PC eller Mac?
Fra : Jan Olsson

Dato : 06-02-02 10:41

Hej, Folks

Jeg er PC-menneske, der har fået en Mac foræret (Powermac 7100/80.) Den
havde system 7.5.1. En anden bekendt gav mig OS 8.5 og OS 8.6 opgr. på hver
sin plade..
Jeg formaterede maskinen og installerede OS 8.5, skulle så inst. opgr. fra
en anden CD.
Nu kan maskinen ikke finde CD-rom drevet. Og den vil heller ikke lade mig
formatere igen. I Diskdoktoren viser den kun HD. I systemmappen viser den et
CD-drev. + HD (HD har SCSI nr. 1, CD har SCSI nr. 6)
Er der nogle, der har et godt forslag til, hvordan jeg griber dette an?
(Jeg vil så gerne gå over til Mac (synes faktisk det er lækkert) men man
skal jo kunne sætte sin maskine op, hvis man skal lave seriøst arbejde på
den. Ellers er det bare legetøj.)

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 06-02-02 12:56

Jan Olsson <jan.olsson@adr.dk> wrote:

> [...]

> skal jo kunne sætte sin maskine op, hvis man skal lave seriøst arbejde på

Jeg er for meget idiot til at kunne svare på dit spørgsmål, men vil bare
bemærke, at du måske ikke skal regne med at kunne arbejde seriøst på en
7100 medmindre dit behov svarer til en 486/meget tidlig pentium.

--
Christian

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-02-02 13:05

> [...]

> CD-drev. + HD (HD har SCSI nr. 1, CD har SCSI nr. 6)
> Er der nogle, der har et godt forslag til, hvordan jeg griber dette an?

Har du prøvet at starte op med system cd'en i drevet og "C"-tasten
trykket ned. Så burde den acceptere cd'en som System ("startdisk"), og
herfra kan du så køre diskkontrol, evt. grundformattering m. diskværktøj
og senere installering af system 8.5-6

Martin

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-02-02 14:36

> [...]

> skal jo kunne sætte sin maskine op, hvis man skal lave seriøst arbejde på

Hej Jan

Ikke for at tage modet fra dig, men det er en gammel fætter du der har
fået. Den fejler sikkert ikke noget, men den er langsom.

Kan du starte den op ? I så fald så gå op i æblemenuen (øverste venstre
hjørne) og find Apple System Profiler.

Dér får du en masse oplysninger om din Mac - altså hvormeget RAM den har
og hvordan de er fordelt og så fremdeles.

Hvis hardisken ikke er særlig stor, så kan du godt risikere at OS 8.6
fylder så meget at du stort set ikke kan lave yderligere ting på den.

Umiddelbart burde dit CD drev ligge på SCSI 3.

Hvad er det for en skærm du har fået med ?

Hvis du bor i Storkøbenhavn vil jeg gerne give dig et nap med at få den
til at spille.

Indtil videre skal du ikke bruge en krone på den.
--
Ciao Jesper ) http://www.gylling.net/
How do you tell a communist? Well, it's someone who reads

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-02 15:38

Hej Jan

Jan Olsson wrote:

> [...]
> en anden CD.
> Nu kan maskinen ikke finde CD-rom drevet.

Hvis det er et uorginalt CD drev, så er det ikke sikkert, at Apple CD Reader
kan bruges. I så fald kan du bruge et lille kontrolpanel 'Mt. Everything',
'SilverLining d2 2.2.2', 'FWB CDRom Toolkit' fra ver. 2. FWB CDT er et
købeprogram, mens Mt.Everything og Silverlining d2 er freeware. Du kan finde
Mt.Everything her
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=3043/mt-everything-ppc-155.sit>.
Og Silverlining d2 kan du få hos mig. Den kan ikke findes på nettet længere, da
LaCie har taget den ud.

Husk du ikke må pakke en Mac fil ud på en PC'er, men overfør den direkte fra
PC'en til en alm. HD (MF2) diskette og kopier den over på Mac'en, hvor du så
pakker den ud. Hvis filerne er i .sit eller .hqx format, skal du have Aladdin
StuffIt Expander 5 eller nyere på Mac'en for at kunne pakke dem ud. Hvis
filerne er i .sea format kan de åbnes blot ved dobbeltklik.

Hvis du forsøger at åbne filerne på din PC, så vil resourcefork'en blive
ødelagt, og programmet / kontrolpanelet er ubrugeligt på Mac'en.

> Og den vil heller ikke lade mig formatere igen.

Man kan ikke formattere den aktive systemdisk

Du skal starte maskinen fra CD'en for at kunne formattere disken. Sæt CD'en i
drevet og prøv først at holde 'C' tasten nede, når du genstarter. Hvis den så
starter op, så er det også et Apple kompatibelt drev, og du behøver ikke
ovenstående kontrolpaneler.

Hvis den ikke starter op på CD drevet, kan du prøve at holde
COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE nede under genstarten. Det skulle så tvinge maskinen
til at starte op på CD drevet.

Den tredie mulighed er at sætte CD'en i drevet og gå til mappen Kontrolpaneler
inde i systemmappen. Find 'Startdisk' - åbn den med dobbeltklik, og hvis CD'en
er synlig dér, kan du klikke på den én gang og fra menuen 'Speciel' vælger du
så 'Start igen'. Hvis den skubber CD'en ud, så skynd dig blot at skubbe den i
igen. Så skulle den starte på CD drevet, og startdisken er inaktiv og kan
formatteres.

Den sidste mulighed for at tvinge den til at starte op på CD drevet er, hvis du
har maskinen kørende på det system, der ligger på harddisken, så kan du åbne
systemmappen og manuelt trække filerne 'Finder' og 'System' til papirkurven.
Sæt OS 8.5 CD'en i drevet og vælg 'Start igen' fra menuen 'Speciel'. Maskinen
starter nu på CD drevet, da der ikke længere er et aktivt startsystem på HD'en

Brug så 'Diskværktøj' som ligger på 8.5 CD'en til at formattere disken med. Åbn
DV og klik en enkelt gang på harddiskens navn, og nederst til højre klikker du
på formater. Når den så er færdig med det, kan du geninstallere systemet. Vælg
standardinstallering i installer programmet.

> I Diskdoktoren viser den kun HD. I systemmappen viser den et
> CD-drev. + HD (HD har SCSI nr. 1, CD har SCSI nr. 6)

Det lyder lidt speciel. Startdisken har normalt SCSI ID 0 og CD drev SCSI ID 2
(nogle gange 3), så det tyder stærkt på, at der har siddet en HD mere i den på
ID 0.

> Er der nogle, der har et godt forslag til, hvordan jeg griber dette an?

- ja brug en af ovenstående muligheder. Det _kan_ starte maskinen på CD'en, så
du kan formattere igen, og som sagt, hvis du ikke kan få CD drevet frem på
skrivebordet, når der sidder en CD i det, så kan du bruge enten Mt.Everything
eller Silverlining d2. Og hvis du ikke kan finde dem, så send mig bare en mail
off-list, så skal jeg sende dem til dig.

> (Jeg vil så gerne gå over til Mac (synes faktisk det er lækkert) men man
> skal jo kunne sætte sin maskine op, hvis man skal lave seriøst arbejde på
> den. Ellers er det bare legetøj.)

Det kan komme til at køre, og du vil heller ikke fortryde, at du går over til
Mac. Jeg har arbejdet på begge platforme, men bruger nu næsten udelukkende Mac.
Og en 8200 er en rigtig god maskine at komme igang på. Dels er den forholdsvis
hurtig, dels er den bundsolid og meget driftssikker.

God fornøjelse!
mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 06-02-02 16:18

> Hej Jan

> Og en 8200 er en rigtig god maskine at komme igang på. Dels er den forholdsvis
> hurtig, dels er den bundsolid og meget driftssikker.

Jeg synes nu nok, at du strækker "forholdsvis" lidt langt. Det burde
kunne mærkes at Jans maskine (7100 - ikke 8200) har en syv år på bagen.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-02 04:16

Hej Christian

Tja, jeg _har_ set, at jeg har skrevet 8200 og ikke 7100, og jeg _har_ sendt en
beklagelse for det...

Men jeg vil faktisk fastholde, - ud fra erfaringer, - at en 7100/80mhz er
forbavsende hurtig i forhold til mange andre PPC Macs, - både Performa 5200, 5300,
6200 og 6300, samt PowerMac 8100/80 og 7200/90. Den ligger så tæt på 7200/90, at
der stort set ingen forskel er på de to i ydelse. - Og det vel at mærke med samme
system - System 7.5.5, målt med 24mb RAM i begge maskiner.

- Og har du en original 7.1.3PPC på den, - så er den faktisk hurtigere end en
7200/90 med 7.5.5!

Fra : Christian Bech

Dato : 07-02-02 20:40

> Hej Christian
>
> Tja, jeg _har_ set, at jeg har skrevet 8200 og ikke 7100, og jeg _har_
> sendt en beklagelse for det...

Det var såmænd ikke for at du skulle beklage det - jeg gik blot udfra,
at det gjorde en forskel i regnestykket.

> [...]
> tæt på 7200/90, at der stort set ingen forskel er på de to i ydelse. - Og
> det vel at mærke med samme system - System 7.5.5, målt med 24mb RAM i

O.k. Jeg savnede blot et sammenligningsgrundlag. Når blot "forholdsvis
hurtig" ikke refererer til den standard Windowsmaskine, som står i mange
hjem.

--
Christian

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-02 03:48

Hej Jan

Undskyld fejlskrivningen '8200', men det skyldtes, at jeg lige havde siddet med et 82'er
problem for en anden...(-

Fra : Jan Olsson

Dato : 07-02-02 08:21

Åkæh, Folkens, der er tilsyneladende mange måder at se på de gamle maskiners
herligheder. Denne maskine er nu installeret med OS8.6, og jeg synes det er
sjovt at bruge ældre modeller og programmer. Min Yndlingsmaskine er en
gammel Siemens bærbar PC, 33mhz, 530/12 MB, monochrome. Dér ligger gode,
gamle DOS og Win 3.1 sammen med norton Commander, Lotus Suite og andre
gamle ting.
Nu er det altså Mac det gælder. Dengang 7100/80 var ny, var den jo et
veritabelt kraftværk, og Juplikum Publede højt over miraklet. Jeg holder med
Erik R. Sørensen: Selvfølgelig kan der laves godt arbejde på en gammel
maskine, hvis man bruger tilsvarende software.
Og foreløbig har jeg jo PC'en til de tunge, grafiske programmer.
Jeg er meget glad for at have opdaget denne nyhedsgruppe. Gad vide om der er
andre, eventuelt udenlandske, som man kunne kigge med på. Jeg har aldrig før
været inde i nyhedsgrupper, og er imponeret over, hvor meget folk véd om
MacIntosh' tekniske finurligheder.

Mit problem med, at maskinen ikke kan finde CD-drevet skyldes vist, at jeg
skal bruge et program, Silverlining (d2?). Det må jeg så se, om jeg kan få
en venlig sjæl til at give mig. Jeg henvendte mig til LaCie, der var meget
venlige og mailede noget software til mig (D2CD4.0.7, hvad det så end står
for) men efter at have gemt det på en floppy fra PC'en måtte jeg
konstantere, at Mac'en ikke kunne læse den. Så det hjalp ikke.

Tak for interessen. Jeg har sendt mail til et par af Jer, måske svarer I.

Hilsen, Jan Olsson

Fra : Martin Petersen

Dato : 07-02-02 08:51

Jan Olsson <jan.olsson@adr.dk> wrote:

> Gad vide om der er
> andre, eventuelt udenlandske, som man kunne kigge med på.

Prøv:

comp.sys.mac.system
comp.sys.mac
comp.sys.mac.comm
comp.sys.mac.powerpc

og mange andre i samme "familie".

Martin
comp.sys.mac.powerpc
comp.sys.mac.sys

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-02-02 08:59

In article <3c622c1e$0$215$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>,
"Jan Olsson" <jan.olsson@adr.dk> wrote:

> Og foreløbig har jeg jo PC'en til de tunge, grafiske programmer.

Vel ikke denne: Siemens bærbar PC, 33mhz, 530/12 MB, monochrome?

Fra : Magnus Rohde

Dato : 07-02-02 11:29

> [...]

> for) men efter at have gemt det på en floppy fra PC'en måtte jeg
> konstantere, at Mac'en ikke kunne læse den. Så det hjalp ikke.

Det burde være muligt at få det til at fungere. Hvis du har installeret
MacOS 8.6 på den skal Mac'en kunne læse en floppy i PC format. Har du
slået kontrolpanelet "Arkivudveksling"/"PC Exchange" fra?

Magnus

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-02 16:47

Hej Jan

Jan Olsson wrote:

> Mit problem med, at maskinen ikke kan finde CD-drevet skyldes vist, at jeg
> skal bruge et program, Silverlining (d2?). Det må jeg så se, om jeg kan få
> en venlig sjæl til at give mig.

Du kan få den hos mig.

> [...]
> for) men efter at have gemt det på en floppy fra PC'en måtte jeg
> konstantere, at Mac'en ikke kunne læse den. Så det hjalp ikke.

Det er en 'generic' CD driver til alle LaCies CD rom drev, men det er ikke
sikkert, den kan bruges på din 7100.

Og da du ikke kan se og læse PC formatterede disketter på Mac'en, så tyder det
på, at også det, der hedder Apple Arkivudveksling mangler på maskinen. Så du er
nødt til at geninstallere systemet helt for at få den del af systemet med. Med
Arkivudveksling kan du læse og skrive til PC formatterede disketter uden
problemer.

Så for at kunne få startet op, er du nok nødt til at bnruge den metode, jeg
skrev om - enten med COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE holdt nede under selve
startprocessen. Du kan også prøve at kigge i kontrolpanelet 'Udvidelseskontrol'
og se, om Apple Arkivudveksling allerede ligger på den, men er slået fra
(manglende kryds i checkboxen). I så fald slå den til og genstart, og du kan nu
læse PC disketter.

Hvis du vil ha' det, så kan jeg lave et par rep. og hjælpedisketter disketter
og smide dem i en kuvert itl dig, men kontakt mig så lige enten ved mail eller
tlf..