Latin
Fra : Hans Hjeds

Dato : 01-02-02 08:52

Hej Newsgruppe.
Kan jeg få lidt ekspertbistand?

Hvad betyder Fideic?
I Kirkebogen fra Rind Sogn 1783 under dåb står der først Susc. der jo
betyder Gudmoder; dernæst Fideic. og så navne på fire personer.
Det må vel være det samme som Faddere?
Men hvad er det fulde ord og hvorledes oversættes det?

Hans Hjeds

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 01-02-02 09:54

On Fri, 1 Feb 2002 08:52:16 +0100, "Hans Hjeds" <hhjeds@post3.tele.dk>
wrote:

> [...]
>Det må vel være det samme som Faddere?
>Men hvad er det fulde ord og hvorledes oversættes det?

Jeg har ikke det præcise svar; men mon ikke, det har noget at gøre med
fides, som betyder tillid eller tiltro?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Arne Eckmann

Dato : 01-02-02 10:44

wrote:

>Hvad betyder Fideic?

Jeg ved det ikke, men jeg kommer straks til at tænke på ordet
Fideicommis - der vist ofte forekommer på fransk, og som - tidligere
også forekom en del på dansk.

Jeg ved heller ikke, hvad ordet Fideicommis betyder, men det bruges jo
i forbindelse med bobestyrelser, fx det at tage vare om betroede
midler. Og egentlig er det vel det samme fadderne skal gøre, at tage
vare om barnets opdragelse i den kristne tro. Og derfor kan ordet vel
godt bruges i forbindelse med faddere.

Men, helt konkret ved jeg det, som sagt, ikke.

mvh
Arne

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 01-02-02 16:42

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt bruges i forbindelse med faddere.
>
> Men, helt konkret ved jeg det, som sagt, ikke.

Fideikommis (af lat. fidei commissum - "betroet, overladt til ærlighed).
dvs gods eller kapital som ved testamentarisk bestemmelse båndlægges til
varigt underhold for en familie, til oprettelse af en stiftelse e.l.,
således at ikke selve formuen men kun den årlige rente må bruges. Før 1849
kunne store godser holdes samlet i en slægts eje ved et fideikommissarisk
bånd, hvorved brugsretten til godset uden tidsbegrænsning nedarvedes i en
slægt efter bindende arvefølge, der var fastlagt i stiftelsesdokumentet.

Med lensafløsningen i årene efter 1919 ophævedes samtlige eksisterende
fideikommisser i Danmark for at modvirke dannelsen af en rigmandsklasse
gennem opsamling af formuer, der gik udelt i arv inden for en bestemt
familie.

Ordet fideikommis stammer fra romerretten, hvor fideicommissum betegner et
pålæg fra testator til en bestemt person om at foretage en nærmere angiven
handling i forbindelse med en arv, fx. udbetale et legat

Med venlig hilsen
Jørgen Ladegaard
mail to: ladegaard@businesspartner.dk
homepage: www.businesspartner.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 01-02-02 11:56

"Hans Hjeds" <hhjeds@post3.tele.dk> skrev Fri, 1 Feb 2002 08:52:16 +0100

>I Kirkebogen fra Rind Sogn 1783 under dåb står der først Susc. der jo
>betyder Gudmoder; dernæst Fideic. og så navne på fire personer.

Det er et gennemgående træk for Rind i den periode.

>Det må vel være det samme som Faddere?
>Men hvad er det fulde ord og hvorledes oversættes det?

Mon ikke det er noget i retning af betroede.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Hanne Christensen

Dato : 01-02-02 11:59

"Hans Hjeds" <hhjeds@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3c5a4874$0$99567$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Det må vel være det samme som Faddere?
> Men hvad er det fulde ord og hvorledes oversættes det?

I min latinordbog står der under fides (fido) bl.a.: tiltro, tillid - ansvarsfølelse - forsikring, løfte - løfte om beskyttelse
adjektivet fidus: trofast, pålidelig (som man tør betro noget)
Venlig hilsen
Hanne