Grafikkort til tunge grafisk opgaver?
Fra : Eliasen

Dato : 13-02-02 10:00

En af mine bekendte skal købe et hardcore grafikkort til en PC i et
grafisk miljø (reklamebureau). Maskinen skal altså ikke benyttes til
spil, men udelukkende til Photoshop, Quark etc. med den belastning der
nu hører til. Hvad er det rigtige for dem? GF4? Matrox? Prisen er mindre
væsentlig og det må i øvrigt gerne være et kort med to udgange.

På forhånd tak for hjælpen
--
Eliasen

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-02-02 10:45

Uden tvivl Matrox. Det er det bedste kort til 2D grafikkort og kan fåes med
2 udgange med bl.a. Dual head så du kan have to skærme tilkoblet samtidigt.

Michael

--
----
Who is General Failure and why is he reading my hardrive?

Fra : Eliasen

Dato : 13-02-02 11:09

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.dk> wrote in message
> Uden tvivl Matrox. Det er det bedste kort til 2D grafikkort og kan
fåes med
> 2 udgange med bl.a. Dual head så du kan have to skærme tilkoblet
samtidigt.

Hvilken af modellerne kan så anbefales? Som nævnt har de ikke problemer
med at betale "kassen" for det.

Fra : Kim Larsen

Dato : 13-02-02 12:15

> [...]
> fåes med
> samtidigt.
>
> Hvilken af modellerne kan så anbefales? Som nævnt har de ikke problemer

Prøv at kig hos Matrox's hjemmeside (www.matrox.com) der kan de hente en del
oplysninger om de kort der er på markedet, så kan i selv vælge hvad det er i
har behov for.

Kim Larsen

Fra : Eliasen

Dato : 13-02-02 13:34

> [...]
en del
> oplysninger om de kort der er på markedet, så kan i selv vælge hvad

Har sendt ham "videre i systemet" med ovennævnte link! Takker og bukker
for hjælpen!

Fra : Kim Larsen

Dato : 13-02-02 16:40

> en del
> det er i
>
> Har sendt ham "videre i systemet" med ovennævnte link! Takker og bukker
> for hjælpen!

Skulle han nu sidde og flå sig af grin, så kan du sende ham her til
http://www.3dlabs.com/ men hold nu lige øje med priserne, for det er her jeg
får en skaldet plet i nakken

Kim Larsen

Fra : Óðin

Dato : 14-02-02 21:45

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Eliasen" <eliasen_remove@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Skulle han nu sidde og flå sig af grin, så kan du sende ham her til
> [...]

3500 $ cool. Hva' mon det får i 3DMark ??

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 14-02-02 22:08

"Óðin" <grynheim@online.no> wrote in message news:a4h7jt$j8c$1@sunsite.dk...

> jeg
>
> 3500 $ cool. Hva' mon det får i 3DMark ??

Sikkert ikke noget særligt. Der er nemlig ikke understøttels af DirectX 8.
3dlabs' kort er gode til OpenGL.... ikke til DirectX som 3dmark tester.

- Lars

Fra : Óðin

Dato : 17-02-02 07:48

> Sikkert ikke noget særligt. Der er nemlig ikke understøttels af DirectX 8.
> 3dlabs' kort er gode til OpenGL.... ikke til DirectX som 3dmark tester.

Cool! Hvad mon det får i Quake3 ? :))

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-02-02 12:37

Eliasen wrote:

> [...]
> fåes med
> samtidigt.
>
> Hvilken af modellerne kan så anbefales? Som nævnt har de ikke problemer

Så længe der kun er tale om 2D opgaver så vil alle Matrox kortene være
udemærket, faktisk så findes der vist ikke noget bedre alternativ, han skal
blot kigge efter et med DualHead udgang som fx. G550 DH eller G450DH og om
det bliver det ene eller det andet er ret ligegyldigt. Pris ca. 1000.- plus
moms.

Hvis han nu seriøst skulle lave ting i 3D ville det være en anden sag. Det
bedste valg ville nok være et ELSA Quadro2 eller et ELSA Quadro3 og så er
prisen 10000.- eller der omkring. Et Quadro2 er et Gf3 med lidt ekstra og
særlige drivere og et Quadro3 er tilsvarende et Gf4, eneste problem er at
ELSA (som vistnok har monopol på at lave Quadro kort) er ved at gå på
røven.

Mvh

Bruno

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 13-02-02 13:25

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message
> Eliasen wrote:
[snip]
> [...]
> særlige drivere og et Quadro3 er tilsvarende et Gf4, eneste problem er at
> ELSA (som vistnok har monopol på at lave Quadro kort) er ved at gå på

Hov... det er da vist ikke hel rigtigt. En Quadro2 Pro chip er bare en
GeForce2 Ultra. Det specielle ved Quadro kort er at ID-chippen der på,
fortæller driverene at det er et Quadro chipset der er tale om. På den måde
bliver der så flere proffesionelle 3d funktioner tilgængelige.
Det samme er tilfældet med GF3/Quadro DCC og GF4/Quadro4.

- Lars

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 13-02-02 17:30

"Lars Jørgensen" wrote:

> [...]
> bliver der så flere proffesionelle 3d funktioner tilgængelige.
> Det samme er tilfældet med GF3/Quadro DCC og GF4/Quadro4.

Ups, du har helt ret. Det lykkedes mig at rodede lidt rundt i betegnelserne, jeg
vil dog undskylde mig med at ELSA's navngivning gør det noget forvirrende.

Man kan faktisk ombygge et Geforce til et tilsvarende Quadro kort, men det
betyder dog ikke at man får den super billedkvalitet som Quadro kortene har
eller de særlige drivere som ELSA laver.

Mvh

Bruno