Mærkelige tegn(sæt)? -
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-02-02 16:31

For ni dage siden skrev jeg følgende (i dk.edb.mac):

"En gang imellem modtager jeg emails, hvor afsender og emne ser ud i
retning af

From: =?Windows-1252?Q?Agnete_Schr=F8der?=
Subject: =?Windows-1252?Q?Re:_Pr=E6mie?=

I headeren af pgl. mail står der: charset="Windows-1252"
, og det forklarer vel meget?

Afsenderen bruger Outlook Express, så jeg skrev, at hun i
'Funktioner/Indstillinger/Send/Internationale indstillinger'
skulle skrive: 'Western European (ISO)', men det står der i forvejen!

Hvad skal jeg så fortælle hende?
Hvor(ledes) indstiller man ISO-8859-1?

Jeg ved godt, at dette strengt taget ikke er et Mac-spm., men det er jo
mig - som Mac bruger - det 'går ud over; og desuden ved jeg jo, at der
er mange i gruppen, der også kender 'det alternative styresystem' godt!
:))"

, uden at det afstedkom den helt store respons - for at sige det mildt!

Jeg har derfor - med lidt mere feed-back - forsøgt mig i andre grupper,
hvorunder jeg bl. a. har fået flg. råd:

"Jeg har haft lejlighed til at drøfte problemet med Apple, som fastslår,
at
der som regel (99%), ikke er problemer med mailing mellem de to
computertyper. Det fastslås også, at det er den modtagende computer, der
"oversætter" tegn og underlige gerniger til normalt sprog.
Lige nu er mit bedste råd: Find ud af hvad du kan hente af konvertere
hos
MS. De er som regel gratis og det er det mest sandsynlige redskab til at
ordne den sag."

samt:

"Hvis jeg fra starten havde fået at vide, at du brugte Eudora, så havde
megen
tid været sparet. Med al respekt for programmet, så er det der fejlen
ligger. Hvis du skifter til OE, som er gratis, så vil alle problemerne
(7-9-13-) være løst. Men det er din egen afgørelse."

Der *må* være nogle af de her i gruppen skrivende eksperter, som ved
noget om disse ting!:

Er det fx. sandsynligt, at Eudora skulle kunne være ondets rod?

Kan man uden videre skifte over til OE, hvis man bruger OS 7.x?

Jeg har brugt Eudora i seks år, men erindrer ikke at have set 'de
mærkelige tegn' førend for ca. 1/2 år siden - lyder det rimeligt?

FUT: dk.edb.mac

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-02 17:34

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:

> [...]
> noget om disse ting!:
>
> Er det fx. sandsynligt, at Eudora skulle kunne være ondets rod?

Hvilken version af Eudora bruger du? - 3.x, 4.x eller 5.x?

Ja, det er endda meget sandsynlig. Der er nøjagtig det samme problem mellem
Eudora og Nisus Email, og mellem Eudora og ClarisEmailer 1.1 og 2.0v1 og
2.0v2, samt et par andre mailklienter.

Den udlægning, vi fik på fejlen er, at Eudora stadig internt i programmet
_kun_ arbejder med ASCII character coding, mens den on-screen arbejder med
ISO. Den 'dobbelthed' bevirker nogle gange, at den tekst, der skal sendes,
pludselig også bruges som skærmtekst, - især hvis mailen skal til en PC og
evt. returneres som 'reply'/'svar'. Og når du så modtager den igen, vil
Eudoras screen-ISO jo automatiks læse, det, den får at vide, den skal. Og
da teksten ikke 'konverteres' i Eudora til ISO-8859-1 men beholder den std.
ISO, det er sendt med, - ja så får du ASCII karaktererne frem på skærmen.

Det er bl.a. også en af grundene til, at jeg i min Netscape har indstillet
til både at kunne sende og modtage MIME, QP, HTML m.m., så er jeg stort set
fri for de problemer.

> Kan man uden videre skifte over til OE, hvis man bruger OS 7.x?

Afhængig af din System 7 version, så ja, men jeg vil ikke anbefale at gå
højre end til OE 4.5, hvis du bruger 7.5.x eller 7.6.x på en 68k eller PPC.
Det vil også være en fordel for dig at få fat i de systemskrifter, der
ligger i OS 9+, da de er optimerede med båede euro tegn m.m., og de virker
også på System 7.x. - Men det foresvæver mig, at der er et eller andet
problem med import af adressebøger til OE netop fra Eudora, men hvad kan
jeg ikke huske på stående fod.

Men hvorfor ikke prøve den ClarisEmailer 1.1, der ligger på 7.6 system
CD'en. Den er faktisk slet ikke så tosset endda. Jeg har brugt den, indtil
jeg fik en ver. 2, og det eneste fejl, den lavede var, at der er problemer
med AOL og Y2K, men de problemer er nu også rettet med en lille patch til
ver. 2. (den virker faktisk også på 1.1v3)

> Jeg har brugt Eudora i seks år, men erindrer ikke at have set 'de
> mærkelige tegn' førend for ca. 1/2 år siden - lyder det rimeligt?

Tja, mailservere er blevet ændret og opdateret, og du har måske opdateret
Eudora, - eller du har måske netop ikke opdateret Eudora, mens dels andre
har opdateret deres mailklienter og serverne er blevet opdateret, - så det
ene med det andet, kan godt bevirke fejlene først dukker op nu.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 10-02-02 22:56

> Hvilken version af Eudora bruger du? - 3.x, 4.x eller 5.x?

Hej Erik Richard

øhm...2.1.4! :)

Jeg *har* faktisk 4.3 - men jeg gik for efterhånden ret længe siden
tilbage til 2.1.4, som dels 'loader' langt kvikkere, dels befrier mig
for i tide og utide at skulle se på alle de 'commercials', som min
sponserede udgave af 4.3 udsatte mig for - og som ofte fik computeren
til at 'fryse', tror jeg bestemt!
Men af 'efterforksningsmæssige årsager' bør jeg nok afprøve 4.3 igen!

> [...]
> Det vil også være en fordel for dig at få fat i de systemskrifter, der
> ligger i OS 9+, da de er optimerede med båede euro tegn m.m., og de virker

Nogen idé om, hvor ovennævnte kan findes/'hentes'?

> - Men det foresvæver mig, at der er et eller andet
> problem med import af adressebøger til OE netop fra Eudora, men hvad kan
> jeg ikke huske på stående fod.

Uden betydning!: Eudora 2.1.4 *har* slet ingen adressebog!

> Men hvorfor ikke prøve den ClarisEmailer 1.1, der ligger på 7.6 system
> CD'en.

OK- den kigger jeg så også på.

Foreløbig tak for interesse og hjælp!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-02 02:04

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:....

> øhm...2.1.4! :)

Ja, OK, det er noget af en bedaget herre..-), - men du ku' jo så prøve Eudora
Light 3.1.3. Den er efter sigende bedre end både de tidligere og endda bedre end
ver.4.x. Her er direkte download link:
<ftp://ftp.eudora.com/Eudora/eudoralight/mac/english/3.1.3/eudoralight313.hqx>.
Og her link til en del 'extras' til Eudora 3.x.
<ftp://ftp.eudora.com/Eudora/eudoralight/mac/extras/>.

> [...]
> til at 'fryse', tror jeg bestemt!
> Men af 'efterforksningsmæssige årsager' bør jeg nok afprøve 4.3 igen!

La' hellere være med at bruge en ver. 4.x. Det er en buggy-mail client. Den er
god til at få især ældre PPC og 68k Macs til at gå ned, - og så er det en god
'RAM sluger' samtidig med.

> Nogen idé om, hvor ovennævnte kan findes/'hentes'?

Øhh... Mener du skrifterne eller IE 4.5 - eller begge?

Har du en hurtig forbindelse, så kan jeg sende dig begge dele. Du kan også finde
IE 4.5 på div. CD'er fra Mac bladene fra ca. 19999-2000, - MacFormat, MacWorld
osv.. Skrifterne kan ikke downloades seperat.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 11-02-02 11:19

> [...]
> hqx>. Og her link til en del 'extras' til Eudora 3.x.
> <ftp://ftp.eudora.com/Eudora/eudoralight/mac/extras/>.

OK - dem kigger jeg lige en gang på!
> Øhh... Mener du skrifterne eller IE 4.5 - eller begge?

Tjah - jeg mente jo nok nærmest det hele! :)

> Har du en hurtig forbindelse, så kan jeg sende dig begge dele.

Hurtig forbindelse? Det ville nok være enoverdrivelse: Normalt
downloader jeg med lidt over 3kB/sek.! (Ca. hvor mange B taler vi om?)

I første omgang må jeg nok hellere satse på Eudora Light 3, Claris
E-mailer - eller bekvemme mig til at hente post via min Linux maskine?
Det er bare så dejlig nemt at hente post og news i én og samme
arbejdsgang! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-02 17:02

"Hans H.V. Hansen" wrote:...

> Tjah - jeg mente jo nok nærmest det hele! :)

> Hurtig forbindelse? Det ville nok være enoverdrivelse: Normalt
> downloader jeg med lidt over 3kB/sek.! (Ca. hvor mange B taler vi om?)

Tja.... ca. 14-16 MEGABYTE -))))), - så jeg kan godt se, at en 3kb forbindelse
ikke just er løsningen....

> [...]
> E-mailer - eller bekvemme mig til at hente post via min Linux maskine?
> Det er bare så dejlig nemt at hente post og news i én og samme

Det er vi enige om! - Så indtil videre sender jeg ikke noget til dig, og
når/hvis du får brug for det, så send bare en mail off-list.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 11-02-02 13:03

> Men hvorfor ikke prøve den ClarisEmailer 1.1, der ligger på 7.6 system
> CD'en.

Jeg har lige prøvet 'æble + f' på CDen, med søgestreng 'claris':

Kun ét hit:

Exploring Mac OS 7.6 : Exploring Mac OS Samples : Document Conversion
Samples : to ClarisWks 4.0 document ??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-02 17:17

Hej Hans

Undskyld! - Det var min hukommelse, der spillede mig et puds... Claris
Emailer 1.1 ligger på Mac OS 8 CD'en, mens det er _CyberDog_, der ligger på
7.6 CD'en

CyberDog er for øvrigt et ganske glimrende mailprogram. Der er faktisk
stadig en hel del, der bruger den, og den virker endda også på Mac OS 9.x!

mvh. Erik Richard

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 11-02-02 19:35

> Undskyld! - Det var min hukommelse, der spillede mig et puds... Claris
> Emailer 1.1 ligger på Mac OS 8 CD'en, mens det er _CyberDog_, der ligger på
> 7.6 CD'en

Ja, *den* er der nemlig!

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 11-02-02 23:05

> Hvilken version af Eudora bruger du? - 3.x, 4.x eller 5.x?

Det slår mig pludselig, at jeg fokuserede for ensidigt på email:
Problemet ses også i MacSOUP (dog ikke i denne gruppe og på denne
server).
Her er et eksempel:

Re: [NOVICE]
=?ISO-8859-15?Q?Overf=F8rsel_via_NFS_g=E5r_meget_langsomt_=3F=3F=3F?=

Det *må* vel 'stamme fra afsenderen'?
For der er da SVJV intet i suppen, der kan fremkalde/fjerne den slags
hieroglyffer??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 00:56

In article <1f7gjpl.1ww431nqxojvqN%h2vh@post6.tele.dk>,
h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

> =?ISO-8859-15?Q?Overf=F8rsel_via_NFS_g=E5r_meget_langsomt_=3F=3F=3F?=
>
> Det *må* vel 'stamme fra afsenderen'?
> For der er da SVJV intet i suppen, der kan fremkalde/fjerne den slags
> hieroglyffer??

Afsenderen bruger ISO-8859-15 [1] og formodentlig mime, som suppen så
kløjs i. Kan det stemme at afsenderen bruger Netscape?

[1] <http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/latin9.html>

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 12-02-02 12:29

> Afsenderen bruger ISO-8859-15 [1] og formodentlig mime, som suppen så
> kløjs i. Kan det stemme at afsenderen bruger Netscape?

Nej,'KNode' øjensynligt:

Subject: Re: [NOVICE]

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-02-02 16:24

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Martin Edlich <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote:
> ..
>
> Nej,'KNode' øjensynligt:

> Subject: Re: [NOVICE]
> =?ISO-8859-15?Q?Overf=F8rsel_via_NFS_g=E5r_meget_langsomt_=3F=3F=3F?=

Martin har nok ret i at det er MacSOUP der kløjs i det og du har ret i
at det er afsenderen der sender "sludderet". Usenet headers skal sendes
med Quoted Printables. Jeg tror at MacSOUP oversætter headers når den
kender tegnsættet, hvad den øjensynligt ikke gør når der bruges
ISO-8859-15.

Prøv at checke dine egen headers.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 12-02-02 17:36

> Prøv at checke dine egen headers.

Her er lidt af én af dem:

Ser da OK ud, ikk'? Og jeg kan vel heller ikke ændre det??

Jeg oplevede forresten noget andet 'sjovt' i går:
I en gruppes 'oversigtsvindue' ("Subject Window" iht. manualen) stod
emnet 'garbled' - men da jeg åbnede artiklen, kom den op med uforvansket
tekst i emnefeltet, og herefter _også_ i 'oversigtsvinduet'!
Tegnkonverteringen sker øjensynligt under åbningen(?)

Er der stadig ingen, der ved noget ang. René Erichsen?
Ganske vist har han været en sjælden skribent her i gruppen, så længe
jeg har fulgt den (ca. 5 år) - men i ny og næ plejer han da at give lyd
fra sig; eller har han videregivet regalierne til Morten? :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-02-02 18:04

> [...]
> tekst i emnefeltet, og herefter _også_ i 'oversigtsvinduet'!
> Tegnkonverteringen sker øjensynligt under åbningen(?)

Det var nu mest emne/subject jeg mente:

Subject: Re: =?ISO-8859-1?Q?M=E6rkelige?=
=?ISO-8859-1?Q?_tegn=28s=E6t=29?=
=?ISO-8859-1?Q?=3F?= -igen

Som MacSOUP nok så venligt vælger at vise som:

Re: Mærkelige tegn(sæt)? -igen
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 13-02-02 20:41

> Det var nu mest emne/subject jeg mente:
>
> Subject: Re: =?ISO-8859-1?Q?M=E6rkelige?=
> =?ISO-8859-1?Q?_tegn=28s=E6t=29?=
> =?ISO-8859-1?Q?=3F?= -igen
>
> Som MacSOUP nok så venligt vælger at vise som:
>
> Re: Mærkelige tegn(sæt)? -igen

OK - det ser jeg nu!
Men så vidt jeg kan se, har jeg overhovedet ingen indflydelse på, hvad
der står dér??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-02-02 21:23

In article <1f7i3ce.1vu6n6kvnzj0gN%h2vh@post6.tele.dk>,
h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) wrote:

> eller har han videregivet regalierne til Morten? :)

nej.

<icq:131382336>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-02-02 00:42

h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V. Hansen) writes:

> [...]
> tekst i emnefeltet, og herefter _også_ i 'oversigtsvinduet'!
> Tegnkonverteringen sker øjensynligt under åbningen(?)

Et gæt kunne være at MacSoup (eller hvad nu end det var for et program
du anvendte) ikke umiddelbart forstår Quoted Printables i
oversigtsvinduet, men virker fint når du viser indlægget, da
Content-type headeren fortæller hvilken kodning der anvendes.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-02 04:27

Hej Hans

"Hans H.V. Hansen" wrote:...

> Det slår mig pludselig, at jeg fokuserede for ensidigt på email:
> Problemet ses også i MacSOUP (dog ikke i denne gruppe og på denne
> server).
> Her er et eksempel:

Ja, Eudora, MacSOUP, tidlige versioner af Macgelian, Nisus Email 1.0-1.4
og en del andre mail- og newsklienter samt nogle af Netscapes tidligste
versioner op til 2.0 har det samme problem.

Problemet er, som jeg skrev i det indlæg, du har taget spørgsmålet fra,
- at det er fordi, disse programmer egentlig kun er beregnet til at
kunne læse og arbejde i ren ASCII og for nogles vedkommende (Nisus
Email) i US-ASCII.

Når en mail sendes fra en Mac til en Mac, vil den i næsten alle tilfælde
passere enten en NT eller Unix server på sin vej. Disse servere kan ikke
konvertere Mac'ens koder, hvis de ikke er indstillet til at kunne læse
og arbejde / skelne mellem 7bits og 8bits transfer. I de fleste tilfælde
vil en PC modtager kunne læse det korrekt med sin browser/mailklient,
men når der så klikkes reply, forward, reply-to osv., så vil PC'ens
kodesprog opfatte Mac-mailen som værende ren ASCII, - men på skærm
stadig vise korrekt. Når mailen så sendes vil den som sagt passere
forskellige servertyper, som _ikke_ kan genkende at det fx. er en
'reply', der skal behandles som den oprindelige mail, men vil sende den
til modtageren som ASCII text.

Og ASCII text omfatter ikke æ, ø og å i de normallt brugte koder -
'lower ASCII', så derfor vil serveren indsætte de underlige tegn '=F8',
'=E5' og '=3F' osv. og med angivelsen af sprogsystemet forrest. Dette
skulle så betyde, at din egen klient skulle kunne konvertere disse
koder, når den har sprog og ASCII placering. Men det gør den ikke,
fordi, der fx. er trykket 'reply'. Og det helt skøre er, hvis du istedet
for 'reply' bruger 'new message' og kopierer den tekst ind, du vil svare
på, - og quoter den selv, så vil det i næsten alle tilfælde blive
korrekt, - igen med Nisus Email 1.0-1.2 som en undtagelse

> [...]
>
> Det *må* vel 'stamme fra afsenderen'?
> For der er da SVJV intet i suppen, der kan fremkalde/fjerne den slags

Jo, som jeg nævner ovenfor, så er MacSoup reelt kun baseret på ASCII i
sit grundprogram, men den har så fået tilføjet en 'surface', til 'Text
Encoding' og de 'Language Regions' der ligger i systemet på en Mac,
derfor vil du faktisk altid se skriften korrekt, hvis det er fra Mac til
Mac, fordi netop en Mac bedre forstår og kan konvertere den
ASCII-baserede meddelelse i fx. '=?ISO-8859-15?Q?', hvilket siger, at
der skal bruges ISO-8859-1 vesteuropæisk inkl. specialtegn for tysk, og
de skandinaviske sprog. Hvis der istedet for havde stået
'=?ISO-8859-75?Q?', så ville din Mac skrive hebraisk eller arabisk alt
afhængig af hvilket sprogkit (Language Kit), du har installeret.

Nu er jeg jo selv med i udviklingen af Nisus Émail programmet, så det er
derfor naturligt, at jeg bruger det som grundeksempel, da det jo er den,
jeg kender mest til. Fx. er der ingen problem overhovedet med Nisus
Email 1.0-1.2, hvis afsender skriver med æ, ø og å, og mailen modtages
og åbnes i Nisus Email 1.0-1.2. så vises bogstaverne korrekt, men hvis
jeg åbner dem i fx. Netscape viser den de ovennævnte koder. Der gik
faktisk nogle måneder, inden vi fandt ud af, hvori problemet bestod. Det
viste sig, at Nisus Software havde fået koderne til en nyere version af
'Text Encoding Converter' end den, der lå i systemerne til og med ver.
Mac OS 8.6. De tidligere versioner af TEC - til og med 1.4.3 bruger en
lidt anden arkitektur end den nyere ver. 1.5. Og da først vi havde
lokaliseret fejlen hertil, var det ingen sag at rette, så var det blot
at lægge en kode ind, der kunne bruge både TEC 1.4.x og 1.5. Og samtidig
skiftede vi fra US-ASCII til standard ASCIIk, hvilket fjernede fejlene,
når der blev sendt via NT servere.

Så det kunne måske være en fordel for ikke bare dig, men også for andre,
der har problemer med de specielle bogstaver at installere TEC 1.5.
Mindste krav til TEC 1.5 er netop System 7.5.5, og det er ligegyldigt,
om det er en dansk version eller en US ver.. Her er download link til
TEC 1.5
<ftp://ftp.apple.com/developer/Development_Kits/TEC_1.5.sit.hqx>. Og
link til seneste version af Threads Manager
<ftp://ftp.apple.com/developer/Development_Kits/Thread_Manager.sit.hqx>.

Jeg véd godt, det her ikke er en 100% teknisk forklaring, men det er et
forsøg på at forklare det på en ganske almindelig måde, så alle burde
kunne forstå det.