Jumpere :-(
Fra : Duckie

Dato : 03-02-02 01:57

Hej igen

I har i den forløbende uge hjulpet mig til at beslutte mig for min ny
harddisk. Nu er der så dukket et nyt problem op.
Jeg har sat PCI controlleren i som i anbefalede mig at købe med til den
100 Gb disk jeg også købte. Endnu har jeg dog ikke sat disken i fordi i
forvejen er Compaq'en "født" med en 8Gb Seagate disk og jeg har en
gammel 1 Gb Quantum disk. Min tanke var at sætte Quantum op som primary
master og på den så kun ha' Windows98SE og så sætte de to andre op som
slaver, men det viser sig at jeg har mistet den jumper som Quantummen
er født med så reelt kan den nu kun køre som slave og den jumper
som sidder i WD disken er en type som ikke kan sidde i Quantummen og
det hjælper jo ikke at forsøge sig med den fra Seagaten da den jo skal
bruges i den.
Kan man købe jumpere løst eller kan man bruge noget "andet" som kan få
disken til at tro den har fået den jumper den skal ha'?

Kate

Fra : Christian Mygind

Dato : 03-02-02 02:32

"Duckie" <sojoca@spamfreehotmail.com> skrev i en meddelelse
[cut]
> Kan man købe jumpere løst eller kan man bruge noget "andet" som kan få
> disken til at tro den har fået den jumper den skal ha'?

Ja, for pokker. En hvilken-som-helst computerbiks stikker dig en (jumper)
hvis du smiler sødt til dem!

/Chr

Fra : Duckie

Dato : 03-02-02 09:34

"Christian Mygind" <mygindFJERN@c.dk> wrote in
> Ja, for pokker. En hvilken-som-helst computerbiks stikker dig en
> (jumper) hvis du smiler sødt til dem!
>
> /Chr

Jamen, så må jeg jo ud og smile sødt i morgen, tak

Kate

Fra : Jens jensen

Dato : 03-02-02 08:32

davs
det du også skal tænke på er at din 1 gb quatum nok ikke er den hurtigtste,
medmindre den er scsi.
så det er ikke anbefalingsværdigt at bruge den til primaster eller til
windows for den sags skyld.
Det bedste ville være at dele din 100 gb op i 2 og bruge den til pri master
og til din windows.

mvh jens jensen

Fra : Peter Rinder

Dato : 03-02-02 10:36

> det du også skal tænke på er at din 1 gb quatum nok ikke er den
hurtigtste,
> medmindre den er scsi.

Det er jeg enig med jens i.
Hvis jeg var dig ville jeg kyle min gamle Quantum disk så langt væk jeg
kunne og så bruge min nye fede WD1000!

/Peter

Fra : Herold

Dato : 03-02-02 21:09

> Det bedste ville være at dele din 100 gb op i 2 og bruge den til pri
master
> og til din windows.

Nu vi er ved det...

Jeg har hørt at det er bedst at skille Windows og for eksempel spil ad på
harddiske, da det kan sløve det hele lidt ned.

Mit spørgsmål er så: Er der nogen egentlig fordel ved at lave to partitioner
på samme harddisk med windows og spil, eller vil det have samme effekt som
at have det på samme partition på en harddisk? Det er jo på samme disk...

Fra : Jens jensen

Dato : 04-02-02 06:52

davs igen
> Mit spørgsmål er så: Er der nogen egentlig fordel ved at >lave to
partitioner
> på samme harddisk med windows og spil.

fysisk er der ingen forskel da de som du jo sdiger er samme harddisk men
hvis du laver en win partion bliver det nemmere at genintalere windows. da
man så bare siger farmat c:.
med hensyn til diskframention er det bedst at samle ens system filer på
samme sted uden at have noget andet til at ligge imellem. eks du har dit
check hæfte delt op og smidt ned i samme skuffe som 500+ regninger istedet
for et samlet checkhæfte i en skuffe og 500 regninger i skraldespanden ;.

to partioner gør det nemmeere at holde orden på hardisken.

mvh jens jensen

Fra : Duckie

Dato : 09-02-02 14:13

"Jens jensen" <jens_l_j@__NOSPAM__anarki.dk> wrote in

> [...]
> harddisk men hvis du laver en win partion bliver det nemmere at
> genintalere windows. da man så bare siger farmat c:.

Jeg kan godt se i har ret. Jeg satte den gamle 1Gb op som master og så
Seaten og WD'en som slaver. Systemet er godt nok voldsomt sløvt, så jeg
har besluttet at sætte seagaten op som bootdisk. Grunden til at jeg
ville ha' den lille som bootdisk var netop at jeg ville kunne
reinstallere Win98 uden at miste alt andet som jeg i tidens løb har
hentet. Win dør med jævne mellemrum, bl.a. fordi jeg er en pilfinger,
der prøver mange programmer.
Hvis jeg partionerer de 8Gb til f.eks. et c og et d-drev kan jeg så
stadig formatere c uden at miste det der ligger på d selvom det fysisk
er samme disk? Er i helt sikre

Kate

Fra : Jens jensen

Dato : 09-02-02 15:25

"Duckie" <sojoca@hotmail.com.not_here> skrev i en meddelelse
> stadig formatere c uden at miste det der ligger på d selvom det fysisk
> er samme disk? Er i helt sikre

ja jeg har i hvertfald ikke haft nogle problemmer og min 30gb er delt op i
en 2 GB(desvære for lille) og resten på mit D drev.

--
MVH Jens Jensen

Dark Helmet: How many assholes we got on this ship anyhow?
The Crew: YO!!!!
Dark Helmet: I knew it, I'm surrounded by assholes
Dark Helmet: Keep firing assholes!!

Fra filmen SpaceBalls.

May the Swartz be with you.

Jens Jensen.

Remove __NOSPAM__ i email.

Fra : DareDevil

Dato : 11-02-02 05:08

Du kan være helt tryg, hvis du partitionere din disk i 2 er det som at have
2HDD i sin computer, der sker ikke noget ved at du formatere den ene, den
anden vil være helt uberørt af dette...
Men vær opmærksom på at hvis du installere Win2K eller WinXP med NTFS
Partition på C: så skal du IKKE bare boote op på en Win98 Startdisk og
skrive Format C: /u/q og YES YES, så sletter du dit D: drev... Lille sød
ting jeg lagde mærke til forleden... Dette sker for tumpewindowsdisketten
ikke ka læse og forstå NTFS og så laver D: til C: selvom C: reelt er der
endnu...

MVH DareDevil

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-02-02 14:08

Duckie <sojoca@spamfreehotmail.com> skrev....

> Min tanke var at
> sætte Quantum op som primary master og på den så kun ha'
> Windows98SE og så sætte de to andre op som slaver,

Undlad at bruge dine gamle(langsomme) diske til andet end
lager/backup. De vil sløve dit system MEGET. Sæt hellere din nye disk
op som primær disk med styresystem på, og brug så de gamle diske til
et for dem værdigt formål: Lav et ghost af dit styresystem på dem,
opbevar backup filer eller andre arkiver på dem, eller ha' dem på
boghylden som fancy bogstøtter

> men det viser
> sig at jeg har mistet den jumper som Quantummen er født med

Hvis det glipper med Computerforretningerne, så prøv en
elektronikforretning istedet.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 03-02-02 19:39

On Sun, 03 Feb 2002 00:56:36 GMT, Duckie <sojoca@spamfreehotmail.com>
wrote:

>Kan man købe jumpere løst eller kan man bruge noget "andet" som kan få
>disken til at tro den har fået den jumper den skal ha'?

Du skal blot bruge et eller andet til at skabe kontakt mellem de to
pins.

Jeg har et par gange brugt lidt sølvpapir og et stykke tyggegummi,
hvor nøden var størst:)