FirmwareUpdate 4.1.9
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 02-02-02 20:40

Hej glade og hjælpsomme MAC-folk,

Jeg har en IMAC FlowerPower m sys 9.1.

Har hentet ovenstående Firmware Update.

Er den nødvendig??

Spørgsmål 2:

Hvilke fordele/ulemper ved opdatering til sys 9.2.1?? (Af teksten på
Apples website ser det ud som det mest er til Sys X-brugere).

på forhånd tak

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-02-02 20:59

Martin Ammentorp <ammentorp@FJERNMIGget2net.dk> wrote:

> Er den nødvendig??

Sålænge din iMac fungere uden de store problemer er enhver opdatering
ikke nødvendig, men den retter et par ting - læs præcist hvad i den
medfølgende Read-me.

> Spørgsmål 2:
>
> Hvilke fordele/ulemper ved opdatering til sys 9.2.1?? (Af teksten på
> Apples website ser det ud som det mest er til Sys X-brugere).

Det er primært nye drivere til USB, Firewire, Grafikkort, OpenGL og
brændere - samt kompatibilitet og optimereing i Classic

- Generelt er Apple's 9.xx opdateringer pålidelige og retter småfejl
samtidig med at ydelsen optimeres. Hvis du vil være 100% sikker og ikke
har mulighed for at lave backup: If it ain't broke, don't fix it!

<icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-02-02 06:47

Hej Martin

Martin Ammentorp wrote:

> Har hentet ovenstående Firmware Update.
> Er den nødvendig??

Tja, jeg vil sige ja. En nyere firmwareopdatering vil altid optimere,
hvad der kan optimeres, - også hvis du senere vil installere OS X.

> Hvilke fordele/ulemper ved opdatering til sys 9.2.1?? (Af teksten på
> Apples website ser det ud som det mest er til Sys X-brugere).

Det sidste først, - Det er ikke kun for X-brugere, men også for alm. Mac
OS brugere. Men du bør gå hele vejen op og opdatere til 9.2.2, nu du er
igang.

Jeg har endnu ikke stødt på ulemper ved hverken 9.2.1 eller 9.2.2,
selvom der er nogle, der snakker om, at AppleScript på 9.2.2 har fejl,
så er jeg endnu ikke stødt ind i dem, og jeg bruger da en del store
databaseprogrammer, der baserer sig meget på AppleScript.

En væsentlig fordel er, at man undgår problemerne fra 9.1 med, at de
midlertidige mapper 'Temporary Folders' forsvinder delvist i 9.2.1 og de
er helt væk i 9.2.2. 9.2.1 er hurtigere end 9.1 og 9.2.2 er endnu
hurtigere + at 9.2.2 bruger mindre fysisk RAM end både 9.1 og 9.2.1.
Hurtigere opstart, hurtigere programstart - også fra scratch, - altså
hvis du fx. har slettet indstillingsfilerne til et bestemt program, så
der skal laves helt nye ved selve programstarten. Bedre og hurtigere
skrifthåndtering.

Både Mac OS 9.0.4 og 9.1 har nogle problemer med, at Finder og System er
for småt dimensionerede hvad angår RAM tildeling. Disse problemer er
mindre i 9.2.1 og næsten helt væk i 9.2.2. Jeg synes også at have
bemærket en bedre hukommelsesstyring i åbne programmer i både 9.2.1 og
9.2.2, men det er måske en tilfældighed. En anden ting, jeg har lagt
mærke til, er, at fx. MS Office 2001 ikke nær så tit brokker sig eller
går ned. Sideopbygning ved udskrivning går også hurtigere. - Og noget,
som jeg sætter stor pris på, er, at Type 1, 2 og 3 fejl er blevet
sjældnere.

Men det, du kan gøre, er følgende. Dubler din bestående systemmappe. Giv
kopien tilføjelsen '9.1' istedet for 'kopi'. Læg den midlertidig i
papirkurven uden at tømme papirkurven. Opdater så den opr. systemmappe
til 9.2.1 og derefter til 9.2.2. Tag så den mappe med navnet
'Systemmappe 9.1' ud af papirkurven og læg den tilbage på harddisken. I
kontrolpanelet 'Startdisk' kan du nu vælge mellem de to systemer - 9.1
og 9.2.2. Prøv først at klikke på 9.1, - genstart ved at trykke på
knappen 'Genstart' i kontrolpanelet. Afprøv så et par store programmer
som fx. Word 2001 og Photoshop, hvis du har den til nogle ting. Åbn så
igen 'Startdisk' og klik på 9.2.2 og genstart igen. Afprøv de samme
programmer med de samme opgaver, så kan du bedre bedømme forskellen.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The
World

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 03-02-02 08:47

Hej Erik

Tak for dit meget fine svar - jeg vil gøre som du foreslår - dog vente,
idet mit indbyggede modem ikke har "lyst" til at hente 81 MB. Gør det
fra jobbet...

men som sagt tusindogeen tak for hjælpen

hilsen

Martin