Nyt kort - bedst til prisen?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-02-02 00:19

Hejsa!

Jeg står og overvejer at samle en ny PC fra bunden...

CPU bliver nok Athlon XP 1800+, resten har jeg endnu ikke fundet ud af
- ja, det er først her for et øjeblik siden jeg er gået i gang med at
kigge

Jeg har lige nu en 450Mhz-maskine med et Matrox G400-kort. Det
overvejer jeg også at udskifte - men til hvad? Jeg har ikke fulgt med
i udviklingen i lang tid, og lynhurtigt står man jo på bar bund.

Jeg vil gerne have et godt 2D-billede, men er begyndt at spille lidt
Counter-Strike, så 3D-ydelsen er heller ikke helt ligegyldig mere.

Det ser ud til der er kort der er _meget_ dyre, så dem holder jeg mig
fra (ligesom jeg stopper ved en CPU på 1800+, da prisen stiger markant
herefter). Hvilke kort skal jeg kigge efter - altså en god ydelse, men
stadig en pris der er til at betale?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : TBC

Dato : 07-02-02 01:37

Hvilke kort skal jeg kigge efter - altså en god ydelse, men
> stadig en pris der er til at betale?

Det nye Geforce 4 Ti 4200 lyder som et godt bud til dig. Mindre bør du ikke
have hvis det skal bare være bare nogenlunde fornuftigt scaleret til en
XP1800
- men det varer vel nogle uger endnu før du kan få fingerne i et. Skal det
være lige nu vil jeg sige et GF3 Ti500, men de er dog væsentligt dyrere
(endnu)

TBC

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-02-02 02:34

TBC skrev:

> [...]
>være lige nu vil jeg sige et GF3 Ti500, men de er dog væsentligt dyrere

Et GF4-kort er dyrere end et GF3-kort?

Jeg glemte måske en væsentlig detalje, jeg vil meget gerne have
TV-udgang på kortet.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : TBC

Dato : 07-02-02 03:12

> Et GF4-kort er dyrere end et GF3-kort?

Geforce 4 Ti 4200 introduceres til en pris der er lavere end Ti500's
nuværende pris. Det kommer på edbpriser formentlig til at koste omkring 2000
kr inden for en ganske overskuelig fremtid. (vejl. pris US intropris $199,-)

TBC

Fra : TBC

Dato : 07-02-02 03:15

> Jeg glemte måske en væsentlig detalje, jeg vil meget gerne have
> TV-udgang på kortet.

Der kommer helt sikkert kort både med og uden, det afhænger af de
forskellige producenter.
Jævnfør blot de nuværende GF3 modeller på markedet og forskellen i pris mht
TV out.

Fra : Morten Jensen

Dato : 07-02-02 09:45

Hej Lasse

Hvis det eneste spil du spiller er CS er der vildt overkill at købe både
GeForce 3 og 4. Hvis du samtidigt gerne vil have god billedkvalitet bør du
nok overveje et kort fra ATI eller Matrox. Både ATI Radeon og Matrox kort
vil kunne opfylde dine grafik behov i CS. Brug hellere penge til mere ram
eller et raid-disk system.

/Morten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-02-02 13:42

Morten Jensen skrev:

>Hvis det eneste spil du spiller er CS er der vildt overkill at købe både
>GeForce 3 og 4.

OK - men jeg vil da ikke udelukke at jeg vil komme til at bruge det
til andre ting :)

>Hvis du samtidigt gerne vil have god billedkvalitet bør du
>nok overveje et kort fra ATI eller Matrox.

Kan jeg måske endda beholde mit G400? Det hakker en smule nogle gange,
og kører ikke så godt i de høje opløsninger, men det bliver måske
bedre når jeg får en hurtigere CPU (altså selvom det er samme
grafikkort)

>Brug hellere penge til mere ram

Ram skal der ikke spares på.

>eller et raid-disk system.

Ellers tak!

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Torben Nielsen

Dato : 07-02-02 16:56

> [...]
> og kører ikke så godt i de høje opløsninger, men det bliver måske
> bedre når jeg får en hurtigere CPU (altså selvom det er samme

Behold du bare dit G400 til du får brug for mere, indtil da arbejder
tiden for din pengepung. Når først GeForce4 kommer i butikkerne, falder
priserne på grafikkort vel generelt. Det er den taktik jeg i øjeblikket
benytter mig af ;) Jeg venter til 4200ti er kommet på markedet og ser
hvad der giver mest ydelse for de max 2500,- jeg vil give.

Du kan jo altid skifte dit G400 ud hvis du synes at det er for langsomt,
selv med ny CPU, det ville da være ærgerligt at bruge penge nu, hvis du
indtil videre ikke har brug for et GF4.

Mvh

Torben