Råd og vejledning ang. printervalg
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 10-02-02 01:53

Hej

Jeg har brug for lidt råd/vudering. Det drejer sig om en netværksprinter
løsning.

Indtil nu har vi haft en leasing aftale med Rank Xerox, printeren er en
Docu print C55. Den er nu klar til en udskiftning. Vi har fået tilbudt
lidt forskelligt bl.a. en Phaser 860.
Link:
<http://www.xerox.com/go/xrx/template/012.jsp?Xcntry=GBR&Xlang=en_GB&Xse
g=corp&prodID=Z860>

Den anden mulighed er en Docucolor 4 LP.
link:
<http://www.officeprinting.xerox.com/perl-bin/product.pl?product=DC4LP>

Phaseren en en "solid ink" printer hvor docucoloren er en farve laser.
Er der nogen der har erfaringer med solid ink? Ifølge specifikationerne
skulle Phaseren have en bedre opløsning end Docucoleren, men er det
holdbart i forhold til en laserprinter? Vil man kunne bruge Phaseren til
at lave _gode_ kopier af farvebilleder?

I kølvandet på udskiftningen af printeren har vi haft en lille
diskussion om hvorvidt det er "overkill" med en farve laser. Set i lyset
af at man jo' muligvis ville være bedre stillet ved altid at sende sine
tryksager ud af huset til et prof. trykkeri.

Behovet er trykninger af små oplag (max 100) af CD covers (labels, inlay
osv), brevhoved (i farve) på brevpapiret. Trykning af små informative
foldere. Mulighed for at lave farvekopier af billeder fra arkivet. Er
der nogen der har lidt erfaringer med hvad en god netværksprinterløsning
er?

Maskinerne det skal fungere på spænder fra en PM 7500 med sys. 7.5 til
en Beige G3'er med sys. 9.1

ps. håber ikke det er offtopic, det skal jo' kunne fungere med en Mac

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-02 03:05

Hej Nicolai

Nicolai Brandt wrote:

> Den er nu klar til en udskiftning. Vi har fået tilbudt
> [...]

- Til hvilken pris?

> [...]

> skulle Phaseren have en bedre opløsning end Docucoleren, men er det
> holdbart i forhold til en laserprinter? Vil man kunne bruge Phaseren til

Tja, det er nok lidt en smags sag. De prints, jeg har set fra 'solid ink'
printere har ikke just været de bedste. Der kan være problemer med
farvekorrektion såsnart, der bruges mere end 8 farver. Dette gælder for
både Xerox og Lexmark printere til 'solid ink'

> [...]
> af at man jo' muligvis ville være bedre stillet ved altid at sende sine
> tryksager ud af huset til et prof. trykkeri.

Her må I jo ligesom vurdere prisen for det oplag, I får trykt hos en prof
trykker, og så den pris pr. side, I selv kan trykke til.

Nu véd jeg jo ikke, hvad I giver hos en trykker, men lad os fx. sige, at I
beestiller 1000 eksemplarer af en tryksag og giver 1,50 kr. pr tryksag -
altså 1500kr.. Hvis I så tilsvarende regner på, at en god farvelaser i
indkøb koster ca. 25-30.000kr. og kan udskrive ca. 350-400.000 A4 ark før
en hovedreparation / udskiftning af drivværket, og at et sæt farvepatroner
koster omkring 1500kr. pr. sæt, og dette sæt kan trykke 3500 A4 ark i
kvalitet 50/50 - 50% tekst og 50% billede. Så kan man stille regnestykket
sådan op.

1 stk. printer 30.000kr. : 350.000 = 8,5714 øre pr. ark
1 stk. patronsæt 1500 kr. : 3500 = 42,8571 ære pr. ark
7 pk. papir à 500stk. 150kr. : 3500 = 4,2857 øre pr ark

> [...]
> foldere. Mulighed for at lave farvekopier af billeder fra arkivet. Er
> der nogen der har lidt erfaringer med hvad en god netværksprinterløsning

Netop til CD covers i små oplag, er det helt klart billigere selv at trykke
og skære dem til. Hvis I ikke har en god skære-/falsemaskine, så kan en
sådan købes for ca. 2200kr.. Den kan både skære og lave bøjelinier til
bl.a. CD covers, lave foldelinier uden at skære til tryksager osv.. (kig
fx. ned i Zap-In)

> Maskinerne det skal fungere på spænder fra en PM 7500 med sys. 7.5 til
> en Beige G3'er med sys. 9.1

Jeg går ud fra, at alle maskiner sidder i et ethernet netværk, og hvorvidt
de ovennævnte printere er gode til Mac eller ikke, er jeg ikke så sikker
på. Men jeg véd at fx. en HP LaserJet 4000 series med colorengine kører
ganske udmærket. Jeg har selv været med til at sætte en sådan op (dog model
uden color engine), og den har kun været nede en enkelt gang siden august
sidste år.

Svjh. ligger prisen for den HP model med farve på ca. 22-23.000kr. inkl.
moms, og værket er sat til ca. 400.000 prints. Til gengæld koster et sæt
patroner ca. 1700kr. inkl. moms. - Altså lidt billigere i indkøb men en
smule dyrere i brug. - Antallet af prints er ca. det samme.

HP LaserJet 4000 series kører ganske udmærket med Apple Laserwriter 8
softwaren og den er, hvis jeg ikke husker helt galt 100% ColorSync
kompatibelt.

Den kan også printe gode farvetryk på ganske almindelig 80g papir. Og der
kan bruges alm. og glittet papir fra 70-130 gram.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Villy Erichsen

Dato : 10-02-02 15:12

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> beestiller 1000 eksemplarer af en tryksag og giver 1,50 kr. pr tryksag -

4 x film + 4 x plader + indkøring + 1000 tryk for 1.500,- kr. Hvor kan man
købe det?
Jeg er stærkt interesseret i at vide det.

> [...]
> koster omkring 1500kr. pr. sæt, og dette sæt kan trykke 3500 A4 ark i
> kvalitet 50/50 - 50% tekst og 50% billede. Så kan man stille regnestykket

Jeg vil meget gerne købe adskillige sæt farvepatroner der kan printe 3500 ark
A4 i 50/50 - nuværende niveau er ca 500 ark - så stopper enten den gule eller
den sorte - kort tid efter de øvrige. OG DET ER 50/50.

> 1 stk. printer 30.000kr. : 350.000 = 8,5714 øre pr. ark
> 1 stk. patronsæt 1500 kr. : 3500 = 42,8571 ære pr. ark
> 7 pk. papir à 500stk. 150kr. : 3500 = 4,2857 øre pr ark

Tromlen skal udskiftes for hver 50.000 print. á 8.000 kr.
Der skal påfyldes Fuser Oil - evt. udskiftes enhed.

> Svjh. ligger prisen for den HP model med farve på ca. 22-23.000kr. inkl.
> moms, og værket er sat til ca. 400.000 prints.

Værket er IKKE det samme som tromlen

> Til gengæld koster et sæt
> patroner ca. 1700kr. inkl. moms. - Altså lidt billigere i indkøb men en
> smule dyrere i brug. - Antallet af prints er ca. det samme.

Altså 1700 er billigere ned de førnævnte 1500 ???
Nå de 1500 var måske ikke inkl. moms. ??
Det må da være en Brixtofte regnemetode.

Og vinen der til er vel under 9.000,- pr flaske.

VH
Villy Erichsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-02-02 16:53

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> 4 x film + 4 x plader + indkøring + 1000 tryk for 1.500,- kr. Hvor kan man
> købe det?
> Jeg er stærkt interesseret i at vide det.

Jeg har flere gange fået tilbud på trykning af fakturaer inkl. girokort og det
hele i farvetryk til førnævnte pris hos flere trykkere her i området. - Og læg så
lige mærke til, at jeg lige her under skriver, at det er _pr._ark_ - altså _1_ A4
side!

> Jeg vil meget gerne købe adskillige sæt farvepatroner der kan printe 3500 ark
> A4 i 50/50 - nuværende niveau er ca 500 ark - så stopper enten den gule eller
> den sorte - kort tid efter de øvrige. OG DET ER 50/50.

Hvor høj mætning bruger du så? - max., medium, - eller standard? - Alle specs på
de printere, jeg har specs på går altid ud fra en standard indstilling. -

Hvis du mener, at man ikke kan printe mere end 500 A4 sider på et sæt
farvepatroner, så er der noget galt. En af mine venner har en gammel HP 870c
inkjetprinter til sin Mac, og han bruger den kun til grafik. - Han kører raskt
væk med ca. 400 sider pr sæt patroner til små 400kr.! - Hvor er logikken så i, at
laser er billigere?????

> Tromlen skal udskiftes for hver 50.000 print. á 8.000 kr.

??? - Hvilken tromle, - jeg snakker ikke om en 'rotoprinter' men om en ganske
konventionel laserprinter...

> Der skal påfyldes Fuser Oil - evt. udskiftes enhed.

Igen - jeg snakker om konventionelle laserprintere og hverken om rotoprintere
eller trykkerimaskiner. Og der er ingen af dem, jeg kender, - inkl. mig selv, -
som fylder 'olie' af nogen slags på en alm. laserprinter - farve eller s/h. - Og
det er faktisk stort set alle HP printere...

Og hvis du snakker om 'solid ink' printere, så har jeg skrvet, at jeg ikke kender
ret meget til deres kvaliteter, udover at de modeller/mærker, jeg nævnte ikke har
et alt for godt ry!

> Værket er IKKE det samme som tromlen

Igen Villy, jeg snakker _IKKE_ om 'ROTOPRINTERE' eller TRYKKERIMASKINER'!

> Altså 1700 er billigere ned de førnævnte 1500 ???
> Nå de 1500 var måske ikke inkl. moms. ??

VILLY FOR HULEN! - Hvis du ikke kan LÆSE ud af det, at det er selve printeren,
jeg refererer til som værende billigere, så er du ....... end loven tillader!

Gå ned til din lokale PC forhandler - eller kig på www.edbpriser.dk - og se, hvad
de skal have for en standard patronsæt, og sammenlign så med HPs priser på
tilsvarende. Jeg bruger selv HP patroner til min gamle laserprinter, selvom den
er en smule - ca. 125kr. - dyrere end Apples egen eller tilsvarende Canon patron.
Til gengæld er der ca. 8000 sider i den, jeg bruger og kun ca. 6000 i
Apple/Canons patron.

Go'daw do!(-

Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-02-02 02:39

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej Villy

> ??? - Hvilken tromle, - jeg snakker ikke om en 'rotoprinter' men om en ganske
> konventionel laserprinter...

Den elektrostatiske tromle der overfører toneren til papiret - en del af alle
laserprintere til såvel s/h som farve.
På en del s/h laserprintere udskiftes tromlen sammen med toneren - det er den som
regel grønlige cylinder - der ikke tåler ret meget lys.

> [...]
> som fylder 'olie' af nogen slags på en alm. laserprinter - farve eller s/h. - Og
> det er faktisk stort set alle HP printere...

Det er s.. en konventionel laserprinter - både i QMSfarvelaser og Gestetner
farvelaser-kopimaskine anvendes olie, til heateren således at toneren ikke sætter
sig fast på heater-tromlen (den tromle der varmer toneren fast på papiret)

> Igen Villy, jeg snakker _IKKE_ om 'ROTOPRINTERE' eller TRYKKERIMASKINER'!

Et værk består af chassiet og motoren(e)

> VILLY FOR HULEN! - Hvis du ikke kan LÆSE ud af det, at det er selve printeren,
> jeg refererer til som værende billigere, så er du ....... end loven tillader!

Nåå, jo da jeg fik mig tygget igennem den snørklede omvej til sammenligningen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-02-02 03:35

In article <3C6720C8.F9A3DB8A@adslhome.dk>,
Villy Erichsen <brita-villy@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> Gestetner farvelaser-kopimaskine anvendes olie, til heateren således
> at toneren ikke sætter sig fast på heater-tromlen (den tromle der

Det bruges også i en Color Laserwriter 12/600. Heater-tromlen er vist
forresten det der normalt kaldes fuseren.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 11-02-02 17:52

Martin Edlich wrote:

> Det bruges også i en Color Laserwriter 12/600. Heater-tromlen er vist
> forresten det der normalt kaldes fuseren.

Ja, men så må det være en fuser )) (ganske korrekt)

VH
Villy E.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-02-02 16:56

Hej Villy

Villy Erichsen wrote:

> [...]
> På en del s/h laserprintere udskiftes tromlen sammen med toneren - det er den som
> regel grønlige cylinder - der ikke tåler ret meget lys.

OK, det er den, vi andre kalder for 'valsen'. Og på alle de printere, jeg kender til
og har brugt, - Apples, HPs og Canins sidder valsen i selve tonerpatronen, når det er
'single color' patroner og i selve 'printhovedet' (eller hvad man skal kalde det),
når det er farveprintere på førnævnte printer.

> [...]
> sig fast på heater-tromlen (den tromle der varmer toneren fast på papiret)

OK, men hvis der er olie i de printere, jeg omtaler, så er den internt i patronen
sammen med selve tonerpulveret. Jeg har aldrig set - eller været med til at skifte /
fylde olie på nogen af de modeller, jeg har nævnt her.

> Et værk består af chassiet og motoren(e)

Hm, så bruger vi forskelliger termer om de samme ting. Når jeg refererer til 'værket'
så refererer jeg til HPs og Canons brochurer og prospekter, og her beskrivew det som
den del - uden toner(e), - der fremfører og opvarmer papir og toner, og valsen, der
overfører toner til papiret.

Eller sagt på en anden måde, - når HP og Canon skriver, at 'værket' kan holde til
mere end 400.000 prints, så går jeg ud fra, det er hele den mekaniske del, der
fremførerpapir, varmer op osv., og styrer patronens mekanisme med den dertilhørende
valse.

Og hvis man selv eksperimenterer med refill, så har jeg fra både Apple, Canon, HP og
Minolta fået stort set enslydende råd, - at en patron ikke kan klare / holde til mere
end 2-3 refills, så er _valsen_ for slidt, og der vil komme for meget toner ud, så
sværtningen øges og tilsviner papiret.