..Pun|$h3r$ |nc. skrev:
> Selections som de fleste sikkert er klar over, kan konverteres
> til en path.
Jeg er enig med det S.Peters siger og der er en hage mere ved at
lave markeringer om til kurver i Photoshop.
Nu ved jeg ikke hvordan det ser ud med de sidste nye RIPs,
RIP'er, eller hvad en RIP nu end hedder i flertal, men førhen
har jeg hørt at det kan volde problemer, hvis en kurve/path inde-
holder for mange punkter.
Det geniale ved vektorgrafik er netop at du kan lave komplicerede
former vha. relativt få afsatte punkter og dermed også få en fil ud
af det som ikke fylder ret meget, da det kræver forholdsvis få
mængder af data for at beskrive en vektorkurve (eller bezierkurve
som det hedder.)
Prøv at lave en lille test med hvor mange punkter du egentlig får
på en kurve/path når du laver en kurve ud af en markering eller
selection i Photoshop.
Dette eksempel er en cirkel tegnet i Illustrator:
<
http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/illustrator_vektor.gif>
(Photoshop vil bruge det samme antal punkter hvis du tegner en
Custom Shape f.eks.) Som du ser er der afsat 4 punkter for at
lave en cirkel og mere er heller ikke nødvendigt. Det eneste man
får ud af flere afsatte punkter er en cirkel som bliver mere
eller mindre hakket i kanten og selve postscriptfilen indeholder
også flere data, jo flere punkter der er afsat på en kurve.
Prøv så at lave en cirkel i Photoshop med Elliptical Marquee
Tool, lav markeringen om til en kurve med en tolerance på 0.5.
<
http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/tolerance05.gif> (0.5 er den
laveste tolerance du kan vælge og samtidig den mest præcise.)
Her er resultatet:
<
http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/antal_punkter_05.gif>
Som du ser er der brugt væsentlig flere punkter end 4 for at
beskrive denne cirkel. 4 havde været det mest korrekte og de
mange punkter er med til at lave cirklen hakket i kanten og
muligvis få visse RIPs ud i voldsomme problemer, hvis du sender
en sådan kurve til tryk. Samtidig vil postscriptfilen temmelig
sikkert fylde mere end hvis det var en cirkel beskrevet ud fra
4 punkter.
Vi kunne også vælge en tolerance på 1.0. Det giver en mindre
præcis kurve i forhold til den markering vi laver kurven ud fra,
men vi får også afsat færre punkter i kurven der kommer ud af
markeringen. <
http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/tolerance1.gif>
Resultatet er følgende:
<
http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/antal_punkter_1.gif>
Som du ser er cirklen ved at blive lidt upræcis, men antallet af
punkter er langt færre end i det eksempel hvor jeg valgte 0.5 i
tolerance. Alligevel er det dog langt fra så præcist som hvis
jeg havde lavet en "ægte" vektor-cirkel med f.eks. Custom Shape
Tool i Photoshop eller en vektor-cirkel i Illustrator, så efter
min mening bør man undgå alt for meget konvertering af markeringer
til kurver i Photoshop, hvis man vil have præcise kurver og
postscript-filer uden unødvendige data, som RIP'en måske har svært
ved at kapere når logoet skal trykkes.
Man kan gå helt op til 10 i tolerance i Photoshop, men resultatet
er næppe noget der kan bruges til ret meget:
<
http://www.wol.dk/~hijklm/vektor/tolerance10.gif>
--
Med venlig hilsen
Madsen.