Maskinen fryser :o(
Fra : Mulli Thante

Dato : 11-02-02 09:25

Hejsa, håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg har lige opgraderet min maskine til en Athlon XP 1600+ med et ECS K7S5A
bundkort, et Soundblaster LIVE 5.1 lydkort og GeForce 2MX (fra min gamle
maskine). Jeg kører Windows XP.

Mit problem er at maskinen fryser efter noget tid.Hvis jeg bare bruger
maskinen til at surfre, tekstbehandling etc. er der nul problemer, men hvis
jeg spiller (om det så er Return to castle wolfenstein eller syv kabale) så
fryser maskinen og der kommer en høj bibben fra højtalerne (lydkortet, ikke
de interne). Jeg har hentet hvad jeg kunne finde af drivere til grafikkort
og lydkort, og har hente den nyeste AGP driver til bundkortet.

Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?

Fra : The Bean

Dato : 11-02-02 11:00

Det lyder grangiveligt som om du har et problem med varme.

Benny

Fra : Deaster

Dato : 11-02-02 11:03

> [...]

> og lydkort, og har hente den nyeste AGP driver til bundkortet.
>
> Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?

Temp. ?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Leon

Dato : 11-02-02 12:06

From: "Mulli Thante" <made@heaven.dk>

> Er der nogen der har en ide om hvad det kan være?

Prøv at starte et spil, når computeren så går kold, genstarter du og går ind
i bios, find temperaturen og bring den her som svar.

Problemet er muligvis manglende køling ved belastning. Taler af erfaring
_________
Mvh. Leon

Fra : Mulli Thante

Dato : 11-02-02 12:31

Jeg var inde i min BIOS lidt tid efter og der stod temp. på 47 grader.
Vil prøve at gå derind lige efter et nedbrud, og poster så igen.

Fra : Karsten Olesen

Dato : 11-02-02 21:19

> Jeg var inde i min BIOS lidt tid efter og der stod temp. på 47 grader.
> Vil prøve at gå derind lige efter et nedbrud, og poster så igen.

***************

47 grader er helt OK!

Vær iøvrigt klar over, at selvom du monterer en
megaklods af en lydløs køler, så kan det nemt ske,
at en mere ydmyg køler kan køle CPU'en bedre
end den store/dyre klods. Helt op til 5 grader har jeg
prøvet fra en "viking" køler og med en mindre "coolermaster"....

Den store klods er en god varme modtager,
men bliver med tiden så gennemvarmet, temperaturen
stiger og stiger, da blæseren ikke kan følge med....

Med en mindre blok er der mere "flow", dvs.
hurtig absorbering, og hurtig afkøling da der ikke
er en metalklods til at holde på varmen...

MVH

Fra : Mulli Thante

Dato : 12-02-02 09:21

Testede lige igår aftes igen, den bliver kun 46-47 grader varm. Jeg prøvede
at sænke CPU/DRAM frekvensen fra 133/133 til 100/100 og nu er de nnoget mere
stabil, dog kun med 1050 MHz. Min RAM er pc133, men det sidste års tid har
det siddet i en oldsag af et bundkort, der kun understøttede pc100 ram. Der
gav det ingen problemer, men kan det være rammen der giver problemet, når
det nye bundkort forsøger at køre med en hjere frekvens?

Fra : Leon

Dato : 12-02-02 10:10

"Mulli Thante" skrev ...
> Testede lige igår aftes igen, den bliver kun 46-47 grader varm.

Hmm... De 47°c lyder fint nok

> Jeg prøvede at sænke CPU/DRAM frekvensen fra 133/133 til 100/100 og nu er
de noget mere
> stabil, dog kun med 1050 MHz.

Efter du har sænket frekvensen så går den IKKE ned mere?

> [...]
> gav det ingen problemer, men kan det være rammen der giver problemet, når
> det nye bundkort forsøger at køre med en højere frekvens?

At du siger den bliver stabil når du sænker frekvensen kunne jo godt tyde på
det.
Er du sikker på at det er pc133.
Umiddelbart ville jeg sige at det lyder mærkeligt, at de skulle blive
'ødelagt' af kun at køre som pc100. En bil går jo heller ikke i stykker af
at køre 100 selvom den kan kære 200 Men den sidste mærkværdighed er ikke
set!
Nogen der har erfaringer her?

Sidst men ikke mindst kan det godt være et problem hvis du har et netkort i.
Det kunne også hænge sammen med at den opfører sig mærkeligt når du spiller.
Jeg havde på et tidspunkt et netkort som var skyld i at min maskine gik
kold. Da jeg skiftede til et andet kort var der ingen problemer. Ellers så
hvad med: AGP, DirectX etc. opdateret? Instaleret noget funnyware på det
sidste?

Mvh. Leon

Fra : Mulli Thante

Dato : 12-02-02 10:23

> de noget mere
>
> Efter du har sænket frekvensen så går den IKKE ned mere?

Umiddelbart ja, men jeg skal gennemteste den iaften

> [...]

> 'ødelagt' af kun at køre som pc100. En bil går jo heller ikke i stykker af
> at køre 100 selvom den kan kære 200 Men den sidste mærkværdighed er

Rammen er måske ikke blevet ødelagt af at køre pc100, men hvis den har været
defekt. og
denne defekt først fremkommer ved den højere frekvens, har jeg jo ikke haft
mulighed for
at opdage det. Jeg prøver at smide noget andet RAM i.

> [...]
> hvad med: AGP, DirectX etc. opdateret? Instaleret noget funnyware på det

Prøver med netkortet, tak for hjælpen indtil videre