Billedskærer Laurits Petersen, Holstebro.
Fra : Ingrid Frederiksen

Dato : 11-02-02 16:08

Hej NG.
Kender nogle til Billedskærer Laurits Petersen, Skt. Jørgensgade 10. i
Holstebro. * 1878 - 1963.
Han skulle i følge familien være født i Handbjerg ?
han var gift med Christina Thomasen,* 1881 Skive (?) - 1955 Holstebro.
De havde en søn Valdemar Johannes Petersen * 1902 - 1985 Korsør.
Venlig hilsen
Ingrid Frederiksen
stella.f@mail.tele.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 13-02-02 14:56

On Mon, 11 Feb 2002 16:08:10 +0100, "Ingrid Frederiksen"
<stella.f@mail.tele.dk> wrote:

>Hej NG.
>Kender nogle til Billedskærer Laurits Petersen, Skt. Jørgensgade 10. i
>Holstebro. * 1878 - 1963.
>Han skulle i følge familien være født i Handbjerg ?

Jeg kender ikke Laurits Pedersen, men du får en god hjælp i
folketællingerne fra Handbjerg sogn..

http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp

Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, FT-1787, A3013,
Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, FT-1801, B1388,
Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, FT-1834, B1389,
Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, FT-1845, B1410,
Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, FT-1860, B1392,
Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, FT-1870, B1393,
Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, FT-1880, B1394,
Ringkøbing, Hjerm, Handbjerg, FT-1890, B1395,

Mvh
K. Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 13-02-02 15:15

<stella.f@mail.tele.dk> wrote:

>Hej NG.
>Kender nogle til Billedskærer Laurits Petersen, Skt. Jørgensgade 10. i
>Holstebro. * 1878 - 1963.
>Han skulle i følge familien være født i Handbjerg ?

Fandt dette på nettet:

http://www.struermuseum.dk/billedsk.htm

Laurits Petersen var noget af et multitalent, når det gjaldt om at
arbejde i træ. Han var rebslagersøn fra Holstebro og oprindelig
uddannet snedker. Efter en kort tid som svend i Skive etablerede han
sig i Holstebro med værksted i Sct. Jørgensgade 10. Her
eksperimenteredes med alt inden for finere træarbejde bl.a.
billedskæreri og intarsiaarbejder. Der blev leveret en række udskårne
figurer og detaljer til egnens snedkere til at indsætte i møbler.
Specielt var skabslåger og skuffeforstykker med udskårne motiver eller
mønstre populære.