Er en iBook 600 altid 100MHz?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 13-02-02 09:36

Jeg vil have en iBook og kigger på en 600MHz med DVD.
Jeg kan ikke få oplyst bundkortets hastighed, og jeg kan ikke finde den i
apples spec-sider. Jeg er en nar, men mit eneste tvivllsspørgsmål er: blev
bundkortet først 100 MHz med combo-drevet eller var det også 100MHz på
november-modellen med "bare" et DVD-drev?!
Og hvad med RAM'en - jeg kan forstå, at iBooken kan tage imod en eller anden
form for lav-profil standard-RAM - hvilken og hvor er det mon billigst? Hvad
skal jeg søge efter på diverse hardware-pris-sites? Jeg vil have en 512
blok.

Mvh. Poul

Fra : Zorilla

Dato : 13-02-02 10:06

> bundkortet først 100 MHz med combo-drevet eller var det også 100MHz på

iBook 600 blev introduceret med systembus på 100 mhz.

Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-02-02 10:13

In article <3c6a2597$0$10681$4d4eb98e@news.dk.uu.net>,
"Poul Skovmand Thingholm" <poul_skovmand_thingholm@hotmail.com> wrote:

> Jeg vil have en iBook og kigger på en 600MHz med DVD.
> Jeg kan ikke få oplyst bundkortets hastighed, og jeg kan ikke finde den i
> apples spec-sider.

en anden gang brug disse denne frem for de snalrede specs sider:

<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/hardware2.html>
<http://developer.apple.com/techpubs/hardware/hardware.html>
> Jeg er en nar, men mit eneste tvivllsspørgsmål er: blev
> bundkortet først 100 MHz med combo-drevet eller var det også 100MHz på
> november-modellen med "bare" et DVD-drev?!

Alle 600MHz modeller har 100Mhz bundkort, 500Mhz har 66Mhz bundkort.
Både 500/66 og 600/100 har kunnet fås med DVD drev.

Den 600DVD du har kig på er lige gledet ud til fordel for 500DVD, ud
over software bundlet (og muligvis HD størelsen) er der ingen forskel på
600DVD og en ny 600combo

> [...]
> skal jeg søge efter på diverse hardware-pris-sites? Jeg vil have en 512

PC100 SO-DIMM (144pin).1" eller 1.25" høj (bred eller hvad du vil kalde
det)

512MB klodserne er stadig hundedyre i forhold til 256MB klodserne. Prøv
kigge på <http://www.edbpriser.dk> efter laveste priser, eller hos
<http://www.nemdirect.dk> hvis du vil have den billigste RAM der med
garanti kan bruges.

<icq:131382336>

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 13-02-02 11:00

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message
> [...]
> garanti kan bruges.
>
> --
> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen...

Hejsa Morten

Jeg kiggede lige lidt rundt. Her er fra edb-priser og videre til intermedia
som forhandler:

512MB-SD/PC100/KING 512MB PC-100 8nS RAM, Lowprofile, Kingston med 10
års garanti. 1632.00
(1305,60)
512MB-SODIMM/PC100/K 512MB PC-100 SODIMM 8nS RAM, Kingston med 10 års
garanti 1876.00
(1500,80)

Der er åbenbart mange forhold omkring RAM. Kan RAM f.eks. være SD-RAM og
samtidigt SODIMM? Personligt ville jeg gætte på, at den øverste duer (og den
er heldigvis billigst) da den er low-profile, men den nederste er SODIMM som
du skriver. Er det fordi den ene er 72pin og den anden er 144pin eller er
jeg helt galt afmarcheret?

Mvh. Poul

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-02-02 11:46

In article <3c6a393b$0$10679$4d4eb98e@news.dk.uu.net>,
> [...]

> garanti 1876.00
> (1500,80)
>

> Der er åbenbart mange forhold omkring RAM. Kan RAM f.eks. være SD-RAM og

Ja SO-DIMM er blot navnet for 144pin sokler, det kan dække over både EDO
og SDRAM.

> [...]
> heldigvis billigst) da den er low-profile, men den nederste er SODIMM
> som du skriver. Er det fordi den ene er 72pin og den anden er 144pin

du er galt afmarcheret - den øverste er en almindelig 168pin klods mens
den nederste er 144pin. Begge er selvfølgelig af SDRAM typen og opfylder
PC100 specifikationen (PC133 kan også bruges i iBooke'en)

Kontakt forhandleren og hør om han kan garantere at klodsen virker i
din iBook samt om han tager den tilbage i tilfælde af den ikke skulle
virke.

<icq:131382336>