/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Røde øjne!
Fra : Steen F.


Dato : 12-02-02 02:55

Hej

Jeg har i Photoshop 6 forgæves forsøgt at fjerne røde øjne fra et billed
taget med blitz. Uden held. Måske er billedet svært, da det ikke kun er
pupillen som er rød.

Jeg har hørt at Paint Shop Pro 7 har en "rødøje funktion", men virker den?
Findes der software som kan klare dette? Ellers tips til hvordan man gør i
Photoshop 6 modtages gerne.

Det omtalte billed kan ses her:
http://home1.stofanet.dk/happyhome/red/

MVH
Steen



 
 
Eliasen (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Eliasen


Dato : 12-02-02 08:12

> Jeg har i Photoshop 6 forgæves forsøgt at fjerne røde øjne fra et
billed
> taget med blitz. Uden held. Måske er billedet svært, da det ikke kun
er
> pupillen som er rød.

Hmmmmm! Du har ramt plet på flere måde må man sige. Ja, billedet *er*
svært og ja, du får problemer med at finde en auto-funktion, der kan
redde det. Der skal lidt manuel "fedten" til i Photoshop'en for at redde
det. Det er svært at sige hvilken øjenfarve den nydelige, unge dame har
normalt, men du skal under alle omstændigheder ind og rette til. Prøv at
finde et andet billede af hende, hvor flashen ikke har gjort hende til
albino. Brug det til sammenligning og læg samme nuancer af øjenfarven
ind i stedet for den nuværende. Indrømmet, det *er* et pillearbejde, men
du har ingen alternativer når det er så grelt som det er tilfældet her.



Ammitz (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Ammitz


Dato : 12-02-02 10:28

Jeg har sendt en prøve til dig og vil gerne høre om det er noget du kan
bruge.
Fremgangsmåden er ganske enkel:
Jeg har photoshop 5.2.dk og går i billede\justering\erstat farve efter
at jeg først har zoomet ind og markeret begge pupiller.
Når jeg bruger denne funktion, kan jeg få pupillerne helt mørke som her
- eller vælge grønlige eller blålige som man nu ved personens øjne er.
Ammitz

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Alice Nielsen (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Alice Nielsen


Dato : 12-02-02 12:02


"Steen F." <feedback56@hotmail.com> skrev

> Jeg har hørt at Paint Shop Pro 7 har en "rødøje funktion", men
virker den?
> Findes der software som kan klare dette? Ellers tips til
hvordan man gør i
> Photoshop 6 modtages gerne.

Du har ret i Paint shop prp 7,0 finder der en udmærket 'red eye
remover' ...........Jeg prøver lige at se på funktionen med dit
billede.

/Alice
www.pspskole.dk




Alice Nielsen (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Alice Nielsen


Dato : 12-02-02 12:56


"Alice Nielsen" <alice_nielsen@tdcadsl.dk> skrev

>> Du har ret i Paint shop prp 7,0 finder der en udmærket 'red
eye
>> remover' ...........Jeg prøver lige at se på funktionen med
dit
>> billede.

Nu er de røde øjne fjernet, og det blot med to klik i Paint Shop
Pro 7,0
Du kan downloade en trial version af Paint Shop Pro fra mit
domæne - Se link herunder

Har sendt billedet til dig.

/Alice
www.pspskole.dk





Stuffy (13-02-2002)
Kommentar
Fra : Stuffy


Dato : 13-02-02 19:25

> Nu er de røde øjne fjernet, og det blot med to klik i Paint Shop
> Pro 7,0

Kan du ikke lægge billedet i dk.binaer for os som gerne vil se om resultatet
er så godt at man skal downloade osv psp

Hilsen Jimmy



emj (13-02-2002)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 13-02-02 22:21

Stuffy skrev i <ycya8.12006$B43.856797@news000.worldonline.dk>:

>> Nu er de røde øjne fjernet, og det blot med to klik i Paint Shop
>> Pro 7,0
>
>Kan du ikke lægge billedet i dk.binaer for os som gerne vil se om resultatet
>er så godt at man skal downloade osv psp

To klik kan det nu ikke gøres med, men det er meget let at fjerne røde
øjne i PSP7.
Du kan trygt downloade PSP og selv øve dig i at fjerne røde øjne i 30
dage
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Alice Nielsen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Alice Nielsen


Dato : 14-02-02 09:56


"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev

> To klik kan det nu ikke gøres med, men det er meget let at
fjerne røde
> øjne i PSP7.
> Du kan trygt downloade PSP og selv øve dig i at fjerne røde
øjne i 30
> dage

Hej emj.

Jeg brugte nu ikke mere end to klik ...........Og det med
bestemthed
Nu har jeg nok også rimelig erfaring med både psp og hvorledes
indstillingerne til 'røde øjne' skal være.

/Alice
www.pspskole.dk



emj (14-02-2002)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 14-02-02 11:19

Alice Nielsen skrev i <3c6b7b85$1$239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Jeg brugte nu ikke mere end to klik ...........Og det med
>bestemthed
>Nu har jeg nok også rimelig erfaring med både psp og hvorledes
>indstillingerne til 'røde øjne' skal være.

Jeg synes nu også, at jeg har god erfaring med PSP, som jeg har brugt
siden version 3, men jeg vil da gerne kende de to klik, som du klarede
det med

Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Alice Nielsen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Alice Nielsen


Dato : 14-02-02 09:53


"Stuffy" <abuse@hotmail.com> skrev

> Kan du ikke lægge billedet i dk.binaer for os som gerne vil se
om resultatet
> er så godt at man skal downloade osv psp

Hej Jimmy.

Det ville jeg da meget gerne ............Men da det er Steens
billeder syntes jeg selv at han skulle gøre det

Jeg har sendt ham mit færdige resultat, og har også fået svar
tilbage

/Alice
www.pspskole.dk




emj (12-02-2002)
Kommentar
Fra : emj


Dato : 12-02-02 12:29

Steen F. skrev i <a49smj$693$1@tux.netsite.dk>:

>Jeg har hørt at Paint Shop Pro 7 har en "rødøje funktion", men virker den?

Ja, den er stort set genial. Jeg har sendt dig en prøve.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Madsen (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 12-02-02 15:24

Steen F. skrev:

> Jeg har i Photoshop 6 forgæves forsøgt at fjerne røde øjne fra
> et billed taget med blitz. Uden held. Måske er billedet svært,
> da det ikke kun er pupillen som er rød.

En rimelig effektiv metode til at fjerne røde øjne i Photoshop er
beskrevet her:

<http://www.btinternet.com/~ian.lyons/tutorials/tutorial_5_1.htm>

Der findes flere måder at gøre det på, og dette er een af dem.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Ammitz (12-02-2002)
Kommentar
Fra : Ammitz


Dato : 12-02-02 19:17

Halløj, - hvor blev Steen F af i debatten?

Er han slet ikke interesseret mere?

Kommentar fra Steen F. ønskes....!

Ammitz

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


.Pun|$h3r$ |nc. (12-02-2002)
Kommentar
Fra : .Pun|$h3r$ |nc.


Dato : 12-02-02 20:27


"Steen F." <feedback56@hotmail.com> wrote in message
news:a49smj$693$1@tux.netsite.dk...
> Hej
>
> Jeg har i Photoshop 6 forgæves forsøgt at fjerne røde øjne fra et billed
> taget med blitz. Uden held. Måske er billedet svært, da det ikke kun er
> pupillen som er rød.

Du har åbenbart overkommet dit problem, men for en anden gangs skyld er det
hurtigste -efter min mening- at male det røde over med brushens blendning
sat til luminousity eller -som Ammitz nævnte- bruge selective color og
knalde black slideren ned for shadow.

Rasmus



Steen F. (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 14-02-02 00:48

Hej igen,

TAK for de mange forslag som I har sendt til mig på mail. Jeg har haft
temmelig travlt de sidste par dage, og derfor er jeg først nu returneret til
gruppen igen! *S*

Jeg er overvældet over de gode forslag som er blevet sendt til mig på mail -
jeg har modtaget forslag som gik på at bruge en brush og male hele iris og
pupil på ny, over justeringsmuligheder i Photoshop til Red Eye Remove i
Paint Shop Pro 7.

Hvis kun pupillen er rød (ikke iris) pga. blitz, så er problemet ikke så
stort da pupillen altid er sort og derfor let kan ændres. Men iris uden om
pupillen skal jo helst ikke være sort - i dette tilfælde gerne blå. Men som
alle kan se, så er både pupil + iris helt røde på billedet, og derfor svært
at genskabe iris.

Billedet er måske specielt problematisk - heri ligger udfordringen jo også
*S* - og det har vist sig at Paint Shop Pro 7's Red Eye Remove er ganske
glimrende og åbenbart rimelig hurtig.
Hvis man har et digitalkamera, udvikler man også en tendens til at skyde
uhæmmet løs og ende op med MANGE billeder, og derfor er der nok for
tidskrævende at bruge Photoshop hvis man har 50 indendørs-billeder af folk
med røde øjne der skal ændres (jaja, man kan jo også kassere halvdelen af
billederne, I know...)

Jeg bruger pt. kun Netsite som newsserver, og her er ingen binære grupper.
Men jeg lægger alle modtagne forslag op på hjemmesiden til sammenligning
(håber det er ok).

Linket er stadigvæk: http://home1.stofanet.dk/happyhome/red
(bliver lagt op d. 14/2-02)

Eventuelle kommentarer/råd omkring røde øjne pga. blitz modtages stadigvæk
gerne.

MVH
Steen



Madsen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 14-02-02 02:35

Steen F. skrev:

> Hvis kun pupillen er rød (ikke iris) pga. blitz, så er
> problemet ikke så stort da pupillen altid er sort og derfor
> let kan ændres. Men iris uden om pupillen skal jo helst ikke
> være sort - i dette tilfælde gerne blå. Men som alle kan se,
> så er både pupil + iris helt røde på billedet, og derfor svært
> at genskabe iris.

Ja, så skal man til at rode med at tage iris fra et andet billede
og helst et billede af den samme person, så det ikke ser kunstigt
ud, men det kan godt lade sig gøre. (Dog noget pillearbejde som du
selv siger, men det kan også være skægt nok engang imellem.)

<http://www.wol.dk/~hijklm/photoshop/oejne/>
(Nu ved jeg jo ikke om hendes øjne ser sådan ud, men de er da
blevet blå i stedet for røde i det mindste :)

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Steen F. (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Steen F.


Dato : 14-02-02 06:51

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns91B51A52F46CDcopy.if.you.wish@195.24.12.24...
>
> Ja, så skal man til at rode med at tage iris fra et andet billede
> og helst et billede af den samme person, så det ikke ser kunstigt
> ud, men det kan godt lade sig gøre. (Dog noget pillearbejde som du
> selv siger, men det kan også være skægt nok engang imellem.)
>
> <http://www.wol.dk/~hijklm/photoshop/oejne/>
> (Nu ved jeg jo ikke om hendes øjne ser sådan ud, men de er da
> blevet blå i stedet for røde i det mindste :)


Utroligt! Det ligner uhyggeligt godt! *hehe*
Har du "lånt" et sæt øjne fra et andet billed? I så fald, hvordan har du
fået dem vinklet så det passer med at hun kigger skråt mod højre? Hvor meget
forstørrer du billedet når du laver disse ændringer? 200 eller 300% ?

En anden detalje... du har lavet en meget flot fading på kanten hele vejen
rundt om billedet. Er den lavet i Paint Shop Pro?
Som bekendt, øvelse gør mester, men mig bekendt har Photoshop 6 ikke en
funktion hvor man fader kanten automatisk (ved fx. oval selection)?

MVH
Steen



U. Pedersen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : U. Pedersen


Dato : 14-02-02 15:11

On Thu, 14 Feb 2002 06:50:31 +0100, "Steen F."
<feedback56@hotmail.com> wroti:

>Som bekendt, øvelse gør mester, men mig bekendt har Photoshop 6 ikke en
>funktion hvor man fader kanten automatisk (ved fx. oval selection)?

Davs. Photoshop kan da godt lave den bløde overgang, du skal vælge
udtynding, fx udtynding 12 pixel, så kommer der den bløde overgang
--

mvh
U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Madsen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 14-02-02 16:42

Steen F. skrev:

> Utroligt! Det ligner uhyggeligt godt! *hehe*

Gør det virkelig? Øjnene er selvfølgelig fra en helt anden person,
for jeg kender ikke damen (desværre), men man ser sjældent på
afstand om iris er stjålet fra en anden person, hvis bare farven
passer nogenlunde med virkeligheden forstås.

> Har du "lånt" et sæt øjne fra et andet billed?

Ja, faktisk er det øjnene du kan se på følgende side jeg har brugt:
<http://www.disop.dk/index.php?l=da>

> I så fald, hvordan har du fået dem vinklet så det passer med
> at hun kigger skråt mod højre?

Det har jeg gjort ved at scalere iris. Du kan f.eks. "vride" den i
den rigtige retning med Edit > Transform > Scale eller Perspective
i Photoshop.

> Hvor meget forstørrer du billedet når du laver disse ændringer?
> 200 eller 300% ?

5-600 % vil jeg tro. Jeg zoomer så langt ind jeg kan komme, uden
det begynder at blive svært at se detaljerne i billedet, men
normalt når jeg arbejder i Photoshop, zoomer jeg meget ind og ud
for at bedømme det jeg laver fra flere afstande. Nogle gange kan
noget se meget ægte ud når du er inde på 500 % forstørrelse, men
kan måske se helt forkert ud når du ser det i 100 % og omvendt, så
det er meget forskelligt fra opgave til opgave. Det kommer helt an
på hvad billedet skal bruges til.

> En anden detalje... du har lavet en meget flot fading på
> kanten hele vejen rundt om billedet. Er den lavet i Paint Shop
> Pro? Som bekendt, øvelse gør mester, men mig bekendt har
> Photoshop 6 ikke en funktion hvor man fader kanten automatisk
> (ved fx. oval selection)?

Det er lavet i Photoshop. Jeg har lavet en oval cirkel hvor jeg vil
have udtoningen og derefter har jeg været oppe i Select > Feather >
8 pixels. Det laver de yderste 8 pixels af markeringen mere og mere
gennemsigtige.
Derefter kopierer jeg det markerede område med Ctrl + C, laver et
nyt dokument med Ctrl + N og indsætter det kopierede med Ctrl + V.
Billedet er så gemt med Save for Web.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Stuffy (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Stuffy


Dato : 14-02-02 08:17

> Linket er stadigvæk: http://home1.stofanet.dk/happyhome/red
> (bliver lagt op d. 14/2-02)

Tak - det gør diskussionen lidt mere spændende, når alle kan følge med og
ikke kun læse teksten folk skriver.

Hilsen Jimmy



Alice Nielsen (14-02-2002)
Kommentar
Fra : Alice Nielsen


Dato : 14-02-02 11:23


"Steen F." <feedback56@hotmail.com> skrev

Det var spændende at se de forskellige resultater.

Mit forslag kunne godt gøre bedre, nu hvor jeg ved at den kønne
pige er 'blå øjet'
Jeg valgte den grå-blå farve ud fra betragtningen, at det vist er
den øjen farve de fleste har )

Hvad angår ' faded ' billede i Paint shop pro, så kan programmet
lave nogle meget flotte resultater - Jeg hiver lige dit billede
ned igen, og sender dig en revideret løsning

/Alice
www.pspskole.dk




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408537
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste