klima-anlæg erfaringer søges
Fra : famhansen

Dato : 05-02-02 18:26

hej, da vi, som sidste år, planlægger sommerferie ved zadar i kroatien, har
vi krafitigt overvejet, at anskaffe en air condition. Vi har kig på truma
1700 og på blizzard B1100. Det er vigtigt at strømforbruget er lavt, da
forsyningsspændingen er lav i kroatien - ihvertfald hvor vi var (192 v).
Hvis der nogle der har erfaringer med køling af campingvogen modtages de med
tak. Ligeledes har jeg planer om at montere riste bag køleskabet, så vi
undgår varmen fra køleskabet inde i campingv. Nogen der har prøvet det ?
Solifer 5102 årg.88`, med UPO køl mont.

Fra : PHK

Dato : 05-02-02 19:46

"famhansen" <famhansen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1700 og på blizzard B1100. Det er vigtigt at strømforbruget er lavt, da
> forsyningsspændingen er lav i kroatien - ihvertfald hvor vi var (192 v).

Vi har en gammeldags air-con til vores campingvogn. Den bruger meget strøm -
op til 1.800W. Det er en pestilens, når der sidder en 6A sikring på
campingpladsen. I vores tilfælde bevirker det, at air-con´en sagtens kan
køre, når temperaturen udenfor ikke er så højt. Stiger temperaturen så - som
den jo gør i løbet af dagen - slår den sikringen, fordi det kræver mere
strøm at bringe temperaturen ned. Til gengæld kan den så - når det virkelig
gælder - godt køle campingvognen ned, selv om den (og det har vi prøvet)
står lige midt i solen på meget varme dage.

En mærkelig ting er - jeg har en digital strømmåler koblet på - at der
bruges mere strøm, når blæseren i campingvognen står på low!

Den anden grøft - og den skal du så også passe på ikke at hoppe i - er at
man ikke køber en for lille air-con til sin store campingvogn. Jeg har hørt,
at Knaus på et tidspunkt solgte en air-con model, som faktisk var for lille.
Den kunne simpelthen ikke holde varmen ude.

> Ligeledes har jeg planer om at montere riste bag køleskabet, så vi
> undgår varmen fra køleskabet inde i campingv. Nogen der har prøvet det ?
> Solifer 5102 årg.88`, med UPO køl mont.

Øhh - ikke lige forstået. Vi har en Knaus 530. Jeg har ikke eksperimenteret
med air-con - men jeg har opdaget at når dækpladerne (de plader, som man
normalt monterer om vinteren på ristene til køleskabet) er monterede, så har
el-varmen (1600W) i aircon´en meget svært ved at holde en rimelig temperatur
i vognen ved en given temperatur.

Når air-con´en kører, vil jeg tro at køleskabet har det nemmere med at holde
sig kold, idet temperaturen i campingvognen er måske 15 grader lavere end
den normalt ville være.

Du har ingen riste bag køleskabet, så denne kan få luft? Er der en skorsten
i stedet - det er der nogen vogne, der har. De har indsugning i bunden af
vognen og skorsten, det giver måske et bedre flow i luften, så
virkningsgraden på køleskabet bliver bedre .. jeg ved det ikke.

Du behøver ikke tænke på varmen fra køleskabet - det er forsvindende lidt
varme der bliver afgivet her i forhold til den kulde, der kommer fra
air-con´en.

Det er møj lækkert at kunne kravle i en kold seng om aftenen, selv om der er
30 grader udenfor - og den næste bil bliver også med air-con!!

Bemærk priserne i Tyskland eller snak med en dansk forhandler - han har
måske en demo, han vil af med :)

--
_
|_|