TDC & AltaVista
Fra : Martin Hagstrøm

Dato : 13-02-02 18:28

Hej

For at par måneder siden opdagede jeg, at alle mine sider var "faldet ud"
af AltaVista. Ja, ikke kun mine, men alle andre der startede med home9.
En søgning i AltaVista på URL'er giver (i dag) følgende resultat:

url:home6.inet.tele.dk 32,591
url:home7.inet.tele.dk 7,453
url:home8.inet.tele.dk 6
url:home9.inet.tele.dk 79
url:home10.inet.tele.dk 8,228
url:home11.inet.tele.dk 7.891

For at øge forvirringen er de 79 sider, som AltaVista kender, alle
af navnet sex-home9.

Jeg skrev derfor til TDC og fik det forventede svar: "Spørg AltaVista".
Jeg har ikke gidet at skrive til AltaVista og få at vide, at jeg skal spørge
TDC,
så jeg har syltet sagen et par måneder, og status er åbenbart uændret
(se ovenstående tabel).

Er der nogen, der kommentarer, råd eller forklaringer ?

/Martin Hagstrøm"

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-02-02 18:36

On Wed, 13 Feb 2002 18:28:21 +0100, "Martin Hagstrøm"
<mha@NOSPAM.altavista.net> wrote:

>Jeg har ikke gidet at skrive til AltaVista og få at vide, at jeg skal spørge
>TDC

Jeg kan ikke se hvordan det skal blive TDC's problem!?

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 13-02-02 18:59

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se hvordan det skal blive TDC's problem!?

Kunne man forestille sig at softwaren bag home8/9 nægter crawlere (eller
hvordan Altavista nu gør) adgang til domænerne...?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-02-02 19:15

On Wed, 13 Feb 2002 18:58:53 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk> wrote:

>spørge

>Kunne man forestille sig at softwaren bag home8/9 nægter crawlere (eller
>hvordan Altavista nu gør) adgang til domænerne...?

Det giver da ikke mening, er der forskel på homies'ne?
Den bruger crawler, ja: <http://help.altavista.com/search/faq#4>

--
Venlig hilsen
Lars Stokholm

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 13-02-02 19:46

Søren C. Fischer wrote:

> Kunne man forestille sig at softwaren bag home8/9 nægter crawlere (eller
> hvordan Altavista nu gør) adgang til domænerne...?

Det tror jeg ikke er tilfældet. Der er ingen robots.txt og spørger man
Google eller Teoma, kan man saktens finde sider fra home9.

Se i øvrigt http://www.theregister.co.uk/content/archive/23616.html
(første afsnit).

(( Flemming ))
--
Flemming Mahler Larsen, Media & Portal Technology @ TDC Internet
http://card.netfactory.dk/ , +45 3552 6452

Fra : Martin Hagstrøm

Dato : 13-02-02 21:56

"Lars Stokholm" <larsstokholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se hvordan det skal blive TDC's problem!?

Det er det heller ikke. Det er et problem for TDC's kunder.

Jeg kan ikke forestille mig, at AltaVista selektivt har smidt home8 og home9
ud.
Jeg kan langt lettere forestille mig, at home8 og home9-serverne har givet
et eller andet nonsens-svar til AltaVista på et tidspunkt.

/Martin Hagstrøm

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 13-02-02 23:03

Martin Hagstrøm wrote:

> [...]
> Jeg kan langt lettere forestille mig, at home8 og home9-serverne har givet
> et eller andet nonsens-svar til AltaVista på et tidspunkt.

Nu er det jo altid rart at have hovedet fyldt med fordomme og
antagelser, men når du nu har spurgt TDC, om der var kendte problemer i
forhold til Altavista (og fået at vide, at der ikke var), og ikke engang
har gidet at sprøge Altavista, om det måske var dem, der havde et
problem, kunne vi så ikke idet mindste antage, at der er en
sandsynlighed for at problemet ligger hos AltaVista...

Hvis kigger i min tidligere post, så er det faktisk muligt for andre
crawlers at forstå de svar, som home9 returnerer.

Kunne du ikke idet mindste få AltaVista til at benægte, de har
problemer, inden du råber "ulven kommer, ulven kommer"...

(( Flemming ))

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-02-02 23:41

Flemming Mahler Larsen <mahler@DK.net> wrote:

>Kunne du ikke idet mindste få AltaVista til at benægte, de har
>problemer, inden du råber "ulven kommer, ulven kommer"...

Kan Altavista overhovedet følge med længere? Det er efterhånden flere
år siden, deres opdatering blev lidt ulden, og jeg skiftede til
Google. Siden har jeg nogle gange prøvet at køre samme søgning på
Google og Altavista og fået adskillige gange flere hits med Google -
endda med en højere andel af ikke-forældede hits.

Så mit gæt kunne være, at Altavista simpelthen er så overbelastet, at
den ikke har haft tid til home9?

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Martin Hagstrøm

Dato : 15-02-02 13:20

Flemming Mahler Larsen <mahler@DK.net> wrote in message news:<3C6AE280.1090805@DK.net>...

> Nu er det jo altid rart at have hovedet fyldt med fordomme og
> antagelser,

For en gangs skyld var mine fordomme ikke specielt TDC-rettede, men
hentydede til, at når et problem involverer 2 leverandører, bliver der
som regel spillet ping-pong med kunden. Det er derfor, jeg forsøgte at
skyde genvej (hoppe over, hvor bordtennisnettet er lavest) ved at
spørge, om der var andre, der havde oplevet noget lignende og/eller
havde gode råd.

> [...] og ikke engang
> har gidet at sprøge Altavista, om det måske var dem, der havde et
> problem, kunne vi så ikke idet mindste antage, at der er en
> sandsynlighed for at problemet ligger hos AltaVista...

Indrømmet - endnu en af mine fordomme. Den bygger på, at jeg tidligere
har kontaktet AltaVista, fordi en af mine sider var faldet ud (men mig
bekendt faldt der ikke 10.000 - 20.000 andre ud den gang).

Dengang kom der ingen forklaring, men bare beskeden "genindmeld dine
sider".
For en ordens skyld: Jeg *har* forsøgt at genindmelde mine sider - ca.
20 gange i det sidste halve år.

Min tanke var bare, at hvis det gælder 10.000 - 20.000 andre af TDC's
sider,
var det måske nemmere, at TDC lavede et lille script til at tilmelde
dem i batch ?

> Kunne du ikke idet mindste få AltaVista til at benægte, de har
> problemer, inden du råber "ulven kommer, ulven kommer"...

Jeg kan ikke se, at jeg har råbt "ulven kommer". Jeg har påpeget
noget, jeg synes ser mærkeligt ud, og slutter med at spørge "Er der
nogen, der har kommentarer, råd eller forklaringer ?".

/Martin Hagstrøm

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 14-02-02 09:08

> [...]
> (se ovenstående tabel).
>
> Er der nogen, der kommentarer, råd eller forklaringer ?

Med fare for at blive flamet for ikke at have mine kildeangivelser i orden,
så mener jeg at huske at der var noget om at altavista og lign. søgemaskiner
maximalt kunne indexere et vist antal hjemmesider pr. domæne. Det gav især
problemer for folk under f.eks. www.geocities.com - altså gratisstederne med
mange undersider. Om det så er det samme problem, at homexx.inet.tele.dk
ikke opfattes som seperate domæner eller bare skyldes overbelastning hos
altavista, det ved jeg så ikke.

Uanset hvad - så må problemet ligge hos altavista.

/Steen