Inde eller udekat
Fra : Martin Christiansen

Dato : 06-02-02 20:56

Hej allesammen,

Vi har en lille Emilie på 4 ½ måned og vi er i tvivl om vi snart skal lade
hende komme ud eller om vi skal beholde hende som indekat..? Hvad er fordele
og ulemper..? Og hvornår bør man lukke hende ud i så fald.? Vi bor i hus i
et villakvarter med flere katte omkring.

Mvh - Martin

Fra : Camilla Scharff

Dato : 06-02-02 21:22

"Martin Christiansen" <xmc@city.dkx> skrev...
> [...]
> og ulemper..? Og hvornår bør man lukke hende ud i så fald.? Vi bor i hus i
> et villakvarter med flere katte omkring.

Hej Martin

Ulemperne ved udekatte er ihvertfald nemme at få øje på - jeg nævner i
flæng:
- Biler... (dræber MANGE katte hvert år)
- Slåskampe med de fremmede katte (kan koste mange besøg hos dyrlægen!)
- Riskoen for at jeres kat kommer hjem og er uønsket drægtig - så sørg
ihvertfald for sterilisation...
- Risikoen for sygdomme, som fx KatteAIDS, leukæmi og alle de mere eller
mindre banale infektioner/sygdomme
- Riskoen for parasit-angreb mv., som fx lopper, mider, ringorm osv.
- Naboer mv., som ikke bryder sig om katte - sker desværre ikke så sjældent
som man kunne håbe, at katte forgiftes eller mishandles af mindre tolerante
personer
- At katten løber væk eller finder et andet sted at bo
- og så er der sikkert flere...

Fordele ved udelivet - altså, dem som har udekatte hævder, at katten er
"gladere" - det tror jeg nu ikke på, for hvis den aldrig har prøvet andet
end at bo indendørs og nøjes med at slå legetøjsmus ihjel, så aner den jo
ikke, hvad den går glip af.

Fordele ved indelivet - at man så godt som undgår alle ulemperne ved
udelivet
Ulemper ved indelivet - kan være, at man skal beskæftige sin kat lidt mere,
end man skulle, hvis den også kunne komme ud - ihvertfald kræver den et
ordentligt kradsetræ og legetøj. Det bedste er dog en anden kat som selskab.

Er der evt. mulighed for, at I kan lave en løbegård eller lade haven
indhegne, så I kan få missen luftet uden at udsætte den for alle de
ovennævnte farer?

Mvh. Camilla

Fra : Gitte J

Dato : 07-02-02 11:21

100% enig med Camilla. Og ang. naboerne.... så tænk blot på, at det kan være
drønirriterende for naboerne, når ungerne kommer hjem med kattelort i
lommerne efter et besøg i sandkassen, samt at naboer kan have lyst til at
lufte ud UDEN at det betyder, at din/andres kat skal finde vej til deres
senge, vasketøj eller tørretumbler. Engang imellem holder folk også enormt
meget af havens fugle på foderbrættet, og der er din kat nok ikke ligefrem
velset. Har man egen have og mulighed for at bygge løbegård (og det har man
vel oftest i villakvarterer/parcelhuskvarterer) så er det lidt svært at
finde argumenter for istedet at lade missen gå på besøg hos naboerne. Nogle
mennesker irriteres lige så meget af fritløbende katte, som af fritløbende
hunde - og det gavner langtfra kattens status.
-Gitte

Fra : Birgitte

Dato : 07-02-02 01:25

Hej Martin
-Jeg kan kun understøtte Camilla i de ting der er den største fare for din
kat

> [...]
personer
- At katten løber væk eller finder et andet sted at bo
<klip> slut

så man skal virkelig tænke sig om en ekstra gang før man slipper missen
løs.
Men har du ikke tænk på, at der også var den løsning, at indhegne haven, så
katten ville blive på Jeres egen grund,- ja man kunne også bygge voilere, så
er man altid sikker på at vide hvor katten er, og katten får stadig stor
fornøjelse af at være ude.
Men held og lykke med det, og lov aligevel at få katten neutraliseret inden
den frit lukkes ud, det kan formindske mange af de ovenstående farer.
Missetanker fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-02-02 21:47

> Vi har en lille Emilie på 4 ½ måned og vi er i tvivl om vi snart skal lade
> hende komme ud eller om vi skal beholde hende som indekat..? Hvad er
fordele
> og ulemper..?

Tja, jeg betragter mine katte som mine børn, og dem ville jeg aldrig holde
inde - heller ikke selv om de kan blive kørt ned, blive syge eller komme til
skade.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 07-02-02 23:13

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> [...]
> inde - heller ikke selv om de kan blive kørt ned, blive syge eller komme

Altså undskyld, men dit argument holder ikke helt
Lukker du lille Peter på 2½ år ud alene? nej vel? Du kan ikke _helt_
sammenligne børn og katte, eller rettere det kan du men så skal du
sammenligne dem med *små* børn der netop ikke har forudsætninger for at vide
at trafik er farligt.

Mit "mantra" vil stedse være: En indekat er en sikker kat.

Men det er nok fordi jeg er så pylret *G* Jeg bryder mig faktisk heller ikke
om at lukke mine unger ud og lege uden opsyn - og den mindste er 6....

Hilsner
Lisbeth
--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-02-02 14:04

> [...]
> om at lukke mine unger ud og lege uden opsyn - og den mindste er 6....

Mine drenge cyklede til skole uden opsyn da de var 6 - nå, det er ikke
en snak
om børn men om katte. Og en kat ved udemærket godt at biler er farlige -
min den gamle satte sig i vejkanten og kiggede til begge sider. Når der
var fri bane, så løb hun over vejen - det så ret sjovt ud.

Men mit budskab var egentlig at en udekat har et anderledes og mere
spændende liv, som det er synd at holde dem fra. Tænk hvis de aldrig
prøver at fange en mus eller en fugl? Aldrig ligger i varmen og slikker
solskin, aldrig drikker vand af vandpytterne. Jo de kan godt have et
godt
liv indendørs, men det kræver mange ressourcer for at holde dem
ordentlig
beskæftiget.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 11-02-02 14:13

> [...]
> godt
> liv indendørs, men det kræver mange ressourcer for at holde dem

Hej Maria.

For det første vil jeg lige sige at det ganske afhænger af hvor man bor
om man kan lade sine katte løbe ude eller ej. Ingen ved deres fulde fem
vil vel lukkekatten ud lige op ad en stærkt trafikeret vej, vel?

Og så til det med det spændende.... Det er altså at tillægge katten
nogle egenskaber den ikke har, nemlig at kunne forestille sig hvordan
det f. eks er at fange en fugl. Du vil vel ikke påstå at en kat savner
noget den aldrig har prøvet? Hvordan skulle den vide hvad det var den
gik "glip" af? Det er det samme som at sige at det er synd at kastrere
katte fordi de "går glip af" et eller andet...

At ligge i varmen og slikke solskin kan forresten fint foregå indendørs,
der er faktisk vinduer i de fleste huse

At det så kræver lidt mere af ejeren at have indendørskatte kan vi godt
blive enige om, men hvis man (jeg siger ikke du gør) anskaffer sig en
kat ud fra den forestilling at den "kan klare sig selv" og kun behøver
lidt mad indimellem, så er man efter min mening slet ikke egnet til at
have kat - eller et andet dyr for den sags skyld. Katte kræver som alle
dyr at ejeren engagerer sig i deres pasning og katte *er* nu engang ikke
vilde dyr, selvom nogle katte ret let forvildes.

Hilsen
Lisbeth
ps: jo min datter på 6 år går også alene i skole hver morgen, men hun
får godt nok ikke lov at cykle, det er trafikken hvor vi bor simpelthen
for voldsom til.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-02-02 20:03

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message
> Mine drenge cyklede til skole uden opsyn da de var 6 - nå, det er ikke
> en snak

min søn gik også alene i skole da han var 6..... men det er stadig en anden
sag.... han har modtaget direkte undervisning i hvordan man opfører sig i
trafikken..... det har min kat ikke....

> om børn men om katte. Og en kat ved udemærket godt at biler er farlige -
> min den gamle satte sig i vejkanten og kiggede til begge sider. Når der
> var fri bane, så løb hun over vejen - det så ret sjovt ud.

nogle katte kan bare det der..... andre igen er mere letsindige og tænker
ikke over andet end den fugl de lige har lyst til at fange.. du kan ikke
undervise en kat til at være eftertænksom og til at se sig for........ deri
ligger forskellen mellem et 6 års barn og en kat....

> [...]
> godt
> liv indendørs, men det kræver mange ressourcer for at holde dem

ville du også vide hvad du missede ud på hvis du aldrig havde oplevet det??
en kat der hele sit liv har levet indendørs vil ikke savne vinden, regnen og
at fange mus eller fugle....
den vil være mere end glad når dens menneske kommer hjem med nogle nye
pelsmus eller et eller andet sjovt legetøj.... den vil nyde at ligge i den
lune solstråle på gulvtæppet og være tryg nok til at sove med blottet mave
uden at tænke nærmere over det.....
jeg tror næppe den vil savne ikke at drikke fra vandpytterne..... den kan jo
drikke af hundens vandskål eller af vandhanen.....

givet.... det kræver mere af sine (l)ejere men hvis man går så vidt at
anskaffe sig en kat så bør man vel også med glæde invistere i forskelligt
tilbehør der hjælper til dens trivsel og så den får et langt og godt liv....

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-02-02 23:05

Martin Christiansen skrev i meddelelsen ...
>Hej allesammen,
>
>Vi har en lille Emilie på 4 ½ måned og vi er i tvivl om vi snart skal lade
>hende komme ud eller om vi skal beholde hende som indekat..? Hvad er
fordele

Hej alle !

Tak for de gode svar. Nu har vi lidt at tænke over.

Vi regner med at hun skal have et kuld killinger før hun bliver
neutraliseret.
Så vi må ihvertfald nok vente med at lukke hende ud til hun har fået
killinger og blevet neutraliseret. Eller vil det være for sent..?

Mvh - Martin

Fra : Birgitte

Dato : 07-02-02 23:43

Hej Martin

Det er ikke for sent at lukke katten ud i det fri når den er blevet lidt
ældre, men start med at være ude sammen med katten, senere kan du lade en
terassedør eller et vindue stå på klem eller lave en kattelem så katte selv
kan komme ind i huset igen.
Skønt at du venter til katten er blevet neutraliseret, det viser at du
tænker lidt på alle de fare der findes i det fri.
Missehilsner fra Birgitte

> [...]
> Så vi må ihvertfald nok vente med at lukke hende ud til hun har fået
> killinger og blevet neutraliseret. Eller vil det være for sent..?

---
DK. True Trust

Fra : Christina K

Dato : 11-02-02 18:28

Martin Christiansen <xmc@city.dkx> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3uth9$1jhm$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> Så vi må ihvertfald nok vente med at lukke hende ud til hun har fået
> killinger og blevet neutraliseret. Eller vil det være for sent..?

Hej Martin

Hvis du vælger at lade hende være indekat, vil det være bedst for hende
at have en legekammerat, især hvis man selv er væk om dagen. Vi har selv
oplevet hvor stor glæde 2 indekatte har af hinanden. Du kunne jo evt.
beholde en af hendes killinger *S*

Missehilsen Christina

Fra : Martin Christiansen

Dato : 22-02-02 08:47

"Christina K" <christinak@adr.dk> skrev i en meddelelse

> oplevet hvor stor glæde 2 indekatte har af hinanden. Du kunne jo evt.
> beholde en af hendes killinger *S*
>
> Missehilsen Christina

Hej Christina,

Vi beholder nok også selv en killing... De er jo ikke til at stå for *S*

Hilsen Martin