Amsterdam - Erfaringer med bil
Fra : René

Dato : 02-02-02 12:01

Vi skal på kort visit i Amsterdam i vinterferien.

Besøget skal foregår i egen bil. Jeg har hørt en lille fugl synge om, at det
kan være lidt af et mareridt at finde parkering, og sker det endelig så
koster det en bondegård.

Er der nogen der har erfaringer med bil i Amsterdam, de vil dele af vil jeg
være glad.

René

Fra : Asle Bjerva

Dato : 02-02-02 18:47

"René" <morgen@post6.tele.dk> skrev i melding
> [...]
> koster det en bondegård.
>
> Er der nogen der har erfaringer med bil i Amsterdam, de vil dele af vil

Glem bilen i sentrum, parker ved en av jernbanestasjonene de har gratis
parkering 'P+R car parks' står det på skiltene, og ta toget inn. Årsaken til
den begrensede biltrafikk er ikke bare de smale gater og kanalene, men etter
en folkeavstemming i 1992 SKAL det være kostbart og vanskelig å bruke bil i
bymidten.
Selv bruker jeg metrolinjen fra sør (parkerer på Arena) og er i sentrum på
20 minutter.
Her finnes mer info : http://www.toamsterdam.nl/
--
Asle Bjerva, Oslo
(Fjern 'spambait 9' for Epost)

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-02-02 22:32

René <morgen@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
> kan være lidt af et mareridt at finde parkering, og sker det endelig så

Jeg synes nu ikke det er så slemt at finde p-plads på gaderne, p-husenes
priser husker jeg ikke.

> Er der nogen der har erfaringer med bil i Amsterdam, de vil dele af vil jeg
> være glad.

Det er rimelig nemt at køre rundt, men pas på cyklerne. De kører ret så
anarkistisk og er pr. definition nærmest totalt fredede.

En helt konkret advarsel: det kan være meget risikabelt at efterlade
bilen uden opsyn. Vi fik tømt vores bagagerum for nogle ting på en
offentlig p-plads. Der lå ikke noget synligt at værdi i kabinen, men en
eller anden har sikkert stået og luret, da jeg lagde en lille mappe i
bagagerummet. En skruetrækker i låsetøjet og vupti - op springer det
hele (elektronisk centrallås). En ærgerlig ferieoplevelse.

Der er mange narkomaner og andre misbrugere i A'dam og de skal jo bruge
nogle finanser. Men hvor fanden har de omsat mine to yndlingspiber? Godt
gennemtyggede? De har sgu' ikke fået mange Gylden for dem. Og jeg savner
dem.

Men A'dam er absolut en rejse værd. God tur.

Den med skruetrækkeren har jeg også oplevet foran vores lokale
folkebibliotek, så kom ikke her og sig, at de kan så meget mere i
Holland

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen