Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
newbie digital video
Fra : dune

Dato : 13-02-02 20:58

Jeg er ved at købe et digitalt videokamera.
Hvad skal jeg bruge for at kunne redigere på computeren ?

--
Med Venlig Hilsen
Karsten

Fra : Lars

Dato : 14-02-02 00:23

"dune" skrev:

> Jeg er ved at købe et digitalt videokamera.
> Hvad skal jeg bruge for at kunne redigere
> på computeren ?

Først og fremmest en pænt hurtig computer, med en større pænt hurtig
harddisk. Gerne rigeligt med RAM.

Dernæst skal du have en IEEE-1394 port (firewire) i computeren, og noget
redigeringssoftware som f.eks. Pinnacle Studio. Du kan også købe
kombi-pakker med både firewirekort og software.

Sidst men ikke mindst skal du enten købe et kamera som er født med DV
In/Out, alternativt sørge for at DV In kan åbnes på det kamera du køber.
Hvis kameraet ikke har DV In, kan du ikke føre det redigerede tilbage på
bånd.

- Lars

Fra : Jørgen

Dato : 14-02-02 19:31

> [...]
> In/Out, alternativt sørge for at DV In kan åbnes på det kamera du køber.
> Hvis kameraet ikke har DV In, kan du ikke føre det redigerede tilbage på

Jo det kan man godt med en DV-Widge, men det bedste er jo
et kamera med In/Out

Jørgen

Fra : Lars

Dato : 14-02-02 21:03

"Jørgen" skrev:

> Jo det kan man godt med en DV-Widge, men
> det bedste er jo et kamera med In/Out

Jep, men det jeg mente var at det ikke er alle kameraer der kan åbnes.

Ok, jeg kan se at listen over mulige modeller efterhånden er rimeligt
omfattende, men det ville være surt at købe et kamera som ingen har kunnet
finde ud af at åbne.

Og så skal man forresten også lige regne den forholdsvis dyre pris (12-1400
kr) for DV-Widge oveni, hvis man vælger den løsning.

- Lars

Fra : Lyrik

Dato : 14-02-02 22:40

"Lars" <ab@cd.de> wrote in message
> [...]
> In/Out, alternativt sørge for at DV In kan åbnes på det kamera du køber.
> Hvis kameraet ikke har DV In, kan du ikke føre det redigerede tilbage på
+++++++++++++++++++++++++++++++++

Dårligt råd efter min mening.

Et kamera med dv-in koster det dobbelte af, hvad et kamera med dv-out,
koster.

Og meningen med at tilbageføre den,- til PC-en konverterede videofilm-til
det svage båndmedie, overgår min fantasi om hvad kvalitet er.

Når filmen er ført ind på PC-en kan den ses her, eller alternativt brændes
ned som SuperVideoCd og anskues på den DVD-spille der bliver råd til når man
forkaster at købe et kamera med DV-in.
Det "Dune" har brug for er:
Kamera
Firewirekort
Harddisk der kan rumme nogle Gigabyte.
CD-brænder og tålmodighed.
DVD-spille.

Jens

Fra : Lars

Dato : 14-02-02 23:16

"Lyrik" skrev:

> Og meningen med at tilbageføre den,- til PC-en
> konverterede videofilm-til det svage båndmedie,
> overgår min fantasi om hvad kvalitet er.

Måske, men en ting er 100% sikkert:

Kvaliteten bliver heller ikke bedre af at beholde video på computeren. Det
er ikke sådan at DV vinder i kvalitet ved at blive overført til computer, og
taber igen ved at blive tilbageført. Altså med mindre videomaterialet
reduceres i kvalitet med vilje.

CD'ere er lidt for små hvis det skal holdes i fuld DV kvalitet. DVD er en
bedre størrelse, men i så fald skal han have sådan en brænder også. Men så
er der jo lige det med prisen, DVD-skiverne er stadig lidt pebrede i forhold
til DV-bånd.

Man kan selvfølgelig reducere i kvaliteten, og gemme det på CD'ere. Men så
kunne man jo ligeså godt tilbageføre det til bånd, og beholde den optimale
kvalitet.

Det er forresten ikke rigtigt at DV-IN nødvendigvis er en dyr facilitet,
mange kameraer kan snydes til at åbne for den funktion.

- Lars

Fra : Lyrik

Dato : 16-02-02 20:33

> [...]

> kunne man jo ligeså godt tilbageføre det til bånd, og beholde den optimale
++++++++++++++++++++++++++++++++
Man kan næppe overbevise ret mange, som selv har set en SuperVideo-cd om, at
det her drejer sig om en forringet kvalitet?

35 minutters film i nær-DVD-kvalitet med PCM stereolyd, må siges at være
ganske god kvalitet.

1 cd koster ca.5 kroner. et videooptagebånd som skal bruges hvis man skal
afspille den gode kvalitet og ikke er ejer af en Super Video VHS-maskine,
koster omkring 100 kroner.
Båndene kan tømmes og genbruges som optagebånd. Filmen fylder ikke meget på
cder i reolen.

Supercvideocden byder på hurtig fremspoling og stillbilleder som står
bomstille.
På menu-mulighed så man kan finde den indspillede sekvens ved tryk på en
knap.

Jeg fatter stadig ikke båndforelskelsen.

Jens

Fra : Lars

Dato : 16-02-02 21:23

"Lyrik" skrev:

> Jeg fatter stadig ikke båndforelskelsen.

Bånd er godt fordi man kan beholde materialet i sin oprindelige form.
Uændret og ikke reduceret i kvalitet.

Hvis du virkelig mener at video fra cd-rom er god kvalitet, den ringe
datastørrelse, hårde mpeg komprimering og ringe bitrate til trods - så er
der vist ikke meget jeg kan gøre for at overbevise dig om andet. De mange
digitale fejl (artifacts) der opstår som følge af en hård komprimering ser
du øjensynligt slet ikke.

Forstår dog ikke hvordan kan kalde DV-bånd for dårlig kvalitet, samtidig med
at du udråber CD-rommer som superkvalitet. Hvis et DV-bånd skulle overføres
direkte til CD-rom, uden reduktion i datamængden, ville DV-båndet fylde ca.
18 CD-rommer per 1 times spilletid.

- Lars

Fra : Lyrik

Dato : 16-02-02 22:47

> [...]
overføres
> direkte til CD-rom, uden reduktion i datamængden, ville DV-båndet fylde

+++++++++++++++++++++++++++++++
Slap a' Lars!
Jeg kalder ikke dv for dårlig kvalitet. Men jeg anbefaler bare cd-mediet som
mere smart og med en kvalitet der nærmer sig DVD.
Endvidere er det langt mere økonomisk.

Jeg tror der er andre ting der har betydning for kvaliteten.
Optikken, lyden og instruktøren for at nævne de vigtigste.

Mon ikke dine henvisninger til cd-mediet har sin baggrund i at du eventuelt
har set VCD-formatet og ikke SVCD-formatet?

Jeg har læst et sted at MINI-DV-formatet overfører film i MJPEG.
Det håber jeg ikke er rigtigt, for det er et elendigt format.

Ved du noget nærmere om det?

Hilsen
Jens

Fra : Lars

Dato : 17-02-02 02:25

"Lyrik" skrev:

> Mon ikke dine henvisninger til cd-mediet har sin
> baggrund i at du eventuelt har set VCD-formatet
> og ikke SVCD-formatet?

Nej, jeg tænker meget mere generelt her.

Hvis du har noget der som udgangspunkt fylder måske 20 gange mere end en
cd-rom kan indeholde, og det iforvejen er komprimeret, så er der kun en ting
man kan gøre for at presse det ned på en cd-rom skive. Det er at reducere i
kvaliteten, dvs. skrue ned for opløsningen (bitrate, billedstørrelse og
farveopløsning) samt komprimere endnu mere.

Så kan man så benytte forskellige metoder, for at hjælpe på resultatet, og
det hedder så SVCD lige nu. Men det ændrer ikke ved at resultatet er ringere
end originalen. Derfor er cd-rommer ikke det mest velegnede til at gemme
sine DV optagelser eller redigerede do.

Men hvis man aldrig skal bruge originalmaterialet igen, og iøvrigt er godt
tilfreds med kvaliteten fra cd-rom, så er det da selvfølgelig ok. Men det
kunne jo være at man fik brug for den bedre kvalitet senere, til anden
redigering eller nye kopier.

> Jeg har læst et sted at MINI-DV-formatet
> overfører film i MJPEG. Det håber jeg ikke er
> rigtigt, for det er et elendigt format.
> Ved du noget nærmere om det?

DV-familien benytter sit eget format, kaldes også DV.

Men både DV og JPEG benytter teknikken DCT (Discrete Cosine Transform) i
komprimeringen, hvorfor man kan opleve nogle af de samme type digitale fejl
i de to medier. Men DCT er dog ikke slem i milde komprimeringer (Mini-DV
komprimerer 5:1 med en max. bitrate på 25Mbit/sek).

Jeg har læst at DV og MPEG-2 (I-frame only) skulle være ca. lige
gode/dårlige ved samme bitrate, dvs. producere ca. samme mængde
synlige/målelige fejl. Men det er jo lidt svært at efterprøve for menigmand

- Lars

Fra : Lyrik

Dato : 17-02-02 13:40

> [...]
> gode/dårlige ved samme bitrate, dvs. producere ca. samme mængde
> synlige/målelige fejl. Men det er jo lidt svært at efterprøve for

+++++++++++++++++++++++++++++++++
Tak for sludderen Lars.
Hilsen
Jens

Fra : dune

Dato : 15-02-02 10:26

Tak for de mange gode råd, men jeg skal lige høre om dette er helt forkert.
Hvis jeg køber/har følgende:
Kamera med video-out
firewirekort
et tvoutgrafikkort
Kan jeg så køre filmen ud gennem mit grafikkort til et alm. videobånd ?
MVH
Karsten

Fra : Lars

Dato : 15-02-02 22:18

"dune" skrev:

> Kan jeg så køre filmen ud gennem mit
> grafikkort til et alm. videobånd ?

Hvis din videoout er ægte PAL, så vil du kunne optage signalet på din video.
Mht. kvaliteten, så afhænger det af om videokortet kan vise et videoklip i
fuld størrelse på tv-out udgangen, og hvordan videokortet ellers er til at
generere et composite PAL signal.

- Lars