Jeg skal havde kat....
Fra : Notnae

Dato : 09-02-02 20:51

Hej alle sammen.
Jeg har efter lange overvejelser besluttet at tiden er inde for kat
igen.
Det er efterhånden 8 år siden jeg mistede den sidste kat, som blev
kørt over. Det samme overgik også dens forgænger. Frihedens pris kan
være høj.
Så denne gang skal det være 100% inde katte. Derfor vil det være
nærliggende at overveje racekatte, der aldrig har nydt udendørs livet.
Kattene skal ikke bruges til hverken udstilling eller avl.
Racerne jeg har overvejet er Russian blue og/eller Somali.

Er der noget særligt jeg skal være opmærksomt ved de 2 racer?

Kan man forvente at de racekatte man køber, er rimelige loppe frie?
Jeg elsker katte, men deres små sorte følgesvende vil jeg helst være
fri for.

Jeg har det indtryk at Russian ikke er så udbredte, findes der avler i
det sydvestlige Jylland?

/Holger

Fra : Mette Frederksen

Dato : 09-02-02 23:52

Hejsa!

Sikke godt for dig at du har besluttet at anskaffe dig en kat!!! vi fik
vores kat for 4 måneder siden.. nogle gange er han r... irriterende men det
skal de jo være når de ikke er så gamle... men alle hans gode, dejlige,
vidunderlige sider opvejer helt sikkert alt det andet! Og det er dejligt med
lidt liv i huset! Jeg ville ikke undvære ham idag!

nu har jeg jo ikke lige nogen erfaring med somali eller russian blue

Men jeg vil da helt sikkert mene at race katte er loppefri...

Hvis man finder et ordentligt opdræt hvor kattene for en ordentlig
pelspleje. og hvis kattene er inde dyr er der jo ikke store chancer for at
de får lopper... Men har kattene en løbegård eller er der hund i familien er
der selvfølgelig en riciko.. Men mon ikke de fleste katte og hunde ejere
ikke ligefrem er bedste venner med lopper.. Så jeg er sikker på at du ikke
får store problemer med lopperne! *S*

Ang. lopper så skyder jeg lige selv et spørgsmål ind.. ang. udstillinger..
hvordan er loppepolitiken der?

Mange hilsner
Mette

--
\!/
(@ @)

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-02-02 00:06

Først til dig Mette: En kat med lopper bliver afvist i dyrlægekontrollen
sammen med alle andre katte fra samme ejer.

Alle katte kan få lopper, selv indekatte, men en seriøsopdrætter vil først
levere killingen, når den er loppefri.

Både russeren og somalien er livlige og kærlige katte. Somalien er dog meget
livligere og også mere kælen. Mens russeren er en rimelig velovervejende
race, er somalien meeeget impulsiv.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Line Wolff

Dato : 10-02-02 11:06

> Så denne gang skal det være 100% inde katte. Derfor vil det være
> nærliggende at overveje racekatte, der aldrig har nydt udendørs livet.

Det lyder rigtig dejligt at du har valgt at de skal være indekatte. Jeg har
selv prøvet begge dele (ude og inde) da jeg har haft kat hele livet og boede
på landet som barn, men har aldrig fortrudt et sekund hvad jeg har idag -
nemlig to russere som indekatte.

> Kattene skal ikke bruges til hverken udstilling eller avl.
> Racerne jeg har overvejet er Russian blue og/eller Somali.
> Er der noget særligt jeg skal være opmærksomt ved de 2 racer?

Du skal være opmærksom på at de er forskellige af sind. Der er ikke noget at
komme efter negativt - altså, de egner sig begge fint til livet som
indekatte og er dejlige katte. Generelt (og det er altså meget generelt! for
der er altid undtagelser) er somalien mere aktiv og selskabelig anlagt hvor
russeren er mere reserveret (overfor fremmede) og rolig. Men igen, der er
altid undtagelser. Jeg har fx. to styks af russerslagsen som er enormt kælne
og påtrængende - også overfor fremmede
Men prøv at besøge klub-hjemmesiderne for de to racer. De plejer at have
fremragende information liggende. For russerens vedkommende kan jeg anbefale
http://www.russianblue.dk hvor der er en præcis beskrivelse af temperamentet
og hvad man kan forvente sig af dagliglivet med en russer. Der er garanteret
nogle her i gruppen der kan anbefale en side for somaliens vedkommende.

> Kan man forvente at de racekatte man køber, er rimelige loppe frie?
> Jeg elsker katte, men deres små sorte følgesvende vil jeg helst være
> fri for.

Det kan du godt forvente, ja.

> Jeg har det indtryk at Russian ikke er så udbredte, findes der avler i
> det sydvestlige Jylland?

Jeg kender et par stykker i Jylland, men det er mere i det østlige (ved
Århus). Prøv at spørg i en af hovedklubberne, måske JYRAK
(http://www.jyrak.dk).

Held og lykke.

mvh Line

http://www.nelja.dk (<-- nu med hunkat i løbetid!

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-02-02 15:23

Jeg har lige checket klubberne for somali og abysinier, desværre er deres
hjemmesider under opdatering.

Men deres Url er:
www.sua.dk
www.tickingen.dk

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-02-02 15:41

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev...
> Jeg har lige checket klubberne for somali og abysinier, desværre er deres
> hjemmesider under opdatering.

Hej Nina

Hvad mener du? - DASK's killingeliste (på www.tickingen.dk) er da opdateret
den 27. januar...

Mvh. Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-02-02 22:23

Du har ret nu virker DASK's hjemmeside igen.

Og SUA's på den adresse Camilla Christensen gav

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 10-02-02 15:46

Du kan se suas hjemmeside på Url'en:

http://hjem.get2net.dk/sua

Camilla Christiansen

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-02-02 23:06

Vi har Russian Blue og Korat - med det kendskab jeg har til Russian Blue
og Somali/Abyssinier ville jeg ikke umiddelbart vælge at sætte de to
racer sammen. De er begge dejlige katte hver for sig, men de er også
meget forskellige. Hvor Somalien er impulsiv er Russeren ganske
anderledes - den studerer nye ting nøje og danner sig et grundigt
indtryk inden den giver sig i kast med det - hvis den så vælger at det
er værd at bruge energi på, så er den også ganske hengiven og meget
bestemt (på det nærmeste manipulerende for st få din vilje).
mvh Camilla

Fra : Notnae

Dato : 11-02-02 18:09

Jeg vil gerne starte med at takke jer alle for responsen.

Hmm, det vil altså sige, at man ikke bør bringe så forskellige racer som
Somalien og Russer sammen. Jeg ville elles synes de 2 racer temperament
supplere hinanden ganske godt. Men jeg har dog ikke nogen praktisk erfaring
herom.
Er katte generelt ikke så tilpasnings venlige, at de sagtens ville kunne
tilpasse hinandens temperament. Og i givet fald skal Somalien (den
udadvendte ) så være en alfa kat?
Er der nogen her, der har praktisk erfaring med racer, der har forskellig
temperament, under samme tag?

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-02-02 18:19

"Notnae" <notnae@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> udadvendte ) så være en alfa kat?
> Er der nogen her, der har praktisk erfaring med racer, der har forskellig

*fniz* det kan jeg vist godt fortælle jeg har..... jeg huser en perser og en
somali..... de ligger vist i hver sin ende af skalaen hvad temprament
angår)
jeg synes de to piger supplerer hinanden godt... de leger fantastisk sammen
og rasmines hysteri bliver ofte dæmpet af lindas afslappede tilgang.....
rasmine ( somali) er klart fruen i huset..... men det er som om de har
indelt huset mellem sig..... de ved nøjagtig hvornår hvem holder til
hvor.... og de minikontroverser der er er harmløse..... og som regel kun i
leg.....
mht at være alfakat så finder misserne efterhånden ud af det selv og
fortæller os mennesker hvordan det hænger sammen.....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-02-02 18:34

> [...]

> udadvendte ) så være en alfa kat?
> Er der nogen her, der har praktisk erfaring med racer, der har forskellig

Hvis du sammen fører killinger tror jeg du kan sammenføre sådan ca
hvilke som helst racer du har lyst til - killinger er langt mere
tilpasningsparate end voksne katte.

Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre at have Russer og Somali
sammen - jeg siger bare jeg ville være forsigtig med det.
Vi har to (faktisk 3) racer i samme hus - Russer og Korat (og en enkelt
British Shorthair) - efter et års tid går det helt godt. Men vi
sammenførte også 7 voksne hunkatte (fertile og kastrerede) - selve den
situation er ikke ideel.

Tag endelig ikke fejl - det er sikkert det er den udadvendte kat ender
med at blive alfa - slet ikke. Her i huset så det længe ud som om det
var en Russer hunkastrat der var ved at blive alfa. men efter vi
tilførte flokken en viljestærk lille killing (Korat hunkat) ser det ud
til hun muligvis er ved at blive alfa.
Katte har ellers ikke den samme absolutte rangorden som hunde - så en
decideret alfa-kat i alle situationer vil man sjældent se. Man vil ofte
se at den man tror der er alfa vil i nogle situationer blive fejet til
side af de andre - uden at tabe ansigt eller status.

Jeg tror Russer vil gå godt sammen med Siam eller Norsk Skovkat eller
British Shorthair (igen tre meget forskellige alternativer, men jeg ved
at nogle har de racer sammen med succes). Burmilla og Burmeser ville
sikkert også være helt fin.

Somali ved jeg går godt sammen med Abyssinier, Bengal, Ocicat, Burmeser,
og den type. Jeg ville ikke sætte Korat og Somali sammen da de begge er
ganske dominerende - hver på deres måde.

mvh Camilla

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-02-02 19:31

Jeg startede med en skovkat, en meget rolig og tilbageholdende skovkat. Da
hun var 6 år fik jeg en somalikilling, og det gik helt fint. De legede ikke
meget sammen, levede mere ved siden af hinanden, men det var helt tydeligt
at de savnede hinanden, når de ikke var sammen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats