FT-1787 Adelgade 238 og 39 København.
Fra : Jean Seeberg

Dato : 24-01-02 02:33

Kan nogen fortælle mig noget om Adelgade 238 og 39 i København.

Det er fordi min tip-tip oldefar Niels Seberg (senere Zeberg), hustru Sara
og 3 børn: Peter, Johanne og Poul er bosiddende der.
Han står opført som soldat og 42 år. (FT-1787)

På de 2 ads. bor der mange personer og der er der mange opført som soldat,
så jeg tænkte om de skulle være ejet af staten som bolig for bla. disse
eller tidl soldater.

Er det almindelig at være soldat som 42 årig og er der nogle der ved hvor
jeg evt. kan finde ydeligere oplysninger ang. min tip som soldat for ad den
vej at komme videre.

Han var skomagermester, kan han evt. have arbejdet som sådan hos staten vil
han så være opført som soldat ?

Det var mange ting på en gang, al hjælp modtages med glæde.

Jean

jean@seeberg.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 24-01-02 10:36

Formentlig hørte det under Nyboder, så derfor.
Prøv at klikke på http://home6.inet.tele.dk/flemclar/
Gå ned til NYBODER og læs et par sider om det.
Numrene er sandsynligvis ikke husnumre, men måske brandforsikringsnumre
eller noget i den retning.
Husnumre kom først sent i Nyboders historie.
Og glem ikke at Nyboder var en by i byen, det hørte ikke til Københavns
kommune.
Men du skal ikke vente forlænge, TDC er ved at stryge min side, grundet
overgang til kabelmodem
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Jean Seeberg

Dato : 24-01-02 17:42

Hej Flemming.

Tak for dit svar.
Jeg vil da ikke håbe din side forsvinder, da jeg mange gange har besøgt den
for at finde oplysninger og historie om det gamle København, m.m..

Har også aner der har været bosat i blan. Krokodillegade m.f. og sidste
sommer, vi var i København, var vi også nede for at se de gamle bygninger i
Nyboder, og havde dit kort med som vejviser.

Det gør det hele lidt mere overskueligt/forståeligt, når man også kan se
hvor personerne har boet dengang.

Jeg kan godt se at Adelgade ligesom hører med ind i det gamle Nyboder, det
jeg tænker på, er om han har været soldat eller det evt. kan være en
skrivefejl i de gamle FT.

Han får i 1775 Borgerskab i København som Skomager Mester og derfor undre
det mig at han står opført som soldat i FT-1787 og derfor tænkte jeg på om
han evt. arbejdede som skomager for etaten.

Hilsen Jean

Fra : Mogens Bang

Dato : 24-01-02 15:42

Lad os begynde med skomagermesteren. Det var normalt, at - oftest afdankede
(dvs afskedigede) soldater fik lov til at nedsætte sig som frimestre uden
for lauget.
Indkvarteringen af soldater foregik oftest privat i fæstningsbyerne. Dog vil
jeg tro, at både Rigensgade og Sølvgade kaserner fandtes i 1787. Det er dog
ikke derfor sikkert, at der var plads til alle fæstningens soldater der, og
så har man måske ladet de ældre fortsætte med at bo ude i byen. Hvis du
kommer til Fredericia, kan du på bymuseet der se et soldaterkammer i et af
de udstillede huse.
Din tip- har ikke haft noget med Nyboder at gøre, for så ville han have
været opført som tilhørende et af Nyboders kompagnier. Bydelen var nemlig
militært opdelt i kompagnier.
Venlig hilsen
Mogens Bang

Jean Seeberg <jean@seeberg.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4f644c$0$13982$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Arne Eckmann

Dato : 25-01-02 17:28

On Thu, 24 Jan 2002 02:33:21 +0100, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

>Kan nogen fortælle mig noget om Adelgade 238 og 39 i København.

Matrikel No. 238 i det pgl. Kiøvenhaunstrupske quartier, svarer
til adressen Adelgade No. 74.

Matrikel No. 239 i det pgl. Kiøvenhaunstrupske quartier, svarer
til adressen Adelgade No. 76.

I LAK's håndbibliotek findes iøvrigt en sød lille bog, der udelukkende
beskæftiger sig med Adelgade og Borgergade.

Adelgade og Borgergade
Tekst og Skitser
af Peter Linde
KØBENHAVN
Erik Myrdahls Bogtrykkeri
MCMXLI

Der lå - som bekendt - en meget skrap politivagt i Adelgade,
der rask væk arresterede folk for et godt ord eller mindre.

Vedr. denne politivagt vil jeg tillade mig, her at citere et
lille stykke fra ovennævnte bog:

"En Nybodersmand havde en Fiskehandlerske til Hustru.
Når Dagen var til ende, og hun kunde ventes hjem fra
sin Handel, sagde Manden, der kændte hendes Skøde-
synd, til sin Søn: 'Johannes, min Dreng, gaa ned i Adelgade
og se, om Mor er fuld; er hun det, saa bed hende gaa
Hjem ad Borgergade; thi gaar hun ad Adelgade, saa tager
Vagten hende'"

mvh
Arne

Fra : Jean Seeberg

Dato : 25-01-02 20:03

Hej Arne.

Tak for dit svar.
Det er sjovt med de små historier, de er med til at give tiden og personerne
deres personligheder.
Det samme som når man ser f.eks filmen Bryggeren og andre fra den
tidsperiode.
Man begynder bedre og bedre at kunne leve sig ind i ens aner og deres
levevis.

Ang. matr. nr og hus nr. så er det dejligt med Århussiden
http://www.aakb.bib.dk/lokhist/slaegt.htm hvor man kan gå ind og se de
rigtige ads. efter matr.nr.

Hilsen Jean

Fra : Arne Eckmann

Dato : 26-01-02 13:58

On Fri, 25 Jan 2002 20:03:24 +0100, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

>Ang. matr. nr og hus nr. så er det dejligt med Århussiden
>http://www.aakb.bib.dk/lokhist/slaegt.htm hvor man kan gå ind og se de
>rigtige ads. efter matr.nr.

Ja, det ser ud til at være er godt link!

Det er det næste link her til gengæld ikke:

http://hjem.get2net.dk/arne.eckmann/adelgade.html

Men, skynd dig nu alligevel at tage et kig, inden jeg skyndsomst
fjerner det igen!

med venlig hilsen

Arne

Fra : Jean Seeberg

Dato : 26-01-02 18:26

Hej Arne .

Har kikket og gemt, TAK.

ps. Er der nogen grund til at man på tegning har rykket 72 hen på 74s plads
i stedet for op af 70 ?
har man mon rent fysisk flyttet huset efter en evt. nedrivning af 74 ?

Fra : Arne Eckmann

Dato : 27-01-02 00:55

On Sat, 26 Jan 2002 18:26:20 +0100, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

>ps. Er der nogen grund til at man på tegning har rykket 72 hen på 74s plads
>i stedet for op af 70 ?

Ja, jeg undrede mig også!

>har man mon rent fysisk flyttet huset efter en evt. nedrivning af 74 ?

Den mulighed tror jeg vi kan se helt bort fra. Det drejer sig jo om
huse, der alle skulle og også kom væk.

Kulturelle værdier, så som brændevinbrænderens sten med
bjørnen på, kom så til den gamle by i Århus.

Gad egentlig vide, om udtrykket, at få en ordentlig bjørn på, mon
stammer fra Brændevinsbrænderen Esbjørnsen og bjørnen på
hans bomærke?

med venlig hilsen

Arne

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 27-01-02 14:39

AE> From: Arne Eckmann <arne@eckmann.net>

AE> Ja, jeg undrede mig også!

AE> Den mulighed tror jeg vi kan se helt bort fra. Det drejer sig jo om
AE> huse, der alle skulle og også kom væk.

AE> Kulturelle værdier, så som brændevinbrænderens sten med
AE> bj¢rnen på, kom så til den gamle by i Århus.

AE> Gad egentlig vide, om udtrykket, at få en ordentlig bj¢rn på, mon
AE> stammer fra Brændevinsbrænderen Esbj¢rnsen og bj¢rnen på
AE> hans bomærke?

Til det sidste afsnit. Nej, det er det nok ikke, Arne! Nudansk ordbog siger
til ordet bj¢rn, 3. betydning: (Fra midten af 19. årh.); vist med
hentydning
til bj¢rnetrækkeren, der ofte var beruset og fulgte bj¢rnens svingende
bevægelser rus.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 28-01-02 03:43

On Sunday, 27 Jan 2002 14:38:37 +100, "Leif Thor Olsen"
<Leif_Thor_Olsen@nightcall.dk> wrote:

>Nudansk ordbog siger til ordet bj¢rn, 3. betydning: (Fra midten af 19. årh.); vist med
>hentydning til bj¢rnetrækkeren, der ofte var beruset og fulgte bj¢rnens svingende
>bevægelser rus.

Hej Leif

I denne forbindelse, såvel som i andre tilsvarende forbindelser,
holder jeg utroligt meget af det lille ord "vist", der indleder
udsagnet.

For med dette lille ord, "vist", er tingene sat på plads: Her er der
nemlig ikke tale om sikker viden, men om noget man simpelthen gætter
sig til: Og, der kan det ene gæt, vel være lige så godt, som det andet
gæt

med venlig hilsen Arne

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 28-01-02 18:23

> [...]

AE> nemlig ikke tale om sikker viden, men om noget man simpelthen gætter
AE> sig til: Og, der kan det ene gæt, vel være lige så godt, som det andet

Du må undskylde mig, Arne! Alle dine fortjenester til trods tror jeg
mere på NDO end dig

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 28-01-02 19:34

On Monday, 28 Jan 2002 18:22:38 +100, "Leif Thor Olsen"
<Leif_Thor_Olsen@nightcall.dk> wrote:

>Du må undskylde mig, Arne! Alle dine fortjenester til trods tror jeg
>mere på NDO end dig

Men, du skal jo heller ikke tro på mig Leif, for jeg påstod jo netop
ingenting: Jeg har nemlig ikke det fjerneste belæg for at påstå noget
som helst om den bjørn: Omend jeg vist nok engang selv, har prøvet at
have en ordentlig bjørn på

med venlig hilsen

Arne

Fra : John Thomsen

Dato : 04-02-02 14:59

wrote:

>På de 2 ads. bor der mange personer og der er der mange opført som soldat,
>så jeg tænkte om de skulle være ejet af staten som bolig for bla. disse
>eller tidl soldater.

Mange af de ældre tiders huse var indrettet på en anden måde end vi
kender i dag. Nemlig med lange indvendige gange eller korridorer. Så
kunne der være mange flere værelser pr. etage, da der ikke gik så
meget plads af til trappegang.
typisk boliger - kamre - for studenter og soldater....

Senere tider har døbt indretningen "klub-værelser"

Venligst
John