Farum Sø - Hestetang, søndag 2002-02-10
Fra : Stig Linander

Dato : 10-02-02 17:33

Tak til Jens Gram for nogle fine iagttagelser fra Bognæs i går.
Jeg vil fortælle lidt om hvad jeg så på en tur i formiddags.

Det startede med 5 sangsvaner, som kom nede fra Farum Sø lidt over
kl.8. Jeg opdagede dem først da de var over markerne nord for søen,
så jeg ved ikke om de var lettet fra søen eller "bare" var fløjet
over søen.

Markerne langs Hestetangsvej kunne som sædvanlig vise en pæn flok
sjaggere, men i dag var der en enkelt stær i flokken - min første i
år. Længere ude mod Hestetanghuse en fjeldvåge. Det er tredie gang
på tre uger at jeg ser den, så den må være stationær.

Hele to vandstære i Mølleåen ved Hestetanghuse, men ingen på den
"sikre" lokalitet Øvre Hestetangmølle - dér hvor Kalkværksvej /
Nymøllevej krydser Mølleåen.

Ikke meget at berette fra turen tilbage langs Mølleåen.
Og Sortemosen har været usædvanlig fugletom denne vinter.

Men ved Farum Sø hørte jeg først syngende træløber og kort efter
tydelige udpluk af en bogfinkes sang. Og så lige pludselig HELE
STROFEN det-det-ka-jeg- osv. Jeg måtte knibe mig i armen. Stod og
lyttede og spejdede, og efter ca. et minut kom hele strofen igen.
Men så heller ikke mere. Det lykkedes mig ikke at få øje på kræet.

Så foråret ER på vej.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Erik Agertoft

Dato : 10-02-02 18:59

On 10 Feb 2002 16:33:26 GMT, _@020210.dk (Stig Linander) wrote among other things:

>Men ved Farum Sø hørte jeg først syngende træløber og kort efter
>tydelige udpluk af en bogfinkes sang

Jeg synes, det er helt fint med den slags fænologi-obs.
Jeg så din melding på mobiltelefonen, da jeg var ved Gundsømagle Sø i formiddags, og da jeg kom
hjem, så jeg det sure opstød over meldingen.
Sålænge det kun er første syngende bogfinke osv, der rapporteres til ibsjael, læser jeg det med stor
fornøjelse. Bliv ved med den slags.

Jeg hørte ingen syngende bogfinker ved Gundsømagle Sø i dag, mens jeg var der.
Til gengæld var der en syngende stær.
Den har jeg nu set og hørt allerede den 23. januar 2002 ved Damhussøen, hvor det er almindeligt at
høre den synge meget tidligt på året (sidste år hørte jeg den allerede første gang, jeg passerede
området, den 3. januar).

Mange hilsener
Erik
http://home24.inet.tele.dk/agni/gund/gund_obs.htm
- med lidt af dagens obs fra Gundsømagle Sø