/ Forside / Interesser / Fritid / Musik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Musik
#NavnPoint
Nordsted1 29914
ans 21076
dova 20615
Klaudi 18463
Kazistuta 18027
3773 17729
boibbo 13999
o.v.n. 13226
refi 11088
10  tedd 8824
"Døde" strenge
Fra : Martin Ploug


Dato : 12-02-02 17:46

Hej NG

Jeg var inde i en musikforretning med min el-bas idag og fik at vide, at
strengene var "døde".
Er det rigtigt at strenge kan "dø", så de ikke længere siger noget ?

Jeg har aldrig hørt det før.
Jeg har en grim følelse af at være blevet "numset", jeg fik at vide, at der
skulle nye strenge på.

Er der nogen her, som kan hjælpe med et svar ?

På forhånd tak.



--

Venlig hilsen

Martin Ploug
Stavtrupvej 17 B
8260 Viby J.

86 28 99 69
martinploug@mail.tele.dk



 
 
Flying Hotdogs (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Flying Hotdogs


Dato : 12-02-02 18:04


"Martin Ploug" <mp@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c6946b0$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg var inde i en musikforretning med min el-bas idag og fik at vide, at
> strengene var "døde".
> Er det rigtigt at strenge kan "dø", så de ikke længere siger noget ?

Hej Martin
Den er go' nok
Sved, fingersnask og andre hyggelige ting sætter sig i strengene og "dør"
dem....
Løsningen kan være at sætte nye på, eller tage de gamle af og koge dem - så
kan de lidt igen.

mvh/ Flying Hotdogs
--
Anette & Søren Faarborg
The Flying Hotdogs: Ikke så meget snak - bare god musik
www.flyinghotdogs.dk mail: info@flyinghotdogs.dk




_dentro_ (12-02-2002)
Kommentar
Fra : _dentro_


Dato : 12-02-02 22:26

"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse
news:3c694add$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Den er go' nok
> Sved, fingersnask og andre hyggelige ting sætter sig i strengene og
"dør"
> dem....

Som gør hvad med lyden?

_dentro_



Poul Erik Dyreborg (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Poul Erik Dyreborg


Dato : 12-02-02 22:39

"_dentro_" <kena@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3c698838$0$232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c694add$0$248$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Den er go' nok
> > Sved, fingersnask og andre hyggelige ting sætter sig i strengene og
> "dør"
> > dem....
> Som gør hvad med lyden?
> _dentro_

Mister klangen - lydbilledet bliver som når man banker en død kat med et
uldtæppe.



Esben I. (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Esben I.


Dato : 13-02-02 01:36

> "Martin Ploug" <mp@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c6946b0$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Er det rigtigt at strenge kan "dø", så de ikke længere siger noget ?
hvortil Flying Hotdogs wrote:
> Den er go' nok
> Sved, fingersnask og andre hyggelige ting sætter sig i strengene og "dør"
> dem....
> Løsningen kan være at sætte nye på, eller tage de gamle af og koge dem - så
> kan de lidt igen.
alternativt kan di gi' dig til at spille reggae....der skal bassen sige
"bof" og ikke "boink"
mvh
Esben I.

wuddles (12-02-2002)
Kommentar
Fra : wuddles


Dato : 12-02-02 22:20

Da jeg spillede bas, havde jeg en klud til at tørre strengene af i, efter endt brug.
Så holder de næsten dobbelt så længere, hvis man selvfølig sveder lidt på fingrene.




_dentro_ (12-02-2002)
Kommentar
Fra : _dentro_


Dato : 12-02-02 23:17

"wuddles" <not@used.com> skrev i en meddelelse
news:iEfa8.8041$5L3.406093@news010.worldonline.dk...

> Da jeg spillede bas, havde jeg en klud til at tørre strengene af i,
efter endt brug.
> Så holder de næsten dobbelt så længere, hvis man selvfølig sveder
lidt på fingrene.

Jeg er altid skide cool når jeg spiller guitar, så det er ikke noget
problem *ss*


_dentro_



wuddles (12-02-2002)
Kommentar
Fra : wuddles


Dato : 12-02-02 23:54

> Jeg er altid skide cool når jeg spiller guitar, så det er ikke noget problem *ss*
lol, men med guitar er det lidt noget andet,
de har somregl været igennem 19½ effekter/klangpudsere/+active pickupper,
og jeg skal gi' dig, inden lyden når højtalerene, der kan man ikke "rigtigt" høre det.



nikolaj borg (13-02-2002)
Kommentar
Fra : nikolaj borg


Dato : 13-02-02 00:07


"wuddles" <not@used.com> wrote in message
news:m0ha8.8112$5L3.411493@news010.worldonline.dk...
> > Jeg er altid skide cool når jeg spiller guitar, så det er ikke noget
problem *ss*
> lol, men med guitar er det lidt noget andet,
> de har somregl været igennem 19½ effekter/klangpudsere/+active pickupper,
> og jeg skal gi' dig, inden lyden når højtalerene, der kan man ikke
"rigtigt" høre det.

Hmm, det er over et halvt år siden, at min ko-spade fik skiftet strenge, og
de er ved at være temmeligt slatne i lyden... eller også er det bare mig
(der er blevet slatten i lyden)

/Nikolaj


wuddles (13-02-2002)
Kommentar
Fra : wuddles


Dato : 13-02-02 00:31

jo, men det jeg mener er at jo mindre der er koplet på jack'et,
jo tydligere er det at høre når strengene bliver slatne.
jeg har endnu ikke mødt en guitarist, der ikke skulle bruge 2x2 meter
gulvplads til sine pedaler, og så er det "lidt" svært at høre slattenheden.



nikolaj borg (13-02-2002)
Kommentar
Fra : nikolaj borg


Dato : 13-02-02 00:34


"wuddles" <not@used.com> wrote in message
news:Fzha8.8134$5L3.412661@news010.worldonline.dk...
> jo, men det jeg mener er at jo mindre der er koplet på jack'et,
> jo tydligere er det at høre når strengene bliver slatne.
> jeg har endnu ikke mødt en guitarist, der ikke skulle bruge 2x2 meter
> gulvplads til sine pedaler, og så er det "lidt" svært at høre
slattenheden.

Og min pointe var, at der findes noget, som hedder en akkustisk guitar :)

/Nikolaj


Bjørn Løndahl (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Bjørn Løndahl


Dato : 13-02-02 18:08

"wuddles" <not@used.com> skrev i
news:Fzha8.8134$5L3.412661@news010.worldonline.dk:

> jo, men det jeg mener er at jo mindre der er koplet på jack'et,
> jo tydligere er det at høre når strengene bliver slatne.
> jeg har endnu ikke mødt en guitarist, der ikke skulle bruge 2x2
> meter gulvplads til sine pedaler, og så er det "lidt" svært at
> høre slattenheden.

Jo da - du kan altid klippe i frekvensen (fx skære lidt af toppen
af), men hvis kan mangler allerede fra strengene, får du aldrig den
lyd med, så det kan faktisk sagtens høres, lige meget hvor mange
pedaler og/eller effektprocessorer du kaster signalet igennem.

Det er specielt den "sprøde" lyd af metallet i strengene du mister
med tiden.

I "gamle" dage var der mange der kogte deres strenge og brugte dem
igen og igen. Dette er i dag ikke særligt udbredt for guitarstrenge
(de er forholdsvis billige), men mange bruger stadig at koge bas-
strenge.



--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu
Ting til salg: http://www.go.to/salg
Stop den urimelige afgift på IT-udstyr! http://www.stopcopydan.dk

Zilly ink (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Zilly ink


Dato : 13-02-02 17:39

"Martin Ploug" skrev i en meddelelse:
> (snip)
> Jeg var inde i en musikforretning med min el-bas idag og fik at vide, at
> strengene var "døde".
> (snap)

Gamle strenge mister "klang", evnen til at vibrere frit.
Fingerfedt, død hud, snavs, røg og møg sætter sig i beviklingen.

* Vask hænder inden du spiller.
* Gnid fingerspidserne ind i magnesium.
(du har sikkert set gymnaster og vægtløftere komme hvidt pulver i
hænderne) (pas på amerikanske agenter )
* Tør dine strenge af flere gange undervejs på en øveaften, og altid
når du slutter !!
* Når du skifter strenge så rens gribebrædtet af for snavs og fedt.
* Tjek ud med din lokale guitarbygger, hvad der er bedst for netop din spade.

* Kog aldrig dine strenge......aldrig.
* Glem det.....uanset hvad, det er en ubrugelig løsning.
* Hiv aldrig op i strengene for at få den ned i tone osv., det
får kernestrengen til at revne.
* Slæk strengen og stem op til rigtig niveau!!

Glatte strenge er mere "ufølsomme" over for fedt og snavs, men har ikke den
"brilliante" lyd, som "skrigesnorerne" har.

***Forhøj din spilleglæde og tilfredshed
med at skifte hegnet når det trænger!***

--
Venligst / Regards

Zillyink

remove (9) before @


--
Venligst / Regards

Zillyink

remove (9) before @


Per LH (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Per LH


Dato : 13-02-02 18:04

> * Kog aldrig dine strenge......aldrig.

- men hvis du alligevel gør det så pil dem af spaden først !!



--
Per LH xgoto@trashcan.dkx rem/fjern x&x
:::: www.guitarsiden.dk :::: www.bandprobs.dk ::::



Knud Winckelmann (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Knud Winckelmann


Dato : 13-02-02 18:50

Således skrev "Per LH" <xgoto@trashcan.dkx> i dk.kultur.musik Wed, 13
Feb 2002 18:04:23 +0100:

>> * Kog aldrig dine strenge......aldrig.
>
>- men hvis du alligevel gør det så pil dem af spaden først !!

Pokkers.

Og det siger du først nu....

Knud
--
Paranoia is heightened awareness.
-- Fortune file

Martin Petersen (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 13-02-02 20:18

>
> * Kog aldrig dine strenge......aldrig.
> * Glem det.....uanset hvad, det er en ubrugelig løsning.

Jeg har faktisk lige experimenteret lidt med kogning... Bl.a. prøvede jeg at
koge dem i klorvand... Det var noget der virkede. Det lignede nærmest
tevand, og strengene har fået sin sprøde lys tilbage. Jeg ved bare ikke helt
om det er besværet værd. Jeg gjorde det af ren og skær nysgerrighed.

- Martin



Zilly ink (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Zilly ink


Dato : 13-02-02 21:18

"Martin Petersen" skrev i en meddelelse:
>
> Jeg har faktisk lige experimenteret lidt med kogning... Bl.a. prøvede jeg at
> koge dem i klorvand... Det var noget der virkede. Det lignede nærmest
> tevand, og strengene har fået sin sprøde lys tilbage. Jeg ved bare ikke helt
> om det er besværet værd. Jeg gjorde det af ren og skær nysgerrighed.

Tja, i en snæver vending og når der er lavvande kan det vel forsvares
men det er en skidt løsning, med en hurtig tilbagevenden til en endnu dårligere
tilstand.

Du kan alligevel ikke få sat den gamle streng på, helt som den sad da du
pillede den af, hvilket bevirker at den får et anderledes "vrid" hvilket igen
bevirker en hurtigere nedbrydning af strengen.

Vask dine hænder omhyggeligt, gerne med en hård svamp, og gnid fingrene
ind i talkum / magnesiumpudder.

Tør hyppigt strengene af med en bomulds frotté klud.

Køb kvalitet og spar penge på lang sigt og forhøj spilleglæden!!

--
Venligst / Regards

Zillyink

remove (9) before @


Martin Petersen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 14-02-02 00:02

> Tja, i en snæver vending og når der er lavvande kan det vel forsvares
> men det er en skidt løsning, med en hurtig tilbagevenden til en endnu
dårligere
> tilstand.
>

Jeg tror heller ikke, det er noget jeg gider igen. Det var mere for sjov end
noget andet. Men bortset fra det, er jeg overrasket over hvor godt de kom
til at lyde. Nu har jeg ikke et sæt nye strenge at sammenligne med, men det
er tæt på.

- Martin



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste