Fordeling af anerob og aerob træning
Fra : Tricia

Dato : 07-02-02 11:14

Hej

Har I erfaring med hvordan styrke/vægttræning og løb/aerobictræning bedst
fordeles over ugen, hvis man ønsker primært mindre fedt på kroppen, men også
gerne bedre kondi?

Altså skal man f.eks. træne styrke 3 x ugt. og løb/aerobic 3 x.

Jeg har trænet over en lang periode (1½ år), men finder efterhånden ud af
(iflg. artikler/bøger), at jeg simpelthen ikke har været igang længe nok
ugentligt (ligget på ml. 2-4 timer fordelt ml. styrke/løb/yoga), jeg opnår
simpelthen ikke mit mål (2-3 tøjstørrelser mindre).
Mit spørgsmål opstår fordi der så er stor uenighed (det vil der selvfølgelig
nok også være her i forum :)) om, hvordan træningen skal fordeles.

Nogle sværger helt til løb/aerobic mindst 5 x ugt. (a 20-60 min) og måske
styrke/vægt 1 x.

Andre siger man skal træne styrke/vægt mindst 3 x ugt. før det batter, og
evt. supplere med aerobtræning.

Yoga og smidighedstræning tælles slet ikke med hos nogen, men må udøves
udover !!??

Begge må jo have resultater af hvad de hver især gør? Jeg er dog ved at være
rimelig utålmodig efter bedre resúltater (kan bedst udtrykkes som: 2-3
tøjstørrelser ned) og vil helst igang med det optimale ??? Jeg ved dog godt,
at mit rygestop for 1 år siden, trak stofskiftet ned.

Kosten som jo også er vigtig i forbind. m. vægttab kører på et rimeligt dog
ikke helt optimalt plan, da jeg ind imellem kæmper med en sød tand.
Min kost generelt:
morgen: 40-50 gr havregryn m rosiner el. Kellogs K el. Musli
Formiddag: (2 måltider) 1 frugt el. 1 yoghurt/cultura el. 1 gulerod el. 1
sk. grov franskbrød
frokost: 1 sk groft rugbrød el. bolle, 3-4 sk. magert kødpålæg el. fisk,
grøntsager
Eftermiddag: (1-2 måltider) 1 frugt el. 2 kiks (lowfat) el. 1 sk. rugbrød m.
magert kødpålæg
Aften: ca. 100 gr. kød/fjerkræ/fisk, grøntsager, evt. ris/kartofler/brød
Mine ømme punkter er især eftermiddag og aften:
vingummi / lakrids / bolle el bagel m. marmelade / sjældnere: 1 stk. kage

MVH Lene

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 07-02-02 12:34

"Tricia" <ldau@private.dk> wrote in message

> [...]
bedst
> fordeles over ugen, hvis man ønsker primært mindre fedt på kroppen,

Jeg kender ikke til undersøgelser, der direkte belyser hvordan
tingene skal fordeles i forhold til hinanden, men mange eksperter
mener, at det vigtigste er at få motioneret hver dag!

Så, hvis du spørger mig, og det gør du blandt andet, ville jeg
anbefale min. 30 min aerob motion hver dag - en til to dage kunne man
motionere i længere tid, eller lave to træningspas. Supplér med
styrketræning to gange om ugen - mere end to gange om ugen er der
ikke nogen grund til, hvis den samlede træningsmængde skal holdes på
et realistisk niveau.

Lad den aerobe træning være cykling, svømning, romaskine,
trappemaskine etc. og i mindre grad løb, da det overbelaster led,
medmindre du i forvejen er vant til at løbe. Sørg for at intensiteten
er tilstrækkelig høj, dvs. du skal ikke kunne føre en samtale, men
heller ikke højere end at du kan klare hele tidsperioden.

Styrketræningen bør være af relativt høj intensitet, dvs. 6 - 12
repetitioner til udmattelse. Lav øvelser, der arbejder store
muskelgrupper igennem, f.eks. bænkpres, benbøjninger etc. sørg for at
få ordentlig instruktion, så du undgår skader.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Trine og Thomas

Dato : 07-02-02 19:12

Hej Tricia

Prøv at se på denne side:
http://www.netmotion.dk/Default.asp?ID=203

Smil fra Trine

Fra : Ikaro

Dato : 07-02-02 19:58

"Tricia" <ldau@private.dk> wrote

> Hej

Hej hej :)

> Har I erfaring med hvordan styrke/vægttræning og løb/aerobictræning bedst
> fordeles over ugen, hvis man ønsker primært mindre fedt på kroppen, men
også
> gerne bedre kondi?

vil du forbrænde fedt på kroppen , så er aerobe en good måde.
For ved aerobe , bruger kroppen fedt som _primær_energy kilde.
seføli også med styrke træning engang i mellem. jo større muskler og mere du
forbrænder.
også når du sover :)

> Altså skal man f.eks. træne styrke 3 x ugt. og løb/aerobic 3 x.

jeg vil nok sige 4-5 x aerobe / 1-2 x anaerobe hård trænings pas med korte
intervaller (styrke træning vægtløftning etc.)
Bygger du de muskler du har , kan du brænde mere fed og forbedre kondi,
kroppen "strammes".

> [...]
selvfølgelig
> nok også være her i forum :)) om, hvordan træningen skal fordeles.

Det er sikkert , men 2 - 3 timer om ugen er "for lidt" .

> [...]
> styrke/vægt 1 x.
> Andre siger man skal træne styrke/vægt mindst 3 x ugt. før det batter, og

en uge : laver du 4 aerobe / 2 anerobe ,
et andet uge kan du skifte med 5 aerobe og 1 interval træning hvor man kan
lave nogle 15 minutter motion / 2 minuters pause / /
Et andet med 6 x aerobe( 4x mellem aerobe og anaerobe + 2 under anaerobe
tærskel (høj tempo )
eller 3 lange træning pas med lav intensitet og 3 med medium hård
intervaller ( over aerobe og under anaerobe )
varierer..

> Yoga og smidighedstræning tælles slet ikke med hos nogen, men må udøves
> udover !!??

ja , som afspænding , efter træning , eller i de dag hvor du tager "fri" fra
træning
så er yoga fint ,

> [...]
godt,
> at mit rygestop for 1 år siden, trak stofskiftet ned.

det er ingen opskrift på det optimæale trænings program.
Det som virker godt på mig , kan virke helt fokert på dig ..
Da jeg cykled , så havde jeg variation i træning.det var vigtig for mig.
Træned hver dag ( mener _hver_dag_) minimum 3½ timer , op til 7 timer.
(vil ikke komme i detaille hvordan de så ud for hver dag )
og så cykle løb om søndag.
Om vinter havde jeg et andet trænings plan , hvor den aerobe og styrke
trænings pas
blev _meget_ brugt. ,man træner sig stærke om vinter for at køre hurtig om
sommer.

> [...]
> Mine ømme punkter er især eftermiddag og aften:
> vingummi / lakrids / bolle el bagel m. marmelade / sjældnere: 1 stk. kage

Den sød tand har vi alle sammen.
når du bruger energi ved træning , så skal du fylde depoterne med kulhydater
og protein efter træning.
rosiner , marmellade , bolle ,kiks, musli,yoghurt.... ved du hvor meget
sukkert du få om dagen ?
:)

> MVH Lene

Hilsen
Ikaro

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-02-02 22:03

> [...]
> For ved aerobe , bruger kroppen fedt som _primær_energy kilde.
> seføli også med styrke træning engang i mellem. jo større muskler og mere

Vi hører ofte at store muskler forbrænder mere energi end små - men hvorfor
gør de det? Er det vægten - altså at man bliver tungere eller hvad sker der?

Mvh Maria

Fra : Mae

Dato : 08-02-02 07:38

"Maria Frederiksen" skrev<>

> [...]
hvorfor
> gør de det? Er det vægten - altså at man bliver tungere eller hvad sker

Grunden til at de store muskler(lårmuskler, sædemuskler etc.) forbrænder
mere er, fordi de har brug for mere brændstof for at arbejde optimalt.
Brændstoffet består af ATP.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-02-02 09:20

"Mae" <espressopigen@hotmail.com> wrote in message

> Grunden til at de store muskler(lårmuskler, sædemuskler etc.)
forbrænder
> mere er, fordi de har brug for mere brændstof for at arbejde
optimalt.

Dvs. du mener at store muskler har en lavere effektivitet end små
muskler?

Mikkel

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 08-02-02 09:19

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Vi hører ofte at store muskler forbrænder mere energi end små - men
hvorfor
> gør de det? Er det vægten - altså at man bliver tungere eller hvad
sker der?

Store muskler flytter oftest større legemsdele end små muskler,
derfor bruger de mere energi. Derudover vejer store muskler i sig
selv mere end små muskler.

Mikkel

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-02-02 22:52

> [...]
>
> Store muskler flytter oftest større legemsdele end små muskler,
> derfor bruger de mere energi. Derudover vejer store muskler i sig

Undskyld - det var vist ikke ordentligt spurgt - jeg mente i hvile. Altså
hvorfor bruger en muskuløs mand på 100 kg mere energi i hvile end en
svagelig mand på 100 kg? Eller gør han?

Mvh Maria

Fra : Christian Vandsø

Dato : 14-02-02 11:44

On Wed, 13 Feb 2002 22:52:28 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Undskyld - det var vist ikke ordentligt spurgt - jeg mente i hvile. Altså
>hvorfor bruger en muskuløs mand på 100 kg mere energi i hvile end en
>svagelig mand på 100 kg? Eller gør han?

Ja - det er levende væv vi har at gøre med. Muskler bruger mere
energi end fedt for at "holde sig i live". Derfor vil en muskuløs
person forbrænde mere energi/tidsenhed i hviletilstand end en fed
person.

/Christian
--
[ http://vis.mig.et.geekshow.dk ]