Højfrekvent pivelyd
Fra : Morten Holberg

Dato : 04-02-02 19:46

Jeg har købt min nye computer på internettet og er egentlig godt tilfreds,
bortset fra at jeg oplever en højfrekvent pivetone, der næsten giver mig
hovedpine. Derfor blev den sent tilbage til forhandleren, med en udførlig
fejlbeskrivelse. De kunne dog ikke observere problemet, men lovede ved
telefonisk kontakt at skifte alt som kunne forårsage fejlen, dvs at de har
skiftet blæsere + harddisk.

I dag har jeg fået den tilbage, men problemet er stadig ikke løst.

Jeg har prøvet at stoppe blæseren ved strømforsyningen og blæseren på
CPU'en, men uden held. Desuden er der jo en blæser på grafikkortet (GeForce
2 MX200 TV-Out). Kan det være den??

Men igen, jeg er interesseret i at fjerne pivetonen, ikke almnindelig
blæserstøj...

--
Morten Holberg

- In an interstellar burst im back to save the universe!!!

Fra : Vem R. D.

Dato : 04-02-02 19:00

kan det være skærmen ??? - min piver engang imellem hvorefter den skal have
et slag...

Fra : Morten Holberg

Dato : 04-02-02 22:59

Vem R. D. <admin@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5ecba7$0$200$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> kan det være skærmen ??? - min piver engang imellem hvorefter den skal
have
> et slag...

Det er med 100 pct sikkerhed ikke skærmen. Den har jeg prøvet at slukke/tage
strømmen fra.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-02-02 19:08

"Morten Holberg" <morten.holberg@get2net.dk> skrev
> [...]
>
> Jeg har prøvet at stoppe blæseren ved strømforsyningen og blæseren på
> CPU'en, men uden held. Desuden er der jo en blæser på grafikkortet

En højfrekvent hyletone er som du selv har konstateret svær at
lokalisere, og det behøver ikke at være harddiske eller roterende
blæsere, der er forbryderne. Det kan lige såvel være et eller andet
inferiørt komponent, som sidder på bundkortet, som er årsagen. Jeg har en
Canon USB scanner som hyler, men det tog mig lang tid før jeg opdagede at
hyletonen kom derfra.

Det kan også være computerens strømforsyning, idet spolen der sidder
deri, kan udsende hyletoner hvis den ikke er lakeret ordentligt.

mvh
Peter

Fra : Morten Holberg

Dato : 04-02-02 22:58

--

Chuke Mimergolf <spam@nej.for.pokker> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a3mimb$p14$1@sunsite.dk...

> "Morten Holberg" <morten.holberg@get2net.dk> skrev
> tilfreds,

KLIP

> [...]
>
> Det kan også være computerens strømforsyning, idet spolen der sidder
> deri, kan udsende hyletoner hvis den ikke er lakeret ordentligt.

Jeg har også mistanke om strømforsyningen... Det lyder som om at tonen
kommer fra den efter jeg har skilt den ad (Det er bare svært at være 100 pct
sikker idet at bundkort, grafikkort og CPU sidder meget tæt på den).
Problemet er bare at hvis jeg går ud og bruger 500-1000 kr på en ny
strømforsyning og det alligevel ikke er den, som der er problemet...

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-02-02 23:37

> [...]

> Problemet er bare at hvis jeg går ud og bruger 500-1000 kr på en ny
> strømforsyning og det alligevel ikke er den, som der er problemet...

Kan du ikke starte med at låne dig frem fra et andet kabinet?
Du kan evt. prøve at spraye noget elektroniklak (evt. hårlak) på spolen
(hvis der er steder hvor kobber-vindingerne er "blottede").

Jeg har i øvrigt en del erfaring med hylende Codegen-strømforsyninger, så
hvis det er en sådan du har, kan du meget vel mistænke den for at være
ballademageren)

mvh
Peter

Fra : sune vuorela

Dato : 05-02-02 01:30

On Mon, 4 Feb 2002 22:58:18 +0100, "Morten Holberg"
<morten.holberg@get2net.dk> wrote:

>Jeg har også mistanke om strømforsyningen... Det lyder som om at tonen
>kommer fra den efter jeg har skilt den ad

Tag stikket ud fra væggen. hiv strømstikkene fra harddiske, cdrom med
mere og strømmen fra motherboarded sådan at der ikke er noget for
enden f de mange kabler fra strømforsyningen. Sæt strømforsyniingen i
stikkontakten. Tag stikket der skulle gå til motherboarded. Find den
grønne ledning. Slagt en papirclips eller tilsvaredne. Stik den ind i
hullet til den grønne ledning og en af de mange sorte lednigner. Nu
starter strømforsyningen. Lyt! Er det strømforsyningen?

--
Sune

Fra : Leony

Dato : 04-02-02 20:22

"Morten Holberg" <morten.holberg@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> bortset fra at jeg oplever en højfrekvent pivetone, der næsten giver mig

Har læst om nogle stykker som havde en harddisk som udsendte en højfrekvent
hyletone. Det kunne vist klares med en download fra producentens hjemmeside.
Kan selvfølgelig ikke lige huske fabrikanten.

> telefonisk kontakt at skifte alt som kunne forårsage fejlen, dvs at de har
> skiftet blæsere + harddisk.

Jeg tillader mig at være lidt skeptisk overfor dette. Hvis de ikke har
kunnet høre problemet tror jeg ikke de har skiftet disse bare på mistanken
alene. I fald jeg tager fejl så har de i hvert fald ydet en kanon service.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Morten Holberg

Dato : 04-02-02 23:04

Leony <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%aB78.16003$Eu2.1193698@news010.worldonline.dk...

> [...]
hjemmeside.
> Kan selvfølgelig ikke lige huske fabrikanten.

Jeg ved ikke om Maxtors diske er kendt for at have disse fejl, men jeg vil
da se om ikke jeg kan få fat i et eller andet via deres hjemmeside. Om ik
andet, så for at få udelukket den ene mulige fejlkilde.

> [...]
> alene. I fald jeg tager fejl så har de i hvert fald ydet en kanon service.

Det kan jeg godt forstå. Det er jeg også, men jeg vælger at tro dem, idet at
jeg har kimet dem ned i tide og utide, snakket med teknikere osv osv, så jeg
tror og håber at de blev så trætte af mig så de skifte delene. Men jeg har
jo ingen chance for at vide det.

Fra : Peter Rinder

Dato : 04-02-02 22:48

> Jeg ved ikke om Maxtors diske er kendt for at have disse fejl, men jeg vil
> da se om ikke jeg kan få fat i et eller andet via deres hjemmeside. Om ik
> andet, så for at få udelukket den ene mulige fejlkilde.

Du kan for at undersøge om din HD larmer prøv at lade windows slukke for den
under Power Options.
Ellers kan du evt. se om du kan finde et program der hedder HDSleep - det
kan spinne disken ned på kommando.

/Peter

Fra : Mogens

Dato : 04-02-02 20:31

> [...]
> bortset fra at jeg oplever en højfrekvent pivetone, der næsten giver mig

KLIP

Er det en Seagate harddisk? For den kan have en sådan tone. (Har selv
prøvet).

Mogens

Fra : Morten Holberg

Dato : 04-02-02 22:52

Mogens <mogens"fjern mig"@nielsen.ac> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1012851045.1493.0@iapetus.uk.clara.net...

> [...]
>
> KLIP
>
> Er det en Seagate harddisk? For den kan have en sådan tone. (Har selv

Nej... det er en Maxtor.

Fra : Torben Larsen

Dato : 05-02-02 22:44

Hvis du har en isdn forbindelse, kan a/b boksen godt udsende en irriterende,
højfrekvent hyletone.

Torben