Stop så det salgsgas.
Fra : Steen Hansen

Dato : 06-02-02 20:52

Hvor er det dog irriterende hele tiden at skulle lægge øre og øjne til de
stort opslåede reklamer for bredbåndsinternet, fra specielt TDK.

Det har INTET med bredbånd at gøre, bredbånd er defineret som opkoblinger
OVER 2Mb/s færdig slut. Nøjagtigt som Industri og handelsstyrelsen påstår at
have fortalt dem.
Ikke desto mindre "himler", teleselskaberne op med at deres sølle ADSL-
linier er bredbånd, som i øvrigt er europas dyreste, hvis ikke verdens
dyreste.

Jeg savner med dette indlæg ideer til, hvordan jeg kan være med stoppe dette
salgsgas inden hele Danmark tror ADSL er det samme som bredbånd.

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 06-02-02 21:28

Steen Hansen wrote:

<snip>
> Det har INTET med bredbånd at gøre, bredbånd er defineret som
> opkoblinger
> OVER 2Mb/s færdig slut.
<snip>

Er den internationale definition ikke nærmere > 10 Mb/s ?

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Morten Boysen

Dato : 06-02-02 21:37

"Steen Hansen" <explorer55@mail.dk> wrote in message

> Det har INTET med bredbånd at gøre, bredbånd er defineret som
opkoblinger
> OVER 2Mb/s færdig slut.

Er den det? Prøv at læs følgende links. Det kan måske udvide din
horisont lidt:

<http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci211706,
00.html>
http://www.emarketer.com/analysis/broadband/20010306_bband.html

> Jeg savner med dette indlæg ideer til, hvordan jeg kan være med
stoppe dette
> salgsgas inden hele Danmark tror ADSL er det samme som bredbånd.

Alt efter hvilken definition du vælger, så *er* ADSL bredbånd.

--
Morten Boysen

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 08-02-02 01:10

On Wed, 6 Feb 2002 21:36:56 +0100, "Morten Boysen"
<morten.boysen@aub.dk> wrote:

>Alt efter hvilken definition du vælger, så *er* ADSL bredbånd.

Alt efter hvilken definition man vælger, så er to dåser med et reb[1]
imellem bredbånd.

[1]: Til forskel fra den normale snor.

/Jarlskov

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-02-02 13:18

"Lasse Jarlskov" <lasse@jarlskov.dk> wrote in message
> Alt efter hvilken definition man vælger, så er to dåser med et
reb[1]
> imellem bredbånd.
>
> [1]: Til forskel fra den normale snor.

Ja, hvilket også er det der er min pointe. TDC kan sagtens bruge ordet
i deres reklamer, da bredbånd efterhånden kan betyde mange forskellige
ting.

--
Morten Boysen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-02-02 13:23

In article <a40fmg$5i5$1@sunsite.dk>, Morten Boysen wrote:

> Ja, hvilket også er det der er min pointe. TDC kan sagtens bruge ordet
> i deres reklamer, da bredbånd efterhånden kan betyde mange forskellige
> ting.

Og derudover er det fuldstændig korrekt at kalde ADSL bredbånd, lige
meget, hvor meget båndbredde man leverer.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Cahn's Axiom:

Fra : Steen Hansen

Dato : 08-02-02 18:47

Ifølge Mortens link

> http://www.emarketer.com/analysis/broadband/20010306_bband.html

Har webster allerede i 1956 defineret, betydningen af bredbånd

"Main Entry: broad·band
Pronunciation: 'brod-"band
Function: adjective
Date: 1956
1 : operating at, responsive to, or comprising a wide band of frequencies <a
broadband radio antenna>
2 : of, relating to, or being a communications network in which a frequency
range is divided into multiple independent channels for simultaneous
transmission of signals (as voice, data, or video)"

hvis webster var først om at benytte ordet bredbånd, betyder det som der
står at ISDN mm. er bredbånd. Er Websters definition af ukendte årsager ikke
gælende, er den der definition der gælder for os danskere Telestyrelsens
definition der siger bredbånd >2Mbit/sek.
http://147.29.107.4/streamspeed_download_faq.asp
Min pointe er, at hvis man vælger at hænge sin hat på Websters definition,
så bør man også reklamere for ISDN, som bredbånd. Så vil de fleste danskere
nok alligevel rynke på panden, tror i ikke ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-02 23:39

"Steen Hansen" <explorer55@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Min pointe er, at hvis man vælger at hænge sin hat på Websters
definition,
> så bør man også reklamere for ISDN, som bredbånd.

Bør? Man afgør vel selv hvilke buzzwords man vil anvende i sin
marketing...

Fra : Charbax

Dato : 09-02-02 00:35

> Man afgør vel selv hvilke buzzwords man vil anvende i sin
> marketing...

det er ulovligt at lave misvisende reklamer. Det er ulovligt at fortælle at
en fiat punto kan køre 250km/t hvis den max kan køre 140km/t. Det er
ulovligt, og gør man det afligevel kommer man i fængsel og skal betale
millionner af kroner i bøde til staten.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-02-02 09:51

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse
> det er ulovligt at lave misvisende reklamer.

Men ordet bredbånd har ikke nogen fast definition og kan derfor ikke
være misvisende.
Der er helle rikke nogen fast definition af ordet "god" eller "light"

> Det er
> ulovligt, og gør man det afligevel kommer man i fængsel og skal betale
> millionner af kroner i bøde til staten.

Det er jo løgn...

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 09-02-02 09:56

Charbax wrote:

> [...]
> en fiat punto kan køre 250km/t hvis den max kan køre 140km/t. Det er
> ulovligt, og gør man det afligevel kommer man i fængsel og skal betale

Det ovensåtende eksempel, ikke er ikke ikke særligt godt som eksempel i
forhold til Martin kommentar. km/t er veldefineret begreb, og således er
det ret enkelt at måle, hvorvidt bilen kan køre 140 eller 250.

Bredbånd er ikke på samme måde entydigt defineret, og derfor falder det
i Buzzword kategorien. Den alment anvendte definition af bredbånd hos
danske ISP'er for tiden, syntes nærmest at være at alt, der er hurtigere
end ISDN er bredbånd.

(( Flemming ))

--
Flemming Mahler Larsen, Media & Portal Technology @ TDC Internet
http://card.netfactory.dk/ , +45 3552 6452

Fra : Steen Hansen

Dato : 09-02-02 11:10

> Det ovensåtende eksempel, ikke er ikke ikke særligt godt som eksempel i
> forhold til Martin kommentar. km/t er veldefineret begreb, og således er
> det ret enkelt at måle, hvorvidt bilen kan køre 140 eller 250.

Jeg ved fra min skoletid at km/t er en scalar og overhovedet ikke er
veldefineret, du kan jo køre både nord og syd med 140km/t :)

Når nu telestyrelsen der har til opgave at sikre forbrugerne får "kvalitets"
tele og data (ikke nødvendigvis højhastighed), siger at det er en Bredt
Anerkendt definition at benytte 2Mbit/sek, hvorfor så ikke benytte den ????
Alt andet er da, uanset hvordan man vender og drejer det, kun opfattes som
et forsøg på at narre forbrugerne.Man kunne jo også skrive, at man leverer
det hurtigste bredbånd overhovedet, og så undlade at skrive at det kun
gælder det meste af danmark, vores naboer vil nok grine af os så.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-02-02 11:26

> [...]
Bredt
> Anerkendt definition at benytte 2Mbit/sek, hvorfor så ikke benytte den
????

forbrugerorganisationer og styrelser har jo et lidt andet fokus end
firmaer, og det er jo ganske normalt at firmaer bruger alle
tilrådeværende (lovlige) midler for at få et produkt solgt.

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 09-02-02 15:58

Steen Hansen wrote:

> Jeg ved fra min skoletid at km/t er en scalar og overhovedet ikke er
> veldefineret, du kan jo køre både nord og syd med 140km/t :)

ja og ?!? - du kører stadigt 140 km/t. km/t er ikke undet til en retning.

> [...]
> Anerkendt definition at benytte 2Mbit/sek, hvorfor så ikke benytte den ????

Fordi telestyrelsens (forsøg på en) definition kom længe efter at
begrebet var blevet udvandet. Herudover ville jeg tillige påstå, at for
at noget kan blive en anderkendt definition, kræver det (normalt og som
udgangspunkt) at dem der kunne tænkes at bruge den, slutter op om
definitionen.

(( Flemming ))

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-02-02 13:01

Charbax skrev:

>det er ulovligt at lave misvisende reklamer. Det er ulovligt at fortælle at
>en fiat punto kan køre 250km/t hvis den max kan køre 140km/t.

TDC skriver ikke at en 256/128-forbindelse kører med 2048/512, de
skriver det er bredbånd - det ville svare til at skrive at bilen kan
køre hurtigt.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - Få fjernet SIM-låsen fra din mobiltelefon!

Fra : Charbax

Dato : 09-02-02 20:42

> det ville svare til at skrive at bilen kan
> køre hurtigt.

og hurtigt betyder alt over 15km/t.

Fiat skal slagtes hvis de tør markedsføre deres lorte-bil som kun kører
20km/t ved at sige at den kører hurtigt. 20km/t er ikke hurtigt og det lader
ikke en rejse rundt i europa uden at rådne op i sæddet for ingen gad sidde i
en bil i flere år for at køre fra København til Valencia i spanien.

hvis nogen tør prøve at narre mig i at tro 20km/t er hurtigt, eller at
129kbit/s er bredbånd, så SLAGTER JEG!!!

TDC og Fiat skal slagtes.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-02-02 22:07

> 20km/t er ikke hurtigt

Hvis jeg løber 20 km/t så vil anse det for hurtigt...

> hvis nogen tør prøve at narre mig i at tro 20km/t er hurtigt, eller at
> 129kbit/s er bredbånd, så SLAGTER JEG!!!

Så kom og slagt mig (adressen kan ses på min hjemmeside), for jeg synes
dælme 20 km/t er hurtigt at løbe...

Fra : jakob

Dato : 14-02-02 21:57

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message
> [...]

OK - er du istand til at smile?

> hvis nogen tør prøve at narre mig i at tro 20km/t er hurtigt,
Hvis du løber foran og jeg sidder bag rattet - så tror jeg godt jeg kan
narre dig )))

//Jakob - er altid optræder som privat person og aldrig kunne drømme om at
gøre nogen fortræd, men som nok alligevel ikke burde have adgang til usenet

Fra : Mogens

Dato : 06-02-02 22:05

> [...]
dette
> salgsgas inden hele Danmark tror ADSL er det samme som bredbånd.

Du får ret og jeg får fred.

Mogens

Fra : Stine

Dato : 06-02-02 22:03

> [...]
> Ikke desto mindre "himler", teleselskaberne op med at deres sølle ADSL-
> linier er bredbånd, som i øvrigt er europas dyreste, hvis ikke verdens

Din horisont rækker sådan cirka hvor langt?

Prøv at tjekke f.eks. de tyske ADSL priser... Og nej, der følger hverken
pizza eller ferrari med.

/Stine

Fra : Gunnar Brogger

Dato : 07-02-02 00:26

On Wed, 6 Feb 2002 22:03:03 +0100, "Stine" <unknown@unknown.dk> wrote:

>Din horisont rækker sådan cirka hvor langt?
>
>Prøv at tjekke f.eks. de tyske ADSL priser...

Har du prøvet at tjekke f.eks Hong Kong, Frankrig, Sverige eller
UK??..
ikke bare ADSL; men kommunikation (incl. Post) i almindelighed ?
DK er _suverænt _dyrest.
--
Gunnar

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-02-02 02:03

Thu, 07 Feb 2002 00:25:58 +0100, skrev Gunnar Brogger
<gunnarb@privat.dk>:

>ikke bare ADSL; men kommunikation (incl. Post) i almindelighed ?
>DK er _suverænt _dyrest.

Pakkepost f.eks.:

<http://www.posten.se/privat/sok_porto/portotabell_paket.jsp>

<http://www.posten.no/portal/application/no.posten.portal.generic?contentId=PrivatPriser/privatprisernorgespakken.htm&linkId=&headerId=>

<http://www.post.de/application/preise/t_default.jsp?id=544>

<http://www.post.dk/posthuset/pris_brev_og_pakker/priser2002/priser_pakker_2002.htm>

Af disse fire er Tyskland lidt billigere end Danmark.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Stine

Dato : 08-02-02 20:57

"Gunnar Brogger" <gunnarb@privat.dk> skrev i en meddelelse
> DK er _suverænt _dyrest.

Så det er sådan ca., det her:
http://www.tversand.de/isroot/tversand/static/preis_interconnect_adsl.html
du betaler + hvor meget, for at gøre Danmark dyrest?

/Stine

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-02-02 22:09

"Steen Hansen" <explorer55@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Det har INTET med bredbånd at gøre, bredbånd er defineret som
opkoblinger
> OVER 2Mb/s færdig slut.

Nej. Bredbånd er traditionelt defineret som > 4 kHz
Alt andet er marketing.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-02-02 22:47

On Wed, 6 Feb 2002 20:52:15 +0100, "Steen Hansen" <explorer55@mail.dk>
wrote:

>bredbånd er defineret som opkoblinger OVER 2Mb/s færdig slut.

NEJ!

http://baren.dk.everyday.com.babeltech.dk.bums.dk/definition/

--
- Peter Brodersen

Fra : Søren Blom

Dato : 06-02-02 23:13

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i

> http://baren.dk.everyday.com.babeltech.dk.bums.dk/definition/

LOL

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Steen F.

Dato : 06-02-02 23:52

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> http://baren.dk.everyday.com.babeltech.dk.bums.dk/definition/

HAHAAA!! Nogen højere?
Et par nuller fra eller til... min matamatiklærer sagde altid, at 0 betød
ingenting! (hmm måske var det efter kommaet han mente, jeg husker ikke
skolen så klart længere...)

MVH
Steen

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 07-02-02 23:31

Millibit? ;)

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-02-02 00:41

On Thu, 07 Feb 2002 23:30:44 +0100, Svend Erik Jensen
<sej@isa.dknet.dk> wrote:

>Millibit? ;)

Er du i tvivl om betydningen?

--
- Peter Brodersen

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 08-02-02 17:40

Sålænge baren er indblandet, er jeg.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-02-02 23:48

On Fri, 08 Feb 2002 17:39:36 +0100, Svend Erik Jensen
<sej@isa.dknet.dk> wrote:

>Sålænge baren er indblandet, er jeg.

Touché!

(men hvem ved om folk kan stave til hectopascal)
--
- Peter Brodersen

Fra : Charbax

Dato : 08-02-02 06:27

> NEJ!

helt sikkert. BREDBÅND er både 56kbit/s dial-up modem hos TDC og min
bedste-mors 10mbit/s hos bredbåndsbolaget.

Bredbånd er min oldemors hjem-is bil.

Bredbånd er min mors grill.

Bredbånd er den skide valgplakat Pia Kjærsgår havde hængene i sin
soveværelse.

Fedt! Nu går jeg ud og laver reklamer på Tv2 hvor jeg sælger min mors grill
og kalder det for bredbånd. og hvis der er nogen der syntes at det er
misvisende, uethisk og forkert i forhold til hvad man lover den uvidende
befolkning om hvaffor nogle fantastiske nye muligheder man kan opleve med
Bredbånd.. at de så kun får min oldemors skide valgplakat er forbrugernes
egen problem!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-02 06:55

Charbax skrev:

>Bredbånd er den skide valgplakat Pia Kjærsgår havde hængene i sin
>soveværelse.

Du glemmer at bredbånd også var en hurtigsuppe man kunne købe da
jeg var barn.

--
Bertel

Fra : Jens

Dato : 08-02-02 23:27

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Du glemmer at bredbånd også var en hurtigsuppe man kunne købe da
> jeg var barn.

Ja, og lange lakridse bånd i lyserøde poser....... Var de fra Haribo eller ?

Jens

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 09-02-02 01:12

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message
[...]
> [...]
> Bredbånd.. at de så kun får min oldemors skide valgplakat er forbrugernes

= Vræææææææl - Jeg VIL simpelt hen ha' min vilje!

Hvis du har et så stort problem med TDC's definitioner, så hold dig væk fra
produkterne!

/Steen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-02-02 23:47

"Steen Hansen" <explorer55@mail.dk> writes:

> Det har INTET med bredbånd at gøre, bredbånd er defineret som opkoblinger
> OVER 2Mb/s færdig slut.

Nej. Bredbånd er alt, der transmitteres over fladkabler, for de er
nemlig brede. Således er terminalkabler af den pæne, flade,
mangefarvede type bredbånd, mens en fiber, uanset hvor mange data man
DWM'er gennem den, ikke er.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I desire macaroni pictures."
The RockBear. ((^)) -Moses.

Fra : Peter T.

Dato : 07-02-02 09:05

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> [...]
> nemlig brede. Således er terminalkabler af den pæne, flade,
> mangefarvede type bredbånd, mens en fiber, uanset hvor mange data man

Orv... Jeg har altså bredbånd mellem mit floppydrev og mit bundkort! :D

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Charbax

Dato : 08-02-02 06:34

> Nej. Bredbånd er alt,

så skal sgu DR's fremtids dokumentar programmer, artiklerne om internettet i
politikken og Kirkeministerens finanslov og Politiske holdninger lade
simpelthend vær med at bruge ordet BREDBÅND eller jeg vil kaste flere æg i
ansigtet på dem.

Hvis tdc så nemt kan slippe fri med at reklamere for at 256kbit/64kbit er
bredbånd, så skal hele befolkningen sgu få sig et nyt ordbog, bruge alle
ordenene anderledes. Tale dansk på en anden måde. Aldrig igen skal man have
lov at sige bredbånd og video-on-demand i den samme sætning. Eller bredbånd,
og video-konferencer, bredbånd og napster eller bredbånd og DivX i den samme
paragraf. Det burde så forbydes, for borgernes skyld burde man henrette alle
de "eksperter" der tør sige at bredbånd er en revolution og at man skal
investere i bredbånd. Bredbånd er sgu mine oldemors skide 14kbit/s dial-up
modem fra 80erne.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-02-02 08:05

In article <a3vo12$2kbn$1@news.cybercity.dk>, Charbax wrote:

> Hvis tdc så nemt kan slippe fri med at reklamere for at 256kbit/64kbit er
> bredbånd, så skal hele befolkningen sgu få sig et nyt ordbog, bruge alle
> ordenene anderledes.

Forstå nu at ordet bredbånd absolut INTET har med den udbudte båndbredde
at gøre, men blot siger noget om hvilke frekvensbånd vi opererer i.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Nuclear war would really set back cable."

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 08-02-02 11:06

On Fri, 8 Feb 2002 07:04:57 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen
<apj@daarligstil.dk> wrote:

>Forstå nu at ordet bredbånd absolut INTET har med den udbudte båndbredde
>at gøre, men blot siger noget om hvilke frekvensbånd vi opererer i.

Det kommer an på hvem der siger det.
Jeg vil påstå at i langt de fleste tilfælde betyder ordet bredbånd,
ikke noget som helst.

/Jarlskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-02 13:24

Lasse Jarlskov skrev:

>Jeg vil påstå at i langt de fleste tilfælde betyder ordet bredbånd,
>ikke noget som helst.

Den egentlige betydning er at det er en teknik hvor man kan sende
mange parallelle signaler pr. kanal - vist brugt første gang i
Danmark til tv-transmissioner.

En telefonlinje 'fylder' 4 kHz. Hvis man har en kanal der kan
overføre 40 kHz, er der altså 'plads' til 10 samtidige samtaler.
Det klares ved at de hver tildeles en bærebølge hvis
frekvensvariation holdes inden for et interval på 4 kHz (f.eks. 2
kHz, 6 kHz, 10 kHz ...). Blot der er to parallelle signaler, er
der tale om bredbånd (broadband).

I dag bruges det om et hav af forskellige bredbåndsteknikker og
hastigheder. At diskutere hvilken der er den 'rigtige'
betegnelse, er spild af tid.

--
Bertel

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-02-02 13:29

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]
> frekvensvariation holdes inden for et interval på 4 kHz (f.eks. 2
> kHz, 6 kHz, 10 kHz ...). Blot der er to parallelle signaler, er

En bærbølge er rigeligt for at noget kan være bredbånd.

--
Morten Boysen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-02 13:49

Morten Boysen skrev:

>En bærbølge er rigeligt for at noget kan være bredbånd.

Njaej ...

--
Bertel

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-02-02 13:56

> Njaej ...

Hvis symbolraten overstiger 4ksymboler/s for et signal med én
bærebølge, så vil båndbredden også være mere end 4kHz, og så er det
bredbånd. ISDN har sådan ca. en båndbredde på 35kHz, og er dermed en
bredbåndsteknologi efter den oprindelige definition, men ISDN har slet
ikke nogen bærebølge.

--
Morten Boysen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-02 14:15

Morten Boysen skrev:

>Hvis symbolraten overstiger 4ksymboler/s for et signal med én
>bærebølge, så vil båndbredden også være mere end 4kHz

Du er uenig med mig og Stig Jensen og Arne Gjelstrup. De sidste
to har skrevet "Datakommunikation" i 1998 (optrykt i 2000).

--
Bertel

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-02-02 15:17

> Du er uenig med mig og Stig Jensen og Arne Gjelstrup. De sidste
> to har skrevet "Datakommunikation" i 1998 (optrykt i 2000).

Hvad er det præcist jeg er uenig i? At det er umuligt at have et
signal uden en bærebølge?

P.S. Hvis du endeligt skal stå og kaste rundt med henvisninger, kan du
så i det mindste ikke komme med et citat fra det pågældenede skrift,
så jeg har en mulighed for at vurdere det?

--
Morten Boysen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-02 16:23

Morten Boysen skrev:

>Hvad er det præcist jeg er uenig i?

At der skal mere end én signalstrøm til før man kalder det
bredbånd.

>At det er umuligt at have et signal uden en bærebølge?

Ok nej.

>P.S. Hvis du endeligt skal stå og kaste rundt med henvisninger, kan du
>så i det mindste ikke komme med et citat fra det pågældenede skrift,
>så jeg har en mulighed for at vurdere det?

Side 95:

Broadband (bredbånd)
For at kunne sende flere samtidige signaler over det samme medie
er broadband (bredbånd) blevet udviklet. Ved bredbånd placeres
signalinformationen omkring en frekvens, som betegnes
bærefrekvensen. Ved at variere (modulere) signalet omkring denne
bærefrekvens opnås overførsel af informationeme. Ved at have
mange bærefrekvenser kan der overføres mange signaler samtidigt.
Dette svarer til radio- eller TV signalers placering i et
frekvensbånd. De enkelte signalers frekvenser lægger selvfølgelig
beslag på en del af mediets båndbredde. Hvis en signal anvender
et frekvensområde på 4 kHz, vil der på et medie med en båndbredde
på 40 kHz teoretisk maksimalt kunne være 10 samtidige signaler.
Den plads i frekvensbåndet som et signal optager, kaldes for en
kanal. Et eksempel på en typisk anvendelse af broadband er
modemkommunikation.

--
Bertel

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-02-02 18:42

> [...]
> bærefrekvens opnås overførsel af informationeme. Ved at have
> mange bærefrekvenser kan der overføres mange signaler samtidigt.

Dette er en anden definition end den gængse[1]. Jeg har aldrig set den
før, og den er mildest talt anderledes.

> Et eksempel på en typisk anvendelse af broadband er
> modemkommunikation.

Nu kan et modem sagtens fungere uden at være bredbånd.

[1] Hvorfor er båndbredde blevet synonymt med bitraten? Dette er en
væsentlig grund til forvirringen. Bitraten er mængde af bits per
sekund, hvilket svarer til hastigheden på kommunikationslinket, mens
båndbredden er den fysiske båndbredde af kanalen.

--
Morten Boysen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-02 11:03

Morten Boysen skrev:

>[1] Hvorfor er båndbredde blevet synonymt med bitraten?

Fordi det bliver brugt i reklameøjemed, og fordi forbrugerne er
revnende ligeglade med frekvenserne og frekvensbåndbredden. Der
skal bare knaldes nogle bits igennem.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-02 23:45

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> At der skal mere end én signalstrøm til før man kalder det
> bredbånd.

Mere end en signalstrøm?
Så hvis jeg har 9 signalstrømme i noget TDMA med en samlet båndbredde på
omkring 9.6 kbit så er det bredbånd, men ikke hvis jeg kun har en
signalstrøm med en båndbredde på 4 mbit?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-02 10:58

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Mere end en signalstrøm?

Ja.

>Så hvis jeg har 9 signalstrømme i noget TDMA med en samlet båndbredde på
>omkring 9.6 kbit så er det bredbånd, men ikke hvis jeg kun har en
>signalstrøm med en båndbredde på 4 mbit?

(... med baseband teknik). Nemlig.

Hvis vi skal slå hinanden i hovedet med korrekte definitioner, må
vi gå til kilden.

I modsat fald må vi se i øjnene at ordet har fået en ny og ganske
upræcis betydning: Bredbånd er noget der pumper nogle bits ad
helvede til hurtigt gennem en ledning.

Og så skal det nærmest bare være hurtigere end bundlet ISDN for
et fortjene den betegnelse.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-02-02 11:09

> (... med baseband teknik). Nemlig.

Nemlig til hvad? At GSM er bredbånd eller at faste HDSL-linjer ikke er
det? (for det er hvad ovenstående svarer til)

> Hvis vi skal slå hinanden i hovedet med korrekte definitioner, må
> vi gå til kilden.

Kilden for definitionen på bredbånd er i bedste fald uklar.

> I modsat fald må vi se i øjnene at ordet har fået en ny og ganske
> upræcis betydning: Bredbånd er noget der pumper nogle bits ad
> helvede til hurtigt gennem en ledning.

Hvilket er hvad jeg har sagt i nogen tid (samtidig med at jeg har sagt
at den oprindelige definition blot var > 4 kHz). Den med multiple
signalstrømme giver jeg ihvertfald ikke meget for.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-02 11:33

Martin Højriis Kristensen skrev:

>Hvilket er hvad jeg har sagt i nogen tid (samtidig med at jeg har sagt
>at den oprindelige definition blot var > 4 kHz).

Har du en kilde til den?

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-02-02 11:41

> Har du en kilde til den?

Jeg tror det var en i sysadmin-gruppen der fandt den i en
ITU-specifikation en gang. Jeg har desværre ikke abo til de dokumenter.

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 10-02-02 08:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> I modsat fald må vi se i øjnene at ordet har fået en ny og ganske
> upræcis betydning: Bredbånd er noget der pumper nogle bits ad
> helvede til hurtigt gennem en ledning.

Hvorfor lige en ledning? Det er slet ikke generelt nok

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-02 23:49

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev i en meddelelse
> ISDN har sådan ca. en båndbredde på 35kHz

Hvordan kommer man frem til det?
Jeg har altid blot gået ud (støttet af diverse overfladiske
vejledninger) fra at man tog båndbredden på u-snittet (160 kbit) og
dividerede med 2 (fordi man kører 2b1q) og dermed havde en frekvens på
80 kHz

Fra : Morten Boysen

Dato : 09-02-02 13:09

> [...]
> vejledninger) fra at man tog båndbredden på u-snittet (160 kbit) og
> dividerede med 2 (fordi man kører 2b1q) og dermed havde en frekvens

Det var også et tal som jeg rystede ud, for at illustrere at ISDN var
bredbånd jvf. den oprindelige definition. Jeg kender ikke den korrekte
båndbredde, men jeg kan give et bud:

En ISDN ramme på 48bit sendes hver 250us. Det giver en bitrate på Rb =
48bit / 250us = 192kbit/s på den fysiske linie. Moduleringen er 4-PAM
(2B1Q), hvilket betyder k = 2 (2 bit per symbol). Symbolraten er da Rs
= 192kbit/s / 2bit/symbol = 96ksymboler/s. Da 4-PAM er en
basebåndsmodulation, så ved vi at den *minimale* båndbredde Wmin =
0,5Rs = 48kHz. Altså er den minimale båndbredde 48kHz, men dette
kræver ideelle filtre, så der skal lægges lidt til. Den aktuelle
båndbredde er så (1 + r)48kHz, hvor r er den forholdsmæssige
overskudsbåndbredde. r kan f.eks. have en værdi på ca. 0,2 hvilket
giver en båndbredde omkring de 60kHz.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-02 23:42

> for borgernes skyld burde man henrette alle
> de "eksperter" der tør sige at bredbånd er en revolution og at man
skal
> investere i bredbånd

Jeg har aldrig sagt det før, men her kommer den:
Du er jo et fjols...

Fra : Jens

Dato : 09-02-02 00:06

> "Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse
> skal
>
> Jeg har aldrig sagt det før, men her kommer den:
> Du er jo et fjols...

Men du har vel tænkt det længe ?

Jens

Fra : TBC

Dato : 07-02-02 02:07

> [...]
> stort opslåede reklamer for bredbåndsinternet, fra specielt TDK.
> Ikke desto mindre "himler", teleselskaberne op med at deres sølle ADSL-

Noget jeg syntes er rigtigt morsomt i den forbindelse er at TDC med
prisangivelse lige netop markedsfører en 256 Kbit med sølle 128 Kbit upload
som den "ultimative bredbåndsløsning". - Det er sku da humor.

Mærkeligt er det dog at man aldrig ser reklamer for TDCs bedste løsning, set
ifht TDC's øvrige DSL produkters konfigurationer med latterlige uploads, og
"lidt dyrere end andre" prissætning.
BoomTown må da i den henseende siges at være nærmest det "ultimative" i
TDC's DSL udbud, og er også det eneste sted de slår alt den øvrige
konkurennce, men den har jeg sku' aldrig set en reklame for ???

TBC

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 07-02-02 13:26

> [...]
dette
> salgsgas inden hele Danmark tror ADSL er det samme som bredbånd.

Og jeg savner indlæg der kan stoppe den slags indlæg, som vidst nu har været
her nok gange selvom svarene er de samme hver gang..

Fra : Charbax

Dato : 08-02-02 06:38

> Og jeg savner indlæg der kan stoppe den slags indlæg,

det er sgu typisk. bare nogen tør sige det er en skandale tdc kan have lov
at fortælle borgerne at den 256kbit/128kbit forbindelse de køber for 399kr +
oprettelse at det er bredbånd, så er her 14 it-eksperter der med det samme
kan forklare at nej nej, 256kbit/s er bredbånd og så henviser de til en
artikel i about.com eller whatis.com

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 08-02-02 10:36

> [...]
> kan forklare at nej nej, 256kbit/s er bredbånd og så henviser de til en

Ja eej hvor du bare hader facts hvad Charbix...

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-02-02 13:08

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>det er sgu typisk. bare nogen tør sige det er en skandale tdc kan have lov
>at fortælle borgerne at den 256kbit/128kbit forbindelse de køber for 399kr +
>oprettelse at det er bredbånd,

1 bps er også bredbånd. Forudsat at signalet ligger over 4 kHz.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-02 23:49

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> skrev i en meddelelse
> 1 bps er også bredbånd. Forudsat at signalet ligger over 4 kHz.

Jeg vil ikke mene det er nok at signalet ligger over 4 kHz. Det bør
/fylde/ over 4 kHz

Fra : Peter Tirsek

Dato : 09-02-02 11:05