Hvad var den slemme syge i 1690
Fra : Tage Juhl

Dato : 25-01-02 11:04

Begravelsesindførslen for en af mine aner i Stege kirkebog 1661-1691 (s.
317, nr. 36) lyder således:
Lørdagen den 7. juni 1690 jordet ved skolen gamle Mads Sauskærer af
Frenderup, som døde på marken af den slemme syge, da han ville gå fra
Æbelnæs op til Koster; var udi sin alders 60. år.

Er der nogen der ved, hvad det var, man i 1690 kaldte for "den slemme syge"?

Mvh. Tage Juhl

Fra : Bo

Dato : 26-01-02 11:21

Den store sygdom fra 1650 til 1700 var pesten, det er sikkert den der
hentydes til. Efter fire-fem dage indtrådte døden.

Bo

Fra : jensaxel

Dato : 27-01-02 23:10

HC Andersen: Ev. 163: [Temperamenterne.]
.... sidder i Vandvæsenet; Fætter Jord-Drot, det var Muldvarpen han meente,
lider af
den slemme Syge, som man kalder Phlegma, den er gaaet ham over i Blodet og i
www.kb.dk/elib/lit/dan/andersen/eventyr.dsl/hcaev163.htm - 10k - Cached -
Lignende sider

Thøger Larsen: Dagene (1904)
.... næses. i æ Gall = i Hidsighed. Sygren = Surrogat for Djævelens Navn i en
Ed, vistnok
stammende fra »den slemme Syge«. Gjøw = Givt (af give), Foder. drøw ...
www.kb.dk/elib/lit/dan/larsen_t/dagene.dkl/ - 45k - Cached - Lignende sider

Kalkars : De slemmer af de pantede klæder, det vil sige svire eller drikke.