Stofanet i netværk
Fra : Søren Lund

Dato : 08-02-02 00:08

Hvordan kobler man flere PC'er op i et netværk når man har stofanet: Jeg har
en hub. Skal der bruges et almindeligt netkabel fra modemet og over i
hubben, eller skal det været et krydset kabel.

Søren

Fra : Kasper Christensen

Dato : 08-02-02 12:10

> [...]
> en hub. Skal der bruges et almindeligt netkabel fra modemet og over i
> hubben, eller skal det været et krydset kabel.

Det kan du ikke. Med stofanet er der en ip adresse. Du skal have 2 netkort i
en pc og så dele forbindelsen derfra og ud i en hub.

mvh

Kasper

Fra : S. Mckinley

Dato : 09-02-02 11:24

Du kan også købe en router; i såfald slipper du for at have en ekstra pc
tændt!
Jens

Fra : Jan

Dato : 13-02-02 01:26

> Du kan også købe en router; i såfald slipper du for at have en ekstra pc
> tændt!
> Jens

Og hvordan vil du sparke den på nettet ??
Jeg tænker her på adgangs-login ?

p.s. husk at svar UNDER de andre, ikke over

Fra : Jonas

Dato : 13-02-02 16:45

"Jan" <jan@zumma.dk> skrev i en meddelelse news:a4cbqf$ct6$1@sunsite.dk...

> Og hvordan vil du sparke den på nettet ??
> Jeg tænker her på adgangs-login ?

På samme måde som normalt. Med en browser, telnet eller lignende.

Jonas.

Fra : Jan

Dato : 14-02-02 00:25

"Jonas" <jonas@post.cybercity.dk> wrote in message

> På samme måde som normalt. Med en browser, telnet eller lignende.

Kan man så logge på fra en valgfri pc'er og lidt senere kan de andre pc'ere
tændes og så vil de bare være på nettet ?

Hvad vil du gøre med ip-adresseopsætning ??

/Jan

Fra : Jonas

Dato : 14-02-02 11:54

Jan <jan@zumma.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:a4esm0$6a2$1@sunsite.dk...

> Kan man så logge på fra en valgfri pc'er og lidt senere kan de andre
pc'ere
> tændes og så vil de bare være på nettet ?

Ja du kan logge på stofanet fra en vilkårlig pc på hjemme-netværket og alle
pc'erne vil være på nettet.

> Hvad vil du gøre med ip-adresseopsætning?

Din "eksterne" ip sættes op i routeren. Hvis den kan fungere som
dhcp-server, kan du få den til at give dine pc'ere alt ip-relateret
opsætning automatisk. Det skal bare sættes op én gang i routeren.

Jonas.

Fra : Jan

Dato : 14-02-02 14:15

[snip]

> Din "eksterne" ip sættes op i routeren. Hvis den kan fungere som
> dhcp-server, kan du få den til at give dine pc'ere alt ip-relateret
> opsætning automatisk. Det skal bare sættes op én gang i routeren.

Så en Cisco 806 må kunne gøre tricket.
Det gælder simpelthen bare om at få en router der kan lege dhscp-server

....og hvad ligger så nogen i, i priser ??

/Jan

Fra : Jonas

Dato : 14-02-02 16:26

Jan <jan@zumma.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:a4gd91$dag$1@sunsite.dk...

> Så en Cisco 806 må kunne gøre tricket.
> Det gælder simpelthen bare om at få en router der kan lege dhscp-server

Pas, jeg kender ikke Cisco 806. Måske er der andre der kan svare på det?

Jonas

Fra : Jan

Dato : 14-02-02 17:49

> Jan <jan@zumma.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:a4gd91$dag$1@sunsite.dk...

Er det noget du har praktisk erfaring med, eller er det rent teoretisk du
mener det skulle kunne lade sig gøre ??

/Jan

Fra : Jonas

Dato : 14-02-02 22:00

"Jan" <jan@zumma.dk> skrev i en meddelelse news:a4gpr8$3b0$1@sunsite.dk...

> Er det noget du har praktisk erfaring med, eller er det rent teoretisk du
> mener det skulle kunne lade sig gøre ??

Jeg bruger selv en router på min stofanet forbindelse. Så jo, jeg ved det
kan lade sig gøre.

Jonas.

Fra : Jan

Dato : 15-02-02 05:29

> Jeg bruger selv en router på min stofanet forbindelse. Så jo, jeg ved det
> kan lade sig gøre.

....og flere pc'ere i netværk ??

hvad "hedder" din router ? Klaus ? (no, just kidding, ku' ik' li' la' vær')

hvad mærke er det, skulle der havde stået

Fra : Jonas

Dato : 15-02-02 08:55

Jan <jan@zumma.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:a4i2ud$s52$1@sunsite.dk...

> ...og flere pc'ere i netværk ??

Ja.

> hvad "hedder" din router ? Klaus ? (no, just kidding, ku' ik' li' la'
vær')

> hvad mærke er det, skulle der havde stået

Det er en netgear-kasse
Typen kan jeg ikke lige huske nu.

Jonas.

Fra : Jan

Dato : 15-02-02 13:19

> Det er en netgear-kasse
> Typen kan jeg ikke lige huske nu.

okay da.

kan du ikke forklare mig de nøjagtige detaljer. hvordan har du sat det op ?
hvordan logger du på osv. ?

/Jan

Fra : Jonas

Dato : 15-02-02 13:59

Jan <jan@zumma.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:a4iudo$btg$1@sunsite.dk...

> kan du ikke forklare mig de nøjagtige detaljer. hvordan har du sat det op
?
> hvordan logger du på osv. ?

Er det ikke det jeg har gjort?
Routeren er forbundet til kabelmodemet. Alle (som regel kun 2) computer er
forbundet til en port på routeren. Logger på fra en tilfældig pc på
netværket, på nøjagtig samme måde, som hvis der kun var en pc direkte
tilsluttet kabelmodemet. Alle computerne vil derefter være logget på.

Opsætningen af ip-adresser i min router foregår let via en browser. Denne
del kan dog godt variere lidt med de forskellige typer af routere.

Er der andet du vil vide, må du spørge lidt mere specifikt

Jonas.

Fra : Frits Pedersen

Dato : 16-02-02 19:15

Jeg har også en Netgear router og 2 pc, men kan ikke få det til at fungere.
Vil du fortælle mig din routeropsætning?

Fra : Jonas

Dato : 16-02-02 23:27

"Frits Pedersen" <frits@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har også en Netgear router og 2 pc, men kan ikke få det til at
fungere.
> Vil du fortælle mig din routeropsætning?

Ja det vil jeg da. Men kunne du ikke fortælle hvilken router du har og hvad
der ikke virker?

Jonas.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-02-02 23:45

Sat, 16 Feb 2002 23:27:20 +0100, skrev "Jonas"
<jonas@post.cybercity.dk>:

>Ja det vil jeg da. Men kunne du ikke fortælle hvilken router du har og hvad
>der ikke virker?

Og så ville det være rart, hvis vi kunne blive fri for alle disse
routerespørgsmål i udbydergrupperne, de hører hjemme i
news:dk.edb.netvaerk eller evt. en intern gruppe, hvis det er
udbyderspecifikke spørgsmål.

Fut: news:dk.admin.netikette
--
med venlig hilsen