
Routeren skal du også have en Hub / Switch.
3. De PC'ere du ønsker at benytte forsynes med Netværkskort.
4. Netværk sættes op på de enkelte PC'ere.
5. Netværkskabler trækkes fra de enkelte PC'ere til Routeren / Hub /
Switch.
6. Kabelmodem-software m.v. installeres på de enkelte PC'ere.

Herefter skulle du være klar.

Den udgave jeg har af kabelmodemmet fra Oncable har både USB og
Net-stik. Virker fint med 1 PC via USB. Har man flere PC'ere skal man
benyttet PC-netværket via en Router og evt. Hub / Switch. Jeg har brugt
meget tid på at få det til at virke på flere PC'ere og en Switch, så
hvis du vil være sikker på en løsning der virker skal du anskaffe en
Router som før omtalt.

En anden løsning der er brugbar er at kabelmodem tilsluttes til en PC.
Derefter kan der etableres forbindelse til de andre PC'ere ved "Deling
af Internetforbindelse". Denne løsning kræver dog, at den PC der er
tilsluttet kabelmodemmet skal være tændt, hvis man ønsker at bruge en af
de andre PC'ere. Jeg kan ikke anbefale denne løsning.

Håber du kan bruge dette og god fornøjelse.

Mvh
Bjarne H

http://www.kandu.dk/

Fra : ph

Dato : 15-02-02 18:31

> Du har efter min mening yderligere behov for at anskaffe dig en "Router"
> jeg er netop blevet anbefalet en af Oncable der hedder "Syssel 944".
> Hvor den skaffes fra og pris kender jeg p.t. ikke til.

Det er nu "Zyxel"... :)
Man behøver dog ikke anskaffe sig denne (koster ca. 3000 kr.), man kan nøjes
med en såkaldt "Ethernet Gateway" som sættes efter det medfølgende modem
f.eks. Dlink, Unex eller Zyxel 304. (En router vil erstatte modemmet)
Prøv at spørge yderligere i "tele.internet.kabelmodem"

Fra : Red

Dato : 19-02-02 11:52

Overvej lige om du ikke skal have ADSL istedet.

TDC oncable køre mildt sagt af røven til og det har det entlig gjort det år
jeg har haft det nu.

De sidste 7 dage har der været nedetid over 60% her.

Tror vi har klaget en 100-150 gange her fra og intet sker der.