træning med varmt tøj og fedme
Fra : Desilva

Dato : 12-02-02 15:37

Det er velkendt at man før en komkurence kan løbe lidt rundt med en masse
tøj og derved svede vægten ned før indvejning, men nogen benytter også
overdreven påklædning under træning for at tabe sig.
Er der nogen effekt der, når man taler om fedt og ikke væske? Øges
forbrændingen af fedtet ved den højere temperatur eller er de i kogekassen
uden effekt?

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 12-02-02 16:08

<"Desilva" <a@a.a> wrote in message
> [...]
også
> overdreven påklædning under træning for at tabe sig.

Det er vist fjollet... rent faktisk har det nok den modsatte effekt,
da kroppen derved ikke skal bruge energi på at holde varm, samtidig
vil man omfordele en del blod til underhuden, hvorved det centrale
blodvolumen falder og præstationsevnen daler (det sidste er blot
spekulation, og har næppe nogen praktisk betydning).

Der er nogle, der anbefaler, at man træner i koldt miljø, hvis man
vil tabe sig, da kroppen derved skal bruge ekstra energi til at
producere varme, men jeg har min tvivl om, hvorvidt dette bidrag er
målbart i forhold til det man ellers får ved den fysiske udfoldelse.

Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Desilva

Dato : 12-02-02 16:41

> [...]
> da kroppen derved ikke skal bruge energi på at holde varm, samtidig
> vil man omfordele en del blod til underhuden, hvorved det centrale

Lyder rimeligt. Det er nok i stil med folk der satte sig i dampkasser i
gamle dage.. eller dem der ville tabe fedtet på mave og baller ved hjælp af
bælter der vibrerede.

>og præstationsevnen daler (det sidste er blot spekulation, og har næppe
nogen praktisk betydning).

Heh.. den falder skam. Folk er jo alt for varme og dehydrerer gyrtigere end
de kan få ny væske indenbors.

> [...]
> producere varme, men jeg har min tvivl om, hvorvidt dette bidrag er
> målbart i forhold til det man ellers får ved den fysiske udfoldelse.

Problemet er måske også der at selvom man skal bruge mere energi på den
måde, så kan man ikke bruge lige så meget da det er for koldt og musklerne
dør ud og man får det for koldt i luftvejene?
Jeg ved da med mig selv at løbeture i frostvejt medfører en del ubehag af
den grund.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 13-02-02 09:33

> Heh.. den falder skam. Folk er jo alt for varme og dehydrerer
gyrtigere end
> de kan få ny væske indenbors.

Nu tænkte jeg specifikt på den perifere vasodilatation...

Mikkel