Hvilket format til lyd på et site ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-02-02 15:10

Jeg skal lægge et lydklip fra en CD ud på et website, som skal kunne
afspilles blot ved at trykke på fx. et play symbol.

Det skal virke på både Mac og PC og skal ikke downloades men afspilles
når man trykker på ikonet.

Ideer ?

--
Ciao Jesper ) http://www.gylling.net/
How do you tell a communist? Well, it's someone who reads

Fra : tom dissing

Dato : 05-02-02 15:46

Begge platforme ..
QT eller Windows Mediaplayer !
Der er ikke rigtigt noget format som begge platforme har Default!
QT er default Mac og WMF er default Mac

DU kan selvfølgelig også bruge Real.. Men det kræver en server !
Tom

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-02-02 03:12

Hej Tom - og Jesper

Hvorfor ikke bruge PCM eller mp3 format? - Det kan læses af bl.a. QT og
SoundApp til Mac og WMP og QT til Windows, samt af PlayerPRO til både Mac og
Windows.

- Og hvis det ikke er et pladsspørgsmål kan AIFF jo altid bruges...

mvh. Erik Richard

tom dissing wrote:

> [...]
> QT er default Mac og WMF er default Mac
>
> DU kan selvfølgelig også bruge Real.. Men det kræver en server !

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper

Dato : 06-02-02 15:54

> [...]
> Windows.
>
> - Og hvis det ikke er et pladsspørgsmål kan AIFF jo altid bruges...

PCM er et rå filformat som er det format der ligger på Audio CD'er, på
computeren ligger det i container der hedder enten, Sun Audio (.au),
Windows Wave (.wav) eller Apple Interchance File Format (.aiff).

AIFF og WAVE understøtter IMA 4:1 kompression, som reducere
filstørrelsen til 1/4 for 16 bit audios vedkommende og 1/2 for 8 bit
audios vedkommende, fordi lyden i IMA 4:1 opsamples til 16 bit.
--
Jesper.
"Africa, the continent where life is spun from a thinner thread

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-02 03:59

Hej Jesper

Jesper wrote:

> Windows Wave (.wav) eller Apple Interchance File Format (.aiff).

Øøøhhh.... "Apple Interchance File Format" - mener du ikke _Audio Interchance
File Format_ ??

I SoundEdit står det angivet som 'AudioIFF' og i manualet som 'Audio Interchance
File Format'. - Det gør det også i andre programmer, jeg har.

> AIFF og WAVE understøtter IMA 4:1 kompression, som reducere
> filstørrelsen til 1/4 for 16 bit audios vedkommende og 1/2 for 8 bit
> audios vedkommende, fordi lyden i IMA 4:1 opsamples til 16 bit.

Ja, men ikke alle audioreaders kan læse komprimerede formater. SoundApp og WMP
til Mac og WMP til Windows kan godt, men jeg mener ikke det lille program, der
følger med fx. Win95 kan læse komprimerede - hverken AIFF eller Wav filer. Jeg
har ihvertfald ikke kunnet få den til det.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-02-02 16:51

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg skal lægge et lydklip fra en CD ud på et website, som skal kunne
> afspilles blot ved at trykke på fx. et play symbol.

Lav en MP3-fil og lad brugeren selv haandtere det.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-02-02 17:11

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Lav en MP3-fil og lad brugeren selv haandtere det.

Det var også min plan - mon ikke de fleste har en eller anden form for
media afspiller installeret ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-02-02 17:15

> Det var også min plan - mon ikke de fleste har en eller anden form for
> media afspiller installeret ?

Formentlig. Du skal vaere opmaerksom paa at webserveren skal sende en
rigtig MIME-type med, saa browseren kan behandle den ordentligt.
Ellers virker det kun i IE.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-02-02 21:55

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Formentlig. Du skal vaere opmaerksom paa at webserveren skal sende en
> rigtig MIME-type med, saa browseren kan behandle den ordentligt.
> Ellers virker det kun i IE.

Nu har prøvet at lave en test side, men jeg kan ikke få knapperne til at
styre lyden.

http://www.gylling.net/mp3/test.html

Hvad er der galt bortset fra at jeg har lavet det forkert ? 8-D

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-02-02 22:09

> Nu har prøvet at lave en test side, men jeg kan ikke få knapperne til at
> styre lyden.
>
> http://www.gylling.net/mp3/test.html

hvorfor knap haløjet?

Hvorfor ikke bare lade det være en MPG fil og bruge den i browseren
definerede plug-in til at styre afspilningen? - både realaudio, qt og
wmp plug-ins kan klare det

NB. dine MIME settings på serveren ser ud til at være forkerte...

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-02-02 22:39

> hvorfor knap haløjet?

Der skal ligge ca. 10 forskellige lydklip fra en CD. Jeg havde
forestillet mig at man skulle kunne starte dem individuelt ved at klikke
på et play symbol ud fra sangens titel.

> Hvorfor ikke bare lade det være en MPG fil og bruge den i browseren
> definerede plug-in til at styre afspilningen? - både realaudio, qt og
> wmp plug-ins kan klare det

Det er mig ligegyldigt hvilken type fil det er blot det virker.

> NB. dine MIME settings på serveren ser ud til at være forkerte...

Jeg er ikke verdensmester til det her........

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper

Dato : 05-02-02 17:41

> [...]
> afspilles blot ved at trykke på fx. et play symbol.
>
> Det skal virke på både Mac og PC og skal ikke downloades men afspilles

Det afhænger af længden og størrelsen som filen må være.

Små klip: WAV med IMA-4 kompression
Større klip: MP2 eller MP3 (MP2 er mere kompatibel)

Fra : hansler

Dato : 20-02-02 11:08

hej jesper,

it sounds like flash would be the solution u're looking for...

hansler

--
This message is confidential. If you are not the intended receipient, please
delete the message including all its attachments, and /or notify me. You are

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-02-02 12:19

hansler <hansler@mac.com> wrote:

> hej jesper,
>
> it sounds like flash would be the solution u're looking for...
>
> hansler

Created in LiveMotion or Flash ???????????????? 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/