Minidisc til CD
Fra : Leon

Dato : 04-02-02 13:14

Hvis jeg har nogle lydoptagelser indspillet på minidisc,
Hvordan får jeg så brændt dem ned på en cd?
Hvilket hard/software skal jeg bruge?

--
_________
Pfh. tak.

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 04-02-02 14:59

On Mon, 4 Feb 2002 13:13:50 +0100, "Leon" <JessenLeon@Hotmail.com>
wrote:

>Hvis jeg har nogle lydoptagelser indspillet på minidisc,
>Hvordan får jeg så brændt dem ned på en cd?
>Hvilket hard/software skal jeg bruge?

Du kan sætte minidisc afspilleren direkte til lydkortet, og optage med
et program til at redigere wave. Det følger med de fleste ordentlige
lydkort. Ellers er der flere muligheder på www.tucows.dk

Fra : Leon

Dato : 04-02-02 15:19

"Jimmy Damsgård" <noname@SLETMIGnospam.dk>
> [...]
>
> Du kan sætte minidisc afspilleren direkte til lydkortet, og optage med
> et program til at redigere wave. Det følger med de fleste ordentlige

Det skal siges at jeg endnu ikke har købt minidisc'en så tilgiv 'dumme'
spørgsmål

Altså en lyd ud fra minidisc'en, til en lyd ind på lydkortet?
Bliver det digitalt, stereo?
Kan jeg bruge eksempelvis wavelab fra Steinberg til optagelse. Hvis ja, kan
den optage en hel minidisc, og derefter ligge det ned på en cd via et
brænderprogram?
Er det proceduren?

--
_________
Pfh. tak.

Fra : Kenneth

Dato : 04-02-02 15:22

> Kan jeg bruge eksempelvis wavelab fra Steinberg til optagelse. Hvis ja,
kan
> den optage en hel minidisc, og derefter ligge det ned på en cd via et
> brænderprogram?

Wavelab kan godt bruges til optagelse, og det kan ydermere brænde på CD.

Hvis din minidisc-afspiller har en form for digital udgang (SPDIF eller
optisk) er dette at foretrække, såfremt at dit lydkort har en digital ind
selvfølgelig.

Mvh

Kenneth
fjern ulla i email for reply.

Fra : orbital

Dato : 04-02-02 15:50

On Mon, 4 Feb 2002 15:19:08 +0100, "Leon" <JessenLeon@Hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Kan jeg bruge eksempelvis wavelab fra Steinberg til optagelse. Hvis ja, kan
>den optage en hel minidisc, og derefter ligge det ned på en cd via et

Ingen af de små minidisc afspiller/optagere har optisk ud. Men de har
optisk ind. Sony's plejer at have en analog udgang, som man kan
forbinde til line-ind på lydkort. Dvs. digitalt kan man spille over på
minidisc, men man kan kun afspille over på computer analogt.

Hvis ikke det er godt nok, så har de fleste stationære minidisc
spillere både optisk ud (og ind), og kan herved overspille digitalt
til en computer. De stationære er ikke særligt dyre mere, ca. 1500,
evt. brugt.
Det jeg mener er, at kombinationen af en kompakt transportabel og en
stationær er helt super: digitalt begge veje. Og den løsning er
billigere end den docking station sony sælger til deres kompakte.

Jeg kan anbefale et lydkort som det winfast 3D 6x, zitech har. Det
koster 275 kr. og er ligeså godt som langt dyrere kort. Virker også i
xp med win2k driverne.
http://www.leadtek.com.tw/old/e4xsounddl.htm

mvh

John

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 04-02-02 16:53

wrote:

>Altså en lyd ud fra minidisc'en, til en lyd ind på lydkortet?

Ja

>Bliver det digitalt, stereo?

Nej se tidligere svar. Men gør lige dit behov op. Jeg bruge den
billigste sony recorder med mic indgang til at optage korte interviews
o.l. De konverteres til MP3 til hjemmesiden. I denne situation vil det
ikke give mening at ofre penge på en 100% digital løsning.

>Kan jeg bruge eksempelvis wavelab fra Steinberg til optagelse. Hvis ja, kan
>den optage en hel minidisc, og derefter ligge det ned på en cd via et
>brænderprogram?
>Er det proceduren?

Ja du optager i wave format og brænder skiven med f.eks. Nero.

Men hvad er formålet med dit projekt?

Fra : Leon

Dato : 04-02-02 17:23

"Jimmy Damsgård" <noname@SLETMIGnospam.dk> skrev

> Men hvad er formålet med dit projekt?

Formålet er, at optage en kammerats live musik, og derved lave en
stereooptagelse på MD. Efterfølgende er han så interesseret i, at få det ned
på en cd.

Hvis nu jeg vælger løsningen med en stationær MD med dig-out og et billigt
lydkort med dig-in, vil optagelsen på cd'en da blive:

Stereo?
digital?

I så fald, forslag til billigt dig-in lydkort?

--
_________
Pfh. tak.

Fra : AMI

Dato : 04-02-02 17:35

> Hvis nu jeg vælger løsningen med en stationær MD med dig-out og et billigt
> lydkort med dig-in, vil optagelsen på cd'en da blive:
>
> Stereo?
> digital?

Altså, stereo vil det jo altid blive hvis du ind- og afspiller i
stereo-mode.

Men du må huske, at optagelser på MD er kraftigt komprimerede ( hos SONY med
ATRAC-algoritmen, som populært sagt er en slags MP3-kodning ), og du skal
være opmærksom på, at der bestemt ikke er tale om samme lydkvalitet som på
almindelige, ukomprimerede CD´er.

Så jeg synes ikke det giver så meget mening at fokusere på den digitale
signaloverførsel - der er under alle omstændigheder tale om et stærkt
komprimeret signal fra MD´en, som ikke selv ved nok så meget digital
signaloverførsel kan bringes til at komme i nærheden af ægte CD-kvalitet.
Analoge led i kæden er uomgængelige i dit projekt.

Men i praksis lyder det alligevel efter min mening fantastisk godt når man
tænker på den kraftige komprimering, signalet udsættes for ved indspilning
på MD.

Mvh

Bo

Fra : Mureren

Dato : 04-02-02 23:25

Terratec SixPack 5.1+ er et OK kort...ar det selv, og optager selvc fra pc
til MD....
Brugte analoge forbindelser før, og forskellen er altså hørbar.
Ikke mere brum eller støj på kablet...lækkert...

Desuden er der med et optisk kabel heller ikke den spændingsforskel på ~110
volt imellem pc og forstærker, og det var årsagen til at jeg brændte min
forstærker af tidligere .-(

Et godt køb synes jeg selv...

Mureren

Fra : sune vuorela

Dato : 05-02-02 01:35

On Mon, 4 Feb 2002 17:23:01 +0100, "Leon" <JessenLeon@Hotmail.com>
wrote:

>Formålet er, at optage en kammerats live musik, og derved lave en
>stereooptagelse på MD. Efterfølgende er han så interesseret i, at få det ned
>på en cd.

jeg (med en del hjælpere) har lavet liveoptagelser med bands på
følgende måde: En mikrofon ind i analog ind - og tryk på rec. Et
minijack-minijack fra minidisc analog ud > lydkort analog ind optaget
med cd-wave (www.cdwave.com) som også kan klippe wavefilen i stykker i
numre og så dit favoritbrænderprogram og su har en cd!

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 05-02-02 11:25

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message

> [...]
> med cd-wave (www.cdwave.com) som også kan klippe wavefilen i stykker i
> numre og så dit favoritbrænderprogram og su har en cd!

Hvilken mikrofon har du brugt? Når jeg prøver ovenstående, får jeg ingen
lyd. Det er en Sony MZ-R500, og dens line in er både optisk og analog (den
finder selv ud af hvilken, ingen anelse om hvordan) - jeg har prøvet med 2
mikrofoner, en stereo Sony (uden batterier) og en semi-professionel, der
skulle bruge et almindeligt AA. På sidstnævnte kunne man godt høre, men det
var meeeeget svagt. Any ideas?

Jacob

Fra : Ricki

Dato : 05-02-02 17:11

> [...]
> mikrofoner, en stereo Sony (uden batterier) og en semi-professionel, der
> skulle bruge et almindeligt AA. På sidstnævnte kunne man godt høre, men

Der er formodentlig en lille knap i bunden af din MD som du indstille
følsomheden på microfon-indgangen på.
Jeg optager selv live-musik hver weekend ved hjælp af en MZ-R 500 og en Sony
ECM-957 mic. og det lyder hæderligt. Vær opmærksom på at hvis batteriet i en
kondensatormikrofon har spændingstab, så overstyrer optagelsen ( har jeg
lige erfaret i denne week-end ).

Good luck,
Ricki

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 06-02-02 14:30

"Ricki" <webfabrikken@pc.dk> wrote in message

> [...]
en
> kondensatormikrofon har spændingstab, så overstyrer optagelsen ( har jeg

Jeg kan slet ikke finde nogle knapper i bunden af min MZ-R 500, andet end
'hold'... ejheller nogen microfon-indgang, kun en line in. Det er forresten
en transportabel, jeg ved ikke om Sony har lavet en stationær MZ-R500, men
det ville da være forvirrende... any ideas?

Jacob