Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Feriepenge & skat
Fra : Stine

Dato : 13-02-02 22:07

I forbindelse med jobskifte samtidig med årsskifte er mine feriepenge fra
den gamle arbejdsgiver blevet overført til Feriekonto ultimo december 2001.

Feriepengene vedrører ferieåret 2. maj 2002 - 1. maj 2003. Pengene er altså
ikke blevet udbetalt i 2001.

På min oplysningsseddel fra Dataløn, er de dog beregnet som værende indkomst
for 2001. De er naturligvis også optjent i det år.

Spørgsmålet er, om jeg på baggrund af manglende udbetaling kan skyde
indkomsten til år 2002. Det er jo lidt underligt at betale skat af et beløb,
som man først kan få ½ år senere...

Problemet er, at hvis jeg får dem med i år 2001 kommer jeg til at betale 74%
skat af mine feriepenge - og det er jo fuldstændig sindsygt (hurra for
skatten)!

Nogen med erfaringer på dette punkt?

/Stine

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-02-02 17:55

Stine wrote:

> Problemet er, at hvis jeg får dem med i år 2001 kommer jeg til at betale 74%
> skat af mine feriepenge - og det er jo fuldstændig sindsygt (hurra for
> skatten)!

Hvordan regner du dig frem til det tal? (Husk skatteloftet).

M.v.h.

Jonathan

--
Start med PHP, Perl eller JSP uden at omskrive al din gamle ASP-kode.
jsp-hotel.dk tilbyder nu Chili!Soft ASP på alle hoteller.

Fra : Stine

Dato : 18-02-02 21:42

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan regner du dig frem til det tal? (Husk skatteloftet).

Hej Jonathan

Jeps, men det er jo for hele året - og der kan jeg "nøjes" med at betale ca.
54% i skat. Med feriepengene oveni stiger den generelle skatteprocent for
hele året, hvilket, hvis jeg nøjes med at trække ekstraskatten fra
feriepengene, giver de 74%.

/Stine

Fra : Poul Christensen

Dato : 18-02-02 22:06

"Stine" <unknown@unknown.dk> skrev i en meddelelse news:a4rp5h$jmc$1@sunsite.dk...
> [...]
> 54% i skat. Med feriepengene oveni stiger den generelle skatteprocent for
> hele året, hvilket, hvis jeg nøjes med at trække ekstraskatten fra

Hej Stine

Jeg forstår ikke de 74 pct. Du må prøve at forklare endnu en gang

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 19-02-02 00:43

Stine wrote:

> [...]
> 54% i skat. Med feriepengene oveni stiger den generelle skatteprocent for
> hele året, hvilket, hvis jeg nøjes med at trække ekstraskatten fra

Hvis den ekstra indtægt medfører, at du skal betale en højere skat, gælder det
kun for den del af indkomsten, som overstiger grænsen.
Ligger du f.eks. præcis på grænsen til at skulle betale topskat, så kommer du
kun til at betale topskat af feriepengene - ikke resten af din indkomst.

Du betaler reelt mange forskellige satser med mange forskellige grænser - på
dit skattekort bliver det blot regnet om til et enkelt fradrag og én samlet
trækprocent, som giver et samlet resultat, der passer med din
forskudsregistrering. Ved den endelige årsafslutning vil der dog blive taget
højde for alle detaljerne, og du vil så få penge tilbage - eller en
ekstra-regning, så pengene passer.

M.v.h.

Jonathan