Fastlinje
Fra : Zapster

Dato : 12-02-02 11:40

Hejsa

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig med at blive lidt klogere ;)

Jeg er i øjeblikket ved at samle oplysninger om fastlinjer, og deres pris. I
den forbindelse vil jeg høre om der er nogle af jer der kan komme på nogle
udbydere der levere i københavn nord/nordvest området, og om i evt. har
nogle priser på disse linjer.

Linjens størrelse skal være imellem 1-8Mbit og må gerne kunne udvides
indenfor de kommende år.

\zapster

Fra : TBC

Dato : 12-02-02 14:19

"Zapster" <z@zapster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle priser på disse linjer.
>
> Linjens størrelse skal være imellem 1-8Mbit og må gerne kunne udvides

Kan du nøjes med 2Mbit, og spilller økonomien en rolle kunne du måske
overveje Cybercity's G.SHDSL

http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/gshdsl/priser/

Det er samme hastighed til 28 x mindre pris end deres egen tilsvarende
Fastlinje.

http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/access/fastnet/

TBC

Fra : Anders Granhof

Dato : 14-02-02 09:13

Nu spurgte han jo ligesom efter faste linier.
www.webpartner.dk leverer faste forbindelser til virksomheder.

http://www.webpartner.dk/htdocs/nyheder/bredbaand.htm
Prisen starter ved 2995,- for en 2 mbit om måneden.

Hvis de ikke kan levere til dig, kan du jo evt. overveje at anskaffe en FWA
i det høje frekvenslag, den er også utrolig nem/billig at opgradere løbende.

Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-02-02 10:06

Anders Granhof skrev:

>Nu spurgte han jo ligesom efter faste linier.

Og med den forvirring der hersker om hvad det er, er det meget
rimeligt at foreslå den billigere mulighed som ADSL er. Men
ellers har du da ret.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-02-02 10:13

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Og med den forvirring der hersker om hvad det er, er det meget
> rimeligt at foreslå den billigere mulighed som ADSL er.

Og nu er SHDSL jo faktisk ikke ADSL
SHDSL er blot en enkelt-tråds udgave (Single pair) af HDSL, som er den
protokol der bruges til faste linjer.
Så jeg er enig i at forslaget var 100% rimeligt og fornuftigt (CC har
forøvrigt et umanerligt godt produkt der (eller hedder det herre-godt
der?))

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-02-02 12:21

On Thu, 14 Feb 2002 10:12:39 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og nu er SHDSL jo faktisk ikke ADSL
> SHDSL er blot en enkelt-tråds udgave (Single pair) af HDSL, som er den
> protokol der bruges til faste linjer.

Nu er der alså mere end det fysiske lag som adskiller den oplevelse man
typisk får på en "fast linie" og et "xDSL produkt", der er en masse ting
som gør at "xDSL er billigt", og det har bla. som konsekvens at man nok
skal forvente at oppetiden er lavere.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 14-02-02 18:50

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in

> [...]
> typisk får på en "fast linie" og et "xDSL produkt", der er en masse ting
> som gør at "xDSL er billigt", og det har bla. som konsekvens at man nok

Der kan vel laves en SLA? Så kan man vel holde oppetiden på noget lignende
den på leased line's?.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Simon Skals

Dato : 14-02-02 19:08

It seems Simon H. Pedersen wrote:
>Der kan vel laves en SLA? Så kan man vel holde oppetiden på noget lignende
>den på leased line's?.

Når udbyderen skal prissætte en SLA på en ADSL-linje, vil de
selvfølgelig medregne den erfarede oppetid på ADSL kontra faste
kredsløb.

En SLA med høj oppetid vil trække prisen i vejret på en xDSL-
forbindelse, og så kan man vel lige så godt købe et fast
kredsløb? I sidste ende er det jo oppetiden, der er det vigtige.
Når først man er nede, er det en ringe trøst, at man får en eller
anden økonomisk godtgørelse af ISP'en.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 14-02-02 19:22

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in news:slrna6nv71.pve.spam@www.gid.dk:

> Når udbyderen skal prissætte en SLA på en ADSL-linje, vil de
> selvfølgelig medregne den erfarede oppetid på ADSL kontra faste
> kredsløb.

Ja

> [...]
> kredsløb? I sidste ende er det jo oppetiden, der er det vigtige.
> Når først man er nede, er det en ringe trøst, at man får en eller

Men ville man ikke kunne tilbyde en løsning hvor man aftaler en hvis oppetid
og så stadig kunne holde prisen nærmere xDSL-priser end leased line-priser ?

SLA'en behøver jo ikke indeholde andet end en vis reaktionstid på
fejlretning.

Måske tager jeg fejl.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-02-02 19:32

On 14 Feb 2002 18:21:56 GMT, Simon H. Pedersen wrote:

> [...]
> line-priser ?
>
> SLA'en behøver jo ikke indeholde andet end en vis reaktionstid på

Ja, glem SLA'er de siger ikke noget om oppetiden, de siger noget om den
lovede oppetid.

xDSL som det typisk produceres vil uanset SLA give en lavere oppetid en
en typisk fast linie.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 14-02-02 19:36

> Ja, glem SLA'er de siger ikke noget om oppetiden, de siger noget om den
> lovede oppetid.
>
> xDSL som det typisk produceres vil uanset SLA give en lavere oppetid en
> en typisk fast linie.

Men ville man ikke med hurtig reaktionstid på fejlretning på en xDSL-linie
kunne have oppetider der groft set er i nærheden af oppetiden på en leased
line?

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Simon Skals

Dato : 14-02-02 19:43

> [...]
>kunne have oppetider der groft set er i nærheden af oppetiden på en leased

Fejl der fx kræver besøg på termineringslokaliteten vil have en
minimumsvarighed, der som regel er relativt høj. Hvis man samtidig
ser på sandsynligheden for forekomsten af sådanne fejl, så vil
xDSL i mange tilfælde tabe til faste kredsløb.

Noget andet er så, at at mange xDSL-brugere oplever en oppetid
meget tæt på 100% og derfor slet ikke bekymrer sig om problemet.

Det korte af det lange er, at hvis oppetid er altafgørende, fx
hvis man kan måle et markant tab i omsætning ved nedetid, så skal
man betale det, det koster at få en klippestabil løsning.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-02-02 20:31

On Thu, 14 Feb 2002 18:43:13 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> Fejl der fx kræver besøg på termineringslokaliteten vil have en
> minimumsvarighed, der som regel er relativt høj.

Oftest tæller man timer ...

> [...]
>
> Noget andet er så, at at mange xDSL-brugere oplever en oppetid meget
> tæt på 100% og derfor slet ikke bekymrer sig om problemet.

Det er nemt at få 99% oppetid, det er dyrt at få 99.8% og det er
MEGET dyrt at få 99.95% oppetid ...

Fra : Simon Skals

Dato : 14-02-02 20:40

It seems Jesper Skriver wrote:

>Det er nemt at få 99% oppetid, det er dyrt at få 99.8% og det er
>MEGET dyrt at få 99.95% oppetid ...

Oui, og man bør efter min vurdering ikke vælge xDSL, hvis det er
afgørende, hvorvidt den målte oppetid er 99,8% eller 99,95%,

Og så er der ikke engang taget højde for divergerende definitioner
af "oppetid" i SLA-sammenhæng. Nogle SLA'er har så mange forbehold,
at de er tæt på værdiløse.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 14-02-02 22:41

Simon Skals <spam@gid.dk> writes:

>Og så er der ikke engang taget højde for divergerende definitioner
>af "oppetid" i SLA-sammenhæng. Nogle SLA'er har så mange forbehold,
>at de er tæt på værdiløse.

Det er også værd at se på, hvad der sker, hvis SLA'en ikke bliver
overholdt.

Det er f.eks. ikke så fedt at få 0,1% af en måneds abonnement retur,
hvis oppetiden har været 99,8% i stedet for de lovede 99,9%.

Hvis en SLA for alvor skal være noget værd, skal den give betydelige
mængder penge retur, når den ikke overholdes.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Simon Skals

Dato : 14-02-02 19:38

> [...]
>og så stadig kunne holde prisen nærmere xDSL-priser end leased line-priser ?
>
>SLA'en behøver jo ikke indeholde andet end en vis reaktionstid på

De to udsagn hænger ikke rigtig sammen. Hvis SLA'en ikke
indeholder andet end en reaktionstid på fejlretning, så er der jo
ikke garanteret nogen oppetid.

Man kan også diskutere værdien af, at fejlretning påbegyndes
inden for n tid; det interessante er jo ikke, hvornår man
påbegynder fejlretning, men hvornår den afsluttes.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 14-02-02 19:50

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in news:slrna6o110.pve.spam@www.gid.dk:

> De to udsagn hænger ikke rigtig sammen. Hvis SLA'en ikke
> indeholder andet end en reaktionstid på fejlretning, så er der jo
> ikke garanteret nogen oppetid.

Okay, jeg var bare af den opfattelse at en SLA blot kunne indeholde
ovennævnte.

> Man kan også diskutere værdien af, at fejlretning påbegyndes
> inden for n tid; det interessante er jo ikke, hvornår man
> påbegynder fejlretning, men hvornår den afsluttes.

Det er korrekt, men mon ikke de fleste udbydere ønsker at opføre sig
professionelt - især over for den slags kunder?

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jens

Dato : 14-02-02 22:47

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> typisk får på en "fast linie" og et "xDSL produkt", der er en masse ting
> som gør at "xDSL er billigt", og det har bla. som konsekvens at man nok

Ligesom man skal forvente lavere oppetid på en ADSL linie ifht. en fastlinie
? Min Tiscali ADSL har kørt uafbrudt i 1½ år, kun nede 2 eller 3 enkelte
gange om natten. Bedre end firmaer jeg arbejder for, som har dyre faste
linier hos store kendte udbydere, der jævnligt er nede pga. dit og dat.

Man skal selvfølgelig forvente lavere oppetid på en ADSL. At det så måske
forholder sig anderledes i virkeligheden er noget helt andet, men så kan man
da kun blive positivt overrasket

Jens

Jens

Fra : Simon Skals

Dato : 14-02-02 22:51

It seems Jens wrote:
>Ligesom man skal forvente lavere oppetid på en ADSL linie ifht. en fastlinie
>? Min Tiscali ADSL har kørt uafbrudt i 1½ år, kun nede 2 eller 3 enkelte
>gange om natten.

Ved du det med sikkerhed, eller har du kun opdaget det to-tre
gange?

Hvordan definerer du i øvrigt "nede"?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jens

Dato : 14-02-02 23:25

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du det med sikkerhed, eller har du kun opdaget det to-tre
> gange?

Der har været annonceret at min central skulle være nede i et givent
tidsrum. 2 af gangene holdt det stik, ved jeg med sikkerhed da jeg sad og
surfede. Det varede ca. 5 min. og var iøvrigt kl. 3 eller senere om natten.
Sidste gang var jeg ikke oppe, så jeg kunne ikke konstatere det.
Jeg har ikke oplevet at min router har været nede uden at jeg selv har været
skyld i det. Det kan jeg se på min statistik fra den. Men 100% sikker er jeg
ikke, så jeg ved ikke om oppetiden er f.eks. 95% eller 99,1 %, men den er
ihvertfald der oppe af.

> Hvordan definerer du i øvrigt "nede"?

Linien er nede iflg. min definition når der slet ikke er forbindelse mellem
min router og den central jeg sidder på (som iøvrigt også sjældent er nede).

Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-02-02 23:32

On Thu, 14 Feb 2002 23:24:53 +0100, Jens wrote:

> [...]
> den. Men 100% sikker er jeg ikke, så jeg ved ikke om oppetiden er
> f.eks. 95% eller 99,1 %, men den er ihvertfald der oppe af.

Uden at du aktivt holder øje med det, så kan du intet sige.

Og 95% er iøvrigt latterligt lavt, det svarer til 37 timers nedetid om
måneden.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 14-02-02 23:39

> Og 95% er iøvrigt latterligt lavt, det svarer til 37 timers nedetid om
> måneden.

Hvordan ser det regnestykke ud?

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Simon Skals

Dato : 14-02-02 23:44

>Hvordan ser det regnestykke ud?

Øh? Lige ud ad landevejen. Fx en måned med 31 dage:

31 døgn à 24 timer = 744 timer. 0,05 * 744 timer = 37,2 timer.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 14-02-02 23:47

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in news:slrna6ofct.r3v.spam@www.gid.dk:

> Øh? Lige ud ad landevejen. Fx en måned med 31 dage:
>
> 31 døgn à 24 timer = 744 timer. 0,05 * 744 timer = 37,2 timer.

*Tørrer leverpostejen af brillerne*

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Simon Skals

Dato : 14-02-02 23:31

It seems Jens wrote:
>Jeg har ikke oplevet at min router har været nede uden at jeg selv har været
>skyld i det. Det kan jeg se på min statistik fra den.

Fint nok at din CPE har været oppe hele tiden, men hvad hvis
nærmeste DSLAM, termineringsboks eller -router har været død?

Så kan linjen snildt have været nede, uden du har opdaget det.

>Men 100% sikker er jeg
>ikke, så jeg ved ikke om oppetiden er f.eks. 95% eller 99,1 %, men den er
>ihvertfald der oppe af.

95% er en elendig oppetid. Det er over halvandet døgn på en måned!

>Linien er nede iflg. min definition når der slet ikke er forbindelse mellem
>min router og den central jeg sidder på (som iøvrigt også sjældent er nede).

Aha. Hvad hvis DSLAM'en er oppe, men termineringsboksen er nede.
Så er din linje måske nok fysisk oppe, men du kan ikke få en
ærlig IP-pakke igennem, da du ikke har L3-connectivity til noget
som helst.

Alt ovenstående kun for at minde om, at en skønsmæssig vurdering
af oppetiden på en enkelt ADSL-linje næppe rækker til at slutte
noget generelt om faste kredsløb kontra ADSL.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Simon Skals

Dato : 14-02-02 23:33

It seems Jens wrote:
> [...]

>Men 100% sikker er jeg
>ikke, så jeg ved ikke om oppetiden er f.eks. 95% eller 99,1 %, men den er

95% er en elendig oppetid. Det er over halvandet døgns nedetid på
en måned!

Fra : Jens

Dato : 14-02-02 23:41

> It seems Jens wrote:
> Alt ovenstående kun for at minde om, at en skønsmæssig vurdering
> af oppetiden på en enkelt ADSL-linje næppe rækker til at slutte
> noget generelt om faste kredsløb kontra ADSL.

Det kan jeg kun give dig ret, og jeg mener da heller ikke jeg har givet
udtryk for det eller ?

Jens

Fra : Simon Skals

Dato : 14-02-02 23:47

Du skrev:

> [...]
|gange om natten. Bedre end firmaer jeg arbejder for, som har dyre faste
|linier hos store kendte udbydere, der jævnligt er nede pga. dit

Hvis du kun "overvåger" din linje fx 10% af tiden, så er den
bemærkning jo ikke meget værd.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jens

Dato : 15-02-02 00:12

> Hvis du kun "overvåger" din linje fx 10% af tiden, så er den
> bemærkning jo ikke meget værd.

Jeg har ikke decideret overvågning på min linie, men noget andet giver mig
en stærk indikation.
Jeg modtager døgnet rundt meddelser (bla. jeg er i live) fra en del servere.
Ca. hver 5-10 min. dropper en sådan ind fra en eller anden server. Kigger
jeg en tilfældig log igennem på en af de mange CD'ere med logfiler jeg
efterhånden har fået samlet mig, så er jeg endnu ikke stødt på nogen udfald
på 10 min. eller mere, altså tidspunkter hvor jeg ikke har modtaget
meddelserne og jeg har efterhånden gennemset en hel del af dem...

Meddelserne kommer fra servere som er tilsluttet mange forskellige udbydere
og både ISDN, ADSL og Faste linier.

Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 15-02-02 03:35

On Fri, 15 Feb 2002 00:11:49 +0100, Jens wrote:

> [...]
> på 10 min. eller mere, altså tidspunkter hvor jeg ikke har modtaget
> meddelserne og jeg har efterhånden gennemset en hel del af dem...

Nej, normalt (dvs. når der ikke er hw fejl på udstyr osv), så vil du
nok opleve 99.8% oppetid, eller måske endda bedre, men den dag DSLAM'en
brænder af (og det sker før eller siden), så går der MEGET nemt 2+ timer
før du kører igen ....

Og så er den måneds oppetid røget.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-02-02 00:57

Hej Simon Skals <spam@gid.dk>

>Alt ovenstående kun for at minde om, at en skønsmæssig vurdering
>af oppetiden på en enkelt ADSL-linje næppe rækker til at slutte
>noget generelt om faste kredsløb kontra ADSL.

Jeg har et lidt større vuderingsgrundlag. Det er min vurdering baseret
på det at der er signifikant flere problemer og udfald på ADSL end på
faste kredsløb - fra den samme udbyder i øvrigt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens

Dato : 14-02-02 22:43

"Anders Granhof" <andersg@sporty.dk> skrev i en meddelelse
> Nu spurgte han jo ligesom efter faste linier.
> www.webpartner.dk leverer faste forbindelser til virksomheder.
>
> http://www.webpartner.dk/htdocs/nyheder/bredbaand.htm
> Prisen starter ved 2995,- for en 2 mbit om måneden.

Hvor har du prisen fra ? Jeg kan ikke finde den på deres sider....

Jens