Beletagen ... ?
Fra : Virgo

Dato : 23-01-02 11:01

Hva' er 'Beletagen' ??

Ligger det mellem Mezzaninen og 1. sal ?? Har aldrig hørt det udtryk før ...

Venligst
Lotte

--

Wisdom begins in Wonder ...
Socrates

Kirkebøger og Folketællinger - specielt Fyn
http://www.virgo-fyn.dk lotte@virgo-fyn.dk

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 23-01-02 11:13

On Wed, 23 Jan 2002 11:00:46 +0100, "Virgo" <lotte@virgo-fyn.dk>
wrote:

>Hva' er 'Beletagen' ??
>
>Ligger det mellem Mezzaninen og 1. sal ?? Har aldrig hørt det udtryk før ...

Ifølge Gyldendals fremmedordbog er det 1. sal i et hus med
lavtliggende stueetage.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : dannebrog

Dato : 23-01-02 15:43

Beletagen - er hovedetagen i finere huse; nemlig den, hvor riddersalen ville
ligge. Det er således den etage, der har den største loftehøjde, de finest
udsmykkede værelser og det er den etage, som pragttrappen (om en sådan
findes) fører op til. På Amalienborg ligger den mellem parterre (jordetagen,
altså stuen) og mezzaninen, hvorfra dog noget af pladsen går fra, fordi
riddersalene er så høje, at de fortsætter op i mezzaninens niveau.

En mezzanin er en indskudt etage, egentlig en halv etage (målt i højden,
altså), som er skudt ind mellem to andre etager af fuld højde. Den behøver
ikke ligge mellem stue og 1. eller mellem bel-etagen og 1. sal, men kan i
princippet finde hvor som helst.

I dag anderkender postvæsenet ikke benævnelser som mezzanin, parterre m.v.

Med venlig hilsen

Ulrich

Ulrich Alster Klug
Underviser i Slægtsforskning, Forfatter
http://www.dannebrog.subnet.dk
dannebrog@post.tele.dk

Fra : Virgo

Dato : 24-01-02 11:02

Tusind tak for de udførlige svar.

Men her er endnu en - Attiquen - hvor ligger den ??

Og Ulrich, du havde ret med hensyn til slot, det drejer sig om Frederikberg
Slot

Venlig hilsen
Lotte

- - - - -

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 24-01-02 12:39

"Virgo" <lotte@virgo-fyn.dk> skrev i en meddelelse
> Tusind tak for de udførlige svar.
>
> Men her er endnu en - Attiquen - hvor ligger den ??

Attique er iflg. min gamle ordbog en lav kvist.

Venlig hilsen

Christian

Fra : Per Pilekjær

Dato : 25-01-02 13:10

"Christian Wirenfeldt" <chr.wir@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Attique er iflg. min gamle ordbog en lav kvist.

Jeg tror ikke, kvist-begrebet er knyttet til attika. Det er en lav mur over
facaden, en "forhøjelse" af muren, således at et tag med lav rejsning er
skjult for beskueren. En kvist er vist hul, ikke?
/per

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 25-01-02 14:30

"Per Pilekjær" <ppchr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> skjult for beskueren. En kvist er vist hul, ikke?

Attika defineres i samme leksikon og ordbog (Illustreret Konversations
Leksikon fra 1907) som "en lav opbygning over hovedgesimsen". Men det
var jo Attique spørgsmålet drejede sig om. Jeg skal ikke gøre mig klog
på, hvordan en "lav kvist" ser ud.

Venlig hilsen

Christian

Fra : Bent Fleron

Dato : 26-01-02 15:04

> [...]
> facaden, en "forhøjelse" af muren, således at et tag med lav rejsning er
> skjult for beskueren. En kvist er vist hul, ikke?

Mon ikke det dækkes af de samme ord på engelsk: Attic.
Loftværelse = Room in the attic.
mvh Bent Fleron

Fra : john@boyschau.dk

Dato : 26-01-02 23:51

On Sat, 26 Jan 2002 15:04:29 +0100, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

>Mon ikke det dækkes af de samme ord på engelsk: Attic.
>Loftværelse = Room in the attic.
>mvh Bent Fleron

På Frederiksberg Slot er Attiketagen (eller øverste mezzanin) hele den
øverste etage på hovedbygningen.

Beletagen eller Kongeetagen (1. sal - Husets fornemmeste etage).

MVH: John Boyschau.

Fra : john@boyschau.dk

Dato : 25-01-02 16:59

On Thu, 24 Jan 2002 11:01:51 +0100, "Virgo" <lotte@virgo-fyn.dk>
wrote:

>Og Ulrich, du havde ret med hensyn til slot, det drejer sig om Frederikberg
>Slot
>
>Venlig hilsen
>Lotte

Til Lotte.
Ved henvendelse til tlf: 36162244 (forlaget), kan du evt. købe bogen
om Frederiksberg Slot udgivet 1997.

Du er også velkommen til at emaile til undertegnede med evt.
spørgsmål.

--
Yours Sincerely : John Boyschau
webmaster@boyschau.dk - webmaster@haslev-data.dk