Radeon 8500 er ustabilt !!
Fra : aGeS

Dato : 09-02-02 03:42

Ja, så er det sagt! Jeg har en Athlon XP 1800+, et Epox 8KHA+ MB,
512MB DDR Ram og en masse andet tjavs... og så det famøse Radeon 8500. Jeg
har haft CPU, MB og RAM i under 1 uge - på mit gamle MB brændte min AGP port
af nemlig...

Anyway: Trods clean install af Windows XP, test af div. ATI drivere, VIA
4-in-1 og andet godt, er det endnu ikke lykkedes mig at få mit Radeon til at
køre stabilt. Prøver jeg 3DMark 2001 nu, får jeg lockup for sure... og det
samme hvis jeg prøver en gang RTCW. Lige pt. kan jeg faktisk kun surfe på
nettet og andre 2D ting, for når vi snakker 3D dør kortet efter få sekunder.

Nu kunne kloge hoveder måske fristes til at sige, at det er mig der er et
fjols (er jeg måske også, men det er da kun fordi jeg har købt et ATI kort),
men faktisk er der meget skriveri på www.rage3d.com (i forum) om, at en del
andre har samme problemer. Pudsigt nok er der faktisk nogle der kan få
lortet til at køre, men det er vist næppe flertallet.
Jeg har indtryk af, at det primært er et problem under Windows XP, men det
er vel sådan set mere ATI der har et problem så - jeg kan da ihvertfald ikke
løse det trods en ihærdig indsats.

Sidder der alligevel en-eller-anden derude, som har fundet de vise sten, så
giv venligst lyd fra dig, inden jeg sælger det-der ATI lort og køber et
Nvidia kort igen.

- aGeS

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-02-02 08:57

"aGeS" <ages@agesfxp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Sidder der alligevel en-eller-anden derude, som har fundet de vise sten,

> giv venligst lyd fra dig, inden jeg sælger det-der ATI lort og køber et

Hvis du nu selv læser hvad du skriver, så tror jeg du har fundet dit
problem. Du skriver at på dit gamle MoBo brændte din AGP port af, ja, hvad
sad der i den port, sikkert dit ATI kort, så kunne man jo godt fristes til
at tro at der også var noget i kortet der var brændt af, bare en tanke !

Kim Larsen

Fra : Thorkild Sørensen

Dato : 09-02-02 10:58

Hej

Jeg har godt nok et Soltek 75DRV-2, men jeg har også et Radeon8500 og lavet en
hel clean windows XP installation og her kører alting perfekt. Dit kort kan jo
simpelthen være defekt og det kan jo ske. Lige umiddelbart er du det den første
jeg har set i denne NG som har haft så alvorlige problemmer.

Måske et overflødigt spørgsmål: Du har vel ikke været ved at overclocke, for så
har jeg også problemmer med 3Dmark2001.

Hilsen Thorkild

p.s Sad Radeon8500 i den AGP port som brændte af???

Fra : aGeS

Dato : 09-02-02 12:04

Jeg har haft den OC, men den kører helt normalt 250/250 igen nu. Som sagt
kan man på Rage3D læse en stibe indlæg fra folk med samme problem som mig,
så der er vist mange mandagskort i omløb, hvis det er forklaringen. Jeg
overvejer at lave en Windows 2000 installation, men omvendt gider jeg næsten
ikke formatere igen, igen.
Mit gamle SlotA mobo var blevet lidt ustabilt med mit Geforce2GTS og jeg
købte derfor et Radeon 8500. Efter et stykke tid røg AGP porten og jeg
skiftede så processor, mobo og RAM.

Det underlige er, at kortet kører perfekt i 2D - det er først når vi taler
3D at det crasher.

Mvh.
aGeS

Fra : aGeS

Dato : 09-02-02 13:30

Anyway, jeg smider det sq til rep på mandag - kan være at de første Radeon
8500 var noget crap, men at det er blevet ændret siden da.... hope so...

Fra : Thorkild Sørensen

Dato : 09-02-02 13:43

aGeS skriver:

> Jeg har haft den OC, men den kører helt normalt 250/250 igen nu.

Det var nu også mere FSB jeg tænkte på. Eksempelvis kan jeg ikke hæve min fsb
til mere end 135 MHz uden at den crahser i 3dmark (Jo, jeg kan hvis jeg hæver
Vcore). Når jeg OC'er grafikkortet for meget crasher den heller ikke, men laver
en masse grafik fejl.

> Mit gamle SlotA mobo var blevet lidt ustabilt med mit Geforce2GTS og jeg
> købte derfor et Radeon 8500. Efter et stykke tid røg AGP porten og jeg
> skiftede så processor, mobo og RAM.

ok, det vil jo så sige at kortet har siddet i en agp port, som er futtet af.
Hvordan kørte det før det skete??? Det vil jo ikke være umuligt at kortet også
har taget skade ved det.

> Det underlige er, at kortet kører perfekt i 2D - det er først når vi taler
> 3D at det crasher.

Der skal du så også lige tænke på at CPU'en, mobo osv højst sandsynlig er mere
belastet.

Inden du sender det til rep ville jeg nok finde en anden computer som kører fint
og prøve kortet heri.

Hilsen Thorkild

Fra : Thomas

Dato : 09-02-02 15:29

> [...]
> Sidder der alligevel en-eller-anden derude, som har fundet de vise sten,

> giv venligst lyd fra dig, inden jeg sælger det-der ATI lort og køber et

Jeg har et Geforce2 MX liggende, som jeg gerne vil bytte med.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-02-02 18:54

Hey aGeS - så vidt jeg husker var det dig der flashede bios'en på dit 8500 -
kunne det ikke være der problemet ligger ??

Ellers check epox forumet på www.amdmb.com Der er et par tråde omkring dit
problem !

--
~Jeg søger arbejde - Datamatiker + CCNA læs mere på www.callesen.tk~

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 10-02-02 00:59

aGeS wrote:

> Sidder der alligevel en-eller-anden derude, som har fundet de vise sten, så
> giv venligst lyd fra dig, inden jeg sælger det-der ATI lort og køber et
> Nvidia kort igen.

Jeg har i flere forums at der er sjove problemer med Windows XP og de
hurtigste 3D kort, altså både ATI og Nvidia, og din beskrivelse passer
ret godt på de ting jeg har læst. Går lyden også i loop når den går ned?

Jeg ville prøve med en anden Windows version og hvis det så ikke ændre
noget, så ville jeg prøve kortet i en anden PC.

Held og lykke

Bruno

PS. Husk når du læser i et forum at folk primært skriver når de har
problemer, så selvom der er mange klager betyder det ikke at et flertal
har problemer.

Fra : aGeS

Dato : 10-02-02 01:21

Har nu læst i en MASSE forums og prøvet nok omkring 50 tricks og
kombinationer af disse. Jeg har opsat min BIOS som de klogeste anbefaler -
se evt. her:
http://www.amdmb.com/vb/showthread.php?s=12685debd46da76435e389c109e846e6&th
readid=79836

Der er bare intet at gøre.. Så prøvede jeg at installere Windows 2000, men
der var nøjagtigt samme problem. I morgen tager jeg over til en makker og
tester kortet i hans PC. Det har jeg prøvet før, men der nåede vi ikke lige
at teste 3D - fx. spil eller 3DMark 2001 (how stupid)

I alle tilfælde sender jeg kortet til rep. på mandag. Jeg har et Geforce2
GTS liggende hos min makker, som jeg prøver at smide i denne PC i morgen og
se hvad effekten bliver. Om ikke andet kan det da holde mig gående indtil
jeg får et nyt Radeon kort.

Anyway: I skal alle have tak for tips og råd - jeg er da kun glad for, at
jeres Radeon kort kører uden problemer!

- aGeS

Fra : aGeS

Dato : 10-02-02 15:32

Lige en lille follow-up: Har nu haft testet mit Radeon 8500 i min kammerats
Duron 700MHz og der kører kortet fint. For at genskabe hans driver
environment en lille smule, tog jeg hjem og installerede mit Geforce2 GTS i
PC'en (clean install) og det virker bare fint. Derefter smed jeg mit Radeon
kort i og installerede ATI drivers, nøjagtigt som hos min kammerat.
Det så ud til at køre fint, lige indtil jeg smed 3DMark 2001 i luften - så
var fejlen der igen.

Har nu mit gamle, men stabile Geforce2 GTS i min comp. igen og sender mit
Radeon til rep. i morgen.

Fra : Thomas

Dato : 10-02-02 16:13

> Det så ud til at køre fint, lige indtil jeg smed 3DMark 2001 i luften - så
> var fejlen der igen.

Hvorfor smide det til rep. hvis den kører alt fint bortset fra 3Dmark? Det
tyder da mere på, at det er en software fejl fremfor en hardware fejl.

Fra : aGeS

Dato : 10-02-02 18:22

> "aGeS" <ages@agesfxp.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor smide det til rep. hvis den kører alt fint bortset fra 3Dmark? Det
> tyder da mere på, at det er en software fejl fremfor en hardware fejl.

Har du ret i, men nu er 3DMark bare det proggy som jeg tester med. Problemet
er det samme i RTCW, som du vil se hvis du læser mine ældre postings...

Fra : Thomas

Dato : 10-02-02 21:57

> Har du ret i, men nu er 3DMark bare det proggy som jeg tester med.
Problemet
> er det samme i RTCW, som du vil se hvis du læser mine ældre postings...

Sorry, det så jeg ikke lige i farten. Jeg kører RTCW fint på mit 8500LE, så
det kan i hvert fald sagtens lade sig gøre på et sådant kort, men om du så
har en hardware eller software fejl ved jeg ikke.

Mht. OS så har jeg læst, at XP performer op til 50% dårligere end Win98 i
forbindelse med spil, når vi snakker Radeon og GF3. Måske en installation af
Win98 var værd at overveje?

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-02-02 02:21

> [...]

> forbindelse med spil, når vi snakker Radeon og GF3. Måske en installation

Det var ellers noget af et ømt område at komme ind på. Jeg har ellers
forsøgt at forklare det samme, at NT baserede styresystemer ikke er gode til
spil, men der er ikke mange der tror på det skrevne. Men nu er der da flere
der har mailet til mig og fortalt at det er rigtigt nok, om det er fordi de
ikke "tør" at poste indrømmelserne her, det ved jeg ikke, men det lader til
at folk er ved at se lyset

Kim Larsen

Fra : Thomas

Dato : 11-02-02 08:54

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> ikke "tør" at poste indrømmelserne her, det ved jeg ikke, men det lader

Det er vel kun et ømt område for Microsoft, folk herinde kan jo ikke gøre
for det

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-02-02 10:38

> Det er vel kun et ømt område for Microsoft, folk herinde kan jo ikke gøre
> for det
>
> --
Jo, for folk VIL have det nyeste af det nyeste, og så vil de ikke indrømme
at de har faget fejl. Jeg hoppede selv på den, men jeg har nu nedgraderet
igen til win98SE, og det virker. XP kan køre mange af spillene, men der er
nogen den ikke kan styre, så vil man have det hele med, så er det ikke XP
man skal vælge, surt men sandt.

Kim Larsen

Fra : Martin Møller

Dato : 11-02-02 17:40

> [...]
> nogen den ikke kan styre, så vil man have det hele med, så er det ikke XP

Så må jeg være en af de heldige for jeg har ikke haft problemer med at køre
spil i XP ej heller med mit Radeon 8500 kort. Og jeg skifter IKKE til 98.
Det ville da være et stort skridt bagud.

Martin

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 12-02-02 14:14

"Martin Møller" <martin.moeller@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> spil i XP ej heller med mit Radeon 8500 kort. Og jeg skifter IKKE til 98.
> Det ville da være et stort skridt bagud.

Min XP kører også upåklageligt, både med mit gamle Voodoo 3 og mut nye
GeForce 2 Ti. Bedre end Win98.

Jacob

Fra : Thomas

Dato : 15-02-02 23:21

> [...]
> nogen den ikke kan styre, så vil man have det hele med, så er det ikke XP

Hej Kim

Har lige set Martin og Jacobs indlæg, nu forstår jeg hvad du mener med ømt
område

Fra : Preben Lind @ Roskil~

Dato : 12-02-02 10:24

Prøv med en bedre/kraftiger PSU,,,

Fra : aGeS

Dato : 12-02-02 18:34

Jeg har en ret god 330W PSU, så den er ikke problemet