Hvorfor kun usb?
Fra : Cerberus

Dato : 05-02-02 10:52

Hej ng.
Når man køber et kabvel modem, kan man både bruge usb og ethernet porten,
men når man køber et adsl modem kan man kun bruge usb, hvorfor?

Mvh Kasper

Fra : Darki

Dato : 05-02-02 11:50

Det afhænger af hvilket mærke/model der bliver tilbudt så vidt jeg ved.

/Darki

Fra : aaa

Dato : 05-02-02 21:08

> Hej ng.
> Når man køber et kabvel modem, kan man både bruge usb og ethernet porten,
> men når man køber et adsl modem kan man kun bruge usb, hvorfor?
>
> Mvh Kasper

Hvem har du som udbyder og hvilket modem/udstyr tænker du på?

Fra : Cerberus

Dato : 06-02-02 10:29

Min udbyder er oncable altså tdc, og jeg har et motorola surfboard mener jeg
nok det hedder

Fra : aaa

Dato : 06-02-02 11:26

"Cerberus" <someone@somewhere.com> skrev i en meddelelse
> Min udbyder er oncable altså tdc, og jeg har et motorola surfboard mener
jeg
> nok det hedder

Okay her kan du vælge enten USB eller netkort, men der er sikkert nogle
ADSL-modems hvor kun USB kan benyttes.

Fra : TBC

Dato : 06-02-02 02:33

> Hej ng.
> Når man køber et kabvel modem, kan man både bruge usb og ethernet porten,
> men når man køber et adsl modem kan man kun bruge usb, hvorfor?

Pga de modeller der bliver brugt !

TDC skal godkende det udstyr der bruges i kobberet uanset hvem udbyderen er.
Men hvis de ikke skulle det og der ikke var modem eller router med fra
ISP'en, og man f.eks. forstillede sig at folk selv skulle købe deres udstyr,
så ville man faktisk kunne få det i alle mulige afskygninger. Sågar som PCI
baseret ADSL modem som Asus f.eks har (en model jeg personligt godt gad at
stifte bekendskab med efter tidligere gode erfaringer med hvad deres PCI
ISDN modem kunne betyde for en ISDN ping (ca 15-20 ms hurtigere CS end med
det Eicon Diva T/A ISDN jeg ellers havde i gamle dage med ISDN)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-02-02 22:15

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> det Eicon Diva T/A ISDN jeg ellers havde i gamle dage med ISDN)

Du vil efter al sandsynlighed ikke opleve forbedringer i forhold til USB
Forskellen på ISDN havde andre grunde.

Fra : TBC

Dato : 07-02-02 02:11

> Du vil efter al sandsynlighed ikke opleve forbedringer i forhold til USB
> Forskellen på ISDN havde andre grunde.

OK !

....Spændende, men hvilke grunde var der tale om ? (nysgerrig)

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-02-02 02:15

> ...Spændende, men hvilke grunde var der tale om ? (nysgerrig)

Egen processer på kortet (som regel)
Den serielle forbindelse er heller ikke den mest effektive

Fra : TBC

Dato : 07-02-02 02:29

> Egen processer på kortet (som regel)

Og efter som der ikke Moduleres og Demoduleres på samme vis med DSL er der
ikke længere tale om at en proseccor har samme indflydelse på performance
som tidligere, ...hvis jeg forstår det ret ?

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-02-02 02:35

> [...]
> ikke længere tale om at en proseccor har samme indflydelse på
performance
> som tidligere, ...hvis jeg forstår det ret ?

Der er ingen modulation på ISDN, men det er der i høj grad på ADSL
ADSL er en analog protokol.
Men ADSL-modemer er bygget over en anden læst.

Fra : TBC

Dato : 07-02-02 02:59

> ADSL er en analog protokol.
> Men ADSL-modemer er bygget over en anden læst.

K. ...nu er jeg indrømmet lidt forvirret. Jeg havde ellers troet at DSL var
Digitalt helt igennem (udfra "D"et i DSL)
Jeg må da vist hellere få læst lidt mere op på en eller anden DSL FAQ eller
info side.
Eller er der bare tale om at det er selve modulationen der er analog ?

> Der er ingen modulation på ISDN, men det er der i høj grad på ADSL

Hvad lavede den/de chip der havde impact på ISDN performance så egentligt ?

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-02-02 07:48

> Hvad lavede den/de chip der havde impact på ISDN performance så
egentligt ?

Der skal jo stadig smides lidt data igennem

Fra : Morten Boysen

Dato : 07-02-02 17:15

> Der er ingen modulation på ISDN, men det er der i høj grad på ADSL
> ADSL er en analog protokol.

ISDN moduleres, som alle andre digitale kommunikationsformer.
Forskellen på digital og analog kommunikation er, at digital
kommunikation har et endeligt symbolsæt, som der kan dannes signaler
af, mens man ved analog kommunikation har et uendeligt antal
muligheder. Med andre ord er det det *tolkningen* af signalet, som
afgør om det er analog eller digital kommuniaktion. Alle signaler er
jo rent fysisk analoge.

--
Morten Boysen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-02-02 17:17

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> writes:

> afgør om det er analog eller digital kommuniaktion. Alle signaler er
> jo rent fysisk analoge.

Bare for at være på tværs: Kvantemekanik?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Stofa udnytter situationen - TeleDanmarks
The RockBear. ((^)) monopol - og skummer fløden."

Fra : Morten Boysen

Dato : 07-02-02 17:47

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> Bare for at være på tværs: Kvantemekanik?

He! Nu valgte jeg ikke at nævne den denne gang, men du har ret.
Elektroners energi-niveauer er også kvanticerede. På den anden side
kender jeg ingen kommunikationsform, som bruger et enkelt elektrons
energiniveau som en måde at transportere information.

--
Morten Boysen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-02-02 18:42

> [...]

> kender jeg ingen kommunikationsform, som bruger et enkelt elektrons
> energiniveau som en måde at transportere information.

Nej, men selv om hoppene er små, så _er_ det hop, og der er altså ikke
uendeligt mange mulige værdier.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Morten Boysen

Dato : 07-02-02 18:50

> Nej, men selv om hoppene er små, så _er_ det hop, og der er altså
ikke
> uendeligt mange mulige værdier.

Nu afgøres spænding ikke af elektroners energiniveauer i omkreds om en
atomkerne. Energien bæres af de elektroner, som er frie i lederen.

--
Morten Boysen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-02-02 18:59

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> writes:

> Nu afgøres spænding ikke af elektroners energiniveauer i omkreds om en
> atomkerne. Energien bæres af de elektroner, som er frie i lederen.

Ja, men bærer de ikke en fast energi?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Plej omgang med vise, så bliver du vís,
The RockBear. ((^)) den, der omgås tåber, går det ilde."

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-02-02 18:35

"Morten Boysen" <morten.boysen@aub.dk> skrev i en meddelelse
> ISDN moduleres, som alle andre digitale kommunikationsformer.

Det ligger lidt i definitionen af modulation.
På ISDN har man udelukkende et antal spændingsværdier (4 stk) som man
overfører data med.
At sige at dette er en modulation svarer til at sige at to PEEL-kredse
med CMOS-logik også overfører signaler mellem hinanden med en moduleret
linje.
Man kan argumentere for det, men jeg vil mene at begrebet modulation bør
reserveres til de systemer hvor der laves et frekvens/amplitudemoduleret
signal

Fra : Morten Boysen

Dato : 07-02-02 18:55

> Det ligger lidt i definitionen af modulation.
> På ISDN har man udelukkende et antal spændingsværdier (4 stk) som
man
> overfører data med.

Ja, og det har man også med ADSL, da modulatoren er digitalt
implementeret. Pointen er at der på linien kan ligge et uendeligt
antal værdier, præcis som ved analogkommunikation. Det er kun
fortolkningen af kurveformerne på linien, som afgør om det er digitalt
eller analogt.

> [...]
PEEL-kredse
> med CMOS-logik også overfører signaler mellem hinanden med en

Ja, og modulationstypen har endda et navn: NRZ-L.

> [...]
bør
> reserveres til de systemer hvor der laves et

Det vil altså sige, at alt basebåndsmodulation slet ikke er
modulation, men... ja, hvad er det så? Hvis du har ret, så skal der
skrives mange bøger om digital kommuniaktion om.

P.S. Til dit forsvar skal det siges, at modulation også bruges om den
matematiske operation at gange et signal sammen med en bærebølge:
x(t)*cos(wt).

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-02-02 19:04

> Ja, og det har man også med ADSL, da modulatoren er digitalt
> implementeret.

Både CAP og g.DMT anveder fase- og amplitudemodulation.
Jeg mener der er en klar skelnen mellem den form for modulation og
ISDN's simple implementation.

Jeg ved godt at alt er analogt (nåja, så næsten da, Peter), men jeg vil
mene at noget er mere analogt end andet. Det er ihvertfald nødvendigt at
indføre en graduering når man skal undervise i den slags.

> Ja, og modulationstypen har endda et navn: NRZ-L.

Kalder man den simple 0/5 volts skift det?

> Det vil altså sige, at alt basebåndsmodulation slet ikke er
> modulation, men... ja, hvad er det så?

Jeg bruger begrebet modulation når der er en "oversættelse", men ikke
når man blot smider spændingerne ud på linjen.
Jeg er udemærket klar over at det ikke er fyldestgørende definition.

Fra : Morten Boysen

Dato : 07-02-02 20:46

> Både CAP og g.DMT anveder fase- og amplitudemodulation.
> Jeg mener der er en klar skelnen mellem den form for modulation og
> ISDN's simple implementation.

Ja, de er forskellige, men hvorfor er den ene type mere modulation end
den anden?

> [...]
nødvendigt at
> indføre en graduering når man skal undervise i den slags.

Med mindre man kigger det fysiske niveau, så kan det være ligemeget
hvilket signal der tranporterer bit fra A til B. Hvis man i
undervisning skal lære om modulation og demodulation, så vil din
holdning føre til, at man underviser folk i det direkte forkerte.
Digital er en abstraktion fra den virkelige verden, fordi man vælger
et tolke et signal som én af en række endelige muligheder.

> Kalder man den simple 0/5 volts skift det?

Ja. Det står for Nonreturn-to-zero og L står for level. Altså er det
signalets niveau der afgør den binære betydning.

> Jeg bruger begrebet modulation når der er en "oversættelse", men
ikke
> når man blot smider spændingerne ud på linjen.

Digital en ren tankemæssige abstraktion fra den analoge virkelighed.
Når vi vil manifestere denne abstraktion fysisk, så modulerer vi.

Din holdning til analog/digital er slet ikke unik, snarere tværtimod.
Højst sandsynligt har en eller anden marketingsmand fundet på, at
kalde gamle modems for analoge, så han kunne pushe firmaets nye
"digitale" produkt. Det er desværre ikke et ukendt begreb. Se f.eks.
følgende link under det første svar:

http://www.nortelnetworks.com/products/01/vodsl/faq.html

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-02-02 21:32

> Digital er en abstraktion fra den virkelige verden, fordi man vælger
> et tolke et signal som én af en række endelige muligheder.

Hvis du kigger på begge signaltyper et kompleksitetslag højere oppe, så
vil du kunne få denne skelnen.
Når man kun har 5-6 minutter til at introducere de to begreber er man
nød til at prioritere og det er ikke signalbehandling jeg underviser i.

Fra : Morten Boysen

Dato : 07-02-02 21:51

> [...]

man
> nød til at prioritere og det er ikke signalbehandling jeg underviser

Fint, men så kan du bare sige, at der altid foregår modulering. Det er
ihvertfald direkte forkert at sige, at ISDN ikke er moduleret, men at
ADSL er. Jeg kan sagtens forstå, at det er unødvendigt at dykke dybt
ned i teorien, men simplificering er ikke en undskyldning for at sige
noget, som er direkte forkert.

Hvis du underviser om ting på et højere abstraktioslag, så er det jo
ligegyldigt hvordan de fysiske bølgeformer ser ud. Det er netop dette,
som er hele ideen i digitalisering: Man gør informationen uafhængig af
den fysiske kurveform. Med andre ord kan en given bitkombination
repræsenteres på et uendeligt antal måder. Sender og modtager skal
bare være enige.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-02 21:47

> Jeg kan sagtens forstå, at det er unødvendigt at dykke dybt
> ned i teorien, men simplificering er ikke en undskyldning for at sige
> noget, som er direkte forkert.

Jeg vil normalt også kunne finde på at sige at analog betyder at der er
et uendeligt antal spændingsværdier, selvom dette ikke er korrekt jvnf
kvantemekanikken.
Du har qua din uddannelse måske et niveau der gør at du mener at en
simplere fremstilling er forkert, men det er ikke ensbetydende med at
forklaringen ikke kan bruges.
Der er sikkert flere af de ting du antager for værende korrekte der kan
tilbagevises af personer med et endnu højere forståelsesniveau.

Fra : Morten Boysen

Dato : 08-02-02 23:31

> Du har qua din uddannelse måske et niveau der gør at du mener at en
> simplere fremstilling er forkert, men det er ikke ensbetydende med
at
> forklaringen ikke kan bruges.

Mit uddannelsesniveau er fuldstændigt ubetydeligt, når det kommer an
på korrektheden af en udtalelse. Jeg forstår ikke hvorfor, du i din
undervisning vælger at differentiere de forskellige former for modems
med analog og digital. Hvorfor ikke bare sige: "Et modem sørger for,
at man kan sende digitale data fra A til B. Ved ISDN bruges en
modulation består af fire pulser, som har hver deres unikke
spændingsniveau, mens man i mange halvgamle modems, såsom V.32, bruger
QAM, som er en blanding af fase og amplitudemodulation" Det tager 30.
sekunder og er 100% korrekt.

Den opfattelse du har af tingene er langt fra unik, snarere tværtimod.
Langt de fleste mennesker har den samme opfattelse som dig og meget få
den samme som mig! Problemstillingen kan godt gå hen og blive ret
teoretisk, men jeg mener nu mere, det er et spørgsmål om vaner end
pædagogik.

--
Morten Boysen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-02-02 23:55

> [...]
> spændingsniveau, mens man i mange halvgamle modems, såsom V.32, bruger
> QAM, som er en blanding af fase og amplitudemodulation"

Fordi jeg netop mener at ordet modem skal reserveres til systemer hvor
der er arbejdet med modulationsformen og man ikke blot sender
spændingsværdier direkte ud på linjen.
Hvis ikke man differentierer på de to former er der en del ting der
bliver noget sværere at forklare, netop fordi problemerne er meget
forskellige de to imellem.
Det er i høj grad en strid om ord (om hvorvidt ordet modem skal bruges
ved alle former for signalering eller ej).