Brede campingvogne
Fra : PHK

Dato : 04-02-02 10:50

Nu vil man lave det muligt at køre med en 2,5 meter campingvogn i Danmark.

Se www.campingferie.dk

I teksten nævnes 2,4 meter brede campingvogne. Laves der sådan nogen - jeg
mener nemlig ikke at have set nogen med de mål?

--
_
|_|

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-02-02 18:52

> I teksten nævnes 2,4 meter brede campingvogne. Laves der sådan nogen - jeg
> mener nemlig ikke at have set nogen med de mål?

Jo Hymer laver et par stykker, men de reklamere ikke med da de bliver solgt
som værende under 2,5 m så mener dem som køber sådan en at det ikke er så
ulovligt som at køre med en 2,5 m. vogn

hilsen Jørgen

Fra : Henrik Høgh

Dato : 09-02-02 11:40

På Trafikministeriets hjemmeside, står der at ændringen, træder ikraft d.
16/2-2002
Det betyder at vi må køre med vogne der er 70 cm bredere end den trækkende
bil. 35 cm i hver side.

--
Venlig hilsen

Henrik Høgh

KLIP fra trm.dk
Trafikminister Flemming Hansen har nu taget initiativ til at forenkle
reglerne for kørsel med campingvogne. Det skal nu være muligt at kunne køre
med en campingvogn, når bredden på campingvognen ikke overstiger bilens
bredde med mere end 35 cm i hver side. Campingbranchen har foreslået
forenklingen og Færdselsstyrelsen har anbefalet den.

Efter sin tiltræden som trafikminister har Flemming Hansen modtaget en række
henvendelser om bredde på campingvogne. Campisterne og campingbranchen har
længe næret ønske om en forenkling af reglerne, og det sker nu.

De gældende regler medfører, at det ikke er praktisk muligt at køre med
campingvogne, der er over 2,30 m brede, fordi det kræver en bil, der er
bredere end de gængse på markedet.

Trafikminister Flemming Hansen finder det vigtigt, at de gældende regler er
så enkle som mulige, og at forskellen mellem Danmarks og de øvrige EU-landes
regler, er mindst mulig. Som det er nu, må udenlandske biler gerne køre i
Danmark med brede campingvogne.

Derfor har trafikministeren besluttet at imødekomme campisternes ønske, og
bedt Færdselsstyrelsen ændre reglerne. Den ny regel træder i kraft den 16.
februar 2002.

KLIP Slut

Fra : PHK

Dato : 09-02-02 13:18

"Henrik Høgh" <henrik@hogh.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> 16/2-2002
> Det betyder at vi må køre med vogne der er 70 cm bredere end den trækkende

And about time too. Dog finder jeg begrænsningen unødvendigt - tyskerne har
ingen begrænsninger for kørsel med brede campingvogne.

I Jyske Vestkysten´s biltillæg "Kør´ Godt", kan man i dag læse at reglerne
for kørsel med tunge trailere/campingvogne også står for en revidering,
således at de komplicerede regler, der gælder for i dag (skal man eller skal
man ikke have B/E kørekort), skal gøres nemmere at overskue. Årsagen er, at
ingen kan finde ud af dem - heller ikke hvis man tager op på den lokale
politistation er der ikke mange, om overhovedet nogen, der kan servere
reglerne uden at skulle til at læse sig frem til det først.

Der har været snak om (i de sidste 3 år!), at indregistreringsattesten
skulle indeholde en rubrik, hvor der stod hvornår det var nødvendigt med B/E
kørekort, men det er tilsyneladende ikke den vej, man ønsker at gå i
Færdselsstyrelsen/justitsministreiet/Rigspolitiet.

Personligt finder jeg reglen om B/E kørekort yderst overflødigt. Andre lande
har forskellige krav til, hvornår man skal have B/E-kørekort, idet
B/E-kørekortet mig bekendt er noget, der er blevet dikteret til at eksistere
af EU.

Da jeg startede med campingvogn for nogle år siden, var jeg overbevist om,
at det var en kørelærerlobby, der havde bestukket politikerne til at lave
reglen om trailerkort for at kunne få nogle flere penge i kassen, men det
viste sig at være Færdselsstyrelsen, der havde makket de komplicerede regler
sammen - og til hvad nytte? Hvorfor skal man have B/E-kørekort? Hvorfor skal
det lige være køretøjets egenvægt + 50 kg, der bestemmer om man skal have
B/E-kørekort? Jeg ved godt, at hvis man forudsætter, at der absolut skal
være noget, der hedder B/E-kørekort, så skal skæringsvægten ligge et eller
andet sted, - men hvad skal et B/E-kørekort gøre godt for?

Man får lov til at køre med tunge trailere. Fint nok - hvorfor er der så
ikke noget krav om, hvad den trailer en kørelærer bruger i sin undervisning
skal veje, så man kan få prøvet at køre med forkert læssede trailere
(guderne skal vide at med 10 køretimer er der rigelig med lejlighed til
det)?

Man kunne forestille sig, at tunge trailere er lig med brede trailere - men
der er intet krav til bredden af kørelærerens trailer.

Man kunne forestille sig, at ... jamen, så får man da lært at bakke med en
trailer. Tjahh - men hvorfor er et lastvognskørekort med hænger så lig med
at man har B/E-kørekort? Bakning med en lastbilhænger fungerer efter de stik
modsatte principper som når man bakker med en campingvogn.

Man får opfrisket teorien. Ja, fint nok - husk nu alle sammen det lille
skilt forrest til højre på køretøjet, hvor der står PÅHÆNG!

> [...]
> bredde med mere end 35 cm i hver side. Campingbranchen har foreslået
> forenklingen og Færdselsstyrelsen har anbefalet den.

De fleste biler er 170 cm brede. Hvorfor skal 5 cm til hver side bestemme,
at man ikke må køre med en 2½ meter bred campingvogn? Hvorfor helv.... har
campingbranchen ikke foreslået 40 cm til hver side i stedet, så vi alle kan
være med?

Tyskerne har som sagt ikke begrænsninger i køretøjets bredde (eller mangel
på samme) for at må køre med brede campingvogne.

> De gældende regler medfører, at det ikke er praktisk muligt at køre med
> campingvogne, der er over 2,30 m brede, fordi det kræver en bil, der er
> bredere end de gængse på markedet.

Ja - og det gør de nye regler også.

> [...]
EU-landes
> regler, er mindst mulig. Som det er nu, må udenlandske biler gerne køre i

Hvis han virkelig mener det, så væk med ovenstående begrænsninger!

> Derfor har trafikministeren besluttet at imødekomme campisternes ønske, og
> bedt Færdselsstyrelsen ændre reglerne. Den ny regel træder i kraft den 16.
> februar 2002.

DCU har jo da så stadig noget at arbejde på: Nemlig at få fjernet 35
centimeter begrænsningen. Så føler de sig da ikke overset lige som visse
andre :)

--
_
|_|

Fra : Arne Keller

Dato : 09-02-02 13:41

On Sat, 9 Feb 2002 13:17:37 +0100, "PHK" <phk@esenet.dk> wrote:

>"Henrik Høgh" <henrik@hogh.net> skrev i en meddelelse

>And about time too. Dog finder jeg begrænsningen unødvendigt - tyskerne har
>ingen begrænsninger for kørsel med brede campingvogne.

Tingene kunne gøres enklere, så enhver kan forstå det:
Tillad alle påhængskøretøjer på op til 250cm, præciser regler omkring
spejle og påhængsskilt.

Kørekort:
- Tillad kørsel med påhængskøretøj på op til 500 kg uden bremser og
max bredde som det trækkende køretøj, på et almindeligt førebevis.

- Al kørsel med påhængskøretøj bredere end det trækkende køretøj, med
bremser eller over 500 kg kræver B/E førebevis.

Dette ville sikre at hr Hansen kan komme af med sit haveaffald på den
lille trailer.
Uddannelsen til B/E kortet skal så udviddes således at man lærer at
køre, bremse, undvige, glatbane m.m. med sit påhængskøretøj. Med denne
uddannelse kan der ingen fare være ved at tillade bredere vogne til
alle biller.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Tommy Hansen

Dato : 11-02-02 20:01

Hej.
> [...]
> 16/2-2002
> Det betyder at vi må køre med vogne der er 70 cm bredere end den trækkende

Det kræver desværre stadig en bil der er mindst 1,80 m i bredden at køre med
de fulde 2,5 m. vogne og det er der ikke mange personbiler der opfylder.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 09-04-02 16:20

Sat, 9 Feb 2002 11:39:46 +0100, skrev "Henrik Høgh" <henrik@hogh.net>
:

> [...]
>16/2-2002
>Det betyder at vi må køre med vogne der er 70 cm bredere end den trækkende

Betyder det så også, at man nu må lade en bil på helt ned til 160 cm
bredde trække en campingvogn på 230 cm (tidligere skulle bilen jo være
mindst 170 cm bred) ??

Spørgsmålet er aktuelt, da vi overvejer at udskifte vores bil inden
for nærmeste fremtid og har kig på en, der er 167 cm bred.

--
Gitte.....hvis livet giver dig citroner, så lav limonade
Webshop med kosmetik & undertøj: http://kosmetik-tak.dk

Fra : PHK

Dato : 09-04-02 17:55

"Gitte Sørensen" <gydda@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Betyder det så også, at man nu må lade en bil på helt ned til 160 cm
> bredde trække en campingvogn på 230 cm (tidligere skulle bilen jo være
> mindst 170 cm bred) ??

Ja.

> Spørgsmålet er aktuelt, da vi overvejer at udskifte vores bil inden
> for nærmeste fremtid og har kig på en, der er 167 cm bred.

Japansk?

Lad os høre hvad det er for en, der er nok nogen, der har erfaringer med den
som campingtrækker.

--
_
|_|